Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Setup Lemans?
1869 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Setup Lemans?

Tips?

Doug's setup gör ju att bilen stundsar omkring något alldeles hemskt? Banan verkar vara extremt skumpig? Hög och mjuk? Släppa både på bump och rebound?

_________________
Pär Hylander
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Jag använder mig av DA v2 setups. Det är väldigt mycket studs på framvagnen. Har testat runt lite med fast rebound, springs och fast bump.
Bilen går mjukare över alla smågupp men känns lite simmigare mindre direkt i sin styrning. Det är som tur över en vecka kvar, så jag skall hinna hitta en bra setup.

Sedan vill man ju ha toppfart osso, Mulsanne rakan att bli bli omkörd på, är ju inte min dröm direkt. Jag får upp Porschen (996 turbo) i 325 km/h innan det är dags att slå på hejdaren.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Vilken version av lemans är det vi kommer köra med den med eller utan chikaner på mulsanne rakan? Båda två fanns ju liksom på den där sidan ni hänvisade till där det gick att ladda ner banor. Så vilken är det med eller utan?

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
J. Nargell
Uppsala
Här sen Mar 2003
Inlägg: 4



var får ni tag på dessa setups??
Citera
Blackhood
Skövde
Här sen Feb 2003
Inlägg: 83



Det är dom som följer med spelet.
Vill du prova några nya så ska du kolla här: http://gearbox.mart-in.com

Jag tycker dom som Greger Huttu har gjor funkar bra (finns inga av honom till LeMans men man får justera dom lite för olika banor).

_________________
/Joakim Janas
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Lite jobbig bana rent setupmässigt altså. Man vill ju ha en ruskig fart på rakorna och sen mycket grepp i de relativt kruviga partierna på den sista tredjedelen av varvet. Men lite vinge och mycket camber funkar någorlunda bra.

Ett annat problem är ju stötdämpar inställningarna. Eftersom banan är rätt bumpig tappar bilen fästet på en hel del ställen och man får oväntade släpp och så. Som att dämparna inte hänger med utan däcken tappar kontakten med marken. Även på andra ställen en kulle på mulsannerakan där mercedes flög ut i skogen och hade sig. Vad är det man ska pilla på då egentligen för att få till stötdämparna?

Hur mycket under 4 min per varv bör man vara för att kunna vara med och fightas om segern? Vad för topphastigheter handlar det om på mulsannerakan för att man inte ska bli allt för avhängd.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



OBS det är den moderna versonen av LeMans vi kommer köra. Den med "farthinder" på Mulsanne rakan.

Hur fort, hmm tror inte bör du köra under 320.

Setups till denna bana verkar bli en riktig kompromiss. Åka fort på rakan/ ha sämre bett i de kroga partierna, ha bättre flyt över guppen/ha sämre egenskaper i kurvorna. Jag kommer köra med DA v2 setups utan ändringar, tror jag.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Rocket Roger
VARA (EMTUNGA)
Här sen Jan 2003
Inlägg: 138



HOOPoo skrev:
Lite jobbig bana rent setupmässigt altså. Man vill ju ha en ruskig fart på rakorna och sen mycket grepp i de relativt kruviga partierna på den sista tredjedelen av varvet. Men lite vinge och mycket camber funkar någorlunda bra.

Ett annat problem är ju stötdämpar inställningarna. Eftersom banan är rätt bumpig tappar bilen fästet på en hel del ställen och man får oväntade släpp och så. Som att dämparna inte hänger med utan däcken tappar kontakten med marken. Även på andra ställen en kulle på mulsannerakan där mercedes flög ut i skogen och hade sig. Vad är det man ska pilla på då egentligen för att få till stötdämparna?

Hur mycket under 4 min per varv bör man vara för att kunna vara med och fightas om segern? Vad för topphastigheter handlar det om på mulsannerakan för att man inte ska bli allt för avhängd.


Jag har samma fråga hur fort "går" det för er?
3.45 tar det för mig .

_________________
Roger Jonsson
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Har väll kört 3:57 har jag för mig men då kan jag knappt sista tredjedelen av banan och tror till och med att jag smaka räcke på mitt hitills snabbaste varv. Bilskrället kommer ju upp i 321-323 km/h som snabbast för tillfället men om man plockar bort mer vinge blir den lite luftburen över puckeln på mulsanne rakan och den glider lätt ut i kurvorn i den sista tredjedelen av banan. Men om man fixar till dämparna och lite mer camber så borde det kunna gå lite fortare samt att jag lär mig banan ordentligt har ju bara testat den en gång.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Jag installerade F12002 och GTR2002 igår kväll, körde lite Donington. Idag installerde jag Le Mans, med chikan och har hunnit köra drygt 10 flygande varv. (Kul "miss" förresten att starta två bilar i samma garage... )

Fastnat för 550 Maranello, och har som bilen är nu (lättat lite på vinge/spoiler, lite mer camber runtom och lite tunnare k-hämmare bak) fått bilen runt banan på 3.52:or. Då gör den MAX 315 km/h på rakan om man har tur. Måste nog pilla vidare inser jag... 7 sek efter Roger *ajaj*!!!

Har även lite problem med lineariteten i gaspedalen, det händer inget inget inget och sen "bam" kommer nästan allt på sista centimetrarna på gasen, lite jobbigt ut ur böjarna. Någon som har tips (det är en Sidewinder PRW utan FF) på inställning?
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Efter lite mer pillande på setupen och när man nästan lärt sig banan så är jag åtminstone under 3:50 nu och når 330 blås på rakan. Så det gick tt få lite fart i den brittisk skrothögen lister här med.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Hmm... Vi behöver ha en gemensam träningsdag inför premiären. (läses jag vill spionera på mitt motstånd ...)

Vilken dag kväll är lämpligast? Eller skall vi ta det nu på Söndag när det är serie uppehåll? ( vilken koll man har)

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Micael Johannssen skrev:
Hmm... Vi behöver ha en gemensam träningsdag inför premiären. (läses jag vill spionera på mitt motstånd ...)

Vilken dag kväll är lämpligast? Eller skall vi ta det nu på Söndag när det är serie uppehåll?

En träning vore fint! Men nu på söndag är det väl ändå race - uppehållet hade vi ju igår! Så någon dag i veckan vore ju kalas... Onsdag?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Lite träning vore skoj och tisdag eller torsdag tror jag skulle kunna funka för mig.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Tänkte köra ett litet träningspass nu och kan ju lika gärna ha det online och så kan man ju se om nån annan droppar in.

Träningen körde och servern numera nere.

Undra vart fuze och morespeed hittat så mycket fart i listern altså.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
SpeedyGT

Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



HOOPoo skrev:
Undra vart fuze och morespeed hittat så mycket fart i listern altså.

Hehe, vet du nått som vi inte vet

Denna bana är verkligen inte lätt. Har svårt att bli vän med tiderna >

_________________
/Dusan Reljanovic
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Hur mycket fart har de i Listern, kom!

Själv får jag upp Porschen i 325-330 på rakan beroende på hur mycket vinge jag använder. Varvtiderna är väl inte så vackra runt 3.50 ligger jag och harvar. Skall nöta lite till innan rejset hade jag tänkt.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



De grabbarna låg på stabila 3:46 tider som ibland var nere på 3:45

Skulle gissa att det gick runt 330 blås på rakorna som var det enda stället jag kunde hänge med dom på.

Själv harvar jag runt kring 3:50 och så mycket fortare verkar det inte vilja gå. Måste lära mig banan ordentligt och ett lite bättre spårval så jag kan stå på och inte komma så mycket efter i de kurviga partierna. Och framförallt hålla bilen på banan mer en nått enstaka felfritt varv.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Jag skall testa lite med att försaka farten något på rakorna och se om jag tjänar lite mer i de kurviga partierna.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Snart far ni passa er! Jag har legat pa traningslager pa Gran Canaria i en vecka sa nu...... (26 grader varmt)

Ses pa sondag!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



HOOPoo skrev:
De grabbarna låg på stabila 3:46 tider som ibland var nere på 3:45

Skulle gissa att det gick runt 330 blås på rakorna som var det enda stället jag kunde hänge med dom på.

Själv harvar jag runt kring 3:50 och så mycket fortare verkar det inte vilja gå. Måste lära mig banan ordentligt och ett lite bättre spårval så jag kan stå på och inte komma så mycket efter i de kurviga partierna. Och framförallt hålla bilen på banan mer en nått enstaka felfritt varv.


Det som hade varit intressant är ju varit att få veta sektortiderna på banan...
Citera
Racingsimulatorer
Setup Lemans?
1869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande