Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E85-förbud inom Svensk racing!
<<   1, 2, 3, 4
10388 besök totalt
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005

vatten och etanol..flampunkt

Metanol och etanol är de alkoholer som i första hand är aktuella. Genom att de är
väldefinierade kemiska föreningar blir även kokpunkter och andra kemiskt/fysikaliska data
väldefinierade. Kokpunkterna ligger på 65 respektive 78°C. De är inte så lättflyktiga som
bensin. De aktuella alkoholerna har flampunkter vid ca +10°C. Ång-luft-blandningen ovanför
vätskeytan i en behållare med motoralkohol är explosiv vid rumstemperatur. Alkoholerna
brinner med svagt blå låga som inte syns lika lätt som den rödaktiga, flammande lågan från
petroleumbränslen. Även om både metanol och etanol är helt vattenblandbara kan brand i
koncentrerade alkoholer vara svår att släcka med enbart vatten, varför vatten med tillsats av
skummedel brukar användas, s.k. alkoholresistent skum.

flampunkt för bensin är 21 grader

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: vatten och etanol..flampunkt

motvalls_kärring skrev:
.... Ång-luft-blandningen ovanför vätskeytan i en behållare med motoralkohol är explosiv vid rumstemperatur. ....
Hur ligger det till med jämviktsblandningen i gasen ovanför bensinen i en tank?
Är bensinen såpass lättflyktig att det blir för syrefattigt för explosionsfönstret?
om detta stämmer borde det innebära att en tank för ren etanol måste tillföras nån gas för att inte få undertryck allt erftersom etanolen konsumeras. Om denna gas är luft borde explosionsfönstret uppstå nån gång mellan full och tom tank.

Hur detta blir med E85 är klurigt att gissa (utan försök). Blandningar av detta slag har ju egenskaper som är lite av en mix (det går inte att plocka risker hej vilt från två tabeller för rena ämnen).
Det som övergår i gasform från ytan vid säg 25 grader har betydligt högre andel bensin än 15% (men inte 100%). Vad som händer om man försöker släcka med vatten är svårt att gissa men som kemist tycker jag att bensinen borde separera ut och effekter som att släcka ren bensin med vatten borde uppstå (fungerar som kylmedel men tänder igen eftersom bensinen flyter upp/stöter bort vattnet).

Men släckmedel som pulver och kolsyra "bör" (brandmän med kemsläckning som specialitet kan det mycket bättre) fungera lika bra/dåligt på alla tre (bensin E85 eller ren etanol).

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Ni som klipper ut citat från andra ställen. Lämna gärna källhänvisning.
Då går det att följa referensen bakåt och man kan få lite trovärdighet.

Det kan lätt skrivas fel när grejor citeras/kopieras etc. Om man inte har hundra koll när man gör det så kan det bli lite sådär....

Själv har jag bara jobbat lite med ex-miljöer och så har jag en civiling examen i grunden. Jag kan inte detta vidare bra men det jag kan själv, det skriver jag =) och det jag läst mig till citerar jag(eller hänvisar till).

(anledningen att jag skriver detta är att vissa påståenden är något populävetenskapligt formulerade men med rätt så rätt tekniksa data.)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Från Räddningsverket i veckan
Flamspärr minskar brandrisken på bensinstationer
Utförande av bensinstationer med E85
Räddningsverket skrev:
Släckmedel
I räddningstjänstens bedömning bör även hänsyn tas till behovet av speciella alkoholbeständiga brandsläckningsskum för E85, eftersom den vanligast använda detergentskumvätskan inte har tillräcklig släckeffekt på E85.
Fakta om brännbarheten för E85

Säkerhetsdatablad från OKQ8

Dessa två källor hoppas jag är mindre populistvetenskapliga. Fakta finns där, vad man sen gör med den är en annan femma.
En klassisk risk med etanol är ju att man inte skall spruta den på öppen låga (om branden tar sig in i flaskan så smäller det), detta går bra att göra med tändvätska (skulle inte vilja prova med bensin men fakta talar för att det borde gå bra).
Att slänga ner en brinnande tändstinga i en halvfull bensintank ska ju också går bra (dvs om man inte vispat ner för mycket luft i tanken).
Allt detta beroende på smalt explosionsområde, högt ångtryck och ångor tyngre än luft.
E85 är annorlunda och det kommer att ta ett tag innan vi vänjer oss. På vägen kommer en och annan olycka att inträffa som vanligt (med allt nytt).

om E85 är den enda lösningen (på nåt problem) är ju en annan femma....

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Ett tips för alla er som kör E85 kan vara att bygga in flamspärrar i soppasystem/tank.

Den enklaste flamspärren är helt enkelt ett eller två finmaskiga stålnät (finmaskigt är typ under 1mm hål i maskorna). Dessa sätter man i påfyllnigsrör och i luftningarna.

Detta hindrar flamfronten att gå igenom och ner i tanken.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

porschedriver skrev:
Ett tips för alla er som kör E85 kan vara att bygga in flamspärrar i soppasystem/tank.

Den enklaste flamspärren är helt enkelt ett eller två finmaskiga stålnät (finmaskigt är typ under 1mm hål i maskorna). Dessa sätter man i påfyllnigsrör och i luftningarna.

Detta hindrar flamfronten att gå igenom och ner i tanken.

Skall få ordnas då det är dags för en riktig konvertering samt bygge av rejsbil =) Tackar för det tekniska

DJ
NL
Här sen Maj 2004

En säkerhetsaspekt man kan ha på konverterade bilar är att etanolen är mer aggresiv mot plast. Om bilen har en plasttank är det kanske inte helt riskfritt. En riktig fuel-cell i metall borde dock åtgärda det.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Allmänt banåkaforum
E85-förbud inom Svensk racing!
<<   1, 2, 3, 4
10388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande