Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Skruva bmwåkabil(ban)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10247 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga:
Vad har bmwsc för verksamhet?

Är den som HPC eller STCS eller PSC eller FMCS eller TPC eller vad?
Alla dessa klubbar är märkesklubbar som bedriver banåka och forum för märket i fråga.
Vad skiljer sig bmwsc från dessa?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Själv tycker jag det är intressant att läsa vissa specifika märkestrådar.
Det finns ju en risk att man i ett svagt ögonblick bestämmer sig för att inte fortsätta köra BMW
Andra specifika märkestrådar hoppar jag över. Man behöver inte läsa allt...

Intressant är även att specifika Porschetrådar fortfarande är OK

Dessutom undrar jag om någon ställt frågan till BMW SC om det är OK att trycka in icke klubbspecifika trådar i denna sektion av rejsa

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364




_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



fuling skrev:
Nyfiken fråga:
Vad har bmwsc för verksamhet?

Är den som HPC eller STCS eller PSC eller FMCS eller TPC eller vad?
Alla dessa klubbar är märkesklubbar som bedriver banåka och forum för märket i fråga.
Vad skiljer sig bmwsc från dessa?


Tävling i form av BMW Cup, och bankörning för BMW gatbilar.
Vårt eget forum stängdes nyligen, och en sektion öppnades upp här i stället då flertalet av medlemmarna hellre spenderade sin tid här bland likasinnade rejsvänner. Förhoppningvis fortfarande vänner

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



OK Peter, jag nämnde inga namn i mitt inlägg men eftersom du känner dig träffad och dessutom svarar på mitt inlägg på det sätt du gör så tänker jag använda dig som ett exempel på hur man inte bör bete sig!


[quote="Peter Gutniak]
1. "Forumet tillhör Magnus". Jajamensan. Du fick ett (1) rätt iaf.[/quote]

Kommentar: Mina synpunkter är just mina och ingen annans, här finns inga fel! Det var inte frågan om någon frågesport så din kommentar är bara barnslig och obefogad/Rikard

[quote="Peter Gutniak] 2. Du menar alltså att forumägaren har som något slags skyldighet att läsa varenda inlägg som skrivs, dygnet runt, och samtidigt vara såpass vaken att han har möjlighet att sätta sig in i och föreställa sig vad varenda medlem skulle kunna uppfatta som fel, jobbigt, irriterande etc? "INGEN ANNAN". I versaler... Jösses.[/quote]

Först en allmän kommentar: Forumägaren har ingen skyldighet att läsa varje inlägg som görs, det gör hans utvalda personer som agerar som moderatorer. Vad den eskilde anser vara rätt eller fel får den personen ta upp med forumägaren. Rejsa är ju ingen vanlig klubb eller förening med styrelse och demokratiskt arbetssätt. Forumägaren är allena bestämmande!!! Du verkar ha missförstått detta.

Peter Gutniak skrev:

Det finns absolut ingen anledning att flytta trådar utan att upphovsmannen uppenbarligen missförstått i vilket fora tråden ska tas upp.


Kommentar: Detta är forumsägarens och moderaternas sak att bedöma - ingen annans (obs-gemener)/Rikard

Peter Gutniak skrev:
Vill ni vara riktigt **ala så kan ni ju lägga upp underfora till Skruva-forumet där alla bilmärken finns representerade. Men med ett snitt om ca 4-6 frågor PER DAG i hela Skruva-forumet kanske det blir lite patetiskt. Precis som överutnyttjande av modererande befogenheter...


Kommentar: Vad som är överutnyttjande av moderaternas uppgifter är forumsägarens sak att bedöma - Ingen annans!/Rikard

[quote="Peter GutniakMen det är precis det tänket som är helt uppåt väggarna! Er uppgift som moderatorer är inte att på eget bevåg "testa" olika inläggs berättigande i ett visst fora, utan att rensa bort förekomsten av klart olämpliga inlägg samt stävja diskussioner som gått över styr. Och om ni sedan har funderingar som skulle kunna gagna medlemmarna så finns det ett enkelt sätt att ta reda på deras vilja, genom att helt enkelt fråga de vars väl och ve ni uppenbarligen brinner för vilka alternativ som skulle vara lämpligast och om de ö h t upplever detta som ett problem...[/quote]

