Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Datalogg och videofilm, går det att förena?
1628 besök totalt
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Mikael Mohlin skickade mig en datafil innehållandes:
Time RPM Trottel Speed Lateral acceleration

Denna loggfil är ifrån tävlingen på Kinnekulle Ring 22-24 juli.

Skulle vara mycket intressant om det gick att få in dessa data i inboardfilmen, lösningar finns men de lär väl kosta mer än vad jag har råd att ens drömma om. Därför frågar jag här, vet ni något sätt som en amatör kan lösa detta?

Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Du skulle kunna göra en subtitle till filmen kanske?

Men det är ju rätt tidskrävande då det får göras manuellt.

Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: Datalogg och videofilm, går det att förena?

combat skrev:
Mikael Mohlin skickade mig en datafil innehållandes:
Denna loggfil är ifrån tävlingen på Kinnekulle Ring 22-24 juli.
Skulle vara mycket intressant om det gick att få in dessa data i inboardfilmen, lösningar finns men de lär väl kosta mer än vad jag har råd att ens drömma om. Därför frågar jag här, vet ni något sätt som en amatör kan lösa detta?

Hur ser loggfilen ut ? Ligger den i en vanlig *txt fil eller hur ser den ut! Excel kanske?

Här sen Nov 2003

Trådstartare
Filändelsen var .asc men går bra att öppna med anteckningar och är uppställd så här:

0.02 8859 35.61 162.7 -0.08
0.07 8869 6.098 162.7 -0.13
0.12 8896 27.805 162.7 -0.15
0.17 8718 74.878 162.7 -0.16
0.22 8557 100 162.55 -0.15
0.27 8335 100 162.4 -0.13
0.32 8417 100 162.85 -0.11
0.37 7870 100 163.3 -0.1
0.42 7833 100 163.6 -0.12

och så vidare.....

Borde vara möjligt att spara i andra format fast eftersom jag inte vet vilka möjligheter jag har så ligger den orörd tills någon kommer med kreativt förslag på hur jag bör göra och vilka eventuella program som ska användas.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Sådan data går utmärkt att öppna med Excel och sedan bearbeta. Sedan kan du exportera filen till text igen.
Under menyn Data finns en funktion "Text till kolumner..." som är användbar.

Frågan är bara vilket program man ska använda för att lägga vald del av informationen över videon.

Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Andreas Millbro skrev:

Frågan är bara vilket program man ska använda för att lägga vald del av informationen över videon.

Mmm och hur ska du "synka" filmen med all data som loggern ger? det blir på ett ungefär då kanske, dock vet jag inte hur typ Premiere's tisupplösning är, men borde iof bli rätt ok kanske att studera.
Annars får du köpa en sådan här till nästa gång http://www.autoxcam.com/g-box.htm

Edit: Dock endast för NTSC ej PAL dock.

Här sen Apr 2004

Stapeldiagram i excel för varje tidkod och sena få in dessa bilder på rätt ställe i filmen (om man kan redigera in en bil som overlay). Mycket manuellt arbete men inte omöjligt. Det borde finnas nåt videoredigeringsprogram som kan göra detta direkt från lämpliga data men vilket (och till vilken kostnad)?

Det är alltså 20 datapunkter per sekund, det blir ju bara 1200 punkter på en minut. Lite jobb blir det...

Edit: Skapa animationer från data verkar gå med flera graph/stat-paket. Hur dessa animationer sen skall fogas samman med video blir ju en nöt att knäcka...

combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Mohlin skrev i mailet att: Datan är samplad med 20Hz.

Visst pillar jag med film lite då och då men hertz har jag aldrig funderat på i de sammanhangen.

Kul, börjar bli aningens kreativt i denna tråden nu.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

combat skrev:

Visst pillar jag med film lite då och då men hertz har jag aldrig funderat på i de sammanhangen.

Hz är ett mått på frekvens. Dvs 20 gånger per sekund lagras alla värden i loggen. Dvs med 1/20= 0.05 sekunder mellan varje punkt.
Vilket man också kan se i den lilla delen av loggen du klistrade in.

Är filmen filmad med 20 bilder per sekund har du precis ett värde per bildruta. Dock brukar video vara ~25 bilder per sekund

combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
combat skrev:

Hz är ett mått på frekvens. Dvs 20 gånger per sekund lagras alla värden i loggen. Dvs med 1/20= 0.05 sekunder mellan varje punkt.
Vilket man också kan se i den lilla delen av loggen du klistrade in.

Är filmen filmad med 20 bilder per sekund har du precis ett värde per bildruta. Dock brukar video vara ~25 bilder per sekund

Mohlins inboardfilm finns ännu så länge bara på DVD, ska så småningom plocka in den i datorn. Ett riktigt urk-jobb. Kan inte se uppdateringfrekvensen på hans film, däremot kan jag se att mina filmer håller 25 bilder per sekund.

Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Pratade med Mikael, han skulle kunna ordna en uppdaterad version som håller 25hz. Det kan dock dröja några dagar men fortsätt vara kreativa så övar jag med 20hz så länge.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ett trick kunde vara att få några filer från en med Race Technologys logger (tex DL1) och försöka få data att se liknande ut. Sen kanske Race Technologies analysmjukvara kan göra nåt vettigt med det (bara att ladda ner).
Citat:
Exporting video with data overlay.

one powerful feature of the analysis software is the ability to export video files from the software. The system is very flexible and within the output video you can:
* Change the format of the output video to your exact requirements using a definition file
* Unlimited multiple copies of each of the 10 camera views can be displayed simultaneously
* Unlimited number of anti-aliased analogue dials, digital displays
* Incorporate alpha blended graphics of any shape
* Encode the output file using any codec available on your machine

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag förmodar att det är något åt detta hållet du vill få fram ??

mycket fint men satans dyyyyrt..

filmer m.m finns här http://www.jackals-forge.com/lotus/
mycket sevärda filmer med G-krafter på 1.4 mellan varven... thumbs up

Stockholm
Här sen Sep 2004

NiklasFalk skrev:
Stapeldiagram i excel för varje tidkod och sena få in dessa bilder på rätt ställe i filmen (om man kan redigera in en bil som overlay). Mycket manuellt arbete men inte omöjligt. Det borde finnas nåt videoredigeringsprogram som kan göra detta direkt från lämpliga data men vilket (och till vilken kostnad)?

Det är alltså 20 datapunkter per sekund, det blir ju bara 1200 punkter på en minut. Lite jobb blir det...

Edit: Skapa animationer från data verkar gå med flera graph/stat-paket. Hur dessa animationer sen skall fogas samman med video blir ju en nöt att knäcka...

om detta (edit: skapa animation dvs) går finns det ju program som kan spela in aktivitet på skärmen. Ex Premiere borde kunna ta bort bakgrundsfärgen i den filmen och lägga den över onboardfilmen. Kanske...

Täby
Här sen Dec 2002

Acke skrev:

...ack ack ack ack...

Nedrans... Nu fick man nåt att fundera på. Jag kan ju få ut samma sak från min datalogging.
Några timmars lingoprogrammering. Exportera till film. Overlay i Final Cut och så är det klart.
Nej jag ska inte.. Fast det vore coolt att göra...

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

nästan billig att köpa... 13.500:- för den billigare varianten...

edit: länk kunde vara bra att lägga me oxså...

http://www.uamotorsports.com/products.asp?cat=7

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Acke skrev:

mycket fint men satans dyyyyrt..

filmer m.m finns här http://www.jackals-forge.com/lotus/
mycket sevärda filmer med G-krafter på 1.4 mellan varven... thumbs up

En sån där videospelare skulle vara rätt enkelt att hacka ihop i FLASH, den kunde plocka filmen från en fil och data från en lämplig textfil och så länge man har ett ställe i filmsnuttent som man vet är exakt synkat med när dataloggen börjar så kan man få ihop det snyggt och enkelt. Efter detta är det våldigt enkelt att göra alla möjliga grafiska mätare som overlays på filmen.

om någon har en kort (20 sek) filmsnutt tillsammans med en datalogg så kan jag snickra ihop det så kan vi se om vi får till det på det sätt ni hade tänkt...

Startsynkningen är det enda egentliga kruxet...

Fixhult
Här sen Apr 2004

meldert skrev:
Startsynkningen är det enda egentliga kruxet...
Nåt i ljudspåret borde väl gå att använda för att synca (lite pill fram och tillbaka för att det skall bli sannolikt iofs).

Sen ska du ju kunna encoda ut det hela till en ny videofil, så att det går att sprida filmen.

Jag tror fortfarande mest på att konvertera data till ett format som hanteras av befintliga analysprogramvaror, då slipper man ju utveckla och supportera dem...

Ingen som sitter på lite data från en DL1?

Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Jag har ett program som skapar hastighetsmätar-bilder utifrån GPS-data...

Hmm.. nu vet ju alla som försökt få mig att göra klart TrackView hur rapp jag är, men att göra ett program som konverterar från den där loggen till bilder att lägga in i Premiere är INTE svårt.

Det jag gör är iaf att generera ett gäng BMP bilder med numrering, typ 000000001, 00000002, med analoga mätare utifrån datat. Sedan importerar man det som en image sequence i premiere där man även kan ställa in filmen 'frame rate' bildserien har. Bakgrunden fixar man till en gång och lägger 'bakom' bildsekvensen och får på så sätt mätaren att se ut lite hur som helst.

Låter det intressant? Isåfall är det väl typ gratis med credits i eventuell filmsekvens.. ;-)

Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

PS: Det går förstås att interpolera mellan mätvärdena för att få till vilken framerate som helst utifrån källdatat.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Åke Wallebom skrev:
Låter det intressant? Isåfall är det väl typ gratis med credits i eventuell filmsekvens.. ;-)
Vattenmärke på grafiken kan ju va nåt

Allmänt banåkaforum
1628 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande