Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10800 besök totalt |
Åsikter om Pontiac Fiero
Så efter en tids passivt användande av forumet så har det bliviut dax att skriva lite. Läget är så att jag har blivit erbjuden en pontiac fiero 2.8 GT -86 i inbyte mot en bil jag ska sälja (Alfa 156). Frågan är helt enkelt är fieron nåt att ha. Jag har aldrig kört någon eller ens provsuttit en. Men konceptet mittmotor, plastkaross v6:a låter ju roligt men hur är det i verkligheten? _________________ Janne Jörgensen *Linköping* |
||||
manuell eller automat?
inbytesvärde? Jag har ägt en fireo ett par år. Väldigt kul att köra och härlig vägkänsla. Lite jobbig när det väl släpper, för jävlar vad bakänden kommer. Plast låter kul - men dom väger som satan ändå. Googla lite på Fiero V8 conversion kit så kan det nog väcka lite galna ideér. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Jag vet vad jag skulle ha sagt till ett sån't erbjudande:
![]() om du vill ha en rolig svängbil för slalom eller bana så skulle jag aldrig rekommendera en Fiero. En bil för posörer (på 80-talet) i mitt tycke. Mina ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Definitivt en kul bil men med alldeles för usel motor...140 hästar är ungefär hundra för lite. Men med ett fräscht chassi så är den väldigt kul att köra i alla fall. Definitivt inte en bil enbart för posörer!
Sen hade jag varit tveksam att byta den mot en 156:a, priserna på Fiero är inte så höga enligt min uppfattning. Har själv haft en 2.8GT som numera råkar finnas här och som ska få riktig motor verkar det som! _________________ /Patrik Rylander |
||||
Vi har inte diskuterat nåt pris ännu så det visar sig. 156:orna faller ju fritt i pris nu.
Ett snabbsök på blocket visar på priser från 40 kkr och uppåt för fieron. Att den bara har 140 hästar låter ju trist... Hur är det med reservdelar, typ-fel för modellen som man ska se upp med mm. _________________ Janne Jörgensen *Linköping* |
||||
Det går att läsa mer om den här _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Värsta bilen du kan ha!
![]() Köper man en fiero är det endast för att man vill byta allt på bilen. hehe. I original fungerar den iofs väldigt bra. Känner inte till några direkt fel på bilarna. Men den är ju tröttare än typ allt! Körglödje orig fiero vs orig 156a så lovar jag att alfan vinner. Fierona är förresten inte så dyra som priset på blocket indikerar. Jag tvivlar starkt på att nån får sina sålda för 60+ tusen. Men men... efter att ha spanat in min projekttråd eller som sagt, sökt lite på V8 conversions.. så kanske du ändrar dig. Sammafatta orig fiero: Chassi - uselt Motor - den går bättre på startmotorn Bromsar- ohojj vad underdimensionerade Utseende - helt okej, om man byter front + sänkning Sittplats - obefintligt Potential - stor Pris - billig mittmotorbil (jfr toyota mr2turbo) Tror ändå att du kommer bli misnöjd över bytet. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
rätta mig om jag har fel men är det inte nån här som kör Roadsport C i en Fiero?
Dessutom inte helt dåligt heller om jag minns rätt...... hur en mitmotorbil kan vara en posör bil försåt jag inte ![]() Bra mina 5 cent _________________ Tomas Palmlöf / Esther 001 |
||||
Har en bok på runt 1000 sidor hemma som beskriver bilens historia och när dem nämner fiero är dem inte nådiga. Kan sammanfattas till att den sålde dåligt och sen när potentiella kunder märkte vilken skit det var sålde den knappt alls. Om det stämmer vet jag inte
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Det var inte mycket räserbil över en standard Fiat X1/9 ![]() Jag tror bestämt att Renault 4 kan kallas för mittmotorbil också. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
![]() |
||||
Fiero 88
om man ska ha en Fiero ska man ha en 88. Där har Lotus satt stil på chassit och den är faktiskt riktigt trevlig att köra. Ingen Servo och ett maffigt ljud. Jag har en kamrat som har en med trimchip och automat. Inte alls dum, ingen raket men en trevlig bil. OCh tvåsitsig som alla sportbilar ska vara:-) ![]() _________________ Mats Claesson |
||||
Vi börjar med ett citat "The Fiero was designed by Hulki Aldikacti as a fuel-efficient commuter car."
