Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2843 besök totalt |
Jag är inte så hemma på klasser. Vad skulle du själv föreslå för klass där Porscharna utan för mycket regler rent aerodynamsikt varit värst? Sen är det ju det här med hur mycket vinge man har fram, här är en bild på allt vi har att bjuda på den vägen även om de små flärparna är något som vi vanligtvis inte använder http://www.itsfun.nu/arkiv/itsfun2_4 _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Tycker mig ha sett att den så kallade boomerangen har blivit vanligare på allt fler 911, framförallt 993 och det måste ju betyda att den visat sig funka bäst. Den kan ju även utrustas med en liten guernyflap i bakkant, vilket gör en hel del extra marktryck.
Men som påpekats tidigare så tror jag att den skall utprovas med RÄTT spoiler i fronten för att undvika understyrning,m.m ![]() |
||||||
Idag har jag fått läsa mig till att bumerangvingen blev så poppis pga Bumerangen reglementet inte tillåter/tillät vingen att sticka utanför den projicerade ytan av karossen mot marken. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Finns en bra bok i ämnet som heter: Competition car downforce, författad av Simon Mc Beath
om du kikar i den, liksom chalmersgängets fina ad handbok här på rejsa, så får du svar på det mesta av de frågor du har, förutom om den eller den vingen är bättre till just din bil förståss. Min högst personliga åsikt att det är lika svårt att säga att jag bytte till högkompkolvar och det gav 0.6 sek/varv på kullen, som att den eller den vingen ger x sekunder. Det handlar om hur du ställer in vingen, vilka andra aerodynamiska åtgärder du har/gör på bilen. Sedan handlar det sjävlklart om din körstil i förhållande till hur du balanserar bilen både med chassisättning och aerodynamik. Några erfarenheter jag själv gjort är att ALLTID nå långt det bara går med bilens balans genom fjädrar/dämpare/hjulgeometri innan vingarna fläskas på. Risken är annars uppenbar att man kompenserar en taskig set up med mera vinge, vilket iof ger bättre grepp, men på bekostnad av fart och däckslitage. Ska man vara petig så skulle man ha olika vingar för olika banor. På Nordshleife kanske t.o.m. för olika partier på banan. I F1 har man utöver olika vingprofiler för olika bnaor också en viss flexibilitet i bakvingens infästning för att fartvidnen ska minska vingens attitydvinkel, när mindre drag är viktigt. En kinetisk justerbar vinge mao. En annan erfarenhet är att vingens storlek lätt överdrivs av oss hobbyracers, med onödigt mycket drag osm följd. (på våra långlopps Saabar har vi spolat vingarna helt) Det aerodymaiska tvärsnittet och vingens position i förhållande till aktuell bils luftströmmar är viktigare. De flesta bilar har f.ö, i regel betydligt mer lyftkrafter bak än fram. Skulle tro att Porschens markanta droppform snarare ökar än minskar det faktumet. Därav det tidiga nyttjandet av vignar på 911:an jämfört med många andra bilar. Avslutningsvis ett gött ordspråk för oss som helst åker historic racers av äldre modell: "Downforce is for chickens - Sideways is for racers" ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2843 besök totalt |