| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (23694 totalt) |
Det tredje(?), Preemraff (tidigare Scanraff), ligger längst in Brofjorden strax norr om Lysekil. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Nja, inte längst in va... Snarare precis vid inloppet...
Har förresten gått på reklamen och testat min bil på v-power har inte märkt några större skillnader varken i bränsleförbrukning eller effekt... Ska köra den en stund till på soppan (inklusive ett banmöte) och se om det blir någon skillnad annars återgår jag till 95 oktan. Jag misstänker att bilen behöver mappas om för att utnyttja det högre oktantalet. _________________ Mattias Meldert |
||||||
[OT] ok, allra längst in ligger det inte. På kartan ser det ut som om det ligger i mynningen men på plats känns det mer som om man i alla fall är mer än halvvägs in i fjorden (som inte är någon fjord egentligen). Dessutom är det ju ett stort område. Jag kanske ska berätta att jag är uppväxt i trakten. Brukade som barn bada vid badplatsen i Govik med Scanraff på andra sidan viken.
[/OT] Någon som hört något om konkurrenterna kommer att följa Shell och erbjuda bensin med 99 eller 100 oktan? _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Något du kan testa är att nollställa styrboxen. Plocka bort batteripolen i 15+min. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
Inte för jag är tokigt rik.. men för mig blir skillnaden på en full tank 40:- mer för V-Power än om jag tankat 95. det anser jag inte vara så jävla mycket, visst det blir en jävla massa pengar i långa loppet, men för att bara prova det 1-3 ggr så är det ju ingen större summa. Sen att bensinen i sig är svindyr är ju en annan sak. fast Shell är ju ganska blåsta som lanserar en DYRARE bensin nu när bensinpriserna är som de är! (Nu gjorde visserligen "till salu" annonsen av shell att det drog ut på tiden, för V-power har ju funnits ett tag utanför sveriges gränser nu.) _________________ //Pierre Broberg Mercedes C180K |
||||||
|
Jag omfraserar lite....det är sviiiindyrt med tanke på vad "vanlig" bensinen ändå kostar idag.
Jag är väl inte rik heller, men har 1 stor hobby och det är att köra bil. Gasrespons på t.ex. 5:an från 90 och uppåt är klart förbättrad och den drog 0,2 liter mindre till jobbet idag på färddatorn i samma hastighet under likvärdiga förhållanden. Åker nog på denna soppa ett tag och ser vad det ger på en längre tid. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
|
Undra vilken mack som blir först med att börja sälja 91 oktan i Sverige? De flesta bilar går fint på 91 och är den 10% billigare tror jag att det blir en succe
Fast det lär inte gå åt många liter på våra svenska banor... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Har oxå provat V-power idag och upplever samma sak angående gasrespons på 5:an. |
||||||
|
Provade V-Power i fredags då priset inte skillde mer än 50 öre mot 95 som jag normalt kör på. Har ingen Turbo i motorn men dock nån sorts automatisk anpassning efter bränslet, dock utan knacksensor. Fråga inte hur det funkar..
Tidigare har motorn känts väldigt hackig på låga varv och fullgasacceleration från 1500 och uppåt har varit väldigt seg i början. Nu så kan man helt plötsligt bromsa ner motorn till 400 varv utan att det hackar det minsta. (Normal tomgång är 750 varv). Går man sen på gasen med hög växel i så skjuter det på märkbart bättre. Är ju svårt att säga något om förbrukningen efter bara en tank men det verkar som om den sjunkit. Har kört 5 mil mer än vad jag normalt brukar göra på en tank och det är inte tankdags ännu. Och då har jag gasat ganska friskt ändå. Sammanfattningsvis kan jag därför säga: Sänkt bensinförbrukning med ~0.1 liter/milen verkar det som. Betydligt tåligare motor mot att köra på hög växel och stort motstånd. Bättre acceleration som verkligen märks när ventilerna börjar öppna upp över 4000 varv. Är det bara i huvudet jag upplever detta eller har verkligen bensinen dessa effekter? _________________ Kör: Ja, MG TF160 Åker: Nej |
||||||
Innan jag börjar låta negativ så vill jag bara säga: Känns bilen bättre och du har råd med soppan så är det väl bara att fortsätta tanka v-power Men för att svara på din fråga så behövs ett blindtest. Jag ställer mig tveksam till alla sorters påståenden angående bilens förbättrade prestanda tills någon gör ett riktigt blindtest. Bränsleförbrukningen bör man ju dock kunna testa rätt så enkelt... Den här diskussionen riskerar att bli lika hetsig som diskussionen kring högtalarkablar...
_________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Igårkväll så stannade jag o försökte hjälpa en vilsen holländare mitt ute i smålandsskogen. Han hade tankat V-power på Shell i sin fina BMW 320d E46 (detta är alltså ett dieseldrivet precisionsfordon från Bayern).
Han hävdade att hemma i Holland så var minsann V-power diesel och inte bensin. Kan det stämma eller var det en dålig undanflykt på hans öderstigra misstag? Naturligtvis kunde jag inte lösa min märkesbroders problem utan han fick tålmodigt invänta sin inringda ACAC-assistans. Hoppas det löste sej. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
http://www.shell.com/home/Framework?siteId=nl-nl&FC2=/nl-nl/html/iwgen/zzz_lhn.html&FC3=/nl-nl/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html snabböversättning: V-Power är bensin även i Nederländerna
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Finns ju förståss ytterligare ett sätt att få vetskap, förutom blindtester då. Prestandamätningar. Och bränsleförbrukningsmätningar. Men sen om de har någon generell giltighet tror jag inte, då motorer är individer, och fördelen ofta beror på motorstyrningens förmåga att utnytja fördelar som ges. |
||||||
Testade idag att koppla bort batteriet en stund medans jag bytte till rejssulorna. När jag startade bilen efteråt tog märktes tydligt hur ecu anpassade sig det tog en stund innan tomgången gick ner till det normala. Tog en provtur sedan och jag är nog böjd till att hålla med om att bilen känns piggare, motorn drar jämnare på något sätt... nåja det sitter säkert i huvet...
Ska kolla vad som händer med bränsleförbrukningen och återkommer i frågan dessutom ska jag till gotland ring i helgen och eftersom man tydligen inte kan köpa v-max där än så kommer det bli tillfälle att jämföra känsla och t o m varvtider när soppan tar slut och jag tvingas tanka något annat... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Tankade V-max inför Anderstorp i förrgår - o minsann, kändes inte en liten förändring? Nollställde naturligtvis allt innan, men sen verkar det som bilen (Fiat Coupe 20VT) kunde ladda mer på fullgas; laddtrycksmätaren visade 1.6bar istället för 1.5 (alltså var det 1.4bar istället för 1.3), så nånting hände. Det kändes även att det fanns några hästar till.
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (23694 totalt) |