Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Stor hög bakvinge på race 911or?
1, 2   >>
2843 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Stor hög bakvinge på race 911or?

Det finns en mängd med olika höga tilläggsvingar bak som man ser på race Porsche 911or som är skruvade i själva originalvingen.
Var handlar man en sån, vilken är bäst och blir det inte för mycket downforce bak för det verkar aldrig jämnas ut med något värre fram?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Börje i Hasslarp har flertalet modeller...

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Jag har en GTR-boomerang liggande om du är sugen. Med gavlar och inst förhöjning. Köpte den genom Levin.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Vad jag mest undrar är vilken modell som är absolut bäst och om man inte måste avväga med mera downforce fram? Men framförallt, vad gör det i tid på en racerbana och har någon tider på Ringen är det ju extra intressant.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



vad jag har förstått så gillar porsche sedan många år att deras bilar är aerodynamiskt lika vad gälelr marktryck fram kontra bak för att få bra ballans. bra att du tar upp frågan om du ska följa efter fram. canard vingar? en venturitunnel? splitter har du ju redan? ev föra luft från mitt fram på fronten där du har högst tryck och låta den luften evakuseras ut i främmre delen av huven där du har undertryck?

ett par ideer...

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Christian Lange skrev:
vad jag har förstått så gillar porsche sedan många år att deras bilar är aerodynamiskt lika vad gälelr marktryck fram kontra bak för att få bra ballans. bra att du tar upp frågan om du ska följa efter fram. canard vingar? en venturitunnel? splitter har du ju redan? ev föra luft från mitt fram på fronten där du har högst tryck och låta den luften evakuseras ut i främmre delen av huven där du har undertryck?

ett par ideer...

mvh C


Jo ideer har jag oxå mycket men jag har på senare år efter att ha fått några riktigt dåliga ideer vad gäller Porsche som verkade riktigt sluga vid tidpunkten bestämt mig för att lyssna på de som kan mer än jag istället för att gå omvägen att bygga om allt 5 gånger innan det blir bra = dyrt och krångligt. Bättre med lite dyrare direkt och inget krångel...

Det borde finnas massa folk här som har koll? Jag har försökt att skriva om div 911 frågor på Porscheforumet men där är det tyvärr helt dött och det är synd.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



vet inte vilka bilar du sett som har boomerangvingen. Men jag skulle nog säga att åtminstone alla som tävlar med en sån har gjort en splitter i MDF fram för att kompensera. Alt. nån variant på GT2 spoilern. Har inga varvtider med eller utan, men det gör skillnad framförallt i snabba kurvor. Att åka med en standard front är inget jag skulle rekommendera. Storleken på splittern varierar så klart beroende på hur man vill ha sin bil, men ca 1 dm djup verkar rätt vanligt. Den kan vara rätt djup eftersom fronten viker av innåt/nedåt.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
964 skrev:
vet inte vilka bilar du sett som har boomerangvingen. Men jag skulle nog säga att åtminstone alla som tävlar med en sån har gjort en splitter i MDF fram för att kompensera. Alt. nån variant på GT2 spoilern. Har inga varvtider med eller utan, men det gör skillnad framförallt i snabba kurvor. Att åka med en standard front är inget jag skulle rekommendera. Storleken på splittern varierar så klart beroende på hur man vill ha sin bil, men ca 1 dm djup verkar rätt vanligt. Den kan vara rätt djup eftersom fronten viker av innåt/nedåt.


Så ju längre DTM läppen fram sticker ut dessto mera downforce? MDF?

Vilken högmonterad vinge är bäst? Bumerangvingen ser ju anskrämlig ut...

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Splittern utnyttjar det faktum att viss luft blir stående framför fronten när du kör, detta leder till ett högre lufttryck som i sin tur "trycker" på splittern. Trycket är som högst precis framför bilen och avtar sedan framåt. Så en djup splitter ger med andra ord mer downforce, men jag skulle tippa att om den blir mer än typ 2 dm så gör inte fler centimeter särskilt mycket. Dessutom blir det en aning mer drag, men framförallt blir lite otympligt!

Beroende på hur bilen ser ut på undersidan ska man vara lite försiktig med att stänga igen hela fronten (dvs liten markfrigång). De flesta diffusers/venturitunnlar matas med luften framifrån, man bör då se till att ha en liten upphöjning i mitten. Se den tokdåliga bilden jag hittade :P


_________________
Henning Olsson
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 930



Qvarnis skrev:


Så ju längre DTM läppen fram sticker ut dessto mera downforce? MDF?

