Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Glasade" belägg/skivor - Myt eller verklighet?
5 besök senaste veckan (6683 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
"Glasade" belägg/skivor - Myt eller verklighet?

Har fått en udda huvudvärk med mina bromsar; Allting känns precis som vanligt, men det är precis som friktionen försvunnit!

Sist jag körde bilen var på Sturup i hög värme, och precis allting gick varmt. Har hört talas om "glasade" belägg vilket vad jag förstått skulle vara att beläggen smälter, ändrar struktur och får en hård yta med låg friktion (eller nåt i den stilen).

Är detta ett verkligt fenomen eller B***S***?

Har tittat på bilen som hastigast igår och kan inte se någonting som ser märkligt ut förutom att skivorna blånat vid "hatten"/centrumet..

Imorgon åker oken av och då får jag inspektera vidare, men vad skall man leta efter?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: "Glasade" belägg/skivor - Myt eller verkligh

Rikard Ahlin skrev:
Har fått en udda huvudvärk med mina bromsar; Allting känns precis som vanligt, men det är precis som friktionen försvunnit!

Sist jag körde bilen var på Sturup i hög värme, och precis allting gick varmt. Har hört talas om "glasade" belägg vilket vad jag förstått skulle vara att beläggen smälter, ändrar struktur och får en hård yta med låg friktion (eller nåt i den stilen).

Är detta ett verkligt fenomen eller B***S***?

Har tittat på bilen som hastigast igår och kan inte se någonting som ser märkligt ut förutom att skivorna blånat vid "hatten"/centrumet..

Imorgon åker oken av och då får jag inspektera vidare, men vad skall man leta efter?


Blanka belägg och blåa skivor. Beläggen kan du rugga upp och skivorna kan du få svarva i värsta fall.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Inte BS som jag ser och har upplevt det. För hög värme = polerade belägg och blåa skivor.

I mitt fall med min f.d. Saab 9-3 så upplevde jag att bromsbeläggen faktiskt återgick mot det normala efter 50-100 landsvägsmil men riktigt okej blev dom aldrig tyckte jag.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Har du släta skivor Rickard, eller med skåror i? Med skåror brukar de rensa beläggen bättre.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Jo blånera skivorna och överhettat belägg har man , och skivorna går att fixa , men beläggena bör man byta , jag fick aldrig dom att fungera bra igen , skivorna blev bra med en svarvning så nån myt är det inte .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



krister Andersson skrev:
Jo blånera skivorna och överhettat belägg har man , och skivorna går att fixa , men beläggena bör man byta , jag fick aldrig dom att fungera bra igen , skivorna blev bra med en svarvning så nån myt är det inte .


Beläggen går att fixa om de inte är helt i smulor genom att rugga upp ytan är min mening om man inte ska åka typ STCC elr VM.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



håller med jocke. har kört honda civic i 3 år med detta problem med ferodo premier belägg och det va bara att rugga upp med en snäll fil efter varje körning. bildningsmaterialet i de klossarna klarade av det men jag h ar även sett de som kokat sönder så mycket att bindningsmatserialet beter sig som upplöst cellulosa. knacka ihop beläggen så blir hela matreialet damm. mina bremo std skivor klarade sig och gör det änn idag på tjejens crx. bromsarna är 230mm. men denna kombination klarade 16 varvs stinter på mantorp, 18 varvs stinter på sviesta och 16 varvs stinter på kullen. enbart efter mantorp och sviesta glaserades beläggen. man känner direkt då det sker.

slittsade skivor är ett utmärkt botemedel mot detta!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Tack för era svar! thumbs up

Plockar av grejorna imorgon kväll så då får jag väl se eländet. Låter som att både skivor och belägg får ses över. Skivorna har jag använt 3 timmar..

Beläggen däremot är några Ferodo eller Mintex (minns inte vilket) som monterades av förra ägaren och det i samband med att bilen byggdes....1996! Jag har åkt Mycket och Hårt med dem och där är iaf hälften kvar!

Nya Mintex kostar ca 250 kr i USA, så för en tusing får jag belägg så det räcker tills jag går i pension!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



på min förra e30 så fick jag det fenomenet på beläggen..hade originalbelägg och körde lite på mantorp (första gången jag körde på bana så jag hade inte rätt spårval eller bromsteknik) och efter det så blev bettet klart sämre, beläggen hade inte slitits mycket men det tog inte lika bra..bytte till nya original och kraften var tillbaks...

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Uhh...blåanlopta skivor (eller även värre, svänghjul) går kanske att svarva men det kostar mer än smakar. Blåa ytan är så överjävligt härdad att det kostar mer i skärmaterial än det kostar att köpa nya CerMet skär och rätt skärhastighet verkar vara enda som funkar...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



beepbeep skrev:
Uhh...blåanlopta skivor (eller även värre, svänghjul) går kanske att svarva men det kostar mer än smakar. Blåa ytan är så överjävligt härdad att det kostar mer i skärmaterial än det kostar att köpa nya CerMet skär och rätt skärhastighet verkar vara enda som funkar...


Svänghjul har jag provat planslipa , med gott resultat , men det gäller att ha rätt sten till det hela .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Qvarnis skrev:
krister Andersson skrev:
Jo blånera skivorna och överhettat belägg har man , och skivorna går att fixa , men beläggena bör man byta , jag fick aldrig dom att fungera bra igen , skivorna blev bra med en svarvning så nån myt är det inte .


Beläggen går att fixa om de inte är helt i smulor genom att rugga upp ytan är min mening om man inte ska åka typ STCC elr VM.


I detta fall , hadde överhettnigen varit för lång , dom var väldigt spröda , och friktionen blev aldrig bra .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Allmänt banåkaforum
"Glasade" belägg/skivor - Myt eller verklighet?
5 besök senaste veckan (6683 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande