Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche V8 (928)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6856 totalt)
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Porsche V8 (928)

Har försökt söka men nånting hänger sig hela tiden...

Kommer kanske att ha möjlighet att köpa lös en eller två Porsche V8:or till ett mycket bra pris.
Är dessa nånting att satsa på för racing och/eller gata?
Finns det bra manuella lådor till dom? (har 928:an transaxel??)

Planerar att sätta den i en Datsun 240Z om det visar sig vara en lämplig motor.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Re: Porsche V8 (928)

Roggaman skrev:

Finns det bra manuella lådor till dom? (har 928:an transaxel??)

Japp de har transaxel.... manuella lådor finns hur bra de är vet jag inget om...
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Kanske lite OT, men det går tydligen att få bra fart på dom i alla fall... thumbs up
Fan vet hur de bär sig åt?

http://www.cartv.com/content/research/channels/index.cfm/channel/cartv . . . .

Hoppas länken funkar?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



928ans motor är en utmärkt motor för rejsing. Aluminium DOHC V8 på 4.5-5.0L. Motorn är känd för att vara otroligt slittålig iom nickasilfodren. Rätt skötta så håller de väldigt många mil.. Enda nackdelen med nickasilfodren är att de är mer eller mindre omöjliga att fodra om ifall det skulle skita sig... Då är det nytt block som gäller.

En annan fördel är att vinkleln på cylindrarna är tämligen bra för att få ner vikten mot marken. Kommer inte ihåg siffran just nu men den är nästan på gränsen till att vara en Boxer-8a ist för v8.

Det finns både manuella och automatlådor. När det gäller automatlådan (Mercedes) så är även denna känd för att vara väldigt slittålig. Automaten är en helt ok låda även på banan tycker jag... dels växlar den tämligen snabbt och distinkt och dels så går det utmärkt att växla manuellt med den. Lägena ser nämligen ut som följer... 2-3-d-n-r. Iom att lägena ligger som de gör så vågar man rycka lite i kryckan på banan utan att vara rädd för att få i backen eller nått liknande... Brukar växla manuellt mellan tvåan och trean på bana med min 928a.

Den manuella är kanske inte riktigt lika känd för att vara en slitvarg men även den är nog helt ok. Det som brukar gå sönder är synkringarna... Oftast ett resultat av dålig inställning av den dubbelskiviga kopplingen på de äldre. Denna kopplingen har visat sig vara lite lurig att ställa in men tål mer stryk än den enkelskiviga. De som kör rejsing med den manuella lådan brukar även försöka få tag i lameller från någon av de tidiga 928orna då de var dubbelskiviga.

Mitt tips är att du letar reda på en 928 utan motor ist för 240n. Dom är ofta hemskt billiga... (25.000?) Stoppa i någon av motorerna så har du en väldans trevlig bil för en bra slant Sen är det ju alltid kulare med ett fullblod än en bastard


Lite data:

1978-1982 EURo 928 4,5 240 hk
1980-1983 EURo 928 S 4,7 300hk
1984-1986 EURo 928 S 4,7 310 hk (Tror det är denna som i folkmun kallas för S2)
1987-1991 928 S4 5,0 320 hk (Från och med 89 så fanns bara S4an med automat iom att GTn bara hade manuell)
1987-1988 928 S4 CS 5,0 320 hk (tror det är samma motor som i S4)
1987-1988 928 S4 SE 5,0? 320 hk
1989-1991 928 GT 5,0 330hk (manuell låda)
1992-1995 EURo 928 GTS 5,4 350hk

Amerikanska modeller som skiljer sig från de europeiska. Det förekom även skillnader på de australieniska och japanska varianterna men jag tar förgivet att du inte kommit över någon sådan

1978-1982 US 928 4,5 230hk
1983-1984 US 928 S 4,7 234hk
1984-1986 US 928 S 5.0 288 hk Ny DOCH-motor med fyra ventiler per cylinder
1992-1995 US 928 GTS 5,3 326hk

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Adam928 skrev:

Mitt tips är att du letar reda på en 928 utan motor ist för 240n. Dom är ofta hemskt billiga... (25.000?) Stoppa i någon av motorerna så har du en väldans trevlig bil för en bra slant Sen är det ju alltid kulare med ett fullblod än en bastard

Nej, nej, gör inte det. Inget ont om 928:an men den är ju en koloss jämfört med 240Z. Jag tycker det vore tufft med en Porsche-motor i en 240 som kontrast mot alla med jänke-V8 i USA.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



En liten rättelse, motorerna är från 4.5-5,4 liter, där den sistnämnda sitter i GTS:en.

Den manuella lådan uppdaterades, 1985 tror jag med andra och bättre synkringar. Som Adam skrev så var det stora problemet att verkstäderna inte kunde justara in den dubbelskiviga kopplingen. Med den nya lådan så kom en enkelskivig koppling, som förvisso inte är lika bra med enkel att justera in. GTS lådan uppdaterades ytterligare för att tåla det höga vridmomentet på 500NM, samt att den utrustades med en oljekylare.

Vad är det för årsmodell på motorerna/lådorna som du har fått tag på?

_________________
Rehan Mirza
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



_ _ (borttagen dubbelpost)

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Tack Rehan, stämmer bra.. Ändrade nu

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Går en 928 i Roadsport i Finland.
Den har yanke V8 (Chevy tror jag) Enligt uppgift pga mycket krångel med den vässade porsche 8:an
Farten är kanske inte så värst imponerande på den bilen.
Mer än en racepreppad Hillman Imp, och Ford Fiestaslog den senast jag såg den in action vid HGR för någon helg sedan.
Måste finnas lämpligare Porschar för racing än den modellen

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Bosse..

ojj.. du drog snabba slutsatser du Men visst har du rätt.. det finns idag med all säkerhet lämpligare porschar än 928 runt banan.

Vad jag (som banåkande ägare) ser så kan jag inte påstå att det skulle finnas något som hindrar en 928a att bli snabb i racingsammanhang. Vad vikten anbelangar så väger den väl en 40kg mer än porsche 996.. Då är det mest inredningen som väger. 300kg inredning senare har den 4kg/hk med motorn fortfarande i orört skick.

Vad referenser anbelangar så finns det ju gott om exempel på framgångsrika 928or runt banan. Se ex länken ovan.

Det enda jag i banåkasammanhang kan se som ett hinder är att den långsamma viktförflyttningen ibland kan vara jobbig i situationer där det svänger väldigt tajt. Detta inte pga vikten utan helt enkelt för att viktfördelningen är 48/52 samt sitter ute i ändarna (växellåda bak mm).

På snabbare banor har den dock en ganska bra fördel när det gäller vrid och utväxling.
Nu gällde iofs inte tråden 928or på bana utan Porsche 928-motor i en japanare..

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Adam928 skrev:
Bosse..

ojj.. du drog snabba slutsatser du Men visst har du rätt.. det finns idag med all säkerhet lämpligare porschar än 928 runt banan.

Vad jag (som banåkande ägare) ser så kan jag inte påstå att det skulle finnas något som hindrar en 928a att bli snabb i racingsammanhang. Vad vikten anbelangar så väger den väl en 40kg mer än porsche 996.. Då är det mest inredningen som väger. 300kg inredning senare har den 4kg/hk med motorn fortfarande i orört skick.

Vad referenser anbelangar så finns det ju gott om exempel på framgångsrika 928or runt banan. Se ex länken ovan.

Det enda jag i banåkasammanhang kan se som ett hinder är att den långsamma viktförflyttningen ibland kan vara jobbig i situationer där det svänger väldigt tajt. Detta inte pga vikten utan helt enkelt för att viktfördelningen är 48/52 samt sitter ute i ändarna (växellåda bak mm).

På snabbare banor har den dock en ganska bra fördel när det gäller vrid och utväxling.
Nu gällde iofs inte tråden 928or på bana utan Porsche 928-motor i en japanare..


Det har med att 928:an inte ar lamplig runt en bana ar konstigt. Jag har sjalv kort 928 bade pa slalom och bana och det ar en bil som ar valdigt lattkord, aven med 500 hastar pa hjulen ar den klart hanterbar.

De som kor snabbt idag med 928 har i USA ar bara nagot langsammare an 996 Cup bilar, med samma budget borde det inte vara nagot problem att kora en 928 snabbare da de har snarlik bakvagnskonstruktion, gar att banta till samma vikt sam har en battre framvagn. 928:an ar en underskattad bil.

_________________
Anders Hansson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Jo, jag ska utan omsvep erkänna att jag alltid varit lite skeptisk till 928 som racerbil.
(de få jag sett i racing, max 3-4 st har inte ändrat min uppfattning)
Men jag har själv bara kört den i std-utförande på gata och landsväg. Där tycker jag iofs den fungerar som ett bekvämare alternativ till Corvette. Böjer mig för sakkunskapen hos dem som kört dem på bana, även om den tillsammans med Cayenne inte tillhör de Porschar jag tycker allra bäst om.

Ber f.ö. Om ursäkt att jag totalt missade trådens egentliga ämne
För att gottgöra kommer en bild på en racing 240Z som går i Finländsk historisk racing Gr3.


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Adam928 skrev:
928ans motor är en utmärkt motor för rejsing. Aluminium DOHC V8 på 4.5-5.0L. Motorn är känd för att vara otroligt slittålig iom nickasilfodren. Rätt skötta så håller de väldigt många mil.. Enda nackdelen med nickasilfodren är att de är mer eller mindre omöjliga att fodra om ifall det skulle skita sig... Då är det nytt block som gäller.


Det är vel alusil cylindre på 928 som på 944? om dom fodren slits så är det inga problem att borra upp dom, men processen är båda mekanisk och kemisk - og kostar rätt mycket pengar sammanliknat med en "enkel" borrning.
Uppborrning av våran 2.5l 4-cyl 944 motor kostar 5000NOK. Det är vel naturlig att tänka att en V8:a blir nära dubbelt så dyr att borra.

_________________
Orjan Sandland
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dum fråga kanske.... men går det att stoppa i en manuell låda i en GTS som har automat original... men inte bygga om så man kan återställa vid senare tillfälle ??

och om det går, vad behöver man ?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



Tror att du får problem med att stoppa in en 928 snurra i den bilen
en 928 är 186 centimeter bred
största anledningen till bredden är nog snurrandet, blir inte mycket utrymme kvar mellan däck och motor
och det var väl en svänga bil du tänkt dig
tror inte bredden stoppar mycket under 90cm

_________________
John Nilson
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Fredrik - SLC skrev:
Dum fråga kanske.... men går det att stoppa i en manuell låda i en GTS som har automat original... men inte bygga om så man kan återställa vid senare tillfälle ??

och om det går, vad behöver man ?

Jag vet inte, men clutch housing for manuell och automatlåda är identiska. Då skulle det vara möjligt? :-)

_________________
Orjan Sandland
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Visst är det möjligt att bygga om en automat till manuell. Det kräver dock ganska mycket jobb. Tänk även på att transaxeln måste bytas då den är kortare på automaten.

Visst går det att få fart på en 928:a, min är i stort sett orginal, andra stötdämpare/fjädrar samt R-däck och den skäms inte för sig på bana. När bilen kom så var den tung i förhållande till resten av modellprogrammet, men numera så är det inte så. Idag är alla bilar utrustade med AC, fönsterhissar osv vilket inte var fallet när bilen introducerades.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



orjan Sandland skrev:
Adam928 skrev:
928ans motor är en utmärkt motor för rejsing. Aluminium DOHC V8 på 4.5-5.0L. Motorn är känd för att vara otroligt slittålig iom nickasilfodren. Rätt skötta så håller de väldigt många mil.. Enda nackdelen med nickasilfodren är att de är mer eller mindre omöjliga att fodra om ifall det skulle skita sig... Då är det nytt block som gäller.


Det är vel alusil cylindre på 928 som på 944? om dom fodren slits så är det inga problem att borra upp dom, men processen är båda mekanisk och kemisk - og kostar rätt mycket pengar sammanliknat med en "enkel" borrning.
Uppborrning av våran 2.5l 4-cyl 944 motor kostar 5000NOK. Det är vel naturlig att tänka att en V8:a blir nära dubbelt så dyr att borra.


Jaa.. du har så rätt
Skriver av någon anledning alltid fel på detta. Det är alusil det handlar om. Dvs man behandlar aluminiumblocket så att ytan i cylindrarna får en hög halt av kisel. Denna yta blir sen väldigt hård och slitstark. Fick höra något om att porsche hade någon bulletin som sade att motorbyte på en 928a rekommenderades vid 68.000mil...

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Jag har för mig att cylinderloppen i 944 och 928 motorer är Nikasilbelagda.

Förresten, funderat på att montera in en BMW V8:a istället? Dom är lite vanligare och relativt lätta? t.ex.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Det gar att bygga om en 928 fran automat till manuell men man behover en valdigt stor och dyr hog med delar samt halla i atanke att det ar karosskillnader pa de sena karosserna mellan automat och manuell.

Det ar dock gjort, vi har en kundbil som blivit konverterad fran automat till manuell och dessutom fatt motorn forstorad till 6.4 liter.

_________________
Anders Hansson
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



beepbeep skrev:
Jag har för mig att cylinderloppen i 944 och 928 motorer är Nikasilbelagda.
[snip]

NEJ! :-). 944 och 928 är alusil.
http://vista.pca.org/stl/928.htm
http://www.uniquecarsandparts.com.au/car_info/porsche_928.htm

Audi V8 har dock Nikasil motorar
http://www.audiv8.com/german/technology/motor.html

_________________
Orjan Sandland
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche V8 (928)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6856 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande