Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2362 besök totalt |
När hörde ni talas om Nürburgring för första gången?
Som rubriken säger, vilket är ert första minne av Ringen? Lennarts berättelser har vi väl alla läst? Själv var jag nog 5-6 år gammal och läste Teknikens Världs på den tiden fantastiska F1-reportage, oftast skrivna av Alan Henry. I resultatrutan efter varje lopp fanns en banskiss med och det var en bana som skiljde sig från alla andra genom att vara längre och ha fler kurvor än alla andra banor... ![]() Dessutom vill jag minnas att TV hade ett reportage om Scuderiakursen redan någon gång på 70-talet. Dit ville jag åka någon gång tänkte jag, men det dröjde nästan 20 år innan jag var där första gången. På genomresa med några kompisar 1995 stannade vi till vid banan som tyvärr var stängd. Kanske lika bra det, vår hyrda Toyota Previa kanske inte skulle ha mått så bra av det... ![]() Fem år senare tog jag banoskulden och jag var där senast förra hösten. Jag skulle gärna åka dit oftare, men av praktiska och ekonomiska skäl får det dröja till nästa år... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Re: När hörde ni talas om Nürburgring för första gången?
om inte så är den här: http://www.ssij.nu/ringen.htm ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Re: När hörde ni talas om Nürburgring för första gången?
Vet inte riktigt när jag hörde talas om den första gången. Men det är väl en 6-7 besök jag hunnit med. Åkt med i hyrbil på nordlingan kanske tio gånger men bara kört själv en gång, förra året. Fast några av de saker som var att jag alltid tyckte att det var så häftigt med alla Amerikanska fighterplan som övade över banan när man var mindre, förutom bilarna vill säga. Vi brukade alltid vara ta semester i samband med tävlingarna farsan körde och var ofta på banorna redan på tisdag-onsdag för att ställa av bilen och semestra lite, och en av sakerna jag kommer ihåg var att Peter Sundfeldt ett år var nere med en blå(?) M3 E36 och testkörde för Tekninkens Värld. Tyvärr så kom de lite väl nära räcket på NS.. ![]() Siktar på att köra ner på renodlat turistkörningsäventyr nästa sommar. / Daniel _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
Jag vet att farsan berättade några historier om hur han åkt runt någon bana nere i Tyskland med en Bubbla och takräck någon gång på 50-talet men jag var då för liten för att inse storheten i bravaden!
Troligen läste man väl en del artiklar i Teknikens värld och liknande som tonåring i mitten av 70-talet, även då utan någon så där enorm entusiasm. Det riktiga suget kom nog i relativt modern tid (början 90-talet) när man blev aktiv ban åkare här hemma och började ana vad som lurade nere i grönskan i Eifel-bergen. När man sedan gjorde sitt första besök -91 så var det kört! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag såg en F1 tävling på TV från Ringen, antagligen 1965, det var väl sisådär 3 kameror runt banan, en var i Karusellen, det minns jag. Jag blev omedelbart tänd på det hela och har varit räsingfrik sen dess.
_________________ Johan Rådlund |
||||
Läste väl om banan av och till under uppväxten, men intresset kom nog via tidningsartiklar i början av 80-talet. Åkte dit första gången våren -86 med en Suzuki GSX 750R -85 jag råkat köpa föregående höst.
Sedan var det kört! De följande åren gick nästan all ledig tid, alla pengar och däck åt till att köra på banan. 3-4 besök per säsong var normen fram till en bit in på 90-talet. Efter många års uppehåll från drogen var jag där med bil för första gången i somras. Har alltid kört motorcykel förut. Körde ETT snällt turistvarv i Carreran full av semesterpackning - och sitter nu och trixar i kalendern för att se om jag kan klämma in en sväng ner i höst! Har man väl blivit smittad ligger sjukdomen latent och kan ej botas! :-) ![]() _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Jag hörde talas om den när jag såg den för första gången i verkligheten under tidigt 70-tal. Vi var och hälsade på vänner i Tyskland och spenderade en dag vid banan under någon tävling. Tyvärr minns jag inte vad det var...
Fort gick det, och bullrigt och rökigt. Vill minnas att det var formelbilar av något slag. Brorsan som är tre år äldre låg hemma och var sjuk och har väl aldrig riktigt hämtat sig från att han missade tävlingen. trots att det gått mer än 30 år. Tyvärr har jag ännu inte återvänt ännu så det kanske är dags att traila ner min Seven... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Var på väg till Moseldalen 1988 i min nästan nya BMW M535i när jag träffade Lars o Dagmar Lundmark från PCS. De ägde då en vit 944 Turbo-86. Jag var i begrepp att köpa en sådan och stod och tittade in i deras bil på färjan mellan Rödby-Puttgarden då de kom och låste upp mitt framför näsan på mig...........De var på väg till Scuderian och bjöd in oss att besöka Ringen eftersom vi ändå skulle ner till Moseldalen. Vi åkte dit och träffade Lars o Dagmar igen. Plötsligt dök en röd 944 Turbo Cup upp och det var Koit Vertee. Han kom fram och hälsade och fick veta att jag var sugen på att köpa en 944 Turbo. Han erbjöds direkt ett varv i högerstolen med kommentaren: "Du vill kanske åka ett varv så du förstår vad det är för bil du tänker köpa"........Visst jag blev såklart glad för ett sådant erbjudande. Jag fick åka ett varv med Koit och glömmer det aldrig. Året efter köpte jag en 944 Turbo och har den fortfarande kvar.
_________________ Bo-Göran Antonsson |
||||
Vet inte när riktigt förmodligen i slutet av 60-talet då min far berättade att en Alvegren (troligtvis boende på Gotland i dag) hadde åkt kurs nere på ringen med vad jag förstått väldigt högt betyg, min far var tydligen med honom ut på svenska banor en gång i tiden, och han har även berättat att jag fick åka med i hans bil på Karlskoga någon gång vid den tidsperioden. Tydligen har man fått någon typ av hjärnskada sedan dess
![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Hur många gånger var ni av banan under varvet med Koit? ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Min första kontakt med ringen var via en artikel i Teknikens Värld någon gång under 70-talet.
Kommer fortfarande ihåg att den var bra skriven och beskrev troligen Scuderiakursen. ![]() Laudas otäcka krasch 1976 kommer jag också ihåg. ![]() 1987 hade brorsan plötsligt anmält sig till Scuderia-kursen med sin dåvarande BMW 528iA och frågade om jag ville följa med som beifahrer. Jag var inte direkt svårövertalad! ![]() Kommer ihåg hur vi åkte runt banan och tyckte att det gick som sjutton ![]() När vi blev omkörda av en liten Golf som försvann som en prick i fjärran, så började vi ana att den föraren kunde nog något som vi inte kunde. Då började vi studera högen med banskisser med inritade ideallinjer, som vi fått med när vi kom ner till kursen och förstod att vi hade mycket att lära. Till 1988-års Scuderia hade brorsan bytt upp sig till en M3:a och Koit hade köpt 944 Turbo Cupen och följde med. Jag åkte med både Koit och brorsan som beifahrer studerade kartor och stod vid sidan av och tittade hur man skulle och inte skulle köra. ![]() 1989 blev Koit bäste Sportfahrer totalt det året. ![]() 1990 var jag återigen beifaher till brorsan och körde Koits M5:a som föråkare under uppkörningen. Till 1990 hade brorsan dock köpt M3 SportEvo:n med 2,5-litersmotor(tervlig bil det där ![]() Koit kom två i gruppen bland routiniert efter Dr Pehrson och brorsan kom 3:a. 1991 var det då dags för mig att gå kursen som förare för första gången med min hustru Anki som beifahrer, i en std Golf GTI 16V-88. Det resulterade i en 2:a plats i gruppen(inklämd mellan två svenska M3 Sport Evo:s) och en 9:e plats totalt bland Sportfahrers. 1992 åkte jag med som beifahrer med brorsan igen. Koit körde då en Carrera Cup och min systerson, Johan, fick låna Koits TurbOCup. Brorsan vann gruppen(givetvis tack vare en bra coatchning av beifahrern ![]() ![]() 1993 var det min tur att få låna Koits TurbOCup. Dess fjädring var dock så hård att den studsade metervis i sidled i vissa snabba partier. ![]() ![]() Jag blev inte riktigt vän med den bilen under den kursen och hamnade på en snöplig 5:e plats i gruppen. ![]() ![]() Fick istället glädjas åt att Koit vann gruppen och brorsan kom 2:a. Det hade annars varit snyggt om jag kommit 3:a... Sedan dess har det rullat på med tursitkörningar isnitt en gång per år. Nästa veckas resa tror jag blir den 18:e i ordningen till Ringen(+ ett par resor då jag tittat på 24-timmars). _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Vi var inte av, men han fick dock ett rejält ställ uppe vid Adenauer Forst. Annars gick varvet fint. har dock ingen uppfattning om kvaliten m.a.p spårval e.t.c men fort gick det i alla fall. Jag trodde vi skulle prata mer under varvet men det enda Koit sa var "jääävlar" när han fick uppstället och "flytta dig din jävel" om en MC som vi kom i kapp och inte flyttade på sig omgående, vi låg ca 1m bakom honom.... _________________ Bo-Göran Antonsson |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2362 besök totalt |