Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7006 totalt) |
Vass Corvette i Roadsport?
Har du 6997cm3, orginal kam, och tvåventilsteknik? Isfall behöver du väl "bara" väga 1571tillsammans med bilen?! Har du ABS så tillkommer vikt. Vad väger den idag? _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Vass Corvette i Roadsport?
Bilen väger ca 1400Kg med full tank, utan förare. Den har dessutom ABS, Traction system, kan chippas/trimmas som det kallas i regelverket och har R däck samt en motorvolym på ca 7 liter (427' cubic inch) vilket betyder att bilen behöver väga 2289 Kg för att få köra ......... Jag kör alltid med traction systemet urkopplat på bana men det hjälper ju inte, det finns i bilen och måste därför räknas med. Jag skulle också kunna kör på vanliga gatdäck men jag hamnar fortfarande utanför gränsen. Enligt Roadsport kalkylatorn som finns att ladda ner blir vikterna följande: Bilens vikt med förare 1490Kg (kan kanske banta bort tio Kg ![]() ABS Traction control Möjlig att 'chipstrimma' R-däck 7liter Insprutning =2289Kg i klass A om vi tar bort Traction control och R-däck =1991Kg i klass A Man skulle kunna sätta upp bilen på en chassidyno och prova ut en restriktor men vad jag vet tillåter inte regelverket det. ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Re: Vass Corvette i Roadsport?
Hur räknar du? om din motor är omodifierad igår det väl bra? Vad lämnar den? ELLER ÄR DEN HÅRT TRIMMAD? Tycker att du skall kontakta arrangörerna de vill nog ha med en stor fet corvette Det skulle jag om jag var arrangör! ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
om du rycker säkringen till ABS:en och kanske kopplar in ställbar tryckreduceringsventil så sparar vi lite där.
Kopplar ur traction control Har du orginal kam? Bra om du har det. R-däckstillägget är borta i år! (oklart dock om Hoosier är ok?) Det där med chipstrimningen är väl en regeltolkning (som väl iofs kanske blivigt hårdare definerat nu sista året, osäker?) Räknar vi på bästa sätt enligt ovan får du då en beräknad effekt av 491 hk och måste väga 1556kg med 1% vågtolerans.... då är det ju inte så mycket kvar ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Vass Corvette i Roadsport?
Nedan är effektkurvan från motordynon, har tyvärr inte kört den på en chassidyno. ![]() Det finns en väldigt enkel RoadSport kalkylator att använda. Jag la upp den på www.corvetteforum.net/c5/seanr/Misc/ ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
I dessa nya bilar snackar alla elektronikboxar med varandra så om jag dödar ABS'en och Traction control kommer bilens huvuddator tycka att livet är pest och ställa ner motorn i 'reduced power mode' vilket i praktiken betyder att det är svårt att få upp bilen i över 50Km/h, vilket i och för sig skulle betyda att jag får köra men alltid kommer sist .... ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Kan det verkligen va så illa? Det är ju ändå en sportbil. Skulle det va så tror jag inte det är så svårt för en någorlunda händig kille att koppla om lite så datorn tror att systemen är igång. Köp en sidoavbitare å klipp av alla gröna kablar å se om det hjälper ![]() |
||||
Jamenjamen! Finns det orginal 427:or i Corvette? Jag trodde i min enfald att det bara var 350 som gällde!. Och även om motorn är orginal, så lär ju effekten man beräknar på vara >550 hk! Då blir det tungt! och 550 hk orginal i corvette? _________________ Pär Hylander |
||||
Den är allt annat än original. Det är ett likadant C5R 7 liters block som sitter i GM's race bilar de vunnit sin klass med på LeMans de senaste två åren. De har dock ett helt annat insug och annan kompression så de plockar ut ytterligare ca 100hk ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Det är väl ingen "vanlig" corvette utan en C5R .... den är väl lite värre än dom vanliga har jag för mig... (fast kan ju ha fel som vanligt)
Edit: hade ju rätt men var på tok för långsam ![]() ![]() |
||||
Jag tror det är ett amerikanskt påhitt eftersom de annars skulle riskera att bli stämda om bilen inte begränsar effekten så att man bara kan ta sig till verkstan när ABS eller traction systemen slutar fungera ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Mitt tips är SLC V8 Challenge!!!
![]() Eller vad säger du Frdrik? Skulle vara ballt med en vass Vette där! ![]() |
||||
Jag kollade modsport reglerna också men jag platsar inte där heller, i klass 1 får du ha 2.5kg/hk som minst ![]() Det som skulle kunna fungera är att de utökar reglerna till att man får använda restriktor som är inkalibrerad under överseende av besiktningsman på en chassidyno. Sen skrivs det in i vagnsboken att restriktor på 50 mm(eller vad det nu blir) ska vara installellerad så att besiktningsman vid banan kan kontrollera och sätta plombering efter besiktning. Det fungerar ju för de stora pojkarna i GT serien, varför inte i RoadSport? ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Vi har redan en ball Vette där, En finsk 73 tror jag årsmodellen var... Men V8 Challenge är begränsat till före 85 års modell..... men jag har redan rekommenderat Seanr till SLC Gt800.... inga viktbegränsningar och max 8 liter på motorn , fyra hjul och en kaross.... Och faktiskt rätt snäll racing med mest killar som gillar köra lite bil istället för blodigt allvar med krock och bang. |
||||
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7006 totalt) |