| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
SÄSONG TVÅ - Regelverk
|
2145 besök totalt |
|
SÄSONG TVÅ - Regelverk
Hej alla glada. Jag och Jim har nu påtat ihop ett regelverk inför den kommande säsongen. Jag lägger nu ut det här, så att alla kan läsa genom dem. Tycker ni att vi missat något skriv er åskikt
Rejsa.nu online mästerskap, regelverk. Övergripande - Vi använder oss av EA F12002+Gtr2002 mod, version 1.2 - Absolut inga ändringar i spelets filer är tillåtna, förutom de som har med "kör-vy" att göra - Alla officiella SimBin GT/N-GT bilar är tillåtna att använda. - Vi kör med fair play och glada miner. Svordommar och skällsord är inte välkommet. - Serien är till för att alla skall ha roligt, oavsett hur snabb/duktig man är. - Man måste skapa en användare i www.rejsa.nu:s forum. I i forumet skall de regler som gäller där iaktas och följas. Allt för allas trivsel. - Alla filer som behövs för att spela finns på http://www.sbdt.co.uk alternativt finns länkade därifrån. - Alla extra "skins" och banor man behöver utöver GTR2002 verson 1.2 finns att ladda ned från hemsidan. Titta under fliken filer. - Serien körs med 16 deltävlingar under en 16 veckors period. Hälften av loppen är sprintrejs (20% rejs distans) och hälften är långlopp xx% rejsdistans. Obs det kan komma tillägg och strykningar i schemat. Anmälan - Anmälan till serien görs på hemsidan under fliken "Anmälan" - Anmälan kan göras som enmans team eller ett team med fler personer. - Är man fler personer i samma team så kör alla i teamet "samma" bil, dvs skin. - Man kan vara fler än två i ett team, dock räcknas bara de två bästa poäng plockarnas poäng in i team mästerskapet. - Använder man ett "skin" (dvs lackering) som är ett officiellt tillägg till GTR2002 så måste man meddela det. Så att alla kan ladda hem och installera den bilen. - Man blir inte utsparkad ur serien om man inte deltar i alla deltävligar. Man behöver bara vara med när man vill, kan och har lust. - Anmälan till respektive deltävling sker på hemsidan under fliken schema. - All information om resp deltävling står på seriens hemsida, samt i forumet. - Alla som har möjlighet att hosta ett rejs måste anmäla det.(görs samtidigt som föraranmälan) Det räcker med uppkoppling typ Telia ADSL för att hosta ca 6-8 spelare. Vi behöver så att så många som möjligt kan vara host. Detta för att vi kör rejsen på flera servrar. Beroende på vilka som är med, tabell placering mm måste vi ha många som kan vara host. Tävlings dag - Vi kör alla tävlingar på Söndagar. - Datum och bana finns att läsa på seriens hemsida. - Spelservern startas 16:00 för fri träning. Under täningen får man använda chatten. - Kval startar 17:00 och varar i 20 minuter eller max nio varv. - Rejset startar efter avslutat kval. - Startlista, server information, vem som är host och IP-nummer finns på forumet några timmar innan start. - Under kval och rejs sessionerna råder chatförbud. Detta för att inte riskera lagg. - På grund av den dåliga multiplayer koden i f12002/GTR2002 så kör vi inte med fler än ca 6-8 spelare per server. Har vi då till ex 21 anmälda en helg så kör vi rejset på tre servrar om 7 spelare vardera. De nämns då som server #1, #2 osv... Detta medför då att vikten av många potentiella hostar är hög. Serien har inget tak vad gäller deltagare. Så länge vi har många som kan agera host kan vi fortsätta att ha serien öppen för alla. Fungerar det ej blir vi tvugna att begränsa antalet deltagare vilket skulle vara trist. Skulle läget uppkomma, att vi inte får fram tillräckligt med hostar till ett rejs med många anmälda så får de som anmälde sig sist inte vara med. - Poängräkningen för serie tabellen görs grundat på varje spelares totala rejstid. Dvs även om man vinner sitt heat är det inte klart att man får poäng. Man kan alltså sluta etta i sitt heat och även sluta etta totalt, eller lika gärna hamna på 15:e plats. - Vilken server man rejsar på bestämms av den placering man har i tabellen. Detta för att de olika heaten skall bjuda på så tät och jämn rejsing som möjligt. Dock har alla samma chans att vinna då det är varje förares totala rejs tid som ger placering och eventuell poäng. - Har man anmält sig till ett rejs men får förhinder, skriv gärna det i forumet så slipper de andra sitta och tro att du kokmmer dyka upp inom kort. Inställningar - Connection speed måste ovillkorligen vara inställt på "bitrate 10" (detta oavsett vad du har för uppkopplingshastighet) - Alla hjälpmedel skall vara avstängda utom: invounerable och clutch assistance som får användas. - Skall du vara host så läs den extra informationen som finns på hemsidan. Race on! /Micke _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||||||||
|
Re: SÄSONG TVÅ - Regelverk
Stavas version och det är väll endå 1.2 vi spelar med? och om modifieringar av filer är förbjudna vad göra man med alla mismatches som dyker upp det skulle betyda att en missmatch leder till diskning. Framförallt är det gearbox och tire missmatches jag sett på nästan varenda spelare när jag hostat och jag har inte ändrat nånting i de filerna själv. Därför borde missmatches mot terrain.ini som är alvarligast som jag förstått det förbjudas och leda till en utsparkning ur det racet och en varning så personen kan göra en ominstalation eller på nått sett fixa ett spel som inte verkar vara modifierat, _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
|
Hoppas att det är OK att låta sin ilska gå ut över lägenhetsgrannar och bekanta så länge man inte skriver det i chatfönstret. Någonstans måste man få utlopp för sin frustration över sin egna mediokra (för att inte säga stundtals värdelösa) prestation
_________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||||||||
Det är nog inget tvång men det blir ju två mästerskap liksom ett förar och ett märkes mästerskap. Jag har ju inte heller nån teampolare men man får väll se om nån annan ansluter sig men jaja annars får man göra sitt egna lilla team och ha i märkesmästerskapet och försöka vara bra i förar. Nån som vill ratta en lister eller diablo i ett team tillsammans med mig kan ju skicka ett litet pm. Helst Lister då men öppen för diablon med. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
|
Jupp - precis som du säger så är det just terrain-mismatches som visar att man pillar på saker man inte ska pilla på (de övriga betyder ingenting). Om man som serverhostare ser någon med terrain missmatch bör man fråga ut personen ifråga.. Det finns säkert många andra sätt att fuska på som inte visar sig som någon missmatch - men vi tror dock att ingen här har lust att fuska sig fram till segrar och att vi alla här är ärliga o rara
|
||||||||
Nupp - ingen tvång att anmäla sig i teammästerkapet! Det finns bara där som en liten extra krydda. Det finns möjlighet att anmäla sig själv till ett enmansteam om man har lust med det (men då blir bara resultaten där en avspegling av förarmästerskapet och man blir heller inte särskilt konkurrenskraftig iom att man bara får poäng från en spelare).
Haha! Ja om det inte var tillåtet att skrika sig hes här hemma i vrån skulle jag nog vara tvungen att lägga ner alla mina planer för nästa säsong ujujuj.. ibland slår det riktigt slint här hemma i fåtöljen under racen
|
||||||||
|
Man får absolut köra en Marcos!!!
Dock bör du veta att bilen är väldigt kraftfull..den är inte det mest lättkörda!! Men jag säger bara en sak - vilket ljud!!! _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||||||
Tack för snabbt svar! Jag har ju som sagt inte hunnit testa... den kanske är "omöjlig" men jag gillar Marcos generellt så det var kul att den ingick.
PS Är det ngn som har en vettig direktlänk till en "vyförbättring"? Testade F1 2002-demon, det var TV-vinkel på "in car"-vyn. DS |
||||||||
|
Vad menar du med vyförbättring? Du har ett gäng vyer inbyggt i spelet. Du trycker på Insert, Home och Page up för att ändra vyerna. Det finns en cockpit-vy, en "på taket"-vy, en helt utan något annat än banan, en huv-vy, en bakom bilen mm mm.
Sen har Ferrarifan gjort en mod av huv-vyn och lagt till en lcd-display och en backspegel. ovanstående vyer gäller i F1-2002 också. Prova tryck på Insert. då får du vyn inifrån coxkpit. Den är fin.. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||||||
ok! Läste reglerna och att vyförändringar var ok, sen fanns bara "på taket" på demon så jag tänkte passa på att fixa det medan jag väntar på det sista. Men då löser det sig alltså. |
||||||||
Finns lite information här i forumet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=729 om du istället t.ex bara vill flytta fram närmare ratten i in-car view:n så ska det vara ganska enkelt o lösa... sök i gtr2002 forumen på simbins hemsida så borde du hitta nått: http://www.sbdt.co.uk/forums/ |
||||||||
Amateur är det som gäller. Bra att du påpekade detta - vi har ju missat det i reglerna! Ska försöka komma ihåg att lägga till det när jag kommer hem.. |
||||||||
Niet - bara på långloppen! (för att "tvinga fram" depåstop) Reglerna på hemsidan är uppdaterad med de här nya sakerna.. |
||||||||
|
Har gjort ett litet tillägg till reglerna: Anmälan till söndagsracen ska vara inne senast 24:00 på lördagen innan racedagen.
|
||||||||
|
Hur gör vi med tilldelning av server nu på söndag? Tittar lite på resultat i förra säsongen och bedömer/gissar lite på dom nya förarna? _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Det blir nog enklast och "rättvisast" om vi kör lottning första racet. Racen därefter kör vi efter placering i tabellen så som det står i reglerna.. |
||||||||
|
Står att man får köra samtliga N-GT/GT bilar, ska jag tolka det som att man inte får köra 24H bilar?
/Andreas |
||||||||
![]() |
Racingsimulatorer
SÄSONG TVÅ - Regelverk
|
2145 besök totalt |