Kommentar: Vad som är moderatorernas uppgift och hur de skall arbeta är forumägarens och ingen annans sak att bedöma (jag tänkte att om jag skriver detta tillräckligt många gånger kanske...). Att du sedan skriver vad som är moderatorernas uppgift tycker jag är dålig stil. Om du i fortsättningen skriver: jag tycker att... Osv är det helt OK (tycker jag). Vad som är till gagn för de som besöker Rejsa och deras vilja kan forumägaren totalt strunta i om han så vill - som sagt, här råder ingen demokrati./Rikard

quote="Peter Gutniak Vore det inte enklare i det här läget att helt enkelt skippa prestigen och inse att ert beslut var felaktigt, förhastat, inkonsekvent och dessutom rejält dissande mot de som är engagerade BMW-ägare? För det verkar ju inte vara tal om att flytta andra trådar än BMW-relaterade saker, eller hur...?[/quote]

Kommentar: Vad som är felaktigt, förhastat, inkonsekvent är forumägarens... Att det bara är BMW som diskuteras är väl iofs olyckligt, det finns ju märkesforum för Abarth, Porsche, Alfa m.m. Men jag håller med "fuling" som i ett tidigare inlägg skrev att BMW-ägare skall se detta som ett privilegium och inte som någon slags bestraffning./Rikard

quote="Peter Gutniak Finns[det någon som har klagat på att de inte kunnat få "specifika och vettiga svar" på sina frågor när de ställdes i Skruva? och vad har AP med den här diskussionen att göra ö h t? Nu pratar vi Rejsa och de (felaktiga) åtgärder som vidtagits av moderatorerna, utan att konsultera medlemmarna, för att lösa ett problem som inte finns.[/quote]

Kommentar: Återigen! Vad som är felaktigt eller inte är forumäg... Han behöver inte konsultera någon annan över huvudtaget./Rikard

[quote="Peter Gutniak]Jag skulle kunna fortsätta med den här argumentationen i evighet, men jag har andra saker jag måste ägna mig åt. Fuling och Nisse, börjar det inte bli dags att revidera era ståndpunkter i den här frågan? Ni borde vara pinsamt medvetna om att er argumentation inte klarar av ens en rudimentär granskning avseende opartiskhet, något som ska kunna utkrävas av i a f moderatorerna (m a o Nisse, inte nödvändigtvis Fuling). För det kan väl aldrig vara så att detta agerande har andra orsaker än den rena omtanken om medlemmarna? [/quote]

Kommentar: Jag tycker att moderaternas argumenterande har varit klar och tydlig. Moderatorernas opartiskhet och agerande är forumäg... - INGEN ANNANS!! Den som har synpunkter på detta kontaktar forumägaren./Rikard

[quote="Peter Gutniak] 3. Ja just det! Jag blir jättelycklig över att mitt inlägg som behandlar min banåkabil flyttas till ett forum som handlar om klubbverksamhet. Bara för att det är en BMW. Precis... Och alla andra stackare som har något annat märke måste trängas i den alldeles överbefolkade "Skruva banbil"-tråden. Buhu... [/quote]

Kommentar: I och med att märkesspecifika frågor diskuteras i detta forum är det ju inget rent forum för klubbverksamhet längre. Synpunkter på detta lämnas till forumägaren./Rikard

[quote="Peter Gutniak] 4. Ok. Men om moderatorerna inte rättar sig efter forumägarens regler då? Ska de avsätta sig själva? Nej just det! Forumägaren skulle ju ha koll på det som moderatorerna kollar! Tänkte inte på det![/quote]

Kommentar: Alla som läser och skriver på rejsa har rätt att skriva till forumägaren med synpunkter om hur moderaterna sköter sig. Orimligt att begära att forumägaren ensam skulle fixa detta./Rikard

[quote="Peter Gutniak] 5. För att så få som möjligt ska få komma till tals då eller? Har du läst Liftarens Guide Till Galaxen måhända? Vogonerna ska riva Jorden då planeten ligger i vägen för en ny intergalaktisk motorväg. Och eftersom beslutet har suttit uppsatt på planeringsdepartementet på Alpha Centauri i femtio år så har jordinvånarna haft gott om tid på sig att klaga. "Jaså, ni har aldrig varit på Alpha Centauri? Men det ligger ju bara fyra ljusår bort? ok, men om ni inte är intresserade av vad som händer runtomkring er så är det ert eget problem! KABoOM..." ok, den här texten kanske irrade iväg från ämnet en smula, men poängen...![/quote]

