Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ruthissanordning på äldre GTo Ferrari
1376 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Ruthissanordning på äldre GTo Ferrari

Ferrari hade på - tror jag - (250?) GTo (tävlingsversion?) en anordning att hissa upp/ner rutorna med en rem. Den satt fäst längst ner på rutan och man hissade sedan rutan upp/ner genom att dra i remmen och fästa den ungefär som ett vanligt bältspänne man har om midjan i dörrkantens ovansida där man har sin "kromade-armbåge". Jag är inte hundra på om det var GTo men GTo fanns som iaf 1962 årsmodell om det kan vara till hjälp. Möjligen fanns detta på flera modeller för att spara vikt och slipa normal hissvev.

Var hittar jag bilder på den anordningen?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: Ruthissanordning på äldre GTo Ferrari

Qvarnis skrev:
Ferrari hade på - tror jag - (250?) GTo (tävlingsversion?) en anordning att hissa upp/ner rutorna med en rem. Den satt fäst längst ner på rutan och man hissade sedan rutan upp/ner genom att dra i remmen och fästa den ungefär som ett vanligt bältspänne man har om midjan i dörrkantens ovansida där man har sin "kromade-armbåge". Jag är inte hundra på om det var GTo men GTo fanns som iaf 1962 årsmodell om det kan vara till hjälp. Möjligen fanns detta på flera modeller för att spara vikt och slipa normal hissvev.

Var hittar jag bilder på den anordningen?


Fanns även på vissa lättvikts byggen från Amerikanska tillverkare ,+ har nog sett det i tågvagn

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Har ett par dörrar i garaget som härstammar från min Saab 96 f.d. grupp3 racer från 1961.
Dessa har denna hissananordning. Tyvärr måste jag i grupp 2 behålla fönstermekanismen, så jag har bytt till originaldörrar med den blytunga original vevmekanismen.
Klart lättare, rejsigare och mera rätt med läderrem och aluminiumslits med fästknopp för remmen.

Har för övrigt för mig att 250 GTo 1962 oftast hade skjutbara plexisidorutor (ungefär som på tidiga hundkojor) men jag kan minnas fel, liksom att GTo ju inte direkt var rakt av seriemässig i sina olika utförande. så varianter lär nog funnits.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6705



Kristoffers AlfaSud har såna remmar vill jag minnas, han borde kunna fota dem

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Ska gå ner och ta ett par bilder på min Ferrari 250 GTo och skicka över.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Bilder vore bra gärna så detaljerat som möjligt vi ska ev snickra ihop en sån lösning.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



om jag hinner försöker jag ta ett varv förbi garaget innan Falkenberg till helgen.
Så kan jag fota en av mina gamla dörrar med rem.
(osis att jag inte visste detta i lördags då jag var inne i garaget ändå)

Försöker beskriva konstruktionen principiellt så länge:
Läderremmen (typ vanligt bälte med ett antal spänneshål i ena änden), monteras
i den uformade skena som rutan vilar i.
Sedan leds remmen upp innanför rutan till en slits i ovankant på dörrens insida.
Strax nedanför denna slits sätter man en liten "knopp" där man häktar fast remmen i sina spänneshål.
(ju fler olika hål, desto fler olika grader av öppen ruta)
En ganska okomplicerad lösning som spar mycket vikt och onödiga prylar i dörrarna.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Bosse L skrev:
om jag hinner försöker jag ta ett varv förbi garaget innan Falkenberg till helgen.
Så kan jag fota en av mina gamla dörrar med rem.
(osis att jag inte visste detta i lördags då jag var inne i garaget ändå)

Försöker beskriva konstruktionen principiellt så länge:
Läderremmen (typ vanligt bälte med ett antal spänneshål i ena änden), monteras
i den uformade skena som rutan vilar i.
Sedan leds remmen upp innanför rutan till en slits i ovankant på dörrens insida.
Strax nedanför denna slits sätter man en liten "knopp" där man häktar fast remmen i sina spänneshål.
(ju fler olika hål, desto fler olika grader av öppen ruta)
En ganska okomplicerad lösning som spar mycket vikt och onödiga prylar i dörrarna.


Det tackar vi för.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348




en liten bild jag hittade
tror den är från carclassics
kommer inte ihåg deras sida men söker man uddabilar på mobile brukar de dyka upp

_________________
John Nilson
Citera
Allmänt banåkaforum
Ruthissanordning på äldre GTo Ferrari
1376 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande