Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3955 besök totalt |
Brukar sällan skrika , men skaka på huvudet och muttra lite har man gjort ![]() ![]() |
||||
det har ju figurerat ett och annat rykte om era fröfrågningar Dude...men tydligen ska de vildaste planerna censurerats av Herr Skoghag...vilket man säkert kan finna förståelse för.
![]() ![]() Bilar med tankceller, dubbla rattar verkar bara vara toppen av ett isberg...så fram med det nu! Vi vill veta alla tokigheter ni funderat på! ![]() |
||||
Du kan ju fråga han om framvagnsuppbyggnaden på Opel GTn var ideerna kopierades ifrån .... Och hur många rattvarv den hade ![]() |
||||
|
||||
ser dessa inlägg som rent förtal och lögn. våra ideer har aldrig varit tokiga. vi kallar dom hellre innovativa. fredrik har inte ens blivit delgiven våra allra värsta ideer.
vi hade för övrigt ca 3/4 varv på ratten mellan fulla styrutslag, detta ihop med en lätt toe-out gav ett reptilartat beteende som förpassade mig av banan på insidan i kförsta kurvan på gelleråsen under jungfruturen. fast den bästa regeltolkningen som jag kommer ihåg på rak arm är när vi satte hela hatthylleplåten på gt:n i golvet på förarsidan för att få ett plant golv. i reglemetet stod ju bara att det skulle vara bilens originalplåt i golvet ![]() tror att vi måste starta en tråd om alla regeltolkningar som alla gjort under åren _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() _________________ ![]() |
||||
Regeltolkningar är bland det roligaste jag vet!
Tyvärr kan man dock inte alltid meddela de senaste "alstren" man kommit på... ![]() ![]() Ny tråd mao! ![]() |
||||
man får iallafall se det som tur att man kan diskutera regeltolkningar ganska fritt med fredrik utan att bli sågad på momangen.
nu vad det ganska längesedan som vi var i bilbyggartagen. men en av dom senaste diskussionerna med fredrik var en grundläggande regel i klass 4. 1.1 Tillåtna bilar är bilar som är baserade på gatbilar och håller SBF's allmänna säkerhetsregler. Karossmodellen får vara öppen eller täckt. Så kallade minibussar eller vans är förbjudna. hur mycket tycker ni att man ska behöva ta från ett fordon för att få säga att man baserat det på en viss bil. fredrik och jag kom överens om en gemensam tolkning, men det vore kul och se vad andra anser. ett reglemente är till bara ett rundningmärke i racingvärlden ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag tolkar det med följande exempel: Köp den gatbil som kan offras. Riv, skär, svetsa, kapa, byt ut osv tills räserbilen är klar. om det sen bara blev kardantunneln kvar från basen så är väl det OK? Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Så som det tolkas av många (inklusive) är väl att taket och stolparna behålls från orginalet. Kanske dörrarna också.
Golvet kapas ju ändå ur för att få plats med större hjulhus, motor, hujulupphängningar... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
En tolkning som bruka förekomma är "original rutstorlek och form skall bibehållas". Iom detta hänger taket och stolparna med från "basbilen".
Som DTM under vissa delar av dess levnad ungefär...eller saligt avsommnade Special Saloon. ![]() Kan aldrig sluta förundras över just Special Saloon... ![]() |
||||
min första tolkning på denna regel var att den del från vars bil som utgör grunden i mitt bygge kan den baseras på oavsett vad för del jag använder.
vi försvårar dilemmat med ytterligare två regler som drar tolkningen åt ett annat håll. 2.1 Karossens yttre kontur och form är fri. Öppning för ventilation till förare får göras i taket med scoop av rallymodell som ej sticker högre upp än 40 mm och har en max-area av 200 mm X 150 mm och inte medför någon skaderisk. 8.1 Motor får vara av valfritt fabrikat och flyttas till valfritt ställe under förutsättning att SBF's säkerhets regler följs _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
i reglementet får man åka med öppna bilar och då blir ju denna tolkning lite off. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
om bilen finns utan tak från början...eller du kanske menar att man kan kapa taket oxå...för att sedan svetsa dit ett tak från ngn annan bil kanske... ![]() |
||||
|
||||
Nu börjar det likan något!!!! om vi tar en Opel ascona och skär bort allt utom hatthyllan som vi använder till golv i sittbrunnen, hörde att någon gjort det, och sen bygger en F1:a runt detta? ![]() ![]() och nej Fredrik, jag har inga planer på att bygga en SLC bil så du kan pusta ut! ![]() ![]() D _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag hävdar fortfarande att en rörhög av lämplig art, med en bakmonterad MC-motor med turbo, hjulställ från en F3:a samt en sektionerad kolfiberkaross med looken av den gammla MINI:n vore en dräpare i Klass 4...
![]() 370hk och ca 420kg... *vill vill vill* |
||||
om bilen bara ska vara baserad på en gatbil så kan man ju ta drivlinan från exempelvis en BMW M3 och sen sätta dit ett helt eget chassie och lite plast som dekoration.
Man har ju använt gatbilen som bas... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
men då skulle det vara ok att basera en bil på en motor och sedan byta motor enl 8.1 i mitt tidigare inlägg. vips kan du bygga vad som helst med vilken motor som helst och kalla den för vilken bilmodell som helst! eller?. ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ett hyfsat fritt reglemente var väl Grupp 5 på 70/80-talen, då kunde det se ut så här: ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3955 besök totalt |