Nu blev det karnske inte riktigt så. Min erfarenheter är att det inte är en speciellt bra bil orginal. Iofs är väldigt få bilar det. Men den har helt klart potensial. Med lite översett chassie och en roligare motor blir den sannorlikt inte alls dum. Tvåsitsigt och mittmotor är ju mysigt. Finns ju en snubbe som kör en gammal Fiero (inte GT) fast med V6:an i någon Roadsport klass och det verkar går rätt bra. Har tappat bort adressen till hans hemsida tyvärr. Hittade en bild iaf från MGCC på Sturup 2005-06-05. https://rejsa.nu/im/_racingsv/2372-n _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
http://www.vindkraft.com/fiero/ |
||||
Japp, fråga Dennis Kullman i Miata om det brukar vara en Fredrik i en svart Fiero som tar ett par placeringar i starten och sen är attans svår att åka om ;-) Fredrik har bra fart på ekipaget trots rätt mkt övervikt (till klassgränsen). Han brukar dock klaga på nått trassel med hjullagerna fram eller bak, dom verkar ha kortare livslängd än det tar för en GB Tiptop att smälta på aslfalten i maskindepån en solig dag i juli. Edit: Hoppla där har ju både ovan nämnda Dennis och mitt ekipage fastnat på bild. http://www.vindkraft.com/fiero/formu _________________ Pär Hylander |
||||
Ska du skaffa en Pontiac Fiero så är det som någon annan oxå skrivit i första hand sista årsmodellen från 1988 du i första hand ska leta efter. 88'an har en förbättrad hjulupphängning både fram och bak samt något större samt ventilerade bromsar. Motorn (om det är en 2,8l 6a är oxå förbättrad på 88orna med intern i stället för extern balanserng samt förbättrat smörjsystem. Fieron är en bilmodell som väldigt många känner till. Snygg enligt vissa, ful enligt andra. Av någon anledning så älskar många "förstå sig påare" att propagera för hur otroligt dåligt konstruerad samt slö Fieron är. Hade Fieron varit tillverkad i Italien i stället för USA så kunde den troligen varit lika dålig/bra men kanske haft ett betydligt bättre rykte. En del av det dåliga ryktet kommer befogat från den första årsmodellen som kom 1984, vilken endast fanns med en tråkig 4 cyl. motor samt hade många barnsjukdomar. 84'orna hade dessutom en förmåga att börja brinna lite när som p.g.a ett konstruktionsfel vilket GM i.o.f.s. kallade in billarna för att rätta till. Jag tror att hälften (eller i alla fall 1/3) av alla Fieros tillverkade är 84'or. Det finns i huvudsak två olika karossmodeller, den lite rundare GT'n som har en C-stolpe som går nästan ända tillbaks till vingen samt Formulan som även kallas för SE beroende på utrustning och årsmodell som är lite kantigare och påminner lite mer om Fiat x1/9. Under plastskalet så är det i princip samma bil. Fieron är inte konstruerad för göra bra varvtider på bana (hur många bilar som nu är det) utan framtagen som en trevlig andrabil till den amerikanska familjen för frun att åka och köpa grönsaker med. Enligt skrönor så hade konstruktörerna ett antal krav på sig från GM's ledning att Fieron skulle byggas av minst 60 % (eller var det 40%) befintliga delar ur GM's ordinarie personbilsprogram. Därav att 84-87 års modeller har en framvagn (som framvagn) från en liten bakhjulsdriven personbil och ytterligare en framvagn!! från en annan framhjulsdriven personbil som bakvagn medan andra delar kommer från t.ex. Corvetten. Ett annat krav var att karossen skulle tillverkas i plast så att det gick lätt och utan allt för stora kostander att byta utseende mellan de olika årsmodellerna. Därför är Fierons chassie (spaceframe) så kraftig att det går helt perfekt att köra helt utan kaross (vad nu det ska vara bra för??) Ett tredje krav var att motoreffekten inte fick bli så hög att Fieron kunde konkurrera med flaggskeppet Corvette. GM hade i slutet på 80-talet en 3,4l 6'a från samma motorfamilj som 2,8l Fiero 6'an med aluminiumtoppar och 4-ventilsteknik som lämnade ca 200hk och dessutom var väldigt varvvillig. Denna motor borde egentligen varit en självklar kandidat i Fieron Fieron är tillverkad i USA vilket leder till både för och nackdelar. Amerikanska 80-talsbilar är i många avseende ganska märkligt konstruerade bl.a. med många olackade plåtbeslag / fästen som ser ut att vara tillverkade efterhand som de behövdes vid slutmonteringen av bilen. Inredningen är väldigt plastig och verkar delvis vara designad av någon leksakstillverkare, många konstruktioner för övrigt lämnar en hel del att önska. Å andra sidan så är reservdelar ofta väldigt billiga och det finns ett e n o r m t utbud av aftermarket tillbehör att tillgå trotts att Fieron nu är snart 20 år gammal. För årsmodellena så är bilarna ofta utrustade med ovanligt mycket tillbehör i form av elstyrda funtioner, AC samt "Skyport"(demonterbar glastaklucka). Sammanfattat så är det mesta ganska kraftigt dimensionerat. Fieron lär enligt amerikanska krocktester från 80-talet vara lika säker som Volvo 240 vilket kanske oxå lett till att den är ganska tung, ca 1300 kg. Det talas ju alltid om hur "slö" motor Fieron har, men jämför man med andra bilar tillverkade i samma tidsepok och med samma nypris så är väl Fieron ganska OK. 2,8l V6'an lämnar ca 140hk samt 230Nm och är tyvärr ganska trimmningsovänlig. Fieroägare i allmänhet talar alltid om att de är på gång att byta till en större motor, (vilket sällan sker i verkligheten). Men om man ändå skulle få för sig att genomföra ett byte till en större motor så finns det ofantligt mycket information att hitta på nätet. Tyvärr så är många exemlar av de snart 20 år gamla bilarna som finns på begagnatmarknaden ganska "söndermeckade" av glada amatörer som skaffat en Fieron och satt som mål att sätta en personlig prägel på den, och detta i kombination med åldern på bilarna är idag ett större problem än själva konstruktionen. Leta efter ett omeckat exemplar! Jag har själv 2 Fiero's, en GT 87'a som numera har en 3,8l kompressormatad V6'a samt en Formula 88'a som jag kör lite bankörning med. Formula 88'an har fått nya poly bussningar i hjulupphängningen, lite hårdare fjädrar samt konidämpare. Jag har demonterat AC samt lite andra delar för att få ner vikten, byggt en båge samt monterat Sparco EVo stolar. Med R-däck hänger jag bra med Mazda Miator mm. i MGCC's klubbmästerskap (kolla www.mgcc.nu under resultat KM). Det är väldigt kul körning för ganska lite pengar eller kanske samma pengar som en motsvarande Miata. Fredrik (en som fastnat i Fiero träsket) (Ja Per H. hjullagerna fram på 88'orna är för tillfället ett litet problem) ![]() KM3 Minnesberg 2005 Foto: Jens Richter |
||||
Fiero
Hej alla Kan lägga till att Fredrik efter byte till lättare fälgar (tror han själv i alla fall) ![]() har fått upp farten i klubbtävlingarna. Han nosar mig och min Caterham i hasorna (För ev 08-or, detta är skånska och betyder hälarna) ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
ang 88:ans bättre hjulupphängning så går det att uppgradera en tidigare Fiero till ungefär samma standard. Bakvagnen från en 88 kan transplanteras till en 84-87 (en del på PFF som har gjort det) och det finns även andra kit som löser bump-steer-problemet.
Ett potentiellt problem med Fiero -88 är att mycket i hjulupphängningen verkar vara special (att döma av diskussioner på Pennocks)? Ett bekräftat problem är aerodynamiken. Vid högre hastigheter (inte långt över laglig motorvägsfart) blir fronten lätt. Ventilationsgaller i framkant på framluckan hjälper mot detta (återigen, det görs av folk på PFF och det funkar för dem). Hur får man en Fiero att gå bättre i konbanan? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Två stycken V6 har gått lite sprint och banträffar i SVKG, en gul och en röd, båda av nyare sort och ganska original utan chassimods. Ett kort tag för 5-6 år sen gick en svart men den ägaren känner jag inte så väl, sen vet jag en som körde en 4cyl variant på gata (hemmafrubil as intended)
De matchar ungefär en std Miata på snabbare konslalom, är det lite tight kommer de till korta. Verkar solitt byggda - smäckigt men hållbart i amerikansk anda och båda tycks komma styggt med bakänden när den väl kommer. Jag fick åka med en på Anderstorp och det funkade helt ok frånsett att popuperna åker upp av suget i runt 180-190 km/h (kanske hänger ihop med lyftkrafter?). Kan inte erinra mig att jag hört ett ont ord om kvalitet, delar, att de pajat eller liknande och aldrig sett att nåt hänt med dem på träffarna. onda ord hör man däremot från andra än ägarna. ![]() ![]() PM om du vill prata med två av ägarna ovan så ordnar jag kontakt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10800 besök totalt |