Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13646 besök totalt |
Vi får tacka alla nyblivna licenstagare från fredagen ![]() Det var inte det lättaste att svinga flaggan för första gången under dessa förhållanden. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Det var ju ett himla smattrande i radion från posteringen vid torparn... ![]() Men jag håller med, det fungerade väldigt bra! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Jodå....efter några avåkningar lärde jag mig att kolla nummer också.....men man hade ju lite att tänka på eftersom om de flesta cupförarna verkade tro att det gick att hålla 150 knyck genom torparn... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Ett snabbt överslag beräknat på normalt antal deltagare ger en extra kostnad på ca 250 Kr per medlem (basmedlem och aktiv medlem) per banträff för att hyra in flaggvakter.
BMW Cup inkluderat. Basmedlem : Träffavgift och flaggvaktshyra per träff Aktiv medlem: Årsavgift och flaggvaktshyra per träff I dagsläget innebär detta ca 600 Kr/träff för majoriteten av våra medlemmar (basmedlemskap). _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
600 kr för att köra nästan så mycket man vill under en dag under mycket ordnade former och med hög säkerhet och utan att behöva "flaggvakta" etc känns väl helt ok tycker jag, inte mycket att säga om den summan..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Med tanke på hur mkt bantid det brukar vara på klubbens träffar fast det ska flaggas så är väl frågan om det är berättigat? Är det så på håret att ni hinner med att köra alla era varv?
Säger inte att jag skriker för/emot, vill bara göra en röst hörd "från andra hållet" då jag tror det finns en del som hellre flaggar än betalar mer, men inte vill skriva här. En sak som är säker är att det inte är billigt idag med att hyra bana, säkerhet osv osv. Därför är det snudd lyxpris på klubbens träffar. Min egen åsikt. Tror därmed att en höjning snart måste till trots att man behåller det som det är idag med flaggande. Att köra banträff är ingen rättighet och kostnaderna måste täckas. Men så långt som möjligt tycker jag man ska försöka hålla sig från "onödiga" utgifter som gör att det blir en exklusiv klubb för navelskåderi. (De ryktena har vi fått leva med tidigare och vips syntes inte en enda gammal bil på träffarna. "Det är ju bara folk med M3:or som åker ändå..." hette det då.) Lätt? Nä. Men man måste väga sina beslut väldigt noga inom styrelsen även om det råkar vara helt oki för ens egen del. Besluten måste tas ur ett långsiktigt perspektiv som de flesta kan ställa sig bakom. Sen kan jag se det från mitt eget håll. I dagsläget är jag stödmedlem då jag inte vet om jag ens kan åka ngn enstaka träff samt att jag måste plocka ut licensen i ngn klubb. Med tanke på jag betalar för att åka ngn timme racebil i SLC med långloppsteamet så blir alla nivåer av gatbilsåka billigt... Ur det perspektivet skulle jag kunna tycka att säg 5 träffar för 2000kr/år är kalasbra. (oavsett om jag får flagga faktiskt...ngt jag egentligen "hatar". ). Men det är ju jag det och alla är vi inte lika. |
||||||||
Andreas,
Kul att läsa din synpunkter. Jag delar din uppfattning till 100%. Att en höjning av medlemsavgiftem och/eller träffavgiften kommer att diskuteras för 2006 är säkert. Banhyror i dag är inte billigt, och värre kommer det att bli > ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Förhoppningsvis börjar medlemmar visa sig på klubbens möten och gör sina röster hörda, det vore nog det allra bästa inledningsvis..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Var detdär riktat till mig... ![]() Som otroligt lite aktiv i klubben just nu finner jag ingen större ide att åka på möten osv, men jag kan iaf bidraga här med ca 10 år erfarenhet från banåka, tävlingkörning i div serier samt nga år i styrelsen för vår klubb tyckte jag... |
||||||||
Det var inte riktat till dig, det var riktat till alla medlemmar, det är svårt att veta hur klubbens medlemmar vill ha det om max omkring 2-3 % av medlemmarna är med på klubbens möten..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Jepp, som arrangör hinner man knappt köra något. Det lilla man hinner köra är man vid det laget för trött för att njuta av. ![]() Som ref kan jag berätta att vi på årsmötet hade nio(!) ![]() Det är därför inte helt enkelt som styrelse förstå vad medlemmarnas vilja är... Om dessutom engagemanget i klubben är på väg att reducera oss till endast arrangörer, inte deltagare så ligger inhyrning nära till hands. För jag jobbar gärna för klubben men inte utan att också få köra. om vi hyr in så kommer det fortfarande vara sanslöst billigt att köra med BMWSC. ![]() Alla har inte råd med allt. Jag har blivit erbjuden att hyra ringen med folk, det vara bara att betala in 50.000:- så fick jag vara med och köra men det hade jag inte råd med. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Jag betalar gärna en större träffavgift för att BMW SC ska kunna hyra Ringen eller Spa
![]() ![]() Däremot tycker jag att klubben själv ska klara av flaggvaktandet i Sverige. Gränsen går då antalet frivilliga medlemmar ej räcker till för att besätta samtliga flaggvaktspass och styrelseposter. Har vi inte tillräckligt med frivilliga så är det lika bra att göra BMW SC till en "exklusiv klubb", vilket det då redan kan anses vara, och höja träffavgiften för att betala för allt runt arrangemanget. Utan hjälp från frivilliga medlemmar finns det ingen ideell verksamhet. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Förstår dig mkt väl Micke. Om man inte får köra så är det inte så lockande att offra sig på klubbarbete...
Jag får en kännsla av att det numera är ett betydligt större bestyr att fixa ihopa en bandag än för nga år sedan. Rätt eller fel? Eller var det bara så att för ca 5 år sedan så gjorde en kärntrupp allt detta utan att säga så mkt och offrade sig i det tysta? Inte bra isf. Tydligt är dock att viljan att flagga och förståelsen för att hjälpa till med driften av klubben/bandagarna är under all kritik. Så flertalet är kanske vana vid att klunna betala sig ur en situation istället för att flagga och stämmer det är det ju inte mkt att tala om. Dax att stampa till med foten ordentligt snart kanske så att de sömninga medlemmarna vaknar till och iaf gör sin röst hörd? Angående antalet deltagare på mötena har det väl varit lite upp och ner. Minns inte exakt hur vi löste det men vi brukade hålla fullt hus för det mesta. Gäller ju att lägga in möten "smart" (vilket jag tror ni försökt)så att ingen kan skylla på att det är jobbigt att gå på dom...men det speglar även här hur intresserade dagens medlemmar verkar vara av att medverka till klubbens utveckling... Inte alls! I en ideell klubb funkar inte detta, då är det bara att ställa om till vinstgivande bolag istället direkt...och vips så finns det inga lyxprisatta allternativ för banåkare som kör BMW... Tror de som inte vill flagga eller dyker upp på mötena skulle bli rätt sura då. Om inte annat på sig själva. Att driva saker ideellt ligger nog inte direkt i tiden idag, men om alla strävar efter samma sak, billig banåka, så borde det gå tycker jag. Ett medlemskap har inte bara rättigheter med sig, det medför även skylldigheter. Är inte avis på er som försöker styra i detta och få till ngt bra. Det verkar vara väldigt struligt just nu faktiskt... ![]() Tack för att ni försöker. ![]() |
||||||||
Helt rätt, Andreas och tack för uppmuntran! Det är betydligt mer arbete att få ihop en banträff numera.