Kommentar: Det tillhör god ton och grundläggande ledarskap att ta konflikter mellan fyra ögon och inte skriva på ett allmänt forum. Detta innebär inte att rätten att yttra sig minskar på något vis. Det var min poäng!/Rikard


Bästa hälsningar

Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Nämen oj! Ett seriöst skrivet svar, till skillnad från det förra. Då ska även jag ta och bemöta detta på ett lite mer seriöst och mindre raljerande ( ) sätt.

Låt mig citera lite (dagens favoritsysselsättning som det verkar) från början:

Kunta ställer en fråga där han undrar om det inte finns något "bmw specifikt forum där man diskuterar trim till bmw, bmw modellspecifika problem osv" eftersom han upplever det som om tråden svämmar över av BMW-frågor. Krister Andersson rekommenderar AP. Nisse vill "hålla denna typen av (märkesspecifika) frågor i schack". Mattias_H, Ghoofy, Stingray och lite senare Andreas Lidström låter meddela att de inte bryr sig om märkesspecifika frågor så länge dessa i rubriken är tydligt märkta. Deras kommentarer låter läsaren förstå att de gärna ser en blandning av frågor i ett annars rätt tyst fora och att det är ok så länge det handlar om "svängabilar".

Sedan blir det intressant. Nisse meddelar att "saken diskuteras". Andreas Lidström är lite skojfriskt sarkastisk och Johann samt NiklasFalk hänger på, fortfarande med vad som kan tolkas vara en avvikande åsikt från moderatorn, som nu står ensam i denna diskussion (observera att detta fortfarande är en diskussion, varför vi inte behöver springa till Magistern (Magnus) och skvallra...).

Cédric är jättenöjd: "vettiga svar från likasinnade människor." Sedan undrar han "Så varför inte låta det vara som det är. Eller finns det massiva klagomål på hur det är nu". På det följer inget svar från Nisse. Men Kunta skriver att meningen med forumet urvattnas om "hälften av "skruva banåkabil" delen upptas av bmw specifika problem/lösningar". Senare i tråden förtydligar han sig lite och erkänner att det inte är ett stort problem.

En (1) timme senare beslutar Nisse att flytta en massa trådar till BMW Sport Clubs forum. Ska vi räkna lite? Vi har alltså ett klagomål från en (1) medlem. Å andra sidan har vi sju (7) däremot. Och detta innan tråden fått någon uppmärksamhet.

--- snipp ---

Sedan skruvas tempot i tråden upp i rask takt när fler får upp ögonen för vad som upplevs (och är!) en diskriminering av trådar som berör BMW (eftersom inga andra märkesspecifika trådar berörs) och dessutom en felaktig placering av dessa, nämligen i ett forum som öht inte har ett dyft med "Skruva"-frågor att göra.

Nu hävdar givetvis vän av ordning (dvs Rikard Svensson) att om jag har något emot denna typ av beslut så ska jag kontakta magistern så att han får reda ut detta. Men se, det behöver jag inte eftersom detta är ett forum där jag kan diskutera vad som faller mig in så länge det ryms inom den ram och det regelverk som forumägaren (sic!) satt upp. Och eftersom denna tråd ligger i Foruminfo/frågor så faller det sig naturligt att diskutera detta här. Särskilt som 1. Magnus är på (välbehövlig) semester och 2. Moderatorn inte fattat vad forumägaren skrivit i reglerna för den aktuella forat. Dagens boktips för dig, Rikard, men även för Nisse, skulle vara att läsa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13478 och då speciellt vad som står skrivet under "Skruva banåkabil". Punkten 1 i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6593 kan ju också vara värd ett ögonkast från er två.

