Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2843 besök totalt |
Stor hög bakvinge på race 911or?
Det finns en mängd med olika höga tilläggsvingar bak som man ser på race Porsche 911or som är skruvade i själva originalvingen. Var handlar man en sån, vilken är bäst och blir det inte för mycket downforce bak för det verkar aldrig jämnas ut med något värre fram? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Vad jag mest undrar är vilken modell som är absolut bäst och om man inte måste avväga med mera downforce fram? Men framförallt, vad gör det i tid på en racerbana och har någon tider på Ringen är det ju extra intressant.
_________________ Joachim Qvarnström |
||||
vad jag har förstått så gillar porsche sedan många år att deras bilar är aerodynamiskt lika vad gälelr marktryck fram kontra bak för att få bra ballans. bra att du tar upp frågan om du ska följa efter fram. canard vingar? en venturitunnel? splitter har du ju redan? ev föra luft från mitt fram på fronten där du har högst tryck och låta den luften evakuseras ut i främmre delen av huven där du har undertryck?
ett par ideer... mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Jo ideer har jag oxå mycket men jag har på senare år efter att ha fått några riktigt dåliga ideer vad gäller Porsche som verkade riktigt sluga vid tidpunkten bestämt mig för att lyssna på de som kan mer än jag istället för att gå omvägen att bygga om allt 5 gånger innan det blir bra = dyrt och krångligt. Bättre med lite dyrare direkt och inget krångel... ![]() Det borde finnas massa folk här som har koll? Jag har försökt att skriva om div 911 frågor på Porscheforumet men där är det tyvärr helt dött och det är synd. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
vet inte vilka bilar du sett som har boomerangvingen. Men jag skulle nog säga att åtminstone alla som tävlar med en sån har gjort en splitter i MDF fram för att kompensera. Alt. nån variant på GT2 spoilern. Har inga varvtider med eller utan, men det gör skillnad framförallt i snabba kurvor. Att åka med en standard front är inget jag skulle rekommendera. Storleken på splittern varierar så klart beroende på hur man vill ha sin bil, men ca 1 dm djup verkar rätt vanligt. Den kan vara rätt djup eftersom fronten viker av innåt/nedåt.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Så ju längre DTM läppen fram sticker ut dessto mera downforce? MDF? Vilken högmonterad vinge är bäst? Bumerangvingen ser ju anskrämlig ut... _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Splittern utnyttjar det faktum att viss luft blir stående framför fronten när du kör, detta leder till ett högre lufttryck som i sin tur "trycker" på splittern. Trycket är som högst precis framför bilen och avtar sedan framåt. Så en djup splitter ger med andra ord mer downforce, men jag skulle tippa att om den blir mer än typ 2 dm så gör inte fler centimeter särskilt mycket. Dessutom blir det en aning mer drag, men framförallt blir lite otympligt!
Beroende på hur bilen ser ut på undersidan ska man vara lite försiktig med att stänga igen hela fronten (dvs liten markfrigång). De flesta diffusers/venturitunnlar matas med luften framifrån, man bör då se till att ha en liten upphöjning i mitten. Se den tokdåliga bilden jag hittade :P ![]() _________________ Henning Olsson |
||||
Lästips: Aerodynamikskriften som finns under teknik om du klickar på läsvärt på förstasidan här på rejsa, handlar om en 240 men många saker är lika och det är lätt att förstå. / P _________________ /Pär Nyman |
||||
Kan man elr bör man sticka ut den mera än så här http://www.itsfun.nu/arkiv/itsfun2_3
Vilken högmonterad vinge är bäst? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Prova maila till Jonas Jarlmark då detta är hans område bland mycket annat. Han är inte lika aktiv här på rejsa längre enligt honom själv, så prova att skicka ett mail till red@automobil.se.
Jonas är ju själv snabb med sin 911 -78, med mer fokus på funktion än form. _________________ Mulle Jäderlund |
||||
Den här var ju fräck!
Funkar den lika bra som bananvingen? http://www.dp-motorsport.de/images/. Länken funkar inte här på Rejsa, någon som vet vad jag gör för fel? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re: Den här var ju fräck!
|
||||
Re: Den här var ju fräck!
oj...jag har kopierat den rakt av på ett annat forum. Vi kollar om det funkar nu, är längst ner http://www.dp-motorsport.de/product. Lägger nog ner nu det här...tur man inte försörjer sig på datorer då hade man bott i tält och cyklat istället för haft bil... ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() ![]() Kameravinkeln kanske påverkar men den där ser stoor ut. |
||||
Kanske det beror på bredden. Men jag söker fortfarande någon som kan säga att den elr den är bäst. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Gissning, i bästa fall kvalificerad ![]() Modernast är troligen bäst, eftersom utvecklingen knappast gått bakåt, men ett stoooort OM: Nämligen om dom moderna vingarnas storlek är hårdare begränsade av reglementet. Så i brist på att sakkunskap uppenbarar sig så tror jag det är läge att studera reglementen. Dessutom är det väl rimligt att i första hand kika på dom klasser där Porsche tävlar mot andra fabrikat, eftersom incitatementen att göra bilen så konkurrenskraftigt som möjligt finns . Cup-bilarna tävlar ju bara mot sig själva så där finns ju inte samma motiv i samma utsträckning. _________________ Pär Hylander |
||||
Får detta meddelande på den adressen: red@automobil.se.: domain missing or malformed Har du missat någon bokstav? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2843 besök totalt |