Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 10096 besök totalt |
Begpriset på den från Escort Cosworth brukar ligga på 1500kr och ny kostar den 22000kr från Ford, bara att välja.
![]() Var uppmärksam på att Ford bytte till en vanlig intercooler på de senare modellerna så kolla detta innan eventuellt köp. |
||
om jag förstått saken rätt så byter de flesta cosworth-åkare ut alltihopa mot en större frontmonterad IC oavsett om det är riktig bilkörning eller off topic-åkning som gäller. Har man däremot inte motorn i fronten så kan det ju vara lurigt att få till bra luftflöde i en luft-IC och då blir det knepigare. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Vad jag vet räcker Escort IC:n med vattenkylning duktigt långt om man bygger en separat krets till det vattenkylda steget och inte kör det på motorns kylvatten som är orginal.
Har en Escort IC med vattenkylning liggandes i garaget. Fick inte plats med den utan att bygga om den. Vilket senare visade sig vara relativt enkelt när jag byggde om min andra IC. Vad jag hörde hade någon bromsat 500+ ur en Escortmaskin med en sådan IC med separat krets. Skulle jag tycka att min nuvarande IC börjar bli lite liten kan man ju alltid köpa en lagom stor extrakylare, svetsa en ny gavel till vattenkylingssteget och sen koppla in vattenpumpen jag har liggandes. ![]() Ang vatten till luft intercooler jämfört med luft till luft så finns det fördelar men också nackdelar med en vattenkyld som jag ser på saken. Fördelar med en vattenkyld. Lättare att placera, kan dra tunna slangar till en kylare i fronten och sätta en vattenkyld IC på ett av tryckrören som man då kan göra kortare. Inbyggd tröghet, vattnet kyls när man kör lungt och tar tid på sig att värmas upp när man belastar motorn hårt. Kompaktare kylare. Nackdelar Ökade förluster iom en extra vämeövergång. Väger sannorlikt lite mera. Mer komplicerat, inte lika robust. Sen verkar många tro att man kan ha en jätteliten kylare i fronten bara för att man har ett vattenkylt system. Så är inte riktigt fallet då det är samma mängd värme som ska kylas bort ifrån insugsluften till omgivningen. Dvs det funkar med en liten kylare men bara tills vattnet ökar i temperatur vilket det gör om man utnyttjar motorns effekt längre stunder. Man kan ha en något mindre kylarea med ett vattenkylt system då man har en viss buffert. Dvs man kyler ner vattnet under tex inbromsningar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 10096 besök totalt |