Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E85-förbud inom Svensk racing!
<<   1, 2, 3, 4   >>
10388 besök totalt
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Tomas9-5 skrev:

Slutsats: Blanda inte i någon Etanol i en bil som är optimerad för annat än just Etanol. Inte om ni gillar bilen iallafall.

Mvh.

som vanligt, ingen förklaring varför?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Dan Johansson skrev:
Tomas9-5 skrev:

Slutsats: Blanda inte i någon Etanol i en bil som är optimerad för annat än just Etanol. Inte om ni gillar bilen iallafall.

som vanligt, ingen förklaring varför?
E10 (?) som vi kör med på vintern skadar ju tydligen inte (och 10% är mer än 0%)
Mycket etanol är ju inte nyttigt för gummi (slangar och tätningar) men jag har aldig fått förklarat vilken koncentation av Etanol som börjar ge problem

Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Vi kör alla med max 5% etanol i tanken! Det är vad bolagen blandar i all handelsbensin.

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Tomas9-5 skrev:
TheProphet skrev:

Jo de flesta bilarna med lite modernare motorstyrning verkar hantera 50/50 delar Etanol väldigt bra.

Gör du det utan att fixa och trixa lite med programet kan det hända spännande saker, en 50/50 blandning ligger helt klart utom marginalerna och blandar du så utan att vidta åtgärder så kan det hända en del spännande saker.

Mvh.

Spännande saker? Som att motorn går bättre då? För min gör det! Min tar 100% utan större problem.. men klart alldeles klockrent går den inte.

Givetvis så är bensin och Etanol ganska olika varandra. Bensin har en stokiometri på 14,7:1 och E85 ca 10-11:1. Men min motor drar mer än tidigare och det för mig är ju ett klart tecken på att motorn kompenserar för energiinnehållet. Det bättre vridet på låga varv är ju en direkt effekt utav den bättre förbränningen och det högre oktantalet.

Din slutsats får stå för dig helt och hållet! Belys gärna mera ingående innan du drar slutsatser om vad andra borde och inte borde!

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

har kört etanolkonverterat i snart två år och bilen har inte exploderat än.

Dom flesta katalysatorrenadebilar har lambda och kan således kompensera för viss inblandning av E85 även utan konvertering. Hur mycket beror på biltypen. Vissa (amerikanska) tål mer än andra (japanska).

Jag får cca. 3:- lägre milkostnad på E85.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Citat:
Slutsats: Blanda inte i någon Etanol i en bil som är optimerad för annat än just Etanol. Inte om ni gillar bilen iallafall

Jag kör samtliga mina bilar med 30 - 45% blandning av Etanol sedan någon vecka tillbaks och iaktagelserna är följande:

BMW 323ti Funkar perfekt med en ngt ökad förbrukning ungefär samma effekt

Citroen Xantia TCT (trimmad turbo) drar duktigt mkt mer bränsle så den kommer nog få gå bara på bensin i fortsättningen.

BMW 318is funkar lysande på Etanol tycker t om att den känns piggare med etanol, vad gäller förbrukningen så får jag återkomma med den.

Gillar föresten alla mina bilar föruom elektroniken på Xantian som är

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005

För att släcka E85 krävs alkoholresistent skumvätska, denna kan man inte ladda de brandsläckare som finns på våra motorbanor idag. För att använda E85 måste man blanda vätskan med vatten via ett ejektor rör, eller med så kallad skumpistol.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Bladh skrev:
Vi kör alla med max 5% etanol i tanken! Det är vad bolagen blandar i all handelsbensin.

Det stämmer inte. 98 oktanssoppan innehåller inte någon etanol alls.

Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Det verkar som förbudet med etanol inte gäller mer SBF verkar helt snurriga!!

Har dock inte hittat det på SBF:s hemsida men det har skickats ut till de tävlande.

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Hej,
Jag hajar inte ett par av argumenten
...att bilen går bättre med etanol...

om bilen skulle gå bättre så bör det ju vara mera energi i jämf med bensin. Grejen är att vad jag vet så har ethanol Mycket mindre energimängd jmf med besnin

I skolan sas det:
etanol 10 kJ/g
Metanol 20 kJ/g
Bensin 40 kJ/g

Surfade lite snabbt efter nya siffror och hittade följande(vi vet dock inte oktantal etc)
enheten är ju lite anorlunda men... för resonemanget så har det inte så stor betydelse
Gasoline 35 MJ/liter
Ethanol 23.4 MJ/liter

Hittade inte Metanol...

Hur som.... det säger att etanol har 65% energin jmf med bensin.

I mina ögon så tycker jag det låter som en påse skit rent energi mässigt. Likaså miljömässigt.

om man har bilen som en assmover, ta rumpan från en plats till en annan, så vill man ju tanka så lite som möjligt. det borde betyda att man vill kunna komma så långt på varje liter man stoppar in i tanken.
om man då stoppar in 65% av energin i tanken så kommer man inte lika långt. man skapar minst lika mycket Nox per körd kilometer. Co och Co2 har inte någon betydelse då etanol inte är fosilt.(Man ökar inte mängde Co/Co2 i atmosvären)

om man då kör en racebil där man försöker få så mycket "pang" som möjligt så vore det oxå fel då man kanske inte vill köra på ett bränsle som är sämre.

Eller har jag helt fel??????

*/Danne

Umeå
Här sen Maj 2004

Daniel_B skrev:
Hej,
Jag hajar inte ett par av argumenten
...att bilen går bättre med etanol...

om bilen skulle gå bättre så bör det ju vara mera energi i jämf med bensin. Grejen är att vad jag vet så har ethanol Mycket mindre energimängd jmf med besnin

I skolan sas det:
etanol 10 kJ/g
Metanol 20 kJ/g
Bensin 40 kJ/g

Surfade lite snabbt efter nya siffror och hittade följande(vi vet dock inte oktantal etc)
enheten är ju lite anorlunda men... för resonemanget så har det inte så stor betydelse
Gasoline 35 MJ/liter
Ethanol 23.4 MJ/liter

Hittade inte Metanol...

Hur som.... det säger att etanol har 65% energin jmf med bensin.

I mina ögon så tycker jag det låter som en påse skit rent energi mässigt. Likaså miljömässigt.

om man har bilen som en assmover, ta rumpan från en plats till en annan, så vill man ju tanka så lite som möjligt. det borde betyda att man vill kunna komma så långt på varje liter man stoppar in i tanken.
om man då stoppar in 65% av energin i tanken så kommer man inte lika långt. man skapar minst lika mycket Nox per körd kilometer. Co och Co2 har inte någon betydelse då etanol inte är fosilt.(Man ökar inte mängde Co/Co2 i atmosvären)

om man då kör en racebil där man försöker få så mycket "pang" som möjligt så vore det oxå fel då man kanske inte vill köra på ett bränsle som är sämre.

Eller har jag helt fel??????

*/Danne

om soppan inehåller mindre energi, så skickar man på mer soppa.

och eftersom etanol är mer spikningståligt kan vi köra med högre kompression/laddtryck/tändning, vilket ger mer effekt. Man kan under vissa gynsamma förhållanden, med vissa motorer som adapterar väl till etanol köra med bibehållen eller minimal ökning av förbrukningen, på grund av den ökade effiktiviteten man kan få ut med högre tändning/komp/laddtryck, så i gynsamma fall kan bränsleförbrukningen öka bara några procent vid landsvägskörning, med ett pris på 70% av bensig så blir det en ekonomisk fördel, men det gäller bara vissa motorer.

etanolen kyler dessutom mer än bensin (delvis en orsak till högre spikningstålighet) vilket ger ytterligare fördelar, då vi inte behöver smacka på lika mycket "överskottsbränsle" för att kyla med, vilket bidrar till att bränsleförbrukningen inte stiger lika mycket i praktiken som i teorin.

Avgasvolymen skall även den bli större med etanol, vilket bidrar till att få snurr på turboaggregat.

--VVTS--
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Magnus L skrev:

om soppan inehåller mindre energi, så skickar man på mer soppa.

och eftersom etanol är mer spikningståligt kan vi köra med högre kompression/laddtryck/tändning, vilket ger mer effekt. Man kan under vissa gynsamma förhållanden, med vissa motorer som adapterar väl till etanol köra med bibehållen eller minimal ökning av förbrukningen, på grund av den ökade effiktiviteten man kan få ut med högre tändning/komp/laddtryck, så i gynsamma fall kan bränsleförbrukningen öka bara några procent vid landsvägskörning, med ett pris på 70% av bensig så blir det en ekonomisk fördel, men det gäller bara vissa motorer.

etanolen kyler dessutom mer än bensin (delvis en orsak till högre spikningstålighet) vilket ger ytterligare fördelar, då vi inte behöver smacka på lika mycket "överskottsbränsle" för att kyla med, vilket bidrar till att bränsleförbrukningen inte stiger lika mycket i praktiken som i teorin.

Avgasvolymen skall även den bli större med etanol, vilket bidrar till att få snurr på turboaggregat.

bra argument... det va där jag började fundera....!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mera liter soppa...är la inte så bra... eller...
Man vill ju stoppa in så lite soppa som möjligt och få ut så mycket hk och Nm som möjligt
varje droppe soppa ska då ha så mycket energi som möjligt.

Det du menar att man kan kompensera ett energi tapp på 30-40% med trim.

Det där med kylningen vet jag inte om det är så vanligt eller ett problem. Mig veterligen så är det bara Porshe som har ett monster med konstantinsprutning men det kanske finns fler.

Det jag menar är att för att flytta en hundkoja på 600 kg runt en bana så böhver jag stoppa in x Joule energi. Hur jag gör det är ju skit samma. Dock så finns det ett reglemente som jag måste följa (otto motor...etc, etc)
om jag har ett bränsle med mindre energi i så måste man stoppa in mera. Och det är redan lite klurigt att få upp gashastigheten för att få ut mina 110 hästar. Om jag skulle köra med etanol i stället så skulle jag behöva stoppa in mera bränsle för att få ut samma efekt.. Detta skulle jag inte kunna göra utan att slänga på en turbo eller kompressor. Men nu kör ju jag långlopp.... Där varje kilogram skall släpas på(så är det iof alltid) om jag då måste släpa på 30-40% mera soppa för att komma lika långt så kommer det ju bara öka vikten på bilen... Och jag kommer inte vinna tävligingen

Jag tvivlar inte på att det inte skulle gå att köra med etanol. Bevisligen så är det folk som gör det. Men om jag inte kommer lika långt per liter etanol jag tankar så gör det ju inte något att det är billigare. Om jag inte får ut lika mycket hästar utan att lägga på monster trim så är det ju inte någon ide heller.

Frågan är ju då om det blir så mycket bättre. Det är kanske det som SBF funderar på...

Finns det någon testdata???

*/Dannne

btw... högre temp gör att man får mera Nox i avgaserna... det är inte så bra för skogen.

Umeå
Här sen Maj 2004

Det beror ju på om man räknar soppan i liter eller i kronor.

För egen del tycker jag inte att det spelar så stor roll om man får tanka lite oftare om det blir mycket billigare. (såvida man inte kör långlopp, och då dessutom har tankrestriktioner)

och det minskade energiinnehållet kompenserar man inte med trimm, det gör man med ökad bränsletillförsel.

Det är INTE mängdel luft du behöver öka, bara mängden bränsle.

Sen kan man i vissa fall, som bieffekt av bränslets övriga egenskaper, återta något av den försämrade bränsleekonomin med hjälp av anpassnig av kompression/tändning/laddtryck.

Trimmet gör att man kan ta ut en massa mer effekt, framförallt på överladdade motorer.

Alla motorer jag känner till ökar i viss mån mängden bränsle över det ideala blandningsförhållandet på höglast, mcyket för att hålla temperaturen nere, för med ökad temperatur så kommer knackningar och då måste man backa tändning vilket sänker effekten. Med ett bränsle som kyler mer borde överskottet så att säga behöva vara mindre.

--VVTS--
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Den förklaring jag fått är att den ökade explosionsrisken beror på att etanol är mindre flyktigt än bensin, dvs har lägre ångtryck vid en given temperatur. Det medför att vid temperaturer där rena bensinångor ger en överkarburerad blandning med luft, är man vid samma temperatur kvar inom det explosiva området för etanolångor.

Bensinångor borde på samma sätt vara farligare vid extremt kalla temperaturer.

olika aktörer har framfört synpunkter om risken, allmänt kan man säga att Räddningsverket och brandmyndigheterna kanske har blivit överkörda av Miljödepartementet?

Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Japp. Och om riskerna är högre och förändringen på inverkan på miljön är låg jmf med bensinbilar så varför tillåta det.

Jag menar vem fasen vill brinna upp i en grogg

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Daniel_B skrev:
Japp. Och om riskerna är högre och förändringen på inverkan på miljön är låg jmf med bensinbilar så varför tillåta det.

Jag menar vem fasen vill brinna upp i en grogg

Nu kan vi ju diskutera om Co2 halten i atmosfären bidrar så starkt till globaluppvärmning. men hur som helst så bidrar inte ren etanol med något tillskott av koldioxid(om vi bortser ifårn de 13% bensin som E85 iunnehåller), eftersom det är förnybart och det är väl en vinnst om något? Sedan sotar etanolen mycekt mindre för det innehåller mycket mindre övriga halter av svavel osv.. Nox utsläppen minskar med ca 20% har jag för mig, och globalt sett är det ju ganska mycket. Sedan så kan vi rent tekniskt sätt bygga motorer som har samma verkningsgrad som Diesel bilar har då vi kör med Etanol.

Ang brandfarligheten osv så inbillar jag mig att det blir ganska liten skilnnad emot att köra med bensin, om en någon.

Så nog allt finns det vinster.. sen är Etanol även nedbrytbart i naturen, bensin är då inte bra för naturen eller oss! Ta bara det faktum att det går att dricka ...

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Andreas Millbro skrev:
Bladh skrev:

Det stämmer inte. 98 oktanssoppan innehåller inte någon etanol alls.

Tyvärr så innehåller 98 istället höga mängder utav MTBE och det är inget ämne du vill ha ut i naturen alls!!! bla förgiftar det grundvattnet, med ytterst små mängder!

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

För att gå on-topic en stund.

Gick in på www.sbf.se och det enda färska om E85 var detta: http://www.sbf.se/artikel/495

....vilket också stod att läsa i STCC bulletin #10 av 15/6. Det senare gav heller inte några återverkningar i t ex den nära anknutna serien JTCC där man fortsätter köra med E85.

Vad gäller egentligen?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Pär Hansson skrev:
För att gå on-topic en stund.

Gick in på www.sbf.se och det enda färska om E85 var detta: http://www.sbf.se/artikel/495

....vilket också stod att läsa i STCC bulletin #10 av 15/6. Det senare gav heller inte några återverkningar i t ex den nära anknutna serien JTCC där man fortsätter köra med E85.

Vad gäller egentligen?

Såg den nya bullentinen igår och SBF har ändrat sig igen så etanol ÄR godkänt i JTCC!

Dax att mappa om de bilarna som man ändrat till bensin... igen

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

SBF har väl inte ändrat sig öht? Allt som kommit från SBF är http://www.sbf.se/officiellt/2005/33

STCC har själva förbjudit det i sina klasser. http://www.stcc.se/pages/nyhet.asp?NewsId=2492

Älska varje varv!
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

dstr skrev:
SBF har väl inte ändrat sig öht? Allt som kommit från SBF är http://www.sbf.se/officiellt/2005/33

STCC har själva förbjudit det i sina klasser. http://www.stcc.se/pages/nyhet.asp?NewsId=2492

Kolla regler-JTCC-bullentin 109

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
E85-förbud inom Svensk racing!
<<   1, 2, 3, 4   >>
10388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande