Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (8737 totalt) |
SUV kan vara coolt. Jag funderar pa att skaffa en Defender, perfekt fordon i Sthlms trafiken. http://www.ljacksonandco.com/ Här kan man inhandla fordon fran Hollandska armen, dom är visserligen med i Nato men har aldrig krigat och har inga uppförsbackar. /Anders |
||||
Ni som verkar känna en oerhörd glädje över att köra ifrån andra med dyrare bilar vid trafikljus och annat, är ni verkligen säker på att den andre bryr sig lika mycket som ni gör?
Nu är jag ju inte i den situationen, eftersom jag inte har någon dyr sportbil, men jag har svårt att tro att jag skulle känna någon större besvikelse över en sån förlust. Jaha, hans bil hade mer hk, mindre vikt, mer grepp, etc.. So what? Visst är det kul att vinna, men så länge det finns högre klasser med bättre chaffisar och snabbare bilar i så är det ju alltid någon som är bättre, om man inte är multipel F1-världsmästare och sitter i den snabbaste F1:an. Däremot kan det ändå vara förbaskat kul att köra och att bygga en bil som går fort, men det är ju mest en tävling mot sig själv som mäts i hur man står sig mot andra. Men tillfredställelsen av att krossa andra har jag svårt att känna. Vad är det för kul med det? Möjligen om man känner personen och vill slippa hans självskryt, men nån helt okänd som råkar ha en dyrare bil och mer pengar? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det är lungt. Jag blev som sagt arg, men det var ett missförstånd. Jag tolkade din text på fel sätt. Jag tycker att de som besöker forumet frekvent är mycket trevliga människor. Det är vårt intresse som förenar oss, inte hur dyr eller vilken färg bilen har. Peace ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Peeter skrev:
Någon tandläkare tror jag inte heller att jag mött på från den klubben. Däremot en tandtekniker som var pedant och klädde in fronten på bilen med gladpack, för att slippa få flugor och små stenskott på lacken. ----- He he, är du säker på att han inte var tandhygienist. _________________ S Brandt |
||||
På väg till kundbesök idag stannade jag vid mcdonalds Storawäsby riktning mot sthlm. Då står det en porsche gt3 silver
![]() Kände jag habegär (ngn på rejsa?) JAAAAA är jag avundsjuk JAAAAA Har jag råd? nästa fråga tack. Så visst har vi ett klassamhälle men jag är glad att det finns de som har råd! annars skulle de inte finnas alls! Att jag sen mötte en grön Marcos gt med ford sexan( lät som en sån ialla fall) på danderydsvägen gjorde inte saken sämre. Jag tror att alla här på rejsa lägger mycket pengar på bil och att det är en konstant del av tillgängliga medel dvs om x har 100 kr lägger han 90 kr på bil. Om x plötsligt får 1000000 kommer han få dåndimpen men sen när han vaknar till lägger han 900000på bil ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Nu var det ju inte riktigt så hårddraget jag menade! Jag personligen är MKT märkesliberal och föraktar INGEN varken med pengar eller inte! För min del är det vårt bilintresse som står i centrum och är väldigt glad för de som unnar sig fina saker "speciellt bilar". MEN, Däremot de som är "snobbiga, otrevliga och nedvärderande med en attityd som inte är av denna planet, får mig att ställa mig på tvären. Eftersom jag inte är av den våldsamma typen, så finns det ju bara en sak man kan göra: GE HANS EGo en liten törn... ![]() Jooo, Jag vet att det är ganska löjligt. Men jag tror att jag inte är ensam om att inte tolerera vad som helst. TACKA VET JAG ÖDMJUKHET. Då spelar det ingen roll vad man har ekonomi eller bil.. Man kan iaf komma fram och snacka lite, även om man har 30.000.000kr på kontot- även om inte jag har det utan bara samma intresse... _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Håller med fullständigt! ![]() ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Uppdatering för intresseklubben ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
![]() ![]() ![]() Vi får leta vidare helt enkelt. |
||||
Jajamensan, ska iväg o syna en 323'a imorgon, visserligen inte riktigt vad jag är ute efter men den finns ju i närheten ![]() /Micke som härmed lämnar tillbaka tråden och går o lägger sig. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
och en viss annan "snobbism" kan förekomma bland andra PCS medlemmar. "-En riktig porsche är luftkyld." och även om jag har en Boxster så jag kan aldrig tänka mig att köpa en cayenne bara för att det är en Porsche. Jag upplever snarare porsche-emblemet som ett problem, alltid måsta men försvara sig för att man äger en "penis-förlängare". Att men sen i vissa porsche-kretsar inte har en "riktig" porsche måste man också försvara. suck. Jag vill ju bara köra en rolig bil. ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Verkligen perfekt huvet på spiken!!! Jag är verkligen inte bilmärkesfantast. Men jag är nog en fantast av vissa modeller! Dom bilarna som är roliga att köra :-) _________________ ![]() |
||||
Helt rätt. Tänk om alla hade likadana 245:or och det inte fanns något annat... Rys! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Har totalt missat den här tråden och det var kul att den studsade upp, för nu gillar jag rejsa.nu ännu mer!
![]() ![]() ![]() Sen att man kan tycka vad man vill om folk som köper prestandabilar för att glänsa på stan eller bygger bilar som ser ut att gå i 300 knyck redan när de står stilla men ändå har orginal 1,6 liters sugis på 75 hästar under huven, det må vara... ![]() Att vara en underdog som slår någon annan med betydligt vassare standard eller nästan standardbil med nåt man filat ihop hemma i vedboden ![]() Att se en toktrimmade bil gå 1,25 i Superstage är intressant men att se bil gå 1,30 för mindre budget och mera hemmapulande smäller högre i mina ögon. Jag gillar helt enkelt folk med lite jävlaranamma och klurighet, kanske beror på att det är det enda en annan får hoppas på med tanke på plånboken... ![]() |
||||
Angående underdogs, överlägsna ägare, tummen-mitt-i-handen.
Inte helt sällan är det någon "underdog" som själv ställt upp laddtrycket i sin entusiastbil (läs Volvo, BMW etc.*1) som vill visa hur snabbt de kan köra förbi min fusk-ferrari *2. Jag vill inte ha en vilt sladdandes bil i sidan på min och inte heller stenskott när vinnaren rejsigt girar in precis framför. Vad göra? Att ses som stöddig är inte så kul och stämpeln är svår att tvätta bort. Risken är dock stor att man får den om man inte har tid och humör att vid varje mack *3 att berätta hur mycket bilen kostar, att det inte är en fusk-ferrari, inte heller en Nissan eller höra hur Allas kusiner har en likadan fast kanske lite nyare. Detta är kanske inte applicerbart på mig eller rejsa men i vissa kretsar verkar det som det är fult att satsa tid och energi på sitt yrke istället för på sin hobby. Det är mer värt och Ärligare att satsa 5 h på att renovera ett par plåtfälgar än att jobba lite övertid och köpa nya för nya kan ju vem som helst köpa. Det skulle vara intressant att höra hur chauffören som buckla Magnus bil resonerar kring våran samling. Så! Nu har jag säkert spätt på fördomar för vissa. 1) etc är inte någon nedsättande generalisering :) 2) Finns litteratur som beskriver tekniken och utvecklingstiden :) 3) Inte lika ofta nu som första månaderna, jag kanske är känd som en stropp i byn nu :) _________________ /Klas Pihl |
||||
Har en kompis vars far är allt annat än ohändig. (Duktig verktygsmakare.) Han åker ngn halvtrist Volvo och trivs med det. Går den sönder bara det minsta lämnar han in den på en verkstad. Underligt kan tyckas iom hans handlag med tekniska prylar... "Även om det kan ses som ett simpelt fel kan du ge dig f*n på att det kommer börja strula med ngn bult jag inte kommer åt! Det har jag verken tid eller lust med. Då jobbar jag hellre över nga timmar å betalar ngn för skiten. Får jag problem på jobbet vet jag i 99% av fallen hur dom ska lösas och jag har rätt verktyg/maskiner för det. Gör dom det dom kan så gör jag det jag kan." Ganska sunt tycker jag...om man tänker efter på hur många gånger man lagt otaliga timmar på att fixa "ngt enkelt skitfel"... Nu kan jag dock inte ringa CSN och säga till att "Jag pluggar nog 2 h extra idag så jag har råd att lämna in min bil på verkstad så då skickar ni övertidsers. Och OB osv..." ![]() ![]() ![]() Helt med dig i ditt resonemang Klas. |
||||
Har precis läst igenom tråden och vad handlar det om igentligen?
Själv började jag plocka ner 75:an vid nyår 2003. Detta efter 4 års ägande och pulande och filande så bilen var moddad en hel del. Sedan den dagen skruvade jag i princip konstant fram till slutet på Aug. Oftast körde jag på 2-3v i streck i garaget. Jobbade till 17. åkte hem, käkade lite snabbt och sen till garaget mellan 18-22. Ibland blev det några dagars paus. Tog ledigt 2 dagar för att plocka i hop det sista samt köra på Kinnekulle på Fredagen. Vagnboken fick jag på Torsdagen Jag har kört 2 gånger i år, lagt ut säkert 30k från egen ficka, körde dessutom av på premiärtävlingen. Men lika glad är jag för det! Bilen gick 10-15 knyck långsammare på Mantorps rakan än föregående år trots 260kg lättare bil?!! men 3,5sek snabbare på varvet! Jag var överlycklig och detta var nog med energi för hela vinter halvåret. Så nu skall det tas itu med motorproblemen, utväxling på lådan, mera lätning, plastarbete, chassisvetsning och gokartträning Tror ni man har en hjärnskada? Jag är inte rik och inte kommer jag att bli det med mitt intresse men när man har skruvat själv, klurat själv, lagat själv så är humöret på topp när det funkar på banan. Alla som har pengar kan köpa en bil som kör åttor runt mig men...nä jag kan inte riktigt förklara den där totalupplevelsen jag hade på Mantorp i år. Jag var lycklig helt enkelt ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag tycker det är ok att köpa en dyr bil och använda den till det man tycker ger största möjliga njutning.
Men jag har aldrig haft tillgång till så stora pengar så att jag kunnat göra detsamma. Jag har lagt ca 1000 timar på Novan, sedan i höstas.......och kanske 20-25 000:- i reda pengar. Resten har jag bytt och fixat till mej . Skulle jag ha jobbat i stället......så hade jag kunnat köpt en bil för max 200 000:-........och det hade ju inte blivit mycket till bil. Dessutom är det skittråkigt att jobba.......... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vill tacka Magnus för alla andra för ett fantastiskt forum.
Klassamhället bland bilfolk på detta forum anser jag vara ytterst marginell. Men i verkligheten är det ju tyvärr helt annorlunda. Precis som kostnaden av bilen, bestämmer även bilens ursprung var man befinner sig i detta klassamhället, precis som människor. Som Honda-ägare/entusiast kommer man ju från ghettot i detta klassamhälle. ![]() ![]() Ett stort problem är dock att varenda svensk är självutnämnd bilexpert med ett enormt förråd av fördomsfulla åsikter och försöker mer än gärna förnedra den "svagare" i sammanhanget. Jag menar ens bilval får man ofta försvara från personer som inte vet ett enda skit om bilar. Alla har tydligen en åsikt när det gäller bilar även när den totalt saknar en grund i kunskap. Något som verkar ganska unikt i samhället när det gäller bilar. Denna typen av åsikter skapar självklart hets bilägare emellan och driver vissa minioriteter att söka efter likasinnade (där man får vara ifred). Varför är Alfa-klubben så stor och Turbo Performance Club så pass liten (per bil såld)? Som Alfa-ägare får man förmodligen en stor hög skit av "bilexperter"? Kan lungt säga att jag känner mig mer hemma och trygg bland medlemmar i Honda Performance Club än på en släktmiddag ![]() _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (8737 totalt) |