Vilken högmonterad vinge är bäst? Bumerangvingen ser ju anskrämlig ut...


Lästips: Aerodynamikskriften som finns under teknik om du klickar på läsvärt på förstasidan här på rejsa, handlar om en 240 men många saker är lika och det är lätt att förstå.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Kan man elr bör man sticka ut den mera än så här http://www.itsfun.nu/arkiv/itsfun2_33.jpg ca 1 dm?

Vilken högmonterad vinge är bäst?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Mulle
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23



Prova maila till Jonas Jarlmark då detta är hans område bland mycket annat. Han är inte lika aktiv här på rejsa längre enligt honom själv, så prova att skicka ett mail till red@automobil.se.

Jonas är ju själv snabb med sin 911 -78, med mer fokus på funktion än form.

_________________
Mulle Jäderlund
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Den här var ju fräck!

Funkar den lika bra som bananvingen? http://www.dp-motorsport.de/images/...ithinten_kl.jpg

Länken funkar inte här på Rejsa, någon som vet vad jag gör för fel?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Re: Den här var ju fräck!

Qvarnis skrev:
Funkar den lika bra som bananvingen? http://www.dp-motorsport.de/images/...ithinten_kl.jpg

Länken funkar inte här på Rejsa, någon som vet vad jag gör för fel?
Den ser förkortad ut, testa att kopiera "måladressen" istället.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Re: Den här var ju fräck!

NiklasFalk skrev:
Qvarnis skrev:
Funkar den lika bra som bananvingen? http://www.dp-motorsport.de/images/...ithinten_kl.jpg

Länken funkar inte här på Rejsa, någon som vet vad jag gör för fel?
Den ser förkortad ut, testa att kopiera "måladressen" istället.


oj...jag har kopierat den rakt av på ett annat forum. Vi kollar om det funkar nu, är längst ner http://www.dp-motorsport.de/product...ucts964_kar.htm

Lägger nog ner nu det här...tur man inte försörjer sig på datorer då hade man bott i tält och cyklat istället för haft bil...

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771




_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



ThomasT skrev:
Korrekt länk:

http://www.dp-motorsport.de/images/Karossen/Klein/964breithinten_kl.jp . . . .
Har de krympt bilen i Photoshop eller?

Kameravinkeln kanske påverkar men den där ser stoor ut.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är inte en vinge a'la GT3 Cup ett alternativ?

Edit: En bild från senaste SLC-tävlingen.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Är inte en vinge a'la GT3 Cup ett alternativ?

Edit: En bild från senaste SLC-tävlingen.


Kanske det beror på bredden. Men jag söker fortfarande någon som kan säga att den elr den är bäst.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Qvarnis skrev:
Kristian Larsson skrev:
Är inte en vinge a'la GT3 Cup ett alternativ?

Edit: En bild från senaste SLC-tävlingen.


Kanske det beror på bredden. Men jag söker fortfarande någon som kan säga att den elr den är bäst.



Gissning, i bästa fall kvalificerad

Modernast är troligen bäst, eftersom utvecklingen knappast gått bakåt, men ett stoooort OM: Nämligen om dom moderna vingarnas storlek är hårdare begränsade av reglementet.

Så i brist på att sakkunskap uppenbarar sig så tror jag det är läge att studera reglementen. Dessutom är det väl rimligt att i första hand kika på dom klasser där Porsche tävlar mot andra fabrikat, eftersom incitatementen att göra bilen så konkurrenskraftigt som möjligt finns . Cup-bilarna tävlar ju bara mot sig själva så där finns ju inte samma motiv i samma utsträckning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Mulle skrev:
Prova maila till Jonas Jarlmark då detta är hans område bland mycket annat. Han är inte lika aktiv här på rejsa längre enligt honom själv, så prova att skicka ett mail till red@automobil.se.

Jonas är ju själv snabb med sin 911 -78, med mer fokus på funktion än form.


Får detta meddelande på den adressen: red@automobil.se.: domain missing or malformed Har du missat någon bokstav?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Allmänt banåkaforum
Stor hög bakvinge på race 911or?
1, 2   >>
2843 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande