Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX -89 Gat/banräser | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (14225 totalt) |
Vikt: 900kg
Däck: 205 Möjlighet att chiptrimma Modifierad motor Volym: 1800 Variabel kamaxel Insprutning Har samma problem själv, plus att min bil inte klassar in som sportbil. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Flerventilsteknik? Är kammarna en orginalkammar eller trimkammar eller omslipade? _________________ Pär Hylander |
||
16V, Racekammar(nygjorda, går inte att slipa om Vtec-kammar med ngt vidare resultat).
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
oj här går det hett till...
börjar med att tacka så mycket för den kommentaren pär!!! Värmde bra!!
vinterns projekt med bilen verkar ha spårat ur helt och hållet hehe även om det har varit lätt urspårat från början så har det gått åt pipan nu... hihi jupp jag hamnar i roadsport A... stämmer med nytillverkade racekammar och 16 ventiler... insputning och dessutom 4 separata spjällhus... hur är det föresten med bur/båge i då tex roadsport A??? //Fredrik _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Ska du bara köra med MGCC behövs ingen bur eller båge (jag körde så förra året ). Annars är minimikraven fö roadsport en huvudbåge med bakåtgående strävor. Jag rekomenderar varmt en bur i bilen då det känns betydligt säkrare, om inget annat så är det väldigt tufft att ha en . Liksom Pär tycker jag verkligen du skall överväga att börja köra med oss De flesta kör för det är skoj i MGCC så oberoende klass finns det alltid andra man kan mäta sig med. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Ja, det blir roadsport A, 211 beräkningshästar om jag räknar rätt. 222 om det monteras vinge (det sitter väl en orginal?) 4-4,2 kg/hk vilket är ungefär mitt emellan klassgränserna för A resp B, 3,2 resp 5,2 kg/hk
Hursomhelst så brukar ju A och B kör ihop, så även om man inte är fullt konkurrenskraftig i A så finns det säkert ekipage både i A och B som kan rejsa mot om man så önskar. Som jag skrev innan så är det prisvärd gladracing eller vad man ska kalla det 1900 kr för en säsong vilket inkluderar 5 deltävlingar varav 4 är bra IMHo. _________________ Pär Hylander |
||
båge ser det ut att bli i vinter oxå...
beräkningshästar... hmm vad menas egentligen med det?? Finns det någon övre effektgräns? alltså under 3,2 får man inte ha eller? vinge har jag inte längre någon och kommer aldrig igen infinna sig på min lucka _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Jag tror det Pär menar med beräkningshästar är de hk du räknar fram på motorn via reglementet (vilket inte alltid är samma som vad motorn leverar i verkligheten) . Hamnar du lägre än 3,2 så får du nog köra Modsport. Men har du ingen vinge så blir det ju inga tillägg.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
fullt möjligt att det inte funkar, då sidan dom låg på har flyttats lite.... vet inte om jag orkar lägg om alla...
edit: funkar för mig... fler som inte kan se dom? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Jaaa, nu har det nog gått några dagar... |
||
jadu.. har nog gått mer än ett par dagar..
de gamla bilderna är lost 4 long time.. har de på datorn i orginal storlek och orginal namn, orkar inte leta vilka som passar till vilken textremsa... så jag skriver en sammanfattning på vad som hänt sedan september 2005. något gick snett i mitt huvud, fick för mig att bygga om en 1.84 liters icke vtec motor med 140 ylande hästar vid typ 5000 varv, till en 1.84 liter vtec motor ylandes till 9000rpm. tja.. det gjorde jag.. här är ett axplock av bilder. EDIT: HÄR ÄR DET RUNT OKT 2005 ALLTSÅ! Motorrummet sömsvetsades Nya kolvar med maskulin dome.. Efter 40 timmmars portade blev toppen äntligen klar... planad, och med rejsiga säten Blocket planat och henat. Tillverkade en protyp på ett RATT-AV nav.. gjorde om det senare lite snyggare med bättre sprintar och så.. Ny framvagnsbalk med justerbara stag för casterjustering bla.. EDIT: BÖRJAR NÄRMA OSS MAJ HÄR TROR JAG.. så, paus.. måste hämta kaffet... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
såja.. sedan va det ju detta med flytande kolvbult i kolven, pressad på staken.. i alla fall orginal..
Eftermarknadsstake tillsammans med orginalkolv gick dåligt.. kolvbulten gled fint åt alla hållen... utan något stopp i ändarna.. Långlivat? nej. nya kolvar från USA skulle ta en evighet.. redan väntat på ett paket för länge.. Så det va bara att dra fram uppfinningsrikedomen och göra något åt det.. så här blev det, och det fungerade fint.. viktade ner till 1 gram och i blocket. På med topp och i med vilda kamaxlar och justerbara drev, klocka in kammarna enligt spec. Coola och effektiva grenrör är dyra om man bestället, så det räknades ut efter kammar och motorvolym så snidade jag ihop det själv istället.. Lite bandage så det håller värmen.. En uppsättning nya R-däck behövdes oxå, 205-50-15 blev det till mina 7" fälgar. Med all denna extra effekt skaffades en diffbromsad Integra Type R växellåda.. sen i med motorn i bilen och en mappning på E85 och det va rock n roll hela sommaren.. ja den kom väl ut i slutet på juni typ... Matade på duktigt även efter 200... fick för mig att prova lite dragracing för skojsskull och det slutade med 201meter på 08.569s 134.84km/h.. bana gick den som en dröm, massvis med vrid jämfört med den gamla 1.6an.. Saknar denna 1.8 väldigt mycket.. ni kommer snart förstå varför jag över huvud tagen kan saknade den, den borde ju sitta kvar i bilen.. hmmm så här såg den ut när den rullade runt.. Gjorde 1.31 i bilsport Superstage... då med Marin scotte i passagerar sätet som sa, bromsa, gasa, bromsa, där kunde du bromsat senare, där gasat tidigare, sedan skriker han till, där skulle du ju runt konen 180 grader... vände väl 20 meter efter den konen.. hehe _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
ingen av filmerna är med dirket bra växlingar, svårt att styra, filma och gasa fort samtidigt...
0-200 http://www.youtube.com/watch?v=wAQtn 0-140... http://www.youtube.com/watch?v=dwUaZ _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
sen kom hösten, Gälleråsen, superstage, sturup avklarades, men märkte att motorn knackade svagt när den var kall framåt hösten..
så in i garaget i oktober och börja göra något.. tog tag i rosten först, då den började göra sig påmind.. Fy farao vad tråkigt.. kunde från vänster bakre hjulhus peta in en morakniv och plocka ut den ur baraget.. Tyckte det luktade hämbränt i bilen när man stog stilla i korsningar.. E85 powwa ye! blev sämre med fotodokumenterande då jag nu bara hade systemkameran kvar.. jobbig att släpa med till garaget... fick av någon anledning för mig att växelspaken inte satt bra till så lågt.. tja.. kapa bort lite golv och bygg om då tänkte väl jag... Sagt och gjort.. satt som en gud när man körde, växelförare och sånt fick ju byggas nytt, smådetaljer. Växelknoppen satt ca 1dm lägre än centrum på ratten. Sedan va det ju detta med det mystiska knackadet vid kall motor.. Lagerna va av märket ACL jänkelager one-size-fits alles motoren in dass värld.. nej, men de tillverkar ett lager som förhoppningsvis ska ge rätt spel, annars får man byta halvor mellan de olika platser och se om det blir bättre, konstiga va att alla ramlager va ok, såg ut som nya.. medans alla vevlager hade blivit krackelerade på ytan.. väldigt mystiskt, och har haft med lagerna runt till alla möjliga... jaja, nya honda orginallager blev det på vevlagerna och de gamla ACL fick sitta kvar på ramlagerplatserna. i med den i bilen igen och den startade så snällt, inga missljud eller något alls.. Vroom vroom... i 36 mil... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Till i år hade jag även justerat kammarna lite annorlunda och monterat ett Skunk2 pro racing spjällhus på 70mm..
Men vad hände efter 36 mil då? jo.. hamnade bakom en tysk i en rondell.. en sådan där gt3... av första årgång dock.. innan rondellen, bostadsområda och 40 skyltar.. efter rondellen blir det värsta flygrakan.. åkrar på sidorna, han va inte sen o gasa, inte jag heller.. började bakom och när jag skulle peta i 5an låg vi jämsides... men då, vid 8-8500 rpm sa något upp sig.. ljudet vill jag inte minnas... minen på porsche åkaren gick från "jävla honda" till "stackare honda åkare" Jättestort vitt moln bakom bilen... rullar åt sidan, öppnar huven, hmm inget hål i blocket i alla fall.. drar upp oljestickan, ska det va 1 dm över max? och vatten i botten på oljan? Inser ganska kvickt att det var godnatt för denna motorn... Ringer far som kommer och bogserar mig de 3 km till garaget, ställer in bilen, åker hem och deppar till Titanic som komiskt nog gick den kvällen.. den 23 april 2007 är det alltså.. En sorgens dag numer. Dagarna senare tog jag tag i det.. Tappar ut oljan först, och först kom en flodvåg vatten, sedan olja.. Titta, fysikens lagar stämmer olja är lättare än vatten.. När jag sedan tar bort grenröret och tippar ner det, så trillar det ur kolvringar ur grenröret.. även bitar av ventilstyrningar och ventilsäten.. Yippie.. Hoppades ju innerligt att något skulle va helt, tex toppen efter allt jobb den hade fått.. Ur med motorn, upp i stativet igen, av med toppen, lägger toppen på bänken och vänder mig om.. och möter detta.. ajja, inte så farligt tänkte jag, allt är ju kvar, bara massvis med spån... eller?? Var i tusan är min 4de kolv?? och vem har tuggat i sig en bit att mitt cylinderfoder? Vänder toppen upp och ner, och inser att det va visst godnatta med den oxå.. Ventilsätena saknas.. och ja.. en ventil är i totalt 3 delar.. de andra tycks vara lite lätt krokiga vid en snabb blick.. Frågan som cirkulerade i huvudet va ju.. VAR ÄR MIN KOLV? ailiens? Efter kort sökarbete hittades den dock.. de större bitarna av den satt inklämda mellan veven och skallplåten mellan tråg och vev... Notera att detta är de större bitarna... 4 cm långa alltså.. om ni koncentrerar er kan ni se spåren av ringlanden gå vertikalt på bitarna... Lika så kolvbultshålet på den högre bitan är den lätt skålade saken på vänster sida... kaffet slut.. jag tar en paus nu... Hopp om livet finns än för bilen i alla fall... Be Right Back! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Aldrig sett ngn bygga grenrör sådär. Iofs bara kika på turbo-grenrör förut... JÄVLIGT smart lösning och helt plötsligt så såg det ju busenkelt ut att bygga grenrör... Kanske skulle snida ihop ngt sånt till min 745:a...
|
||
denna grenrörs design är ganska vanligt på honda med B-serie motorer i USA...
långa primärer och så kallad 3-Y design med 4-2-1.. ger bra mellan register och hyffsad toppeffekt. När jag tänkte ut motordelar, komp, kammar m.m så va det ju självklart med avsende på användbar effektkurva för bankörning, ingen strippen raket.. Dock va det tänkt att mappa igen i våras, och köra i bänk för att se hur det blev, dock förstår ni kanske att det inte hans med innan "olyckan"... MvH _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX -89 Gat/banräser | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (14225 totalt) |