--- snipp ---

Jag fortsätter räkna, bara för att jag kan...
Kristian Larsson tror att BMWSC-folket blir glada för aktiviteten i deras tråd. Anders Jeppsson som ser på saken ur ett annat perspektiv ( ) har egentligen inget emot status quo, men ogillar tanken på märkesspecifika forum. Hobbe undrar varför man inte flyttar Porsche-trådar. Lars Falk tycker till en början att "när frågorna blir rent specifika på navelskådnings-nivå är det bättre att i BMW-fallet ta dem i SC-forumet eftersom det finns ett sådant. Se det inte som särbehandling, se det som en möjlighet till att låta resonemangen runt BMW-frågeställningarna och de tekniskt raffinerade BMW-lösningarna blomma ut till fullo.". I ett senare inlägg skriver han "Jag tror vi tillsammans gjort en liten höna av en fjäder i den här tråden." varpå han inväntar Magnus åsikt i frågan. Fuling vill diskutera principen och Johann hittar direkt en tråd om "BMW-diffar för en Capri med Sierra-bakvagn hamnat i BMWSC-forumet." och undrar om inte (moderatorn ska ta sig) en funderare på om det inte var aningen överilat? (att flytta trådar)".

För en flytt
2
Tveksam/bryr sig inte
2
Emot
7

och vi är bara på sidan 2!

ok, vi fortsätter.

På sidan 3 kommer Daniel Magnusson, John Kjellsson, FredrikÅ, Anders Dauner och Joakim Winkler fram till att de hänger på "Emot"-gänget.

För en flytt
2
Tveksam/bryr sig inte
2
Emot
12

Uschiamig.

Anton Lillsund är lika glad och lycklig som alltid och säger att "Rejsa ger mig mer än jag kan önska även om BMW hade varit totalförbjudet." Ska jag sätta honom som tveksam? Bryr sig inte? ok, jag bjuder på det! Sen skriver Rikard Svensson en massa och Magnus L sällar sig till "Emma tvärtemot".

För en flytt
3
Tveksam/bryr sig inte
3
Emot
13

Hoppsan Kerstin! Det vart visst en alldeles fantastisk majoritet för att behålla den tidigare ordningen! Såja, Rikard. Jag vet att det kliar i fingrarna efter favvo-uttrycket att "Detta är forumsägarens och moderatorernas sak att bedöma - ingen annans". Men nu skrev jag det själv, så att du slipper. Ytterligare ett citat från dig lyder "...här råder ingen demokrati". Du har så rätt. Faktiskt! Men nu råkar det vara så att Rejsa finns till för och på grund av sina medlemmars insatser och engagemang. Utan deras tysta eller ljudliga acceptans av forumägarens diktat slutar snart Rejsa som en klubb för ett ynka fåtals inbördes beundran. Och det är inte Magnus avsikt. Därför finns det ett visst mått av demokrati på sajten. Och därför har vi medlemmar all rätt och till och med en skyldighet att uttala oss (öppet eller inte, efter eget val) när något inträffar som klart strider mot medlemmarnas vilja, missgynnar en specifik grupp samt (allvarligast) står i rak motsats till forumägarens intention och uttalade regelverk. Varför dessa kommentarer skulle tvingas inordna sig ett av dig inordnat mönster av skamsen tystnad är "beyond me"...

Sedan skriver du att "Det tillhör god ton och grundläggande ledarskap att ta konflikter mellan fyra ögon och inte skriva på ett allmänt forum.". Men om det allmänna forumet är till för att diskutera och i sinom tid lösa konflikter då? och om diskussionen drevs vidare av moderatorerna i klart syfte att utröna stödet för en viss uppfattning? och om detta från min sida inte har ett dyft med ledarskap att göra utan att det snarare till ledarna (moderatorerna) är en uppmaning till eftertanke? Moderatorerna borde allltså vara de som skulle sluta skriva på allmänna forum. Enligt dig. Men rätten att yttra sig minskar inte. Vilket skulle vara din poäng. Men bara om det görs så att det inte märks. Dvs i ett PM. Så att ingen diskussion uppstår och så att moderatorerna inte får någon feedback på frågor och funderingar som de själva väcker? Låter som en lysande idé!

I början av ditt inlägg skriver du att du tänker "använda (mig) som ett exempel på hur man inte bör bete sig!". Och för att föra detta i bevis så upprepar du till leda samma paroll. Som mer bygger på ett missförstånd från din sida än något annat, eftersom ingen har ifrågasatt forumägarens eller hans hejdukars suveränitet. Det är därför de har makten att just deleta inlägg, flytta trådar etc. På vilket sätt detta skulle ha någon bäring på "mitt beteende", som uppenbarligen stör dig, vet jag inte.

Som Johann så riktigt påpekade tidigt i tråden; om Magnus bestämmer att detta ska vara den nya ordningen så har vi alla en rätt att frondera, men till syvende og sidst så har vi att anpassa oss om vi har ett intresse av att deltaga på forumet. Och det är just vad jag gjort, fronderat alltså. "Beteende"? ok, whatever.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Magnusson skrev:

Exempel
Ej ok frågor:
Hur byter jag kamrem på en Ford Escort -87?
I vilka årmodeller av E38 finns det Navi med 9:16?

ok frågor:
Vilken orginalutväxling från E30 passar bäst på Nürburgring?
Kommer en Alfa 75 V6 att hoppa av vägen med 180N/mm fjärdrar?

Visst ser ni skillnaden?

Det handlar egentligen inte om BMWs vara eller inte vara på rejsa utan en allmän inställning.

Visst, jag ser och förstår skillnaden. Brukshinkar bort, banbilar fram thumbs up Så långt tror jag dessutom att alla är överens...

om man tar dina "ok frågor" tycker jag att de med nuvarande frågeställning passar klockrent i vederbörandes "våra race- och banbilartråd".
För att passa fint i "skruva banbil" tycker jag att tråden ska hållas mer allmän så att även Alfa- och Opelägare kan ha nytta av att läsa svaren (samt kunna bidra med svar). Om expertpanelen kommer fram till att en 4.10-diff är lämplig så är det ett tips även för icke-Bmwåkare.

Så, skruva banåkabilsversionen:
Jag håller på och bygger i ordning min Bmw inför första trippen till ringen. Har två diffklumpar liggandes, en 3,71 och en 4,10. Vilken är egentligen bäst lämpad? Jag har 210 kusar i motorn, 1:1 på femman och 16-tums r-däck. Bilen väger 1100kg.

Våra race och.... eller Autopowerversionen (eller BMWSC):
Vilken klump ska jag ha på min E30325 med M20 2,7 när jag åker på ringen?

Mellan dessa ser iaf jag skillnaden även om ursprungsfrågan är densamma.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Kristian, ärligt talat...

Du är inne på riktiga hårklyverier nu som behandlar hur folk skriver sina inlägg, dvs hur pass tydliga de är och vilka formuleringar som används. Det är en farlig väg att gå...

Jag frågar återigen, vilka har upplevt den tidigvarande situationen som ett (stort) problem? Finns det öht någon som kan kliva fram och säga att "Ja, det här är pest och pina. Jag har klagat jättelänge och det är skönt att moderatorerna äntligen gjort något åt spamningen av för gemene man helt meningslösa inlägg i denna tråd!"

Jag börjar uppriktigt sagt snart bli förbannad på attityden hos det lilla fåtal som tycker detta är alldeles lysande. Speciellt som det uppenbarligen inte verkar gå in i huvudet på en del att vi diskuterar en princip här. Och principer kan inte styras med vimsiga förhållningsregler, vara begränsad till ett visst märke eller vara föremål för någons nycker beroende på humör och språkliga förståelseförmåga.

Lägg ner nu! Antingen ska SAMTLIGA frågor vara märkesspecifika, och uppdelade därefter, eller inga. Det finns inget acceptabelt mellanläge. Reglerna och intentionerna hos Magnus är klara som korvspad. Man måste bara läsa dem. Jag föreslår återigen att ni 3-4 personer som ligger i "För"-högen gör det. Och funderar ett varv till.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

JAG ser det som ett STORT problem

1. Våra race och.... eller Autopowerversionen (eller BMWSC):
Vilken klump ska jag ha på min E30325 med M20 2,7 när jag åker på ringen?

Här fattar jag INGENTING

2. Jag håller på och bygger i ordning min Bmw inför första trippen till ringen. Har två diffklumpar liggandes, en 3,71 och en 4,10. Vilken är egentligen bäst lämpad? Jag har 210 kusar i motorn, 1:1 på femman och 16-tums r-däck. Bilen väger 1100kg.

Här kan tom jag hjälpa till lite och det VIKTIGASE jag förstår frågan.

Exempel 1 är en märkesspesifik fråga
Exempel 2 är en allmän fråga

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter Gutniak skrev:
Kristian, ärligt talat...
Du är inne på riktiga hårklyverier nu som behandlar hur folk skriver sina inlägg, dvs hur pass tydliga de är och vilka formuleringar som används. Det är en farlig väg att gå...

