Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1376 besök totalt |
Ruthissanordning på äldre GTo Ferrari
Ferrari hade på - tror jag - (250?) GTo (tävlingsversion?) en anordning att hissa upp/ner rutorna med en rem. Den satt fäst längst ner på rutan och man hissade sedan rutan upp/ner genom att dra i remmen och fästa den ungefär som ett vanligt bältspänne man har om midjan i dörrkantens ovansida där man har sin "kromade-armbåge". Jag är inte hundra på om det var GTo men GTo fanns som iaf 1962 årsmodell om det kan vara till hjälp. Möjligen fanns detta på flera modeller för att spara vikt och slipa normal hissvev. Var hittar jag bilder på den anordningen? _________________ Joachim Qvarnström |
||
Re: Ruthissanordning på äldre GTo Ferrari
Fanns även på vissa lättvikts byggen från Amerikanska tillverkare ,+ har nog sett det i tågvagn ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Har ett par dörrar i garaget som härstammar från min Saab 96 f.d. grupp3 racer från 1961.
Dessa har denna hissananordning. Tyvärr måste jag i grupp 2 behålla fönstermekanismen, så jag har bytt till originaldörrar med den blytunga original vevmekanismen. ![]() Klart lättare, rejsigare och mera rätt med läderrem och aluminiumslits med fästknopp för remmen. Har för övrigt för mig att 250 GTo 1962 oftast hade skjutbara plexisidorutor (ungefär som på tidiga hundkojor) men jag kan minnas fel, liksom att GTo ju inte direkt var rakt av seriemässig i sina olika utförande. så varianter lär nog funnits. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
om jag hinner försöker jag ta ett varv förbi garaget innan Falkenberg till helgen.
Så kan jag fota en av mina gamla dörrar med rem. (osis att jag inte visste detta i lördags då jag var inne i garaget ändå) Försöker beskriva konstruktionen principiellt så länge: Läderremmen (typ vanligt bälte med ett antal spänneshål i ena änden), monteras i den uformade skena som rutan vilar i. Sedan leds remmen upp innanför rutan till en slits i ovankant på dörrens insida. Strax nedanför denna slits sätter man en liten "knopp" där man häktar fast remmen i sina spänneshål. (ju fler olika hål, desto fler olika grader av öppen ruta) En ganska okomplicerad lösning som spar mycket vikt och onödiga prylar i dörrarna. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Det tackar vi för. _________________ Joachim Qvarnström |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1376 besök totalt |