Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vass Corvette i Roadsport?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7006 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Vass Corvette i Roadsport?

seanr skrev:
Pär Hylander skrev:
Hade varit skoj med en liten lista så att man vet vem man ska titta efter och i vilken bil om man skulle råka åka förbi en motorbana vid rätt tillfälle


Kanske att Magnus kan lägga upp en lista man kan anmäla sig till(typ superstage listan), blir lite ohanterbart med en massa posts

Jag skulle VILJA köra RoadSport klass A men kan inte för att jag har för hög effekt, behöver lassa in ca 790Kg bly Är lite för rädd om bilen för att köra modsport. Jag är medlem i Karlskoga motorförening men de säger att bilen måste ha en vagnsbok in den klass jag ska tävla i för att få köra på deras onsdagsträningar vilket då skulle vara RoadSport A


Anders Rosvall
Röd corvette
MGCC, Xtreme, Lazzat, Bilsport, (Attitude??)


Har du 6997cm3, orginal kam, och tvåventilsteknik? Isfall behöver du väl "bara" väga 1571tillsammans med bilen?! Har du ABS så tillkommer vikt.

Vad väger den idag?

_________________
Pär Hylander
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Vass Corvette i Roadsport?

Pär Hylander skrev:

Har du 6997cm3, orginal kam, och tvåventilsteknik? Isfall behöver du väl "bara" väga 1571tillsammans med bilen?! Har du ABS så tillkommer vikt.

Vad väger den idag?


Bilen väger ca 1400Kg med full tank, utan förare. Den har dessutom ABS, Traction system, kan chippas/trimmas som det kallas i regelverket och har R däck samt en motorvolym på ca 7 liter (427' cubic inch) vilket betyder att bilen behöver väga 2289 Kg för att få köra .........

Jag kör alltid med traction systemet urkopplat på bana men det hjälper ju inte, det finns i bilen och måste därför räknas med. Jag skulle också kunna kör på vanliga gatdäck men jag hamnar fortfarande utanför gränsen.

Enligt Roadsport kalkylatorn som finns att ladda ner blir vikterna följande:

Bilens vikt med förare 1490Kg (kan kanske banta bort tio Kg )
ABS
Traction control
Möjlig att 'chipstrimma'
R-däck
7liter
Insprutning
=2289Kg i klass A

om vi tar bort Traction control och R-däck
=1991Kg i klass A

Man skulle kunna sätta upp bilen på en chassidyno och prova ut en restriktor men vad jag vet tillåter inte regelverket det.


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



seanr: Jag skulle kunna plocka ihop en tvåliters 150 hk motor till dig av lite överblivna delar från garaget. Då kanske du får använda R-däcken.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re: Vass Corvette i Roadsport?

seanr skrev:
Pär Hylander skrev:

Har du 6997cm3, orginal kam, och tvåventilsteknik? Isfall behöver du väl "bara" väga 1571tillsammans med bilen?! Har du ABS så tillkommer vikt.

Vad väger den idag?


Bilen väger ca 1400Kg med full tank, utan förare. Den har dessutom ABS, Traction system, kan chippas/trimmas som det kallas i regelverket och har R däck samt en motorvolym på ca 7 liter (427' cubic inch) vilket betyder att bilen behöver väga 2289 Kg för att få köra .........

Jag kör alltid med traction systemet urkopplat på bana men det hjälper ju inte, det finns i bilen och måste därför räknas med. Jag skulle också kunna kör på vanliga gatdäck men jag hamnar fortfarande utanför gränsen.

Enligt Roadsport kalkylatorn som finns att ladda ner blir vikterna följande:

Bilens vikt med förare 1490Kg (kan kanske banta bort tio Kg )
ABS
Traction control
Möjlig att 'chipstrimma'
R-däck
7liter
Insprutning
=2289Kg i klass A

om vi tar bort Traction control och R-däck
=1991Kg i klass A

Man skulle kunna sätta upp bilen på en chassidyno och prova ut en restriktor men vad jag vet tillåter inte regelverket det.



Hur räknar du? om din motor är omodifierad igår det väl bra? Vad lämnar den? ELLER ÄR DEN HÅRT TRIMMAD?
Tycker att du skall kontakta arrangörerna de vill nog ha med en stor fet corvette
Det skulle jag om jag var arrangör!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
om du rycker säkringen till ABS:en och kanske kopplar in ställbar tryckreduceringsventil så sparar vi lite där.

Kopplar ur traction control

Har du orginal kam? Bra om du har det.

R-däckstillägget är borta i år! (oklart dock om Hoosier är ok?)

Det där med chipstrimningen är väl en regeltolkning (som väl iofs kanske blivigt hårdare definerat nu sista året, osäker?)

Räknar vi på bästa sätt enligt ovan får du då en beräknad effekt av 491 hk och måste väga 1556kg med 1% vågtolerans.... då är det ju inte så mycket kvar

_________________
Pär Hylander
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Vass Corvette i Roadsport?

cat7even skrev:

Hur räknar du? om din motor är omodifierad igår det väl bra? Vad lämnar den? ELLER ÄR DEN HÅRT TRIMMAD?
Tycker att du skall kontakta arrangörerna de vill nog ha med en stor fet corvette
Det skulle jag om jag var arrangör!


Nedan är effektkurvan från motordynon, har tyvärr inte kört den på en chassidyno.


Det finns en väldigt enkel RoadSport kalkylator att använda. Jag la upp den på www.corvetteforum.net/c5/seanr/Misc/roadsport.htm OBSERVERA att du måste ladda hem filen och byta extension till .zip på filen och sedan packa upp den. Webservern där jag har allt om bilen lagrat tillåter inte .exe och .zip filer.


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Pär Hylander skrev:
om du rycker säkringen till ABS:en och kanske kopplar in ställbar tryckreduceringsventil så sparar vi lite där.

Kopplar ur traction control

Har du orginal kam? Bra om du har det.

R-däckstillägget är borta i år! (oklart dock om Hoosier är ok?)

Det där med chipstrimningen är väl en regeltolkning (som väl iofs kanske blivigt hårdare definerat nu sista året, osäker?)

Räknar vi på bästa sätt enligt ovan får du då en beräknad effekt av 491 hk och måste väga 1556kg med 1% vågtolerans.... då är det ju inte så mycket kvar


I dessa nya bilar snackar alla elektronikboxar med varandra så om jag dödar ABS'en och Traction control kommer bilens huvuddator tycka att livet är pest och ställa ner motorn i 'reduced power mode' vilket i praktiken betyder att det är svårt att få upp bilen i över 50Km/h, vilket i och för sig skulle betyda att jag får köra men alltid kommer sist ....

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



seanr skrev:

I dessa nya bilar snackar alla elektronikboxar med varandra så om jag dödar ABS'en och Traction control kommer bilens huvuddator tycka att livet är pest och ställa ner motorn i 'reduced power mode' vilket i praktiken betyder att det är svårt att få upp bilen i över 50Km/h, vilket i och för sig skulle betyda att jag får köra men alltid kommer sist ....


Kan det verkligen va så illa? Det är ju ändå en sportbil. Skulle det va så tror jag inte det är så svårt för en någorlunda händig kille att koppla om lite så datorn tror att systemen är igång.
Köp en sidoavbitare å klipp av alla gröna kablar å se om det hjälper

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



visst men är din motor orginal eller trimmad? för om den är original klassar du in!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
cat7even skrev:
visst men är din motor orginal eller trimmad? för om den är original klassar du in!


Jamenjamen! Finns det orginal 427:or i Corvette? Jag trodde i min enfald att det bara var 350 som gällde!. Och även om motorn är orginal, så lär ju effekten man beräknar på vara >550 hk! Då blir det tungt! och 550 hk orginal i corvette?

_________________
Pär Hylander
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



427'or original i Corvette finns väl bara på slutet av 60-70 talet? Efter det så är det 350 som gäller.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



cat7even skrev:
visst men är din motor orginal eller trimmad? för om den är original klassar du in!


Den är allt annat än original. Det är ett likadant C5R 7 liters block som sitter i GM's race bilar de vunnit sin klass med på LeMans de senaste två åren. De har dock ett helt annat insug och annan kompression så de plockar ut ytterligare ca 100hk

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Det är väl ingen "vanlig" corvette utan en C5R .... den är väl lite värre än dom vanliga har jag för mig... (fast kan ju ha fel som vanligt)

Edit: hade ju rätt men var på tok för långsam

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Jag var ute och cyklade

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Lotus Samuel skrev:

Kan det verkligen va så illa? Det är ju ändå en sportbil. Skulle det va så tror jag inte det är så svårt för en någorlunda händig kille att koppla om lite så datorn tror att systemen är igång.
Köp en sidoavbitare å klipp av alla gröna kablar å se om det hjälper


Jag tror det är ett amerikanskt påhitt eftersom de annars skulle riskera att bli stämda om bilen inte begränsar effekten så att man bara kan ta sig till verkstan när ABS eller traction systemen slutar fungera

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



kör modsport! den är ju det!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mitt tips är SLC V8 Challenge!!!

Eller vad säger du Frdrik? Skulle vara ballt med en vass Vette där!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



kör bägge

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



cat7even skrev:
kör modsport! den är ju det!!


Jag kollade modsport reglerna också men jag platsar inte där heller, i klass 1 får du ha 2.5kg/hk som minst

Det som skulle kunna fungera är att de utökar reglerna till att man får använda restriktor som är inkalibrerad under överseende av besiktningsman på en chassidyno. Sen skrivs det in i vagnsboken att restriktor på 50 mm(eller vad det nu blir) ska vara installellerad så att besiktningsman vid banan kan kontrollera och sätta plombering efter besiktning. Det fungerar ju för de stora pojkarna i GT serien, varför inte i RoadSport?


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AL skrev:
Mitt tips är SLC V8 Challenge!!!

Eller vad säger du Frdrik? Skulle vara ballt med en vass Vette där!


Vi har redan en ball Vette där, En finsk 73 tror jag årsmodellen var...

Men V8 Challenge är begränsat till före 85 års modell..... men jag har redan rekommenderat Seanr till SLC Gt800.... inga viktbegränsningar och max 8 liter på motorn , fyra hjul och en kaross.... Och faktiskt rätt snäll racing med mest killar som gillar köra lite bil istället för blodigt allvar med krock och bang.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Misstänkte att det fanns ngn form av ålderskrav...

Klart han ska åka GT800!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Vass Corvette i Roadsport?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande