Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche V8 (928)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6856 totalt)
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Här har det minsann hänt saker...

Tackar för alla förslag och inlägg!
Ska försöka besvara å kommentera det som sagts.

-240:n kommer att behållas, det är orubbligt!! oavsett hur många andra trevliga/billiga/snabba bilar det finns.

-Automat är jag lite skeptisk till. men jag är påverkbar om det visar sig att det funkar. Nackdelen är att det är bara motorerna jag i så fall kan få tag på.

-Det finns många andra tänkbara motorer, men jag har en SR20 liggandes (satt i Japanska Nissan Silvia) eller möjligheten att köpa Porsche V8:orna väldigt billigt, så det blir nån av dom alternativen.

-Vet inte vilken modell av motorerna det är än, men kan naturligtvis ta reda på det om det blir aktuellt.

-Bredden på motorn tror jag inte är så kinkigt, många kör med jänke-åttor i dom och jag tänkte bygga rörschassi fram, med andra hjulupphängningar.

Vet att det snurrat en 924/944 på bana, som visst kallades 948 för att det satt en förgasar-försedd 928 motor i den. Nån som vet nåt om det?

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Det rullar en orange 944 i MSLS Klass 6 som det ska sitta en 928:a motor i om jag inte tar helt fel.

Sen håller Peter Utzon på med ett spännande projekt som kan bli riktigt konkurrenskraftig i PCSR, se länken.

http://www.utzon.se/delar/928S.htm

Stockholm
Här sen Maj 2005

Nu riskerar denna tråd att bli lite spretig, men jag ramlade över följande sida för en tid sedan. Amrisarna har ju lite noja på att klämma ner chevy-v8 i allt som har fyra hjul (aldrig att man glömmer Måsvingemercan i Cannonball Run med en....just det. Blä!). Men det är kanske inte så konstigt med tanke på tillgång, ekonomi och att de är relativt lättrimmade?

Nu är jag ingen expert på motorer (jag kör bara ), så jag tänker inte uttala mig om vad som är bäst. Men, jag tycker ändå att det är värt att begrunda storlek, tyngd, effekt, ekonomi, mm (sedan är det upp till någon annan att såga eller höja detta):

http://pmckiernan.tripod.com/79-928.html
(det finns även en koppling till den 928 som det rejsas med i filmen ovan)

Nu handlar ju tråden om 240Z, och personligen gillar jag originalet så pass mycket att jag tycker att det är synd att konvertera just den bilen (gärna trippla weber 45:or dock). Jag har haft förmånen att testa en hel del roliga bilar genom åren (exklusiva och snabba), men den som jag minns bäst som mest underhållande (eller om man ska prata om körglädje i förhållande till teknik och ekonomi) är just en 240Z. Originalmotorn är inte det snabbaste som finns (skall dock klara en hel del trimning), men karaktären är underbar och den är exakt rätt för bilen som helhet....enligt min mening.

Partille
Här sen Feb 2003

928ans motor är inte lämplig för bankörning om man inte bygger om oljesystemet.
Av någon anledning skär 2-6ans vevlager när man tävlar.
Det är nog samma problem som på alla (nästan) andra V8or att oljan gärna hamnar på andra ställen än i sumpen.

Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

"Bafflar" för oljetråget finns att köpa lite här å där till 928or

Btw.. hej utzon

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Adam928 skrev:
"Bafflar" för oljetråget finns att köpa lite här å där till 928or

Btw.. hej utzon

Bafflar gor inte sa mycket at huvudproblemet, det finns en del knep som kan anvandas och en del kan man gora utan att oppna motorn. En valbyggd motor tar ingen eller valdigt lite olja, har sjalv kort en 928 med 6.4 liters motor och varvstopp vid 6800 varv pa bana. Under de nastan tva timmars bantid vi fick under den dagen tog motorn knappt nagon olja, skulle gissa pa mindre an en halvliter men vi behovde inte fylla pa under dagen da nivan hela tiden lag i det normala laget pa stickan.

Det gick dock at en hel del soppa.

Porsche V8 (928)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6856 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande