Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
GT2, GT3 elr Big Red till 911?
<<   1, 2
3690 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Qvarnis skrev:

Tack det värmer! Jag har hur som helst bett om en offert från Stigs garage inbyte 930 3.3 vs Big Red för han tar inbyte snackade med honom på luren. Min erfarenhet av honom är väldigt bra service och inställning i stort.


Han brukar sälja 930 bakok för ca 2-2500 kr/st färdigmodifierade till 911, på 930 passar de som bekant rakt på.

Jag tror du kan sälja dina ok genom annons rätt snabbt, många vill ha sådana då dom inte är så tunga och ger bra prestanda.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Qvarnis skrev:

Tack det värmer! Jag har hur som helst bett om en offert från Stigs garage inbyte 930 3.3 vs Big Red för han tar inbyte snackade med honom på luren. Min erfarenhet av honom är väldigt bra service och inställning i stort.


Han brukar sälja 930 bakok för ca 2-2500 kr/st färdigmodifierade till 911, på 930 passar de som bekant rakt på.

Jag tror du kan sälja dina ok genom annons rätt snabbt, många vill ha sådana då dom inte är så tunga och ger bra prestanda.


Vad begär man för dom fram och var annonserar man?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Qvarnis skrev:
Puppan skrev:
Var hittar du big reds för 10000kr komplett? Jag funderar oxå på att byta!

Mvh/Pete


Stigs garage enligt Beepbeep, har nummer mm på min PM om du är intresserad.


Jag har kollat på hemsidan men inte hittat några kitt. Bara jag vet att jag kan få en uppsättning för en tia då är jag nöjd!

Vad är det för storlek på Bigred kontra GT3?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sanden tar ju 17900:- för ett kit med bigred, blå pagid och 330mm skivor.
tror inte att man hittar dom för särdeles mycket mindre pengar hos någon annan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Det går att hitta dom billigt i staterna, kolla på www.928gt.com, 999 USD exkl. klotsar. Har man vägarna förbi så kan det vara lönande...

_________________
Rehan Mirza
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rehan skrev:
Det går att hitta dom billigt i staterna, kolla på www.928gt.com, 999 USD exkl. klotsar. Har man vägarna förbi så kan det vara lönande...


dom kostar 8500:- hos porsche sverige, då kan man väl inte kalla det direkt lönande att släpa 10kg bromsok över hela världen

dessutom kunna bli ålagd tull och moms och då är dom uppe i över 10.000sek thumbs down

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Hej!

Jag var också inblandad i den här diskussionen i tidigt skede så jag tänkte lägga ut mina åsikter

Först och främst tycker jag att man ska åka med så lätta och små bromsar som möjligt utan att dom fejdar. Dvs. börjar dom fejda ska man ösa på med kylning så långt det går...funkar dom inte fast man har bra kylscoop, ja då är det dags att byta upp sig ett steg.

930 bromsar som sitter på kärran nu är saker som ursprungligen satt på 917-racers (På"tidiga 917 satt det ATE-ok men med exakt samma specar och inga dammskydd). Dom kanske inte når upp i storlek som är poppis nu men dom funkade fint på Le Mans 24h och 700hk när det begav sig. Fina med dom är att bak och frambelägg är likadana så man kan hissa upp bilen och byta plats mitt på bana för att jämna ut slitaget.

930 ok tillverkas inte längre. Ett par nyrenoverade 930 ok i bra skick är i praktiken nästan lika värda som ett par Big Reds. Big Reds är serietillverkade, 930 är "rariteter" som är eftertraktade av Carrera och SC-åkare då dom passar med 15- och 16-tums fälgar och ser "periodkorrekta" ut.

Nästa steg efter 930 är 928S4 ok, och efter det kommer Big Reds. Big Reds brukar räcka och bli över för dom flesta...dom är riktigt riktigt grova. Tycker man att dom inte räcker till så har man antagligen slarvat med kylning eller använder fel sorts belägg.

Så jag tycker att IF2 ska få Big Reds om bromsuppgradering ändå är på tapeten. Det är "industristandard" och skivor och belägg kan köpas över disk för halvrimliga priser.

Naturligtvis kommer bromsbalansen att kukas upp om man kör på orginal 930 23mm bromscylinder så bromsvåg är ett måste.

GT2 och GT3 bromsar är marginellt större, marginellt bättre och antagligen mer än marginellt dyrare.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



beepbeep skrev:
Hej!

Jag var också inblandad i den här diskussionen i tidigt skede så jag tänkte lägga ut mina åsikter

Först och främst tycker jag att man ska åka med så lätta och små bromsar som möjligt utan att dom fejdar. Dvs. börjar dom fejda ska man ösa på med kylning så långt det går...funkar dom inte fast man har bra kylscoop, ja då är det dags att byta upp sig ett steg.

930 bromsar som sitter på kärran nu är saker som ursprungligen satt på 917-racers (På"tidiga 917 satt det ATE-ok men med exakt samma specar och inga dammskydd). Dom kanske inte når upp i storlek som är poppis nu men dom funkade fint på Le Mans 24h och 700hk när det begav sig. Fina med dom är att bak och frambelägg är likadana så man kan hissa upp bilen och byta plats mitt på bana för att jämna ut slitaget.

930 ok tillverkas inte längre. Ett par nyrenoverade 930 ok i bra skick är i praktiken nästan lika värda som ett par Big Reds. Big Reds är serietillverkade, 930 är "rariteter" som är eftertraktade av Carrera och SC-åkare då dom passar med 15- och 16-tums fälgar och ser "periodkorrekta" ut.

Nästa steg efter 930 är 928S4 ok, och efter det kommer Big Reds. Big Reds brukar räcka och bli över för dom flesta...dom är riktigt riktigt grova. Tycker man att dom inte räcker till så har man antagligen slarvat med kylning eller använder fel sorts belägg.

Så jag tycker att IF2 ska få Big Reds om bromsuppgradering ändå är på tapeten. Det är "industristandard" och skivor och belägg kan köpas över disk för halvrimliga priser.

Naturligtvis kommer bromsbalansen att kukas upp om man kör på orginal 930 23mm bromscylinder så bromsvåg är ett måste.

GT2 och GT3 bromsar är marginellt större, marginellt bättre och antagligen mer än marginellt dyrare.



Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Puppan skrev:
beepbeep skrev:
Hej!

Jag var också inblandad i den här diskussionen i tidigt skede så jag tänkte lägga ut mina åsikter

Först och främst tycker jag att man ska åka med så lätta och små bromsar som möjligt utan att dom fejdar. Dvs. börjar dom fejda ska man ösa på med kylning så långt det går...funkar dom inte fast man har bra kylscoop, ja då är det dags att byta upp sig ett steg.

930 bromsar som sitter på kärran nu är saker som ursprungligen satt på 917-racers (På"tidiga 917 satt det ATE-ok men med exakt samma specar och inga dammskydd). Dom kanske inte når upp i storlek som är poppis nu men dom funkade fint på Le Mans 24h och 700hk när det begav sig. Fina med dom är att bak och frambelägg är likadana så man kan hissa upp bilen och byta plats mitt på bana för att jämna ut slitaget.

930 ok tillverkas inte längre. Ett par nyrenoverade 930 ok i bra skick är i praktiken nästan lika värda som ett par Big Reds. Big Reds är serietillverkade, 930 är "rariteter" som är eftertraktade av Carrera och SC-åkare då dom passar med 15- och 16-tums fälgar och ser "periodkorrekta" ut.

Nästa steg efter 930 är 928S4 ok, och efter det kommer Big Reds. Big Reds brukar räcka och bli över för dom flesta...dom är riktigt riktigt grova. Tycker man att dom inte räcker till så har man antagligen slarvat med kylning eller använder fel sorts belägg.

Så jag tycker att IF2 ska få Big Reds om bromsuppgradering ändå är på tapeten. Det är "industristandard" och skivor och belägg kan köpas över disk för halvrimliga priser.

Naturligtvis kommer bromsbalansen att kukas upp om man kör på orginal 930 23mm bromscylinder så bromsvåg är ett måste.

GT2 och GT3 bromsar är marginellt större, marginellt bättre och antagligen mer än marginellt dyrare.



Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?

/Pete


Det ska nog vara så, jag väntar på en offert idag från Stigs garage, dessutom inräknat inbyten på gamla grejor vilket inte är dumt beroende på pris förstås. Fråga själv stig@stigsgarage.se

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Puppan skrev:



Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?

/Pete


om du läste vad jag skrev i tidigare inlägg så skrev jag att jag köpte mina från stigsgarage för ca 10k , dock med en Porsche 915 växellåda som inbyte, värde ca 10k.

Beepbeep frågade mig vad mina kostade så sa han det till Q sen så får alla veta här via Rejsa.nu

Big Reds duger mer än väl faktiskt.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Puppan skrev:


Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?

/Pete


Hej!

Här har du lite länkar med priser:

http://www.type-911.co.uk/gp_brakes.htm


993 Front Pads JURID £42.00
993 Rear Pads TEXTAR £42.00
993 Twin Turbo Front Pads TEXTAR £66.00
993 Twin Turbo Rear Pads TEXTAR £42.00
993 Front Disc SEBRo £52.00each
993 Rear Disc SEBRo £58.00each
993 Twin Turbo Front Disc PORSCHE £118.00each
993 Twin Turbo Front Disc SEBRo £106.00each
993 Twin Turbo Rear Disc PORSCHE £92.00each
Brake Pad Wear Sensors £8.00each
Handbrake Shoes £42.00set
Brake Caliper Anti Squeal Pads from £3.00each
Brake Caliper Plate Kits £15.00each

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Så här är det

Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Re: Så här är det

Qvarnis skrev:
Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick.


Det låter som ett vettigt pris om det inluderar hela paketet för bägge axlar. 930 oken är relativt åtråvärda, men det gäller som sagt nyrenoverade OK med nya packningar, lack osv. Ok som har fått nöta bana samt gått på ringen kräver lite pyssel tills dom är i bra skick

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Re: Så här är det

Qvarnis skrev:
Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick.


Du fick ju ett bra pris, jag fick:
Big Red framok (993TT)
965 framskivor
Adapter
Textar (billiga) belägg

10 papp för detta, 6 papp mer för omsvarvning av nav?, dyra belägg, skruvar..
Tja det är lite dyrt om bara omsvarvning av naven ingår eller får du med nya nav?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Re: Så här är det

Mattias Hellöre skrev:
Qvarnis skrev:
Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick.


Du fick ju ett bra pris, jag fick:
Big Red framok (993TT)
965 framskivor
Adapter
Textar (billiga) belägg

10 papp för detta, 6 papp mer för omsvarvning av nav?, dyra belägg, skruvar..
Tja det är lite dyrt om bara omsvarvning av naven ingår eller får du med nya nav?


SC nav ingår det var tydligen det som gällde.

Vem vill köpa våra gamla grejor? Bra ok, bra skivor, nav och nästan nya oranga Pagid?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Re: Så här är det

Mattias Hellöre skrev:

Textar (billiga) belägg


Beläggen ingick inte, eller? Såvitt jag minns beställde jag beläggen från Type 911?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Re: Så här är det

beepbeep skrev:
Mattias Hellöre skrev:

Textar (billiga) belägg


Beläggen ingick inte, eller? Såvitt jag minns beställde jag beläggen från Type 911?


Möjligen kan du ha rätt, jag minns att på ett par ok följde beläggen med, kan ha varit på mina 930 bakok..

Du kan ha rätt, rätt skall vara rätt.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Allmänt banåkaforum
GT2, GT3 elr Big Red till 911?
<<   1, 2
3690 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande