Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2138 besök totalt |
Nytillverkad Vee
Är det ok att tävla med en nytillverkad Vee (alltså byggd som de gamla). Eller är tävlingarna bara avsedda för "orginalbilar med historia" Har massvis med delar som skulle kunna bli nått kul istället för att ligga på lager. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Är det? Det var en mycket intressant upplysning. Går det även bra att komma med en Sheane eller annan "modern" bil efter gamla regler? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Tänk på att du måste bygga bilen som en exakt replika av en orginalkonstruktion från den tiden. Du får alltså inte "förbättra" bilen.
I praktiken innebär det i princip att du skulle behöva låna en orginalbil av någon och kopiera den.... Ritningar kan nog vara lite svåra att få tag på, visserligen byggdes många hemmabyggen tidigt under eran men frågan är om det finns ritningar på dessa!? Många såldes som byggsatser. Frågan är om inte det är enklare att du försöker få tag på en orenoverad (okomplett) gammal bil och renoverar den mha delarna du har..... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Vet de som har ramar och lite lösa delar. Tror kanske att ritningar kan finnas också
(frågan är om de släpper dem) annars börjar tillgången på Fvee bli avsevärt mindre än bara för några år sedan. PM:a mig om det är intressant, så ska jag kolla om de är villiga att sälja. Som redan sagts det är ok att bygga en replika av en originalbil numera, enligt senaste App-K (det visste nog redan Björn?) Värt att tänka på är det som redan påpekats, att den måste vara originalet trogen (vilket kan vara en gråzon på lågsereriebilar som t.ex. formelbilar) En annan detalj att tänka på är att vid replicabygge måste ha FIA:s hsitoriska kommisions godkännande för bygget innan man sätter igång det. Går inte att komma efteråt. Dokumentation på orignalet, löpande under replikabygget etc ska också till. Så är du seriöst intresserad av att bygga en Fvee replica frö historisk racing börja med att kontakt Lasse Widenborg i RHK (www.rkhswe.org) Kul idé lycka till om sätter sjösätter projektet! PS. Att bygga moderna bilar enligt ett hidtoriskt reglmenet, kan man mycket väl göra, men då kan man glömma att rejsa dem i historisk racing. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
hmm det blir nog att leta upp en bil i så fall.
Fråga ett vad får man ge för en, ett renoveringsobjekt i så fall för annars drar det väl iväg misstänker jag. Spelar ju egentligen ingen roll om t.ex motor saknas. Nån som vet var det står en "pärla". _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Nej, det visste jag faktiskt inte. Gäller detta även andra klasser? (ursäkta OT) _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Utan att vara regelspecialist på App-K så harj ag förstått att man kan få ok för ett replikabygge även för andra klasser. T.ex. så är det ju populärt i GT-klasserna med Ford GT40 etc. Men som sag kraven är omutliga på historiskt korrekt utförande (som tur är..) Möjligen är FIA mer positiva till replica på udda bilar än de som redan finns i 50 orognal ex på banorna, men riktigt hur man ser på det vet jag inte. Bakgrunden till att exakta replikor tillåts är om jag fattat rätt att det intenrationeltl sett ändå funnits replikor, men som utgetts att vara oribinal bilar. När man tillåter replikorna, så förstör man ju inte historien på samma sätt som med en påstådd orignalbil, som ändå är en replica. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Mycket intresant !
Då skulle man ju kunna bygga Mallock replika !! eller ?? U 2 är ju klassad både som formel eller gamla grupp 6. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Formel Ford och Formel 3 tillåter egna konsturktioner. Den sitnämnda klasseb körs ju tyvärr inte längre.
Sedan vet jag inte om det är någon vits med ett eget bygge iofs. tror vare sig det blir billigare eller bätte. Men visst alltid kul att rejsa sin egen kosntruktion. om Locost, känns väl inte som formelbil kanske? ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Du kan ju alltid kolla med Thomas Lundström, se http://users.burtrask.com/rpb/ , om han känner till något RPB objekt. Fast de börjar nog ta slut... Ibland dyker det upp bilar och objekt i Classic Motor men det är sällsynt. Du kan även prova att kontakta en figur som heter Gösta Rustas (det kan väl inte finnas mer än en med det namnet så han borde gå att hitta i telefonkatalogen, bor i Dalarna). Han handlar med mycket VW delar (luftkylt) och är inblandad i mycket FVee. Han renoverar förresten för närvarande en GMS. Eventuellt så kanske han kan ha koll på något objekt... Priset beror mycket på vad det är för bil. En äldre, t ex Beach Car, får man ganska billigt, speciellt om den är i dåligt skick. Däremot nyare, t ex RPB 1970:a, Hansen FV, Kaimann eller Austro Fau får man ge mer för, även om det bara är en ram... Men det går att göra fynd. Kristian gav ju inte mycket för sin kompletta men orenoverade RPB 1968. Vad var det egentligen du behövde betala Kristian, under 10' var det ju i alla fall? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det var ett fynd ![]() Gav 8k och blev erbjuden det tredubbla innan jag ens rört bilen ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Intressant tråd det här...
![]() Har egentligen inte så mycket att tillägga i frågan om att tillverka en replica, det mesta är redan sagt. Kan bara hålla med om att det verkar som att priserna på de bilar som finns kvar har stigit en del de sista åren, speciellt då på de nyare vagnarna. I Finland finns det en Veemax mkIV till salu för 10500:- Euro, vilket får ses som en fingervisning om hur prisbilden ser ut. Att köpa ett renoveringsobjekt (om det nu går hitta något) kan vara en bra ide att hålla ner kostnaderna, förutsatt att det är ett komplett objekt. Min RPB saknade många delar, mycket gick inte att använda. Egentligen var det bara ramen, växellåda, bakvagn, kaross och motorblock som var ok, resten fick köpas nytt eller tillverkas. Slutnotan blev ungefär det dubbla mot planerat då renoveringen inleddes. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
Men så blev den väldigt fin också!!! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2138 besök totalt |