Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2261 totalt) |
Skillnad mellan Seat Arosa och VW Lupo?
Hur mycket skiljer egenligen mellan Lupon och Seat Arosa? Har lite funderingar på någon av dem men Altean är klart vanligare hos handlarna och de sägs vara samma bil i grunden.. Förutom nosen så ser de lika ut och enlig min Demon Tweeks-bibel så är chassibitarna om inte samma så i alla fall "interchangable" (hittar inget bra ord på svenska..). Så vad skiljer? Att motorn är det gamla liket på 60 hästar kan jag ta, jag har inte så bråttom.. (Därmed inte sagt att man inte kan bättra på snittförbrukningen genom att hålla jämn fart i kurvorna ![]() _________________ Absolute beginner |
Antar att du menar Arosa när du skriver Altea (Altean finns ju knappt som beggad och är ju en helt annan bil).
Så vitt jag vet skiljer det endast på frontdetaljerna, dvs huv, lysen och front. Ev kan inredningen vara annorlunda. [Har själv bara kollat på Lupo utvändigt..] I övrigt borde det vara "bolt on"... _________________ Mårten Kluck |
Arosa har 1.4 på 60hk och Lupo 1.4/75hk (modernare motor) och Arosa har gamla polons inredning medans Lupon fick en nydesignad. Lupon har dessutom mer stdutr såsom sidoairbags vilket inte Arosan har. Dessutom så har Lupon bättre detaljkänsla.
_________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
Seaten saknar oftast AC, då de var väldigt ovanligt i en Arosa.
Sista modellen fanns med AC som tillval, 02-03. Sen fanns dom med 100hk i Spanien, men far att inte konkurrera med Lupo fick dom rusta ner för vår marknad. _________________ Tommie Blomqvist |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2261 totalt) |