Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17326 totalt) |
Varvtider på Mantorp?
Är det någon som har koll på vad skapliga varvtider är på Mantorp med en standard bil med skaplig väghållning, R-däck och effekt runt 250 hk och vikt ca 1100 kg? Torr safalt. Kanske en svävande fråga? _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
Svårt att säga.
Beror ju på huuur mkt vettig väghållning det är osv. Piloten är ju klart avgörande oxå. Har själv traskat runt på 1.36:or med 170hk och 1200kg+ i racebilen. |
||||||
Skämmas över tider behöver man sällan göra... Om man sitter långt ut i lecan eller i baken på en annan bil är det däremot en annan sak. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Här är några tider från en icke nämnd klubbs tävlings del
![]() Klass: 2 1 2 53 Andreas Zolnir 944 turbo -88--------1:31.995 7 2 2 61 Thomas Weber 968 CS -93-----------1:32.438 7 3 2 54 Peter Ängek 996 C2 -99 -------------1:33.721 4 4 2 66 Thomas Thorhuus 964 C2 -92-------1:34.939 11 5 2 56 Thomas Forslund 924 3.0 -81------- 1:34.497 8 6 2 69 Lars Joelsson 924 turbo -79 ---------1:38.551 9 Nästan alla bilar ligger på 250Hk, men troligen lite mer vikt! _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Det beror en hel del på bil också, samt chaffis förstås och inte bara hur många hk och vikt man har. om man har begränsad erfarenhet av bankörning så tycker jag att 1,38 är helt OK och inte alls värd tre sniglar, max en halv. ![]() Nejdå, inte alls någon orimlig eller speciellt dålig tid om man jämför med andra liknande bilar. Inte i absoluta toppen förstås, STCC-bilarna håller sig ju i de regionerna när det gäller hk och vikt och är något snabbare... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Agreed, for someone with limited experience or depending on the car it's probably OK and I am harsh. But if you have been to Mantorp 10 times with the same car with R tyres and relatively good balance with this kind of HP/Weight ratio and still run 1,40ies then it's time to get some help, may be get a ride with an experienced driver or have someone seat next to you, it's very often a good eye opener or may be start to tweak the setup of the car to go faster ? 1100KG 250HP in a car with "skaplig väghållning" and R tyres is capable of doing low 1,30ies most likely ! _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
om det är en racebil under race håller jag med. Men en gatbil på r-däck under en banträff kommer inte ner på låga 1.30 utan vidare. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
It's one of these discussion where nobody and everybody is right I feel. What car are we talking about and has something been done to it apart from R tyres ? That would help to try and evaluate what an OK time would be around Mantorp. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Precis, det finns inget givet facit. Men jag tolkade följande som om det var en relativt omodifierad bil.
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
Nja, inte riktigt orginal kanske: SAAB 4d og900 -90 sedan med glasfiberhuv och baklucka. Bakruta och sidorutor bak i pollycarbonat. invändigt lättad på allt onödigt. 7 pungts bur och en Sparco stol med 4p-bälte. Hjulupphägning: Svetsförstärkt i infästningar och länkarmar(boxad). Nylon och aluminiumbussningar i fram och nya orginal bak. Bilstein dämpare och framfjädrar från sellholm. Lesjöforsfjädrar bak. Spindelleder modifierade för ökad caster. orginal krängare. Fjädertornsstag. Motor: b212 med smidda oljekylda Venolia 8.5:1, portad 2,3l korttopp med Trollspeed kammar(10.7, 272) Titan retainers, NP-fjädrar, förstärkta förbränningsrum, mekaniska ventiltryckare, 8st 9k Aero spridare. Viktad och ballanserad bottendel, x-grenrör, Svänghjul och remskiva i aluminium. SAAB Trionic 5 mappad av SQR. Turbo: Garrett T04E comp A/R ,70 avgas A/R ,63 skruvat 360 lager. Växellåda: SAABs 4 vxl dogbox med 4-kjedjad förstärkt primär, lammellaxel, växelförare, fingrar mm. Salsbury lamelldiff, 9:35 slutväxel, oljekylning. Ca 235 km/h @ 7000 rpm Intercooler: MIH evo XII Däck&fälg: Kumho R-däck Ecsta V70A 205 16" 16x6,5 Yokohama R032 205 16" Övrigt: Vikt på bilen, uppskattat till ca 1100 kg. Brembo 4-kolvsok med 314mm skivor Effekt: ca 250 Det var förrsta gången som jag körde på Mantorp. _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
Perhaps this is obvious, but I must confirm the value of getting a ride with an experienced driver... Last year when I was at Zandvoort with our Porsche 944, I had major problems with the sharp 90-degree curve before the 180 Audi S Bucht. I just could not get it right through that turn... During the event we met some dutch guys who race at Zandvoort quite often, and I got a co-ride in their 944 Turbo...tuned, slicks & all the bells and whistles a nice ride should have. It acted like a train during turn-ins and it was just amazing. When I saw how Ron (the driver/owner) attacked that turn, I didn't think it was possible, and at least not with our own car (less tirewidth and semi-slicks). When back in our own car I realized that it was doable, though at slightly lower speeds than Ron's Turbo :-). /orjan _________________ Orjan Sandland |
||||||
Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car...... _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Vi tittade lite på hur varvtiderna ser ut på Knutstorp med likadana bilar. I detta fallet Boxster S och min 993:a.
När jag och Borg började köra för några år sedan låg vi på runt 1:16-1:17 med gatdäck och omodifierade chassien. Andra som harvade runt på Banan och som inte hade riktigt koll på det där med att köra bana kan hamna ända upe i 1:20 till 1:25 med samma bilar. Med något års erfarenhet och R-däck på kärrorna så var vi nere på runt 1:14-1:16. Idag ligger vi på ca 1:11 som lägst och hade det inte varit för att man vill ha lite marginal mot att sätta bilen i räcket (över NGK t.ex.) så hade man nog dratt runt den på 1:09-1:10. Sedan kör vi ju just nu med gatdäcksvinklar (typ 1 grad camber) och där finns ju en del att hämta!! bilarna väger ju runt 1300-1400 kg med 250-300 hk. Med race 944an (150hk och 960 kg tomvikt) så kör vi som bäst 1:11.4. med 205 R-däck. Vincent ligger väl runt 1:09 (?) På knutan. SÅ man ser ju på ett ungefär hur spannet mellan olika förare och bilar är! Jämfört med andra bilar så går formel ford på ca 1:01, STCC 1:00 (super touring) 1:03 (super production) Carerra cup ca 1:01. Radical 0:59 _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
ok, lite mer modifierad än vad jag trodde... Men jag tror ändå att det krävs en duktig rattvridare för att komma under 1.35.
Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Det är faktiskt sjukt snabbt för att vara på Knutan. Nått säger mig att det inte är en 1,6l motor i den....=) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Inte mycket kvar som är original... men fint går den! http://www.andreasbostrom.se/Bilen.h En hel sekund snabbare än de snabbaste Porscharna. Får de bara till hållbarheten så börjar dom snart vinna. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Hm, kan ligga nått i det. Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm. Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå. Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225? _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17326 totalt) |