Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dudes galna/innovativa ideer (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
3955 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
dude skrev:

men det bästa med att köra slc är att få fredrik skoghag att skrika "DET ÄR INTE TILLÅTET ATT BYGGA SÅDÄR" när han får se bilarna.

Brukar sällan skrika , men skaka på huvudet och muttra lite har man gjort fast det är rätt kul med vansinniga ideér också

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

det har ju figurerat ett och annat rykte om era fröfrågningar Dude...men tydligen ska de vildaste planerna censurerats av Herr Skoghag...vilket man säkert kan finna förståelse för.

Bilar med tankceller, dubbla rattar verkar bara vara toppen av ett isberg...så fram med det nu! Vi vill veta alla tokigheter ni funderat på!

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
AL skrev:
det har ju figurerat ett och annat rykte om era fröfrågningar Dude...men tydligen ska de vildaste planerna censurerats av Herr Skoghag...vilket man säkert kan finna förståelse för.

Bilar med tankceller, dubbla rattar verkar bara vara toppen av ett isberg...så fram med det nu! Vi vill veta alla tokigheter ni funderat på!

Du kan ju fråga han om framvagnsuppbyggnaden på Opel GTn var ideerna kopierades ifrån .... Och hur många rattvarv den hade

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ok, jag frågar vad ovanstående uppmanar mig till...

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ser dessa inlägg som rent förtal och lögn. våra ideer har aldrig varit tokiga. vi kallar dom hellre innovativa. fredrik har inte ens blivit delgiven våra allra värsta ideer.
vi hade för övrigt ca 3/4 varv på ratten mellan fulla styrutslag, detta ihop med en lätt toe-out gav ett reptilartat beteende som förpassade mig av banan på insidan i kförsta kurvan på gelleråsen under jungfruturen.

fast den bästa regeltolkningen som jag kommer ihåg på rak arm är när vi satte hela hatthylleplåten på gt:n i golvet på förarsidan för att få ett plant golv.
i reglemetet stod ju bara att det skulle vara bilens originalplåt i golvet en hatthylla är väl lika original som nåt annat?.

tror att vi måste starta en tråd om alla regeltolkningar som alla gjort under åren

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

dude skrev:
vi hade för övrigt ca 3/4 varv på ratten mellan fulla styrutslag, detta ihop med en lätt toe-out gav ett reptilartat beteende som förpassade mig av banan på insidan i kförsta kurvan på gelleråsen under jungfruturen.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Regeltolkningar är bland det roligaste jag vet!

Tyvärr kan man dock inte alltid meddela de senaste "alstren" man kommit på...

Ny tråd mao! thumbs up

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

man får iallafall se det som tur att man kan diskutera regeltolkningar ganska fritt med fredrik utan att bli sågad på momangen.
nu vad det ganska längesedan som vi var i bilbyggartagen.
men en av dom senaste diskussionerna med fredrik var en grundläggande regel i klass 4.

1.1 Tillåtna bilar är bilar som är baserade på gatbilar och håller SBF's allmänna säkerhetsregler.
Karossmodellen får vara öppen eller täckt. Så kallade minibussar eller vans är förbjudna.

hur mycket tycker ni att man ska behöva ta från ett fordon för att få säga att man baserat det på en viss bil.

fredrik och jag kom överens om en gemensam tolkning, men det vore kul och se vad andra anser.

ett reglemente är till bara ett rundningmärke i racingvärlden

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Så länge det är samma karros som sitter på så är det väll samma bil?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:

1.1 Tillåtna bilar är bilar som är baserade på gatbilar och håller SBF's allmänna säkerhetsregler.
Karossmodellen får vara öppen eller täckt. Så kallade minibussar eller vans är förbjudna.

hur mycket tycker ni att man ska behöva ta från ett fordon för att få säga att man baserat det på en viss bil.

Jag tolkar det med följande exempel:

Köp den gatbil som kan offras.

Riv, skär, svetsa, kapa, byt ut osv tills räserbilen är klar.

om det sen bara blev kardantunneln kvar från basen så är väl det OK?

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Så som det tolkas av många (inklusive) är väl att taket och stolparna behålls från orginalet. Kanske dörrarna också.
Golvet kapas ju ändå ur för att få plats med större hjulhus, motor, hujulupphängningar...

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

En tolkning som bruka förekomma är "original rutstorlek och form skall bibehållas". Iom detta hänger taket och stolparna med från "basbilen".

Som DTM under vissa delar av dess levnad ungefär...eller saligt avsommnade Special Saloon. thumbs up

Kan aldrig sluta förundras över just Special Saloon...

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

min första tolkning på denna regel var att den del från vars bil som utgör grunden i mitt bygge kan den baseras på oavsett vad för del jag använder.
vi försvårar dilemmat med ytterligare två regler som drar tolkningen åt ett annat håll.

2.1 Karossens yttre kontur och form är fri. Öppning för ventilation till förare får göras i taket med
scoop av rallymodell som ej sticker högre upp än 40 mm och har en max-area av 200 mm X
150 mm och inte medför någon skaderisk.

8.1 Motor får vara av valfritt fabrikat och flyttas till valfritt ställe under förutsättning att SBF's
säkerhets regler följs

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

AL skrev:
En tolkning som bruka förekomma är "original rutstorlek och form skall bibehållas". Iom detta hänger taket och stolparna med från "basbilen".

Som DTM under vissa delar av dess levnad ungefär...eller saligt avsommnade Special Saloon. thumbs up

i reglementet får man åka med öppna bilar och då blir ju denna tolkning lite off.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

dude skrev:
AL skrev:

i reglementet får man åka med öppna bilar och då blir ju denna tolkning lite off.

om bilen finns utan tak från början...eller du kanske menar att man kan kapa taket oxå...för att sedan svetsa dit ett tak från ngn annan bil kanske...

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag säger som jag brukar...

Stön... mutter mutter mutter ... stön stön....

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:
min första tolkning på denna regel var att den del från vars bil som utgör grunden i mitt bygge kan den baseras på oavsett vad för del jag använder.
vi försvårar dilemmat med ytterligare två regler som drar tolkningen åt ett annat håll.

2.1 Karossens yttre kontur och form är fri. Öppning för ventilation till förare får göras i taket med
scoop av rallymodell som ej sticker högre upp än 40 mm och har en max-area av 200 mm X
150 mm och inte medför någon skaderisk.

8.1 Motor får vara av valfritt fabrikat och flyttas till valfritt ställe under förutsättning att SBF's
säkerhets regler följs

Nu börjar det likan något!!!! om vi tar en Opel ascona och skär bort allt utom hatthyllan som vi använder till golv i sittbrunnen, hörde att någon gjort det, och sen bygger en F1:a runt detta?

och nej Fredrik, jag har inga planer på att bygga en SLC bil så du kan pusta ut!

D

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag hävdar fortfarande att en rörhög av lämplig art, med en bakmonterad MC-motor med turbo, hjulställ från en F3:a samt en sektionerad kolfiberkaross med looken av den gammla MINI:n vore en dräpare i Klass 4...

370hk och ca 420kg...

*vill vill vill*

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

om bilen bara ska vara baserad på en gatbil så kan man ju ta drivlinan från exempelvis en BMW M3 och sen sätta dit ett helt eget chassie och lite plast som dekoration.
Man har ju använt gatbilen som bas...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
om bilen bara ska vara baserad på en gatbil så kan man ju ta drivlinan från exempelvis en BMW M3 och sen sätta dit ett helt eget chassie och lite plast som dekoration.
Man har ju använt gatbilen som bas...

men då skulle det vara ok att basera en bil på en motor och sedan byta motor enl 8.1 i mitt tidigare inlägg. vips kan du bygga vad som helst med vilken motor som helst och kalla den för vilken bilmodell som helst! eller?.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

AL skrev:

Ett hyfsat fritt reglemente var väl Grupp 5 på 70/80-talen, då kunde det se ut så här:

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Dudes galna/innovativa ideer (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
3955 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande