Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (23996 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
om jag sitter i en rwd går det garanterat åt h-e.
De race jag åkte rwd senast (Alfa 1750 Gtv) bjöd på en del oplanerat karusellåkande, pga att hjärnan efter 120 års Saabåkande säger bakvagn ut = mera gas. Hr Mäkinens uppfattning om frihjulets inverkan bygger tydligen inte på eget praktiserande. Självklart gör frihjulet att man inför en böj kan gå hårt in, byta växel med en snabb blipp på gasen, samtidigt vänsterbromsa in bilen stabilt till Apex (heter visst trailbraking på rejsa svengelska?) I rwd utan frihjul får man ju oftast fjanta runt bland alla pedaler och vara mera noga med att ha en ren brakeline. Alltför tidsödande tycker jag. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag tycker de skiljer rejält beroende på vilken bil man åker.
om man tar min dailydriver som provat både ringen och svenska banor så är den väldigt snäll oavsett hur man gör av ovanstående alternativ tycker jag, man kan med rätt teknik hämta hem den. E46 BMW 50/50 vikt och lika breda hjul runt om. Instinktivt hade jag valt att lite mer gas för att försöka förhindra en retur, min erfarnhet säger att första sladden ofta inte är så farlig men eventuella efterföljande returer är giftiga speciellt eftersom de går åt fel håll (ut ur kurvan). Porsche 944 turbon jag hade var betydligt svårare att behärska. 255or bak och 40% diffbroms, 2grader negativ camber runt om mm. gör att den beter sig helt annorlunda. Gassläp, även ett litet, resulterade direkt i en väldigt snabb retur. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
With a tail heavy 911 1 - If it's just a small slide, I just stay on the gas, the car sits on it's heavy rear and nothing bad happens usually. 2 - It the tail goes out a lot I go of the gas then on again quick when the momentum of the slide comes to an end (and hopefully the car still points roughly in the same direction) 3 - If I realise I made a mistake and there is no chance I will keep the car on the road experience says I still try and end up on the grass, so far I have been lucky enough to avoid damage _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
när jag kör med gocarten och gasar ut ur kurvorna och det släpper så styr jag imot men håller fortfarande full gas, däremot om jag är i mitten av kurvan så släpper jag gasen lite men aldrig helt och att bromsa är inte att tänka på, då snurrar det direkt...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jag gasade på lite för mkt i en stor rondell för några dagar sedan.
i min bruksbil - Corolla GTi -88 (FWD) när jag lade i trean efter att ha dratt den hårt i tvåan så kommer plötsligt baken rejält (fuktigt underlag) jag reagerade med att gasa bilen ur sladden (FWD) tyckte själv jag reagerade konstigt efteråt. MVH/ ........K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Med tanke på min lilla incident på sviestad så gör jag uppenbarligen fel... problemet är att hjärnan vid detta tillfälle slutade att fungera så jag vet inte ens vad jag gjorde, förmodligen släpte jag gasen snabbt(dumt nog). Istället för att som Bisting påpekade tidigare hålla kvar och avvakta tills bilen talar om hur den vill ha det...
Jag trodde att jag hade lyckats träna in denna teknik under sommaren, men icke! _________________ Mattias Meldert |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter att ha testat så gjorde ja helt rätt efter vad alla som kan sade.
In med båda fötterna så fort ja märkte vart hän det bar. Men inte med det slut man vill ha kanske. Bilen vände inte utan gick med sidan i sandfållan. Så erfarenheten fungerar nog som den skall iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bra!!! Jag gör som du, mest för att för att njuta men åxå för at slippa elaka returer och komma åt det håll jag tänkt. Vilken bil jag sitter i får avgöra hur bråttom jag har på gas och ratt. I 911:an får man vara lite vaken, men i min 735iL (1800+ kg och oändlig hjulbas) har man tid att byta kanal på radion och justera ljudet innan man höver tänka på att korrigera... _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
...känner igen det där! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag håller mig numera med 318cm hjulbas, jag kan bara säga att det är odramatiskt i vinterväglage, eller, tyvärr understyr besten något (trots mittmotor), och jag har tyvärr ingen möjlighet till "Abuse oversteer"
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag och en polare skulle åka och köpa lunch med polarens 200sx s13.