Min åsikt är att vår hobby/sport redan är tillräckligt dyr och därför bör vi sträva efter att alltid hålla avgifterna nere. Men avgifterna är ju redan idag för låga, så även om vi fortsätter med egna flaggvakter så måste vi kanske höja avgifterna för att klubben ska kunna fortsätta att verka. Som medlem har man som sagt skyldigheter inte bara rättigheter, men trots att jag jobbar ideelt med klubbarbetet så tycker jag att det främst är kul och inte speciellt betungande. _________________ /Arne Lindgren |
||||||||
Håller med Arne, trots mina korta och ringa erfarenhet tycker jag det är kul, styrelsen är ett RIKTIGT härligt gäng ![]() Jag vill göra tydligt att det inte alls är något större "strul" inom klubben ( som AL verkat få uppfattningen lite att det skulle vara....!? ) men det vore kanon om flertalet medlemmar ville angagera sig lite mer och komma på mötet och göra sina röster hörda etc ( handlar ju inte precis om möte varje vecka och några större ansträngningar.....), det skulle verkligen underlätta, så att man vet i vilken riktning man ska "styra båten" !! ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Strul kanske var fel ord, men dyker inte folket upp är det iaf ett stort problem.
Som du säger Martin, då vet man ju inte alls vart de 200 vill ta vägen rent klubbmässigt. Sen är det som sagt bara en kännsla jag fått och ingen direkt fakta då jag pratat med div folk man känner i klubben. Samt tonen/andemeningen i inläggen från er i styrelsen. Ni vill få feedback men får det inte. Ni vill ha folk som ska flagga men kan inte jaga dom genom hela depån. Mao det är struligt för er att få folk att hjälpa till... Pga att folk inte vill eller pga otydlig kommunikation? Ingen vill väl ha militärstyre i depån men om man ska behålla flaggandet är det nog av vikt att detta sköts så smärtfritt det går då det verkar vara där problemet ligger? Som sagt, svårt att ha en egen bild av ngt man inte varit på i år, bara nyfiken och vill att klubben ska leva kvar som ett vettigt allternativ. Vill oxå påpeka att jag fortfarande har stort förtroende för hur arren genoförs och att de är av den absolut bästa klass när det gäller banåka i landet. Så har det mer elelr mindre alltid varit. Övergångsperioder som denna är alltid svåra. |
||||||||
Vill förtydliga att allt mitt skriveri här inte ska ses som kritik mot styrelsen, deras engagemang eller genomförandet av banträffarna, tvärtom.
Jag vill bara väcka till debatt och få till en diskussion där båda vinklingarna kan ges utrymme...eller om det kanske finns flera olika lösningar. ![]() Hoppas ingen tog illa vid sig. ![]() |
||||||||
Rätt.
Ja, och det kanske man då skall ta till sig? ![]() En del är ju driftiga och tar med sig släkt och vänner för att det skall stå deras flaggvaktspass. Kan man få en tydligare signal än så? Samtidigt är alla idagsläget inblandade ense om att det bästa vore att flagga själva. Inte nödvändigtvis i första hand pga av den lägre kostnaden utan för att det ger ett säkrare arrangemang, förare blir delaktiga och medvetna.
Jepp.
Kanske, kanske inte? Samhället svänger väl alltmer över i att man kallt vädrerar vad man får för valuta för pengarna? Viktigast är att kontinuerligt skatta sin situation - så sakligt och objektivt som möjligt. I det får man kanske se att för att en ideell organisation skall lyckas måste ett antal komponenter finnas? För det första måste alla känna sig delaktiga i någon mån. Dvs att om man inte är beroende av fler än tex styrelsen blir man inte heller det. Mao, träffen fungerar ju oftast hyggligt helt utan medlemsinverkan, styrelsen drar trots allt runt det. (Läge för självkritik, vi har bundit ris för egen rygg?) För det andra måste man känna varandra, träffas någorlunda ofta (5 ggr/år sittandes ensam i sin bil är för sällan) och ha en punkt att samlas kring (typ klubbhus eller liknande.). För en organisation som vår där vi kommer från hela landet, aldrig träffas på samma plats, har en stor medlemsomsättning och en allordnande styrelse blir kanske en pay n' drive-attityd självklar? ![]() Sista dag för motioner till årsmötet (enligt de nya stadgarna, antagna och ändrade i år) är den siste september. Årsmötet kommer hållas innan november månads utgång. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13646 besök totalt |