Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3286 besök totalt |
håller faktiskt med pär i denna fråga. banhyrorna ligger på en rätt bra nivå om man gämför med tex england eller tyskland. tycker att speciellt gelleråsen fungerar bra, även med allt därtill.. sedan är jag vanlig knegare med bilintresse som inte har så hög standard. vill kunna pissa, skita, ev skölja sig på väl valda ställen (vill man duscha frächt för att man ska slagga över kan man ta in på hotell) sitta ner och kolla på banan, äta mat som e ok (finns många bilburna lösningar på detta me!). sedan e jag nöjd. Och det uppfylls med råge av gelleråsen.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Visst fasiken är det sunkiga och nedgångna omgivningar/byggnader etc på svenska banor, men å andra sidan tycker jag att vi ska vara glada över att vi överhuvudtaget har så pass många permanenta banor som vi faktiskt har. Mantorp, Knutstorp, Anderstorp, Gotland Ring, Sturup, Gelleråsen, Falkenberg, Kinnekulle etc på 9 miljoner invånare är inte så pjåkigt jämfört med Tysklands 80+ miljoner med Nürburgring, Hockenheim, Lausitzring, oschersleben och Sachsenring. Vad har Belgien förutom Zolder och Spa? Holland har väl bara Zandvoort i bilväg, Assen är väl renodlad mc-bana tävlingsmässigt? Italien? Monza, Imola, Mugello, Vallelunga? Spanien? Catalunya, Jerez, Calafat, Valencia? Frankrike? Paul Ricard, Magny-Cours, Dijon + några till?
Kvaliteten på toaletterna må vara dålig, men jag är i alla fall glad för att det finns banor överhuvudtaget... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
Since you named France just for info there are loads of tracks in France, probably well above 20, ranging from top quality F1 style to small run down places like we have in Sweden + depending on where you are, you are close to Spa and the NBRing. Some of these tracks are cheap some are just out of reach for all but the biggest clubs/race series.
More than toilets and showers some of the Swedish tracks lack safety features, you really feel some were built when cars had half the speed we have today. Just to bad that what we do is so politicaly uncorrect, we don't get much help from authorities, rather the other way around. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
Just another point, the best thing we can all do is to take a racing licence, the more the better.
If you have a licence you are on the list at SBF, the longer the list the more attention and hopefully money they get. So to you all you like track driving but have no licence (i.e. the vast majority), help yourself and your favorite hobby take a licence course and pay the licence ![]() ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
Nu är väl inte uppgraderingarna nödvändiga för just klubb- eller banträffs-förarna, utan för publikevenemang och kanske dyrare företagsevenemang, så att man inte får känslan av att befinna sig på en gammal soptipp som de asfalterat en slinga på, någon gång på 60-talet. (Slutgiltigt färdigställt, eller hur formuleringen löd...)
Det är ju t.ex. skillnad att besöka nån gammal svinkall och ekande plåtislada och vandra på marmorgolven i Globen. Alla banor behöver inte ha samma runt-om-standard och om t.ex. Knutstorp och Mantorp blev riktigt lyxiga och dyra är inte det hela världen, då det ju går att åka på Sturup och Sviesta ett stenkast därifrån. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Ungefär min tanke, det kan ju inte skada svensk motorsport direkt om man åtminstone har en bana av högre klass, det finns ju ändå många banor för klubbracing. _________________ Pet ter Uhlin |
||||||||
Hmm, finns ju en helt ny kåk med dusch och toalett i på Knutan så nog har det investerats även där.. Dock var bristen på varmvatten påtaglig vid SvensktSportvagnsMeeting |
||||||||
ojdå, det har jag missat. Var finns den? Ska erkänna att jag inte ens varit utanför maskindepån på innerplan (förutom bandepå och banan såklart) _________________ Pär Hylander |
||||||||
De är det nybyggda bruna huset på höger sida precis innan tunneln ner till innre depån, bakom finns ju änven röda små stugor som man kan hyra. Skulle bli dubblet så många jämfört med de som fanns vid sportvagsnmeeting.
Duschade med på morgonene, men det var ISKALLT, fast klart nu kanske de har slagit på värmen.. *var ju där i värsta värmeböljan* |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3286 besök totalt |