Jag körde, låg på en 90 väg och skulle köra om, var på höstkanten och sommardäcken satt på bilen. Vet nu inte hur fort en 200sx går vid rödmarkeringen på 3an (gissar på typ 140), precis då kommer vi in i ett skuggparti och det är is över hela vägen. Jag ligger på omkörning med fullt uppställ förbi medtrafikanten. Jag är betydligt mer van att köra fwd än rwd, men min spontana reaktion var att smyga av på gasen och styra emot försiktigt. Vilket löste det hela utan komplikationer, inget man vill göra iaf. _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nu förtiden när jag vet att det går åt h-e så har jag en ny teknik..
Fullgas och asg funkar jättebra.. eller så styr jag emot bara.. har blivit lite driftinggskadad för jag släpper alldrig gasen i kurvur |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
med båda min bilar (bmw och toyota båda bakhjulsdrivna) lätar jag på gasen lite och ser om jag kan kontrolera det hela sen när det skiter sig och det har hänt så blir det broms och kopling!
dom vidrigaste bakvagns släppen jag har fåt beror för mig på power slide som jag har släpt gasen för mycke på så att bilen sticker ditt nosen står för tillfället pga åter fåt fäste på bakhjulen > typ slide slide släppa gas hug retusladd _________________ jonny strand |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kul gammal tråd...
--- 1. om jag får ett oväntat bakvagnsläpp i en halvlångsam sväng (typ ut ur esset på Gelleråsen) så släpper jag ratten en mikrosekund och hugger den igen och styr emot ytterligare. Detta pga att bilen rätar upp ratten en massa ursnabbt tack vare självcentreringen av ratten och sen hugger jag tag i ratten och vrider lite till och styr emot, fortfarande med lite lagom med gas. Jag verkar vara ganska ensam om denna... hrrmm... teknik... ? --- 2. om jag får ett inte så oväntat bakvagnsläpp för att jag vet att jag går så hårt på gasen så jag ligger på gränsen att gasa på mig så styr jag bara emot och justerar gasen lite. Justeringsmängd beroende på om jag vill ligga kvar med lite ställ eller om jag vill ha minrde ställ. --- 3. om jag får ett väldigt plötsligt oväntat bakvagsnläpp i en snabb kurva så skiter jag först på mig o sen styr jag emot och håller (hoppeligen) lagom med gas. Har hänt några ggr och reflexerna har (än så länge) suttit rätt tack o lov. --- Varför skriver jag i den här tråden just nu då? Jo jag körde en bunt varv på Kinnekulle i Loaded, en kompressormatatd BMW M3 CSL med ganska många mer hästar (och färre kilon) än vad jag har i min egna bil. Jepp, inga problem att gasa på sig på trean ut ur kvarnen nerför backen i den trots breda r-däck bak. Skitkul hursomhelst och jag fick koncentrera mig lite extra på att ha mjuka flacka spårval i utgångarna. Vad jag ville säga var att i premiärturen i helgen Loaded var det bara alt. 2 om gällde. Iof delvis för att ett gasa-på-sig-baksläpp aldrig kom oväntade. De var alltid väntade Huvva! _________________ Magnus Thomé |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag släpper ogärna ratten om inte sladden är väldigt bred, risken är för stor att bilen hinner styra emot för mycket innan man får stopp på ratten. På en någorlunda direktstyrd bil tex porsche 924 brukar jag hålla fast händerna "kvart i tre" och sedan korsa armarna. Om man måste släppa detta grepp för att styra emot går det enligt min mening lite väl brett för att vara säkert och effektivt.
_________________ Avregistrerad användare |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (23996 totalt) |