| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Inkörning av R-däck
|
<< 1, 2, 3 >> 10533 besök totalt |
Lura nu inte i nån att ha ... Pirellis r-däck! Menar du väl? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Fast PZero C var/är trevliga allround som funkar bra på gatan med IMo.... (sen det där med minsta tryck kan ju vara dimensionsberoende. 1.8 gäller stora dimensioner. Minsta tryck i mindre dimensioner vet jag inget om....) _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Man kan mer än man tror (om man lämnar hjärnan i depån)
OBS!!! Detta är INTE en rekommendation: Mantorp 2002, Kalltryck i bak=0.3 bar, varvtid med stående start=1.39.20, bandomarens kommentar "Vad i h... håller du på med?" (Det gick lite brett på första varvet).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Är inte det bästa att köra in de nya däcken innan de gamla är helt slut? Alltså starta passet med att köra in de nya däcken och sedan köra resten av tiden med de gamla däcken. Då måste man förstås ha två omgångar fälgar, men det kostar att ligga på topp.
Alternativt skicka hjulen med någon kompis som skall åka bana och be honom köra in däcken. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Klockrent!! Synd att man inte har den framförhållningen bara
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Men om dom gamla är Gislaved Frost.........hur gör man då
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
väntar till nästa vinter. fattar du väl!!!
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Tire Heat Cycling
Michelin has noted an improvement in tire wear with heat cycled tires and that they may come up to operating temperature slightly quicker than non-heat cycled tires. Additionally, Michelin has also noted a marginal improvement in lap times (maybe .1-.2 sec in a 38-40 sec autocross environment) on some cars. The improvement is not always obvious. Heat cycling can be performed mechanically at The Tire Rack before the tires are shipped or by driving on them after they have been installed. It is important to remember that the 24 to 48 hour "resting" period for the tire following heat cycling is an important element to the process' success. Tire Shaving Pilot Sport Cup DOT-Legal Competition tires are molded with less tread depth than typical street performance tires. Michelin Pilot Sport (Max Performance category) street tires are molded with about 10/32" of original center tread depth, while Pilot Sport Cup Competition tires are molded with just 6/32" of original center tread depth. Michelin testing shows that a Pilot Sport Cup shaved tire at approximately 3.5/32" offers slightly more grip at the start of the tire's competition life. The time differential between shaved/heat cycled tires and full tread depth/heat cycled tires on a typical 38-40 sec autocross course can be as much as 0.6 seconds. And while these are statistically sound results, your results may vary. Drivers must decide if they are willing to invest the cost of shaving and sacrificing approximately 2.5/32" of tread depth in exchange for a potential 0.6 second improvement. It all depends on how serious you are about your time spent at the track or in competition. However all things considered, the absolute quickest time will likely be achieved by shaving and heat cycling Pilot Sport Cup tires. _________________ NS 7.54 BTG Men vem orkar, själv gasar jag bara på ganske o m g med helt nya däck, Men de klart någon gång måste man ju vidga sina horisonter. Lerning by doing är min melodi i övrigt, så någon gång kanske jag bemödar mig med att prova, men tveksammt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
Ah, jo, jag fattar att det kanske finns fördelar att hämta genom heat cycling och annat men jag vet fortfarande inte hur man kör in ett R-däck?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
|
||||
Kör dom varma(typ 55-70grader) och låt dom sedan vila ett par dagar(du skall inte låta bilen stå på däcken). Det som händer är att du startar kemiska processer. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
om det bara är värmen man är ute efter så borde ju bastun funka bra... ställa den på typ 70 grader och hiva in däcken... |
||||
Fast där blir det svårt att skrubba dom ordentligt
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Skurborste?
Skämt o sido, skrubbningen kan man ju sköta på gatan/banan vid första användningen. Att få upp tempen för de kemiska reaktionerna borde ju dock funka utmärkt i bastun (förutsatt att den mekaniska nötningen inget har med detta att göra då).
|
||||
Vem sa att banracing var en dyr sport...
|
||||
|
Jag tror att det är rörelsen i gummit ihop med värmen som är själva poängen med att "köra in" däcken.
När Tirerack gör sin heatcycling, så rullar däcken på en stålrulle för att få till en optimal skrubb/värme-behandling. om det vore så enkelt att bara hysta in dom i ett varmt utrymme, så skulle ju dom göra det. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Sant....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
![]() |
Däck för banåka
Inkörning av R-däck
|
<< 1, 2, 3 >> 10533 besök totalt |

