Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Cornerweighting | << 1, 2, 3, 4 >> 28 besök senaste veckan (107868 totalt) |
Kan man lika gärna justera längden på den ena krängningshämmarlänken i förhållande till den andra som att justera säteshöjden för fjädrarna på fjäderbenen? om inte, varför
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Intressant fråga. Ngt svar har jag inte men att det påverkar resultatet om krängare eller bussningar låser/skärvar det vet jag. Det blir följdfel av detta och mätningen blir missvisande... Så jag tillskriver att man justerar på sätena. *funderar som en gnu över varför* |
||||||
Hysteres är nog rätt svar.
Justera igen behöver man inte...om man bara ser till att ha rätt längd på krängarstaget. |
||||||
citat:
Kan man lika gärna justera längden på den ena krängningshämmarlänken i förhållande till den andra som att justera säteshöjden för fjädrarna på fjäderbenen? om inte, varför Vad händer nu om du vill justera krängarn? (typ under e överstyring) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Mja, det blir en krånglig väg att gå. Jag säger "mja" därför att i en specifik situation så blir det samma sak. Men man vill kunna jobba med krängningen separat från hänsynstagande till bumb-heave situationen. Och det finns ingen egenterlig orsak, som att det skule vara lättare, till varför man skulle gå denna vägen. Och OM man gör det så har man förmodligen klart för sig VARFÖR man gör så. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
jag gissar på att jag har lite ojämnvikt i min bil.
vid hård inbromsning så låste alltid vänster bakhjul och fick då sladd... rumpan driftade åt vänster. vid bilprovningen var bromsresultaten kanonbra.. typ skilde inte nåt alls. känner nån igen 'syndromet'? _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Att bilen driftade till vänster när du låste VF är inte konstigt. Du har flyttat över all bromskraft till höger sida och bilen vill vrida sig åt vänster. Skulle mycket väl kunna vara att du har en obalans i bilen i HF/VB. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Hm, tror du missade kaffet i morse Anders Han skriver att han låser VB och sen drift åt vänster, inte VF. Brukar väl vara så att det hjul man låser först är det med minst vikt på sig, om bromskraften är helt perfekt fördelad? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Kaffe Vaken _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
jag gjorde en amatörmässig vägning i somras,, genom att köra upp ett hjul i taget på en stor våg.
men vågens noggrannhet är ca +-10kg och jag vill minnas att just vänster bak var något lättare. så det kan juh mycket väl vara fallet.. men det skiljde bara 10kg enligt vågen... kan juh vara mer om man går i utkanten av toleransen på vågen. Sen var det juh inte ett helt korrekt sätt att mäta på. men.. nu en följdfråga.. kommer ihåg att just höger fram var om jag minns rätt ~40kg tyngre.. om jag har mera grepp på höger fram.. får bilen en 'vridning' då så att rumpan vill åt vänster? _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
om HF är 40 kg tyngre så måste VB också vara ungefär lika mycket tyngre. Det är alltså fel på mätningen. Jag gör bland annat hörnviktsmätningar. Ring 0171-27690. _________________ Kjell Bodin |
||||||
Hmm, detta skulle innebära att garagemetoden för att justera CW med domkraft och tejpmärken är helt värdelös?
Skönt, då var det inte mitt huvud det var fel på ändå, jag har aldrig fattat hur i h-e det skulle fungera. Synd bara att jag lade några timmar på att blästra och preppa ett gammalt domkraftslyftpunkt just för detta. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag gjorde på skoj en mätning med domkraft och tumstock på racebilen. Först ställde jag rideheight rakt upp och ner på golvet. Sen lyfte jag med domkraft i mitten bak och justerade fram tills båda sidorna var lika höga. Gjorde sedan samma procedur åt andra hållet. När jag var klar ställde jag upp bilen på mina vågar för att kolla hur mkt som var fel. Fick nästan en chock på hur bra det blev. Crossweight låg på 49,8% och det anser jag vara högst åkbart för gärsgårdsracing som jag håller på med _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
om det är Utzon-metoden du menar så är den inte värdelös, men den ger inte det resultat som Herr Utzon beskriver. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Förutsatt att bilen väger lika mycket på höger respektive vänster sida; vilket är det bästa utgångsläget.
Vad tar du för en så'n? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Domkraftsvarianten kan säkert funka skäligt bra för gräsrotsåka förutsatt att man har relativt mjuka fjädrar, är ytterst nogrann och kanske har lite tur. Problemet är att man aldrig vet hur bra/fel det blir om man inte kan kontrollera på en våg som du Anders.
|
||||||
OK! Jag trodde ungefär:et hade med olika spårvidd fram och bak att göra. /en som har en bil som är 40 kg vänstertung. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Kjell: Alla bor inte i Enköping...
Dude: det där var "garagemetoden plus", det där var inte som jag fått den beskriven. Frågan är bara hur man vet vad som är "rakt". Utgår man från vad som såg bra ut när den stog på alla fyra? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Racetech Cornerweighting | << 1, 2, 3, 4 >> 28 besök senaste veckan (107868 totalt) |