|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084

06 Sep 2005 11:09
Qvarnis skrev: |
Tack det värmer! Jag har hur som helst bett om en offert från Stigs garage inbyte 930 3.3 vs Big Red för han tar inbyte snackade med honom på luren. Min erfarenhet av honom är väldigt bra service och inställning i stort. |
Han brukar sälja 930 bakok för ca 2-2500 kr/st färdigmodifierade till 911, på 930 passar de som bekant rakt på.
Jag tror du kan sälja dina ok genom annons rätt snabbt, många vill ha sådana då dom inte är så tunga och ger bra prestanda.
_________________ Kör cheva numer.
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911
Trådstartare

06 Sep 2005 12:04
Mattias Hellöre skrev: | Qvarnis skrev: |
Tack det värmer! Jag har hur som helst bett om en offert från Stigs garage inbyte 930 3.3 vs Big Red för han tar inbyte snackade med honom på luren. Min erfarenhet av honom är väldigt bra service och inställning i stort. |
Han brukar sälja 930 bakok för ca 2-2500 kr/st färdigmodifierade till 911, på 930 passar de som bekant rakt på.
Jag tror du kan sälja dina ok genom annons rätt snabbt, många vill ha sådana då dom inte är så tunga och ger bra prestanda. |
Vad begär man för dom fram och var annonserar man?
_________________ Joachim Qvarnström
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771

06 Sep 2005 13:14
Qvarnis skrev: | Puppan skrev: | Var hittar du big reds för 10000kr komplett? Jag funderar oxå på att byta!
Mvh/Pete |
Stigs garage enligt Beepbeep, har nummer mm på min PM om du är intresserad. |
Jag har kollat på hemsidan men inte hittat några kitt. Bara jag vet att jag kan få en uppsättning för en tia då är jag nöjd!
Vad är det för storlek på Bigred kontra GT3?
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885
Moderator

06 Sep 2005 13:56
sanden tar ju 17900:- för ett kit med bigred, blå pagid och 330mm skivor.
tror inte att man hittar dom för särdeles mycket mindre pengar hos någon annan.
_________________ Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina
Anders Bisting
|
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213

06 Sep 2005 14:06
Det går att hitta dom billigt i staterna, kolla på www.928gt.com, 999 USD exkl. klotsar. Har man vägarna förbi så kan det vara lönande...
_________________ Rehan Mirza
|
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885
Moderator

06 Sep 2005 15:37
Rehan skrev: | Det går att hitta dom billigt i staterna, kolla på www.928gt.com, 999 USD exkl. klotsar. Har man vägarna förbi så kan det vara lönande... |
dom kostar 8500:- hos porsche sverige, då kan man väl inte kalla det direkt lönande att släpa 10kg bromsok över hela världen
dessutom kunna bli ålagd tull och moms och då är dom uppe i över 10.000sek
_________________ Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina
Anders Bisting
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460

06 Sep 2005 19:49
Hej!
Jag var också inblandad i den här diskussionen i tidigt skede så jag tänkte lägga ut mina åsikter
Först och främst tycker jag att man ska åka med så lätta och små bromsar som möjligt utan att dom fejdar. Dvs. börjar dom fejda ska man ösa på med kylning så långt det går...funkar dom inte fast man har bra kylscoop, ja då är det dags att byta upp sig ett steg.
930 bromsar som sitter på kärran nu är saker som ursprungligen satt på 917-racers (På"tidiga 917 satt det ATE-ok men med exakt samma specar och inga dammskydd). Dom kanske inte når upp i storlek som är poppis nu men dom funkade fint på Le Mans 24h och 700hk när det begav sig. Fina med dom är att bak och frambelägg är likadana så man kan hissa upp bilen och byta plats mitt på bana för att jämna ut slitaget.
930 ok tillverkas inte längre. Ett par nyrenoverade 930 ok i bra skick är i praktiken nästan lika värda som ett par Big Reds. Big Reds är serietillverkade, 930 är "rariteter" som är eftertraktade av Carrera och SC-åkare då dom passar med 15- och 16-tums fälgar och ser "periodkorrekta" ut.
Nästa steg efter 930 är 928S4 ok, och efter det kommer Big Reds. Big Reds brukar räcka och bli över för dom flesta...dom är riktigt riktigt grova. Tycker man att dom inte räcker till så har man antagligen slarvat med kylning eller använder fel sorts belägg.
Så jag tycker att IF2 ska få Big Reds om bromsuppgradering ändå är på tapeten. Det är "industristandard" och skivor och belägg kan köpas över disk för halvrimliga priser.
Naturligtvis kommer bromsbalansen att kukas upp om man kör på orginal 930 23mm bromscylinder så bromsvåg är ett måste.
GT2 och GT3 bromsar är marginellt större, marginellt bättre och antagligen mer än marginellt dyrare.
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771

07 Sep 2005 08:38
beepbeep skrev: | Hej!
Jag var också inblandad i den här diskussionen i tidigt skede så jag tänkte lägga ut mina åsikter
Först och främst tycker jag att man ska åka med så lätta och små bromsar som möjligt utan att dom fejdar. Dvs. börjar dom fejda ska man ösa på med kylning så långt det går...funkar dom inte fast man har bra kylscoop, ja då är det dags att byta upp sig ett steg.
930 bromsar som sitter på kärran nu är saker som ursprungligen satt på 917-racers (På"tidiga 917 satt det ATE-ok men med exakt samma specar och inga dammskydd). Dom kanske inte når upp i storlek som är poppis nu men dom funkade fint på Le Mans 24h och 700hk när det begav sig. Fina med dom är att bak och frambelägg är likadana så man kan hissa upp bilen och byta plats mitt på bana för att jämna ut slitaget.
930 ok tillverkas inte längre. Ett par nyrenoverade 930 ok i bra skick är i praktiken nästan lika värda som ett par Big Reds. Big Reds är serietillverkade, 930 är "rariteter" som är eftertraktade av Carrera och SC-åkare då dom passar med 15- och 16-tums fälgar och ser "periodkorrekta" ut.
Nästa steg efter 930 är 928S4 ok, och efter det kommer Big Reds. Big Reds brukar räcka och bli över för dom flesta...dom är riktigt riktigt grova. Tycker man att dom inte räcker till så har man antagligen slarvat med kylning eller använder fel sorts belägg.
Så jag tycker att IF2 ska få Big Reds om bromsuppgradering ändå är på tapeten. Det är "industristandard" och skivor och belägg kan köpas över disk för halvrimliga priser.
Naturligtvis kommer bromsbalansen att kukas upp om man kör på orginal 930 23mm bromscylinder så bromsvåg är ett måste.
GT2 och GT3 bromsar är marginellt större, marginellt bättre och antagligen mer än marginellt dyrare. |
Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911
Trådstartare

07 Sep 2005 09:18
Puppan skrev: | beepbeep skrev: | Hej!
Jag var också inblandad i den här diskussionen i tidigt skede så jag tänkte lägga ut mina åsikter
Först och främst tycker jag att man ska åka med så lätta och små bromsar som möjligt utan att dom fejdar. Dvs. börjar dom fejda ska man ösa på med kylning så långt det går...funkar dom inte fast man har bra kylscoop, ja då är det dags att byta upp sig ett steg.
930 bromsar som sitter på kärran nu är saker som ursprungligen satt på 917-racers (På"tidiga 917 satt det ATE-ok men med exakt samma specar och inga dammskydd). Dom kanske inte når upp i storlek som är poppis nu men dom funkade fint på Le Mans 24h och 700hk när det begav sig. Fina med dom är att bak och frambelägg är likadana så man kan hissa upp bilen och byta plats mitt på bana för att jämna ut slitaget.
930 ok tillverkas inte längre. Ett par nyrenoverade 930 ok i bra skick är i praktiken nästan lika värda som ett par Big Reds. Big Reds är serietillverkade, 930 är "rariteter" som är eftertraktade av Carrera och SC-åkare då dom passar med 15- och 16-tums fälgar och ser "periodkorrekta" ut.
Nästa steg efter 930 är 928S4 ok, och efter det kommer Big Reds. Big Reds brukar räcka och bli över för dom flesta...dom är riktigt riktigt grova. Tycker man att dom inte räcker till så har man antagligen slarvat med kylning eller använder fel sorts belägg.
Så jag tycker att IF2 ska få Big Reds om bromsuppgradering ändå är på tapeten. Det är "industristandard" och skivor och belägg kan köpas över disk för halvrimliga priser.
Naturligtvis kommer bromsbalansen att kukas upp om man kör på orginal 930 23mm bromscylinder så bromsvåg är ett måste.
GT2 och GT3 bromsar är marginellt större, marginellt bättre och antagligen mer än marginellt dyrare. |
Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?
/Pete |
Det ska nog vara så, jag väntar på en offert idag från Stigs garage, dessutom inräknat inbyten på gamla grejor vilket inte är dumt beroende på pris förstås. Fråga själv stig@stigsgarage.se
_________________ Joachim Qvarnström
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084

