Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Inkörning av R-däck
<<   1, 2, 3   >>
10533 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:

ice skrev:

1.8 BAR!!! Det var länge sedan jag körde med så högt tryck. 1992 tror jag det var. Tur att man har blivit klokare med åren.

Lura nu inte i nån att ha lägre än 1,8 med Pirellis r-däck! Då går de lätt sönder...


Lura nu inte i nån att ha ... Pirellis r-däck! Menar du väl?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Lura nu inte i nån att ha ... Pirellis r-däck! Menar du väl?
LOL!!! Håller med. Corsa suger....

Fast PZero C var/är trevliga allround som funkar bra på gatan med IMo....



(sen det där med minsta tryck kan ju vara dimensionsberoende. 1.8 gäller stora dimensioner. Minsta tryck i mindre dimensioner vet jag inget om....)

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Man kan mer än man tror (om man lämnar hjärnan i depån)

Magnus Thomé skrev:

...Minsta tryck i mindre dimensioner vet jag inget om....)


OBS!!! Detta är INTE en rekommendation:

Mantorp 2002, Kalltryck i bak=0.3 bar, varvtid med stående start=1.39.20, bandomarens kommentar "Vad i h... håller du på med?"
(Det gick lite brett på första varvet).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Är inte det bästa att köra in de nya däcken innan de gamla är helt slut? Alltså starta passet med att köra in de nya däcken och sedan köra resten av tiden med de gamla däcken. Då måste man förstås ha två omgångar fälgar, men det kostar att ligga på topp.
Alternativt skicka hjulen med någon kompis som skall åka bana och be honom köra in däcken.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
Är inte det bästa att köra in de nya däcken innan de gamla är helt slut? Alltså starta passet med att köra in de nya däcken och sedan köra resten av tiden med de gamla däcken.


Klockrent!! Synd att man inte har den framförhållningen bara

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
AndersY skrev:
Är inte det bästa att köra in de nya däcken innan de gamla är helt slut? .



Men om dom gamla är Gislaved Frost.........hur gör man då

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
AndersY skrev:
Är inte det bästa att köra in de nya däcken innan de gamla är helt slut? .



Men om dom gamla är Gislaved Frost.........hur gör man då


väntar till nästa vinter. fattar du väl!!!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mats Almqvist

Här sen Dec 2002
Inlägg: 5



Varför måste man köra in r-däck på bil för att få upp temperaturen släng in dom i bastun.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Lyfter upp en riktigt gammal tråd...

Kom ni fram till hur man kör in ett R-däck på nåt sätt?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Tire Heat Cycling
Michelin has noted an improvement in tire wear with heat cycled tires and that they may come up to operating temperature slightly quicker than non-heat cycled tires. Additionally, Michelin has also noted a marginal improvement in lap times (maybe .1-.2 sec in a 38-40 sec autocross environment) on some cars. The improvement is not always obvious.

Heat cycling can be performed mechanically at The Tire Rack before the tires are shipped or by driving on them after they have been installed. It is important to remember that the 24 to 48 hour "resting" period for the tire following heat cycling is an important element to the process' success.

Tire Shaving
Pilot Sport Cup DOT-Legal Competition tires are molded with less tread depth than typical street performance tires. Michelin Pilot Sport (Max Performance category) street tires are molded with about 10/32" of original center tread depth, while Pilot Sport Cup Competition tires are molded with just 6/32" of original center tread depth.

Michelin testing shows that a Pilot Sport Cup shaved tire at approximately 3.5/32" offers slightly more grip at the start of the tire's competition life. The time differential between shaved/heat cycled tires and full tread depth/heat cycled tires on a typical 38-40 sec autocross course can be as much as 0.6 seconds. And while these are statistically sound results, your results may vary.

Drivers must decide if they are willing to invest the cost of shaving and sacrificing approximately 2.5/32" of tread depth in exchange for a potential 0.6 second improvement. It all depends on how serious you are about your time spent at the track or in competition.

However all things considered, the absolute quickest time will likely be achieved by shaving and heat cycling Pilot Sport Cup tires.


_________________
NS 7.54 BTG
Men vem orkar, själv gasar jag bara på ganske o m g med helt nya däck,
Men de klart någon gång måste man ju vidga sina horisonter. Lerning by doing är min melodi i övrigt, så någon gång kanske jag bemödar mig med att prova, men tveksammt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Ah, jo, jag fattar att det kanske finns fördelar att hämta genom heat cycling och annat men jag vet fortfarande inte hur man kör in ett R-däck?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Är värma i bastun ett sätt som skulle funka? Har ju bastu i huset...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus K skrev:
Ah, jo, jag fattar att det kanske finns fördelar att hämta genom heat cycling och annat men jag vet fortfarande inte hur man kör in ett R-däck?

Mvh
Mangan


Kör dom varma(typ 55-70grader) och låt dom sedan vila ett par dagar(du skall inte låta bilen stå på däcken).
Det som händer är att du startar kemiska processer.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dude skrev:
Kör dom varma(typ 55-70grader) och låt dom sedan vila ett par dagar(du skall inte låta bilen stå på däcken).
Det som händer är att du startar kemiska processer.


om det bara är värmen man är ute efter så borde ju bastun funka bra... ställa den på typ 70 grader och hiva in däcken... thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
Dude skrev:
Kör dom varma(typ 55-70grader) och låt dom sedan vila ett par dagar(du skall inte låta bilen stå på däcken).
Det som händer är att du startar kemiska processer.


om det bara är värmen man är ute efter så borde ju bastun funka bra... ställa den på typ 70 grader och hiva in däcken... thumbs up


thumbs up

Fast där blir det svårt att skrubba dom ordentligt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dude skrev:
thumbs up

Fast där blir det svårt att skrubba dom ordentligt


Skurborste?

Skämt o sido, skrubbningen kan man ju sköta på gatan/banan vid första användningen. Att få upp tempen för de kemiska reaktionerna borde ju dock funka utmärkt i bastun (förutsatt att den mekaniska nötningen inget har med detta att göra då).

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



patand skrev:
Dude skrev:
thumbs up

Fast där blir det svårt att skrubba dom ordentligt


Skurborste?



Nä, slå dom med björkris givetvis.
Sorry OT.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Eric Josefsson skrev:
Nä, slå dom med björkris givetvis.


Vem sa att banracing var en dyr sport...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Är det med bastun seriöst ?

I så fall är det ju ett mycket bra sätt, och sedan får man skrubba av dom vid första körningstillfället...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tror att det är rörelsen i gummit ihop med värmen som är själva poängen med att "köra in" däcken.

När Tirerack gör sin heatcycling, så rullar däcken på en stålrulle för att få till en optimal skrubb/värme-behandling.
om det vore så enkelt att bara hysta in dom i ett varmt utrymme, så skulle ju dom göra det.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Dude skrev:
Jag tror att det är rörelsen i gummit ihop med värmen som är själva poängen med att "köra in" däcken.

När Tirerack gör sin heatcycling, så rullar däcken på en stålrulle för att få till en optimal skrubb/värme-behandling.
om det vore så enkelt att bara hysta in dom i ett varmt utrymme, så skulle ju dom göra det.



Sant....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Däck för banåka
Inkörning av R-däck
<<   1, 2, 3   >>
10533 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande