Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
<<   1, 2
4664 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



På de första Cobrachassina....i början av -80 talet, använde vi Saab V4 kuggstång.
Det visade sig att den är okänslig och trög i sig själv.
Vi bytte till VW golf på alla bilar....och fick en mycket behagligare styrning.
På köpet fick vi även förre rattvarv.
Golfen finns väl med servo......om så är, så tycker jag at du ska använda en sådan.
Den är dock smalare än v4an............men banska lätt att brädda.

Det finns även ombygnadssatser till Golf.......för ännu färre rattvarv.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



fuling skrev:

Sen hur funkar en servostyring?
Kan man styra tunkt/lätt med typ trycket pumpen lämnar?


Det sitter en liten torsions-stav längst ner på rattaxeln och genom att jämföra vridningen på rattaxeln före och efter denna torsionsstav så styr ventilerna servoverkan. Om man slipar ner diametern på denna torisionsstav så blir styrningen lättare, pga att ventilerna tror att du sliter mer med ratten..
Det bör gå att öka servoverkan genom att öka trycket med..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



På citroen bx 16v sitter det styrservo med 2,5 varv mellan fulla rattutslag. Vet ej om den är kortare på 16v-modellen eller om det är samma på alla bx...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
diamond bollocks
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Så vitt jag vet......

Dubbla A-armar: dra en linje genom övre och undre inre länkarmsled. Oavsett höjd ska kuggstångens inre led pricka den linjen.

Mc Pearson: dra linjen genom inre länkarmsled och övre fjäderbenslager.

Många nyare småbilar har elservo t ex Fiat. Rallyåkare verkar föredra Opel. En del har även inbyggd tiltratt.

Amerikanska Fordar från 50-talet och upp har alltid haft en extern hydraulkolv paralellt med paralellstaget. kompleteras med pump på generatorremmen. Obs! Jättetungt!

_________________
Olof Lagerqvist
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Re: Servostyrning, hpd

fuling skrev:
Jag behöver styrservo på saabaset i konbana men inte direkt på bana.

Hitta en kuggstång som jag kan knö dit är nog inga problem om jag vill ha 3-4 varv på ratten, men nej inte önskvärt.
Finns det någon bil med runt 2,5 ratt varv? Hälst då något man kan hitta på skroten.


Hjälp och tips imotages tacksamt


Visst har du skruvade styrarmar på saaben? går ju att byta mot kortare

För det intressanta såvitt jag förstår är inte hur många varv det är mellan stoppen, utan hur mycket hjulen vrider sig i proportion till rattens vridning.




EDIT: Jag måste lära mig att läsa andras inlägg innan jag gör egna

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Arne skrev:
fuling skrev:

Sen hur funkar en servostyring?
Kan man styra tunkt/lätt med typ trycket pumpen lämnar?


Det sitter en liten torsions-stav längst ner på rattaxeln och genom att jämföra vridningen på rattaxeln före och efter denna torsionsstav så styr ventilerna servoverkan. Om man slipar ner diametern på denna torisionsstav så blir styrningen lättare, pga att ventilerna tror att du sliter mer med ratten..
Det bör gå att öka servoverkan genom att öka trycket med..


Nja, trycket ökar ju egentligen inget, man får ju bara det tryck som man kan ha hjälp av (det motstånd som finns att övervinna) men med ökat flöde däremot för man större tryckskillnad över den area man öppnar med torsionstaven, och därmed ökad hjälp. Nackdelen med att sedan minska flödet för mindre hjälp kan vara att man då får "pump catch", man vill flytta kolven fortare än vad pumpen fyller på olja bakom, sas. Mitt i en snabb fin kurva finns det kanske en oljefläck, och då vill man plötsligt ratta som bara f**n, fast det går fort. Med vinkelsensor och en eldriven pump samt grova kablar kan man dock ordna det med.

Tjoa till om jag förklarar dåligt eller om jag ska förtydliga ngt. Har pillat med servogrejer ett tag i jobbet.

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu har jag änvänt njuren igen.
Jag vill hälst inte kapa styrarmana pga att då blir felet, vinkeländingen på hjulet, ännu större.
Allså med styrarmar och x guppstyring ger en viss vinkeländing på hjulet.
Kapar vi nu styrarmen så ökar vinkeländringen för samma x.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
<<   1, 2
4664 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande