Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (23695 totalt)
Oxbow
Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Vad tror ni om nya soppan som Shell har nu (om... tittar på klockan... 35 minuter)?

Citat:
Shell V-Power är en ny, kraftfull bensin som är utvecklad för att ge din bil mer kraft och bättre acceleration.

Shell V-Power är bensinen med det högsta oktantalet tillgänglig på svenska bensinstationer och som är speciellt formulerad med noga utvalda komponenter.

Källan:
http://www.shell.com/home/Framework?siteId=se-sv&FC2=/se-sv/html/iwgen/zzz_lhn.html&FC3=/se-sv/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/introduction.html

Klart dom överdriver lite för att vanliga svenson ska "digga" nya soppan.
Vad säger ni som är lite mer insatta? Kan detta vara något att för banåkning/gata i kulbilen?

Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003

Re: Shell V-Max 99 oktan för banåkning?

[OT]
Hej Anders! Trevligt att du hittat hit

[/OT]

Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004

Alltså jag har läst den folder som vi har fått på shell, och det är VÄLDIGT lulliga sälj-argument.
Ingen konkret fakta överhuvudtaget.

Men vi får se, jag ska prata med Hjallis här i byn som körde rally i helgen med v-power i tanken.
Se om han märker ngn skillnad.

däremot tror jag inte den bensinhöjningen som sker iom den nya "98:an" (som kommer ligga vad är det.. 20 öre mer än vanlig 98) är rättfärdigad.

Shell kommer alltså INTE ha vare sig 96 eller 98 längre. Utan bara vanlig 95 och V-Power (99).
och detta är Shell än så länge helt ensamma om.

Det roliga är att vi på vår mack har haft den nya 98:an (V-Power) ett tag nu.
(ca 2v) .. men lanseringen är inte förrens om ja.. 25 min .. eller rättare sagt kl 09.00 imorgon så kommer.. SKA alla nya skyltar vara uppe!

Men fördel .. vi fick nya snyggare skjortor på jobbet!

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

20 öre ?? 50 öre har jag hört, men om du jobbar på shell så vet du säkert mer än mig..

sedan är det nog billigare med oktanbooster eller å slänga ner nån liter riktig högoktaning racesoppa i tanken...

Åtvidaberg
Här sen Sep 2004

är trött och flummig, så jag får nog sjustera mina siffror imorrn efter jag jobbat.

tror det var 20 öre jämfört med gamla 98:an och 50 öre dyrare än 95 ..
Men som sagt, lita inte på dessa siffror då jag måste dubbelkolla imorrn.
anledning till att det är dyrare är utvecklings-kostnader samt att distrubutionen är begränsad.
finns bara ett ställe att hämta v-power på (stockholm ngnstans tror jag det var) jämfört med 98 som finns fler ställen att hämta på.

Men däremot tror jag att v-powern kommer kosta lika mycket som 95:an i början av kampanjen
så då går det ju alltid prova

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Tja, på hemsidan står ju absolut ingenting förutom marketing-blaj men den är säkert bra om det är högre oktan...

Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

påkostat värre är lanseringen iaf ...

Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004

Tankade v-power i Tyskland för ett par veckor sen.
Det kändes genast som is'en gick bättre, men efter några minuter insåg jag att det nog bara var psykologiskt.

EDIT: Tror förresten den kostade runt _1,5 per liter där nere.

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

eh, alltså nästan FEMTON SPÄNN per liter??? Vad kostar den här??

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Lite högre oktantal skadar ju aldrig om:
Man har en bil med aktiv knackreglering alternativt mappar bilen med det nya bränslet. Man ändrar förutsättningarna genom tex höjt laddtryck eller komp.

Då en motor ofta blir varmare än normalt och går på full last under relativt långa stunder när man kör bana kan det nog vara en viss nytta med lite högre oktantal.
Dock betvivlar jag att det går att känna någon markant skillnad. Men lite bättre kan det iaf bli på en turbomotor eller en högkompad sugis.

Sen om det är värt 50 öre extra per liter för 1 enhets högre oktantal går att diskutera. Tävlar man så är det nog helt klart det. Frågan är om man som privatperson har så mycket roligare på banan om man nu skulle kunna få lite högre motoreffekt som skulle leda till maximalt någon % lägre varvtider.

Sen finns det iofs fler parametrar än enbart oktantalet som avgör hur lämpligt ett visst bränsle är till en viss motor.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Eftersom det är sånt hemlighetsmakeri kring vad den består av, finns det ju risk för att det är pinsamt enkelt...

98 oktan, lite oktanbooster och en skvätt etanol?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Anders Jeppsson skrev:

95, lite mer oktanbooster så slipper du skvätta i etanol...

EDIT: Förtydligande, många (alla?) bolags 95 innehåller upp till 5% etanol.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Anders Jeppsson skrev:
Eftersom det är sånt hemlighetsmakeri kring vad den består av, finns det ju risk för att det är pinsamt enkelt...

Eller 95oktan, lite etanol och toluen (eller annan billig booster). Ska nog ta och kolla vad Toluen kostar per fat...

Lave
Stockholm
Här sen Maj 2005

Oktan är inte allt...

Jag var på lanseringen i förra veckan och där nämde man inte oktantalet alls utan man pratade om vad V-power innhåller för komponenter.

Det som visades var olika diagram hur V-power ger mer "bost" under förbräningen, renare i motorn, bättre smörjande egenskaper INGEN etanol, detta gör enligt Shell V-power till en bättre soppa inte oktantalet, för detta skiljer sig åt beroende på vilken marknad den finns, DK 95 okt, DE 100 okt , NL 95 okt

Läs mer på www.shell.se alt www.shell.com

Det är samma soppa som Ferraris F1 bilar åker, dvs till 99% som skall vara handelsbensin enligt FIA. Så har herr doktor 1% att laborera med för det olika banorna och väderlekar, t o m förarna märker skillnad när den ändras under träning, så visst gör soppan skillnad.

Ferrari gör av med 250 000liter/säsong vilket driver en personbil i cirka 50 år alt vad en station säljer på en dag (vet inte vilken station som menas!?)

Enligt eget test så har jag varit i ovan nämda länder och kört på V-power och märkt en klar skillnad på bilen acc och soppa förbrukning genom europa med V-power för byta till annat märke när man hittade en Shell mack gav skillnad i körningen. Bil Alfa Romeo 156GTA

Kör numera Giulian på V-power har lite mer skjuss i bitarna, kommer att bromsa om maskin nästa år med V-power för att optimera tändning mm

Alfetta GTV
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004

Får väl notera att V-Power finns i 100oktan utförande i tyskland.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re: oktan är inte allt...

Lave skrev:
....detta skiljer sig åt beroende på vilken marknad den finns, DK 95 okt, DE 100 okt , NL 95 okt...

Lave skrev:
...Det är samma soppa som Ferraris F1 bilar åker....

Förstår inte riktigt hur det kan vara samma soppa som körs i F1 om den varierar mellan olika länder..
Skulle för övrigt vara kul om någon oberoende organisation bromsade samma motor med vanlig och v-powersoppa för att se skillnaden... Synd att vi inte har lika experimentglada biltidningar här som i staterna..

Varför lanserar inte Shell 116 oktanig handelsbensin för 40:-/liter? Vips så får de ju tugga runt F1banorna med den eftersom det plötsligt blev handelsbensin!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Finns det nån här som använder 95 oktanig soppa i räser/banbilen? Fördelarna med 98 är ju uppenbara så varför skulle man inte köpa 99 oktanig?

BMW 330i -05
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004

om någon erbjuder gratis bänkning så ställer jag upp med bil och soppa

ang. mätning av oktantal så finns det ju i princip 3 olika sätt att mäta, Roz, Ron och båda två.
Där av kan det skilja i siffrorna fast ändå vara samma bensin. (om jag nu inte fått helt fel info).

Anders J : Ingen ekonomi i det .. men.. vore ju alltid skoj att kunna prova det i bilen

TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Jet skrev:
Förtydligande, många (alla?) bolags 95 innehåller upp till 5% etanol.

Upp till 5% stämmer.

Etanol ger bättre köldegenskaper så man tillsätter max i Norrland och min i södra Sverige.

Citera
Lave
Stockholm
Här sen Maj 2005

samma soppa i F1

Bara till 99% , riktigt så enkelt är det ju naturligvis inte, utan Shell plockar från de olika raffininaderierna som har de "bästa" produkterna på sätt "fuskar" man fram sin F1 soppa

om jag förstod herr doktor rätt så är anpassningarna av oktantal gjort för olika marknader. Oktantalet bara gör inte en bra soppa, utan som alla soppor är det ju hela blandingen som är intressant inte enstaka ingredienser, eller har jag fel?

/Fredrik

PS är tydligen miljöklass 1 också DS

Alfetta GTV
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Pierre Broberg skrev:
ang. mätning av oktantal så finns det ju i princip 3 olika sätt att mäta, Roz, Ron och båda två.
Där av kan det skilja i siffrorna fast ändå vara samma bensin. (om jag nu inte fått helt fel info).

Roz har jag aldrig hört talas om men RON (Research) är det väl alltid det vi pratar om här, MON (Motor) har betydligt lägre siffror och i USA anger dom väl värdet som (RON+MON)/2

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (23695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande