Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1895 besök totalt |
Defensiv körning förbjuden?
Under Raceweek var det diskussion bland några förare om defensiv körning. Att "först in i kurvan väljer spår" vet jag sen tidigare att det inte gäller längre, om den regeln någonsin gällt. Kontentan för mig var iaf att om man ska bevaka sin position och köra defensivt, ska man bestämma sig för detta tidigt och etablera "innerspår" redan på rakan innan om man har kombattanten klart bakom sig. Om någon dyker innanför i kurvan är det för sent att stänga, då är det bara att lämna plats. Jag tycker detta låter som en vettig hållning som borde medföra att onödigt carambolage undviks och gör det enkelt för både tävlande och tävlingsledning att hålla reda på vad som gäller. Klart vettig nivå. Men när jag kollar i Tävlingsregler Racing, RA ( http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL.
Här beror förstås tolkningen på vad som definieras som "omkörande", om det menas ngn som har överlapp så är det kanske tydligt (?), men om det menas någon som är snabbare och närmar sig..... Sen beror det på vad som menas med att "hindra", är det att vara i vägen framför, eller även i sidled, så att den omkörande inte kan hålla sitt idealspår? Vissa saker förtydligas senare i texten:
1. Vad innefattas att "hålla åt sidan....", vilken sida som helst, eller? Här skrivs "upphunnen" och eftersom man ska hålla åt sidan tolkar jag det som någon som är temporärt snabbare och som inte ännu har överlapp. Är det tack vare att det är en för svår bedömning om man möjliggjort omkörning eller inte man kan klara sig om man väljer ett defensivt spår tillräckligt tidigt? Men egentligen ser det ju klart ut. Man ska släppa om ngn som närmar sig bakifrån. 2. Det kan tilläggas att visande av blåflagg inte begränsas till bilar som varvas. Blåflagg ska tydligen visas även för bilar på samma varv! 3. Tja, vad är en "stängning"? Ett tidigt defensivt spår har ju det syftet. 4. Här är ju delen efter "såsom" tydlig och välgrundad. Men det skrivs som exempel och om man backar till "Manöver, avsedd att förhindra annan tävlande" så kan ju allt agerande för att hindra omkörning, även om det är mjuka och välplanerade "manövrar" rymmas inom den definitionen. Lite noggrannare läsande av reglerna har snarare rört till det för mig än att ge tydliga svar. Nu förstår jag att det förmodligen finns en fungerande praxis, men det skulle ju inte skada om det var glasklart i reglerna. om man tolkar RA bokstavstroget kommer iaf jag fram till att täta kubbningar med bevakande av position egentligen är förbjudna och det är väl inte riktigt meningen? Lite väl mesigt blir det väl om vi ska hålla på och vinka om varandra? ![]() Någon kanske vet glasklart vad som gäller? Annars kan det vara intressant med en diskussion runt detta. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Min tolkning är följande.
om man blir utsatt för ett omkörningsförsök genom att någon "sticker in nosen" så skall man hantera detta genom att håla sig på banan så att det finns plats på "innern" för den andra bilen. Dvs man skall lämna en bilbredd+marginal till apex. Detta gör ju att man kommer köra långsamare genom kurvan, men även den omkörande får ju ett uselt spår. Den omkörande måste se till att inget rikmoment uppstår vilket bl.a. innebär att han inte får skära ut/pressa ut den omkörde vid utgången. Man får alltså inte gå in och stänga när någon stoppat in nosen. Men när du kör ute på banan så är min uppfattning att så länge man inte stänger så har man rätt att köra ett defensivt spår tills dess blåflaggen dyker upp(2b friskriver ju en från ansvar att kolla i backspeglarna). Om bilen är markant mycket snabbare så bör man väl flytta sig (vilket även gäller om man får blåflagg) åt sidan på lämpligt ställe. Skulle något hända vid en omkörning där man håller sitt spår/racingspår så är den omkörande skyldig då han endast får köra om om det kan ske utan fara (m.a.o.måste framförvarande vara medveten om att han håller på att bli omkörd.) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag håller i stort sett med Christian, men jag vete tusan om det tillämpas särskilt väl, speciellt inte om man tittar på t.ex. F1 och WTCC.
FIA:s originalregel ser kanske lite annorlunda ut, men i stort sett är de ju identiska, så det känns lite konstigt att det inte verkar praktiseras internationellt. Blockning har jag t.ex. aldrig sett någon bli fälld för, annat än i karting. Att välja att i tid gå över till ett defensivt innerspår inför en kurva är ju som jag fattat det tillåtet, åtminstone som ett rimligt praxis, bara man håler det spåret och inte går tillbaks igen, men att i sista sekunden kasta över bilen för att blocka den bakomvarandes omkörningsförsök när han går ut och sätter in "stöten" är väl egentligen förbjudet enligt reglerna, men det ser man ju massor av och de enda gångerna jag sett någon bli fälld för det är, som sagt, i karting. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag känner igen det ni skriver, men hur kopplas praxis till vad som faktiskt står i reglerna?
Något jag inte heller hittar uttryckligen beskrivet är den omkörandes ansvar i en situation. Det är rätt ensidigt fokus på den omkörde i regeltexten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1895 besök totalt |