07 Sep 2005 10:23
Puppan skrev: |
Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?
/Pete |
om du läste vad jag skrev i tidigare inlägg så skrev jag att jag köpte mina från stigsgarage för ca 10k , dock med en Porsche 915 växellåda som inbyte, värde ca 10k.
Beepbeep frågade mig vad mina kostade så sa han det till Q sen så får alla veta här via Rejsa.nu
Big Reds duger mer än väl faktiskt.
_________________ Kör cheva numer.
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460

07 Sep 2005 10:29
Puppan skrev: |
Men kan man få tag i big reds för 10000kr?
ok samt skivor?
/Pete |
Hej!
Här har du lite länkar med priser:
http://www.type-911.co.uk/gp_brakes.htm
993 Front Pads JURID £42.00
993 Rear Pads TEXTAR £42.00
993 Twin Turbo Front Pads TEXTAR £66.00
993 Twin Turbo Rear Pads TEXTAR £42.00
993 Front Disc SEBRo £52.00each
993 Rear Disc SEBRo £58.00each
993 Twin Turbo Front Disc PORSCHE £118.00each
993 Twin Turbo Front Disc SEBRo £106.00each
993 Twin Turbo Rear Disc PORSCHE £92.00each
Brake Pad Wear Sensors £8.00each
Handbrake Shoes £42.00set
Brake Caliper Anti Squeal Pads from £3.00each
Brake Caliper Plate Kits £15.00each
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911
Trådstartare

07 Sep 2005 16:14
Så här är det
Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick.
_________________ Joachim Qvarnström
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460

07 Sep 2005 16:21
Re: Så här är det
Qvarnis skrev: | Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick. |
Det låter som ett vettigt pris om det inluderar hela paketet för bägge axlar. 930 oken är relativt åtråvärda, men det gäller som sagt nyrenoverade OK med nya packningar, lack osv. Ok som har fått nöta bana samt gått på ringen kräver lite pyssel tills dom är i bra skick
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084

07 Sep 2005 16:23
Re: Så här är det
Qvarnis skrev: | Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick. |
Du fick ju ett bra pris, jag fick:
Big Red framok (993TT)
965 framskivor
Adapter
Textar (billiga) belägg
10 papp för detta, 6 papp mer för omsvarvning av nav?, dyra belägg, skruvar..
Tja det är lite dyrt om bara omsvarvning av naven ingår eller får du med nya nav?
_________________ Kör cheva numer.
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911
Trådstartare

07 Sep 2005 17:01
Re: Så här är det
Mattias Hellöre skrev: | Qvarnis skrev: | Big Red:
+ ok
+ Skivor
+ SC nav
+ Adapter
+ oranga Pagid
+ Skruvsats
Ska vara alles bara skruva på kostar 16.066:-.
Inbyte för 930 3.3 bromsar fram 3000:-, så det sista är ju ett skämt men tycket Stigs Garage hur som helst är kanske den mest seriöse vad gäller att ringa upp, offerter, snabb leverans, bra priser som finns. Han ska ju oxå tjäna pengar när han säljer gamla grejorna som iofs är i nyskick. |
Du fick ju ett bra pris, jag fick:
Big Red framok (993TT)
965 framskivor
Adapter
Textar (billiga) belägg
10 papp för detta, 6 papp mer för omsvarvning av nav?, dyra belägg, skruvar..
Tja det är lite dyrt om bara omsvarvning av naven ingår eller får du med nya nav? |
SC nav ingår det var tydligen det som gällde.
Vem vill köpa våra gamla grejor? Bra ok, bra skivor, nav och nästan nya oranga Pagid?
_________________ Joachim Qvarnström
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460

07 Sep 2005 17:10
Re: Så här är det
Mattias Hellöre skrev: |
Textar (billiga) belägg
|
Beläggen ingick inte, eller? Såvitt jag minns beställde jag beläggen från Type 911?
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084

07 Sep 2005 17:36
Re: Så här är det
beepbeep skrev: | Mattias Hellöre skrev: |
Textar (billiga) belägg
|
Beläggen ingick inte, eller? Såvitt jag minns beställde jag beläggen från Type 911? |
Möjligen kan du ha rätt, jag minns att på ett par ok följde beläggen med, kan ha varit på mina 930 bakok..
Du kan ha rätt, rätt skall vara rätt.
_________________ Kör cheva numer.
|
|