Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken Klass??
1550 besök totalt
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vilken Klass??

om man nu skulle få för sig att bygga en ny racer, vilken klass (helst långlopp) skall man bygga till för att slippa bygga bort sig och stå där med nåt lika användbart som en super-touring bil??

-Vilka klasser är "kompatibla" med varandra?
-Var finns det kul konkurens? Måttligt roligt att harva runt med ett par tre medtävlare...
-Vilka klasser tror ni kommer döma ut sig själva inom kort pga oförsvarligt stigande kostnader?
-Något som är i närheten av något internationellt reglemente?

Här sen Nov 2002

Re: Vilken Klass??

Karl B. skrev:
om man nu skulle få för sig att bygga en ny racer, vilken klass (helst långlopp) skall man bygga till för att slippa bygga bort sig och stå där med nåt lika användbart som en super-touring bil??

-Vilka klasser är "kompatibla" med varandra?
-Var finns det kul konkurens? Måttligt roligt att harva runt med ett par tre medtävlare...
-Vilka klasser tror ni kommer döma ut sig själva inom kort pga oförsvarligt stigande kostnader?
-Något som är i närheten av något internationellt reglemente?

En klass som borde vara mer framtidssäker är SLC Kl.1... som bygger på Gr.N.... då kan man köra t.ex Nurburgring 24h utan problem och även en massa andra tävlingar. + att driftkostnaderna för en ordentligt underhållen sådan är klart lägre än för en ordentligt underhållen mer fritt trimmad bil.

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Joo, ngt grupp-N betonat har funnits i tanken...men är det ärligt talat inte lite för långsamt??

Hur ser startfälten i SLC ut i år? Dvs vilken/vilka klasser har ordentliga startfält?

Här sen Nov 2002

Karl B. skrev:
Joo, ngt grupp-N betonat har funnits i tanken...men är det ärligt talat inte lite för långsamt??

Hur ser startfälten i SLC ut i år? Dvs vilken/vilka klasser har ordentliga startfält?

ganska jämt faktiskt.....

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Karl B. skrev:

Hur fort vill du köra?
Billigt, fort och användbart är svårt att få in i samma ekvation...

Tyresö
Här sen Feb 2003

Karl B. skrev:

om grupp N är långsamt? Beror nog på vad man jämför med och vad man kört tidigare.
Åka fort rakt fram kräver ju bara stor plånbok
I böjarna är oftast Gr N bilar minst lika snabba som dyrare, mer trimmande alternativ, där väghållning och effekt kanske inte alltid matchar varandra lika bra.
Sedan är det ju så att med en mer trimmad bil kan du kosta på dig att fegköra i böjarna och låta effekten kompensera detta på rakorna. (inte helt ovanligt körsätt) Det körsättet kan man glämma med Gr N eller SLC klass 1 då gäller max attack varvet runt och att våga ligga på gränsen gäller här.

På en krokig bana skiljer det ganska litet mellan bilarna, för vår del som har två bilar i olika klasser i SLC så kan jag berätta att det på Kinnekulle skillde ca 1,3 sekunder/varv mellan vår klass 3 bil med en överladdad bensinmotor på ca 400 hk och vår klass 1/Gr N bil med ca 170 hk.
Fast det är klart klass 1 bilen kör vi ju med riktig motor, d.v.s. Diesel....
1,3 sekunder i försprång för klass 3 bilen gäller dessutom med Peggen Andersson bakom ratten, så att den bilen gick fullt behöver man inte tveka på!

Beträffande driftskostnader, kan jag bara ge Fredrik rätt och med vår egen erefarenhet konstatera att det är betydligt lättare att få ihop dirftbudget och kalkyl för kl 1 bilen!

Sedan att det för en del är mera känsla att tygla massor med hästar är en annan sak.

Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

inga dåliga krav du har...
Men jag vet 2 bra alternativ till SLC.

BMC Motorsport - 4 timmars race med klassiska hundkojan.
PCSR - Porshe sprintrace med inreggade bilar.

Mini:
Bra alternativ om du vill kunna köra tävlingar billigt i Sverige men ändå att kunna köra internationellt är hundkoja.

Färdig racebil 60-100k SEK. bygger det på vad jag sett till salu nu.

Bygga egen
40.000 ny motor(inkl. topp och förgasare) (väl tilltaget)
30.000 andra bra delar typ bromsar etc.
bilen. finns från 5.000 och uppåt. (se bara till att det inte är för mycket rost)

Ett race i Castrol cup kostar ca 10-12.000SEK att dela på 2-4 förare.
12.000SEK är inkl. övernattning och resa till&från bana.
(dock ej sport klassen)
(sportklassen kan du få att kosta nära hur mycket du vill)

om du tänker till när du bygger buren så kan du köra på t.ex. 24 timmars på ringen.

http://bmcmotorsport.com/nyhetssidor/nurburgring.htm
Detta kostar ju naturligtvis mycket mera än att köra i Castrol Cup.
Det va ett par Svenskar som gjorde i år. Men då ska du ju har internationell licens oxå.

Fördelen med en klassisk mini som racebil är att det är tokbilligt. men det är ändå massa racing.
Du gråter inte blod om du smäller även om det är ganska tråkigt att smälla. Du kan pressa bilen så hårt det går och lära dig att köra fort på bana. Om du sedan tycker att det går för långsamt så kan du naturligtvis gå över till något värre men det kostar ju mera.

Jag tror nästan alla bilar i vår serie körs med egen finansiering d.v.s. folk tar av sin egen lön.

om du bygger utan plast så kan du få ner bilens vikt till ca 620 kg.
Det är enkelt att få ut ca 100 hästar ur en mini motor. det finns dom som får ut 130 men det krävs lite mera arbete och pengar.

Tack vare vikten så är prestandan helt ok.

På kurviga banor så är en vass hundkoja svårslagen.
I år så körde den snabbaste mini'n på 1.01 på Kinnekulle Ring.

PCSR:
Jag va och kollade på det i helgen på Kinnekulle och det såg riktigt kul ut. Dom kör sprint race. Bilarna kostar lite mera och dom måste vara inreggade. Folk kör med allt från 944 upp till GT3'er. Delat på 3klasser.

Grejen är att dom kör väldigt mycket träning med tidtagning. dom kör minst 3-4 halvtimmes pass och sedan racet.
bilarna kostar nog från 120.000 kr och uppåt. Fördelen med detta är att bilarna kan ju även vara en bra rumpförflyttare då dom har en nummerplåt och är besiktigade. Du kan köra bilen till och från banan.

Vad jag såg så är det ett par som har massor av spons men det är ett par som kör ur egen ficka också.

om jag skulle köra detta så skulle jag köpa en 944 S2 och lätta den så mycket det går.

*/Danne

Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Citat:

Nja, krav är det väl inte direkt...men eftersom racerbilar gärna tar en ganska horibel mängd arbete och pengar i anspråk så känns det vettigt att ventilera lite och inte bara bygga något man vill ha. Är ju långt ifrån säkert att mina visioner är de samma som resten av världens.

Citat:
om grupp N är långsamt? Beror nog på vad man jämför med och vad man kört tidigare.

Har harvat runt i lite olika skapelser för långlopp...SLC klass 2, ERF...

Uj!...Skiljer det verkligen inte mer mellan klass 1 och 3 på kullen. Vad väger dieselvagnen?

Åka fort (bara) rakt fram pysslar med på Autobahn när man har bråttom...

Uppsala
Här sen Okt 2004

Jag tycker (från läktarplats) att historisk racing verkar ganska trevligt. Knappst långlopp, men race på lite snällare sätt och med fina bilar.

Annars är ju race med inreggade bilar bra om man inte satsar så hårt på racingen. Dvs att man kör ett par race om året med sin busbil .

Tyresö
Här sen Feb 2003

Karl B. skrev:
Citat:

Nja, krav är det väl inte direkt...men eftersom racerbilar gärna tar en ganska horibel mängd arbete och pengar i anspråk så känns det vettigt att ventilera lite och inte bara bygga något man vill ha. Är ju långt ifrån säkert att mina visioner är de samma som resten av världens.

Citat:

Har harvat runt i lite olika skapelser för långlopp...SLC klass 2, ERF...

Uj!...Skiljer det verkligen inte mer mellan klass 1 och 3 på kullen. Vad väger dieselvagnen?

Ca 1270 kg om jag minns rätt. Alldeles för mycket i alla fall
Försöker dra mig till minnes om det var torrt eller fuktigt när vi jämförde tiderna
(dieseln är rejält mera lättkörd när det är blött tack vare sin snälla vridmomentkurva)

Åka fort (bara) rakt fram pysslar med på Autobahn när man har bråttom...

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Dieseln väger för mkt om du frågar mig och saknar maaaaassor med effekt.

Nä, men den är ingen lättviktare. Obsareveras ska väl göras att vi nu jämför med den "gammla dieseln" vi har...den nya är snabbare...

Då Klass1 redan föreslagits slipper jag göra det.

Men det som är kul med klassen är väl att man med rätt bilmodellsval kan bygga en ruggigt snabb vagn.
Säg en Grp.N-låda samt det att man nnumera får byta ut dörrar osv till lättare material gör ju att det borgar för snabba, men ekonomiskt försvarbara, tider.

Direkt billigt blir det väl dock aldrig.

Allmänt banåkaforum
Vilken Klass??
1550 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande