Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
970 besök totalt |
Stockholm Motorsport Games
Tog en tur till Globen för att se vad Stockholm Motorsportgames kunde vara för någonting. Inte så många där för att lyssna på Annemo Friberg, Kåge Schildt och Ulf Rosengren. Synd, för det handlade om något som kan bli riktigt skoj. Ett svenskt Bercy måhända. Huvudnumret som det mesta kommer att kretsa kring blir karting. Inga dödpunkter ska finnas i programmet i de fyra shower som ska genomföras, istället ska pauserna fyllas av olika aktiviteter. En Top Fuel varvar ur, mekanikertävlingar, MiniMoto och Vesparace, Trial och stuntmän var några saker som nämndes. Show Director blir Flashen, som rullade in genom en rökridå och la några donuts på golvet med Porschen. Janne är ju utan en idérik person och kan nog bli en garant för att det verkligen rör sig. Produktionsansvarig blir den inte helt okände Bosse Lindman, varför jag inte är förvånad att det kommer att bli mekanikertävlingar. Att Bosse vet vad det handlar om råder väl ingen tvekan om. Thomas Johansson som visade upp en kart och drog några rundor med den förklarade att han absolut skulle vara med. Detta var för övrigt första gången Thomas var i Globen. Den finske stuntmannen Matti verkade inte tala svenska, men åka på bakhjulet kunde han. Ulf Rosengren som är ytterst ansvarig, har drivit Stockholm Horse Show i 12 år och vet hur man fyller Globen. När det handlar om enstaka hästar domineras publiken av mödrar och döttrar, nu siktar man på fäder och söner. Thomas och Janne kontrade med att de siktade på hästhoppningens målgrupp, det var därför de var med. Vem som siktade på mammorna och vem som siktade på döttrarna förblev dock något oklart.... Några namn är inte officiella än, men förutom svensk elit siktar man också på några internationella stjärnor som deltagare. Innan vän av (o)ordning kommer med domedagsprofetior, tycker jag det finns all anledning att ge initiativet allt stöd. Som många sagt förr, det är dags att komplettera det som sker ute på banorna med publikdragande aktiviteter där publiken finns. Red Bull-övningen var en bra börjani en förhoppningsvis positiv utvecklingsspiral. I första hand finns avtal om att köra tre år (vilket sannolikt i praktiken betyder att man har option på två år till), men långsiktigt vill man få det att leva minst lika länge som hästhoppningarna. http://www.motorsportgames.se/ _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
Verkar vara populärt, dagbiljetterna är redan uppbokade.
![]() ---------------- Prisgnäll ---------------------- Appropå prissättningen: Jag var på Tullinge i söndags (dragracing) med en motorsportintresserad kompis (och tillika far till två motorsugna söner). Vi reagerade båda två på priset, 280 kronor. Han är ingalunda någon låginkomsttagare, men prismedveten. Han skulle gå i taket om han fick se dessa priser. Jag tycker initiativet är kul, men 785 kronor (för min kompis familj, fru exkluderad) för bästa plats eller ens 510 för de sämsta plasterna. Det skulle han aldrig köpa. Exkl. ev p-avgifter. Dessutom tillkommer något som kallas serviceavgifter. ------------- Slut prisgnäll ------------------------------- Min reservation mot ovanstående spekulationer (baserade bara på en presumtiv kund) är Monster Jam, som är dyrare men mer spektakulärt. I alla fall om man ska sitta på första parkett. Möjliga bonusevenemang: Kändisrejs i med Porschar (el. liknande) i Slakthusområdet. Rallyspecial på samma plats. Top fuel & Top doorslammer på Huddingevägen (den snutt som knappast används längre)...? Det kanske räcker med Top Fuel inomhus? ![]() ------------- "Produktgnäll" ------------------------------- I dagsläget (innan kunden nåtts av marknadsföringskampanjer) känns programmet lite väl löst. Vad innebär t.ex. depåfight? Vilka kändisar handlar det om? Filmstjärnor & skådespelare, Sauk und Persbrandt? ------------- Slut "Produktgnäll" ------------------------------- Gokartfajt förstår de flesta, men till priset av en lyxig lördagsmiddag med vin? Vän av (o)ordning/domedagsprofet. ![]() Shit, jag börjar bli en gnällig gammal gubbe... ![]() Jag tycker att det är vettigt att diskutera den här typen av framgångsfaktorer. Ingen skulle bli gladare än jag om motorsporten återfick sin forna glans. Jag håller naturligtvis tummarna för evenamangets framgång. _________________ Jörgen Eriksson |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
970 besök totalt |