Jag har inte för avsikt att reglera vilka ord eller meningsuppbyggnader som är ok på rejsa.
Mitt lilla exempel med diffklumpen är att se som ett tips på hur man "trollar bort" märkesstämpeln på ett inlägg och på så sätt drar igång en diskussion som är intressant för fler än de märkestrogna. Det är diskussioner över märkesgränserna som i mina ögon höjer rejsa över märkesforumen.
Mitt tyckande är dock ingen lag här på rejsa.

Peter, vad är det som är kärnan i din ilska?
Att märkesspecifika trådar ogillas.
Att Bmw-trådar flyttas och inga andra.
Att beslut om åtgärder tagits utan brett inflytande.
Att.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Jag som tyckte att jag var tydlig i mitt förra inlägg med många exempel men det är tydligt att mitt budskap inte gick fram.

Mina inlägg handlar väldigt lite om att märkesspecifika frågor flyttas eller raderas utan om mer om hur vi behandlar varandra på detta forum. Den enda anledningen till att jag läste ämnet över huvudtaget var därför att jag uppmanades till detta av Nisse som kände sig illa bemött.

Jag försökte på ett sätt som jag tycker är vettigt, att ta fram tydliga exempel så att folk förstår och belysa detta. För det är väl ändå så att man inte skall behöva må dåligt av att vara på detta forum.

När vissa skriver att andra har missförstått, gjort fel, överskridit sina befogenheter, missgynnat några , dissat någon, varit oseriös och tagit förhastade beslut så har man passerat gränsen för vad som är god ton och om sådana inlägg får folk att bli upprörda eller ledsna bör man kanske tänka sig för hur man skriver, inte bara vad man skriver. Skriv då istället att ni tycker att någon gjort fel, misskött sig eller klantat sig. Om en moderator stryker eller flyttar ett inlägg så är det ju den personens bedömning av vad som bör göras. Någon annan person kan då aldrig säga att han har gjort fel. Så funkar det i retorikens fantastiska värld. Och detta - Peter G - är vad som som stör mig med ditt beteende! om du lär dig att skriva "jag tycker" eller "jag tror" i dina inlägg så är det helt OK. Det är endast då man uppmanar till eftertanke och kan fortsätta en diskussion. Annars har man ju "dödat" diskussionen med ett påstående. Jag är inte ute efter att på något sätt censurera forumet men jag tycker att vissa diskussioner bör föras direkt mellan individer just för att undvika att få med andras tolkningar och synpunkter. Vad kan vara ett bättre sätt att ge feedback?

Jag hoppas att jag med detta inlägg i debatten har rätat ut vissa frågetecken!


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Kristian Larsson skrev:
Det är diskussioner över märkesgränserna som i mina ögon höjer rejsa över märkesforumen.

Peter, vad är det som är kärnan i din ilska?
Att märkesspecifika trådar ogillas.
Att Bmw-trådar flyttas och inga andra.
Att beslut om åtgärder tagits utan brett inflytande.
Att.


Helt rätt! och som svar på dina frågor; Faktiskt nästan inget av vad du skriver...
Kärnan (helt utan ilska dessutom...) är att:

Reglerna ska följas. Skall det modereras ska det göras konsekvent och på ett sätt som är transparent för övriga. Tycker man (som moderator) att en tråd är otydlig kan man ju börja med att be skribenten förtydliga sig och om inte det hjälper, flytta tråden till "Våra Race och banåkabilar" eller "Racetech" eftersom Skruva s a s ligger mellan dessa rent innehållsmässigt. Att placera inlägg i en tråd som inte har med frågan att göra gynnar ju inte någon. Precis som om jag skulle uppskatta att en (nu påhittad) däckstrycksfråga skulle hamna i Racingsimulatorer, eftersom de nog labbar mycket med sådant.

om reaktionen på ett beslut, eller ett "test" som det kallas, blir så pass kraftig (och jag hoppade in först på sidan tre eller nåt) så finns det nog en anledning till det. Och det borde i sin tur vara anledning nog för en moderator att stanna upp och tänka till lite. Speciellt som det omedelbart påpekades om trådar som flyttades felaktigt (och som det senare visade sig inte med säkerhet gick att flytta tillbaka) vlket ytterligare understryker att "tyckande" och (kanske) språkliga förbistringar inte kan vara avgörande för en principfråga.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Rikard Svensson skrev:

4. Den som inte rättar sig efter forumägarens eller moderaternas regler och beter sig illa borde slängas ut!



Från första tråden,https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13478&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=. i detta forum:

Magnus Thomé skrev:
Jag fick följande fråga och tänkte att svaret kunde vara av allmänintresse

Citat:
Tjena

Rätt så ny här, är dock väldans aktiv på många andra motorforum. En sak jag saknar här är en tråd som handlar om "Teknik" där man kan snacka om motorstyrning, chassi, bromsar, elektronik m.m. Eller har jag bara inte hittat det?

Mvh


På märkesspecifika forum är det ju en självklarhet och väldigt poppis. Här är det ju lite annorlunda eftersom bilmärkesspecifika frågor har ett mer begränsat allmänintresse men generella frågor är däremot intressanta. Därför är det uppdelat såhär:

- Våra banåkabilar
Där kan man lägga upp sin egen bil, ha diskussioner om saker som har att göra med just den modellen osv. Det är vissa som använder det ganska mycket, andra inte alls.

- Skruva banåkabil
Här är det mycket diskusioner om drivlina och kaross o annat. En hel del märkesspecifikt men ur ett banåkabilsperspektiv. Rena bruxbilsfrågor är strängt förbjudna.

- Racetech
Aerodynamik, chassiegeometri, dämpare, fjädrar osv osv på en nivå som ligger betydligt högre än "vilket är bäst, koni eller bilstein" ;-)

- Allmänt banåkaforum
Här platsar en del generella banåkabilfrågor som kanske inte platsar i racetech tex.




Jadu, vad skall man säga.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Rikard Svensson skrev:
om en moderator stryker eller flyttar ett inlägg så är det ju den personens bedömning av vad som bör göras. Någon annan person kan då aldrig säga att han har gjort fel.


Jo det kan man visst säga, det är alldeles fullt möjligt.

Nisse gjorde fel när han flyttade BMW-trådarna.

Där visade jag att det man kunde säga det.

Låt mig citera Nisse:
Nisse Classon skrev:
Mattias_H skrev:
det stör mig inte med strikt märkesspecifika trådar bara det är angivet i rubriken så man kan hoppa över de man inte har intresse av


Yrrol skrev:
Man kan ju göra så, men det är inte rätt.


Rejsa är inget märkesforum och ska inte bli, därför är det bra att hålla denna typen av frågor i schack.


Med den attityden så får man nog räkna med att folk opponerar sig.


Rikard Svensson skrev:
Jag är inte ute efter att på något sätt censurera forumet men jag tycker att vissa diskussioner bör föras direkt mellan individer just för att undvika att få med andras tolkningar och synpunkter. Vad kan vara ett bättre sätt att ge feedback?


På vilket sätt skulle forumet och därmed dess medlemmar, dvs vi, gynnas av att diskussioner av denna art förs i det dolda?
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



johann skrev:


Låt mig citera Nisse:
Nisse Classon skrev:
Mattias_H skrev:
det stör mig inte med strikt märkesspecifika trådar bara det är angivet i rubriken så man kan hoppa över de man inte har intresse av


Yrrol skrev:
Man kan ju göra så, men det är inte rätt.


Rejsa är inget märkesforum och ska inte bli, därför är det bra att hålla denna typen av frågor i schack.


Med den attityden så får man nog räkna med att folk opponerar sig.



Ähhh ironi är befriande thumbs up


läser faktiskt detta strormande vattenglas med ett litet leende


Har en kännsla att flera debattörer inte är så alvarliga som det kan te sig....
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



För att lägga ett par ord i debatten..

Att separera ut seriösa banbilsfrågor till ett klubbforum känns inte rätt bara för att de är av ett visst märke.
Alla bilar borde få diskuteras i skruva banåkabil under förutsättning att frågan uppfyller de kriterier som Magnus en gång ställt upp dvs:

"Skruva banåkabil" är INTE ett ställe för tekniska frågor gällande:
Bruksbilar / strippenbilar / showbyggen / hobbybilar som byggs enbart för gatkörning

Detta är ett ställe för tekniska frågor kring din racerbil eller gatbil som körs på bana åtminstone någorlunda regelbundet eller som kommer göra det framöver.

om du har en fråga som inte är 100% uppenbart banåkarelaterad så krävs det att du berättat om bilen och vad den används till i en tråd i "Våra banåkabilar" och att du lagt in länk till den tråden på sidan "Inställningar" under "Min biltråd här på Rejsa".

om frågan inte uppfyller dessa krav så anser jag inte att den skall flyttas till klubbforumet, utan tas bort helt och hållet. I mina ögon framstår det som solklart enl reglerna ovan.

Tittade in på BMWSC-s forumdel och det är uselt. Tanken är väl att detta skall behandla klubbens frågor, inte klubbmedlemmarnas bilar? Här finns dessutom ett bra exempel på tråd som i mina ögon kan tas bort helt och hållet:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21473

Trådar som denna för övrigt bör tas bort oavsett i viket forum de ligger, annars är risken att Rejsa.nu svämmar över av felaktiga frågor och att man måste leta bland trådarna för att hitta det banåkaorienterade.

Jag upplever det som mycket mer irriterande att folk ibland inte söker innan de skriver.. thumbs down

Sammanfattning: Håll frågor som inte är "100% uppenbart banåkarelaterad"(e) bort helt och hållet istället för att skilja på olika bilmärken.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Är det inte ganska enkelt egentligen??

Namnet säger väl allt: "Skruva banåkabil"...Mao en BIL för BANåkning oavsett om det i grunden är en skateboard eller en Daewoo så måste väl det faktum att det är en bil i som i första hand används för att åka runt banor så måste väl de flesta tekniska frågor platsa där??

Kan ju bli lite knepigt om man skall dela allt i särintressen. Egna avdelningar för blå bilar? Eller för bilar med ägare längre än 174?

Var platsar frågor rörande en Peugot med BMWmotor och växellåda från en Skoda??

_________________
Karl Brag
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det har varit tyst i tråden ett tag.
Är det rätt att antaga att flytta allt BMW-relaterat till BMW SC:s del av forumet "vann" ?
Trist med tanke på att klubbdelen förstörs. Klubbdelen ska vara för klubbfrågor, och inte allmänhetens bilfrågor.
Det är dags att lägga fram förslaget att BMW SC öppnar ett eget forum igen, och stänger denna sektion här på Rejsa.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Hobbe skrev:
Det har varit tyst i tråden ett tag.
Är det rätt att antaga att flytta allt BMW-relaterat till BMW SC:s del av forumet "vann" ?
Trist med tanke på att klubbdelen förstörs. Klubbdelen ska vara för klubbfrågor, och inte allmänhetens bilfrågor.
Det är dags att lägga fram förslaget att BMW SC öppnar ett eget forum igen, och stänger denna sektion här på Rejsa.


Vann? Har det öht handlat om någon typ av demokrati i det här ärendet?

Jag tycker iofs att vi låter det hela vara tills Magnus är tillbaka. Det är upp till honom att avgöra hur det ska se ut och fungera. Men... Om det nu är så att det beslutas att BMW-relaterade frågor inte ska få förekomma i skruva-banbils-forumet så har de i vilket fall som helst inget att göra i SC's forum. Isf är det nog tyvärr bättre återgå till det gamla forumet.

_________________
Anders Dauner
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266



Personligen ser jag inget fel med BMW trådar då även dessa kan vara intressanta.
BMW är ju svängiga bilar så jag ser inte det som något konstigt

Magnus har skapat en sida som lockar mycket folk thumbs up
Men det ska inte missbrukas för denna sida har ett syfte, BANA och allt som hör till ex. bankörning och racing.

Rejsa.nu är toppen som det är nu kanske det går att utveckla med en avdelning för allt runtomkring för övriga bilar eller annat typ ÖVRIGT FORUM eller nåt?

Sveriges största bilrelaterade forum?
(Låter stort, men möjligheterna finns säkert

Jag störs inte av nåt speciellt, jag trivs bra här ändå

Mvh Toni

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Att det har varit tyst beror på att vi har varit tvungna att hämta andan lite... Vi återkommer till er efter att ha sammanfattat våra långdragna nattliga förhandlingar!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Foruminfo/frågor
Skruva bmwåkabil(ban)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande