Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sidovagns-racing.
1 besök senaste veckan (2462 totalt)
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Sidovagns-racing.

En liten fundering jag hade.. Skulle man kunna bygga en sidovagnsmaskin, och kalla den för "Trike" ?...

om man följer reglerna för trike dvs

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Sidovagns-racing.

AndreasNystrom skrev:
En liten fundering jag hade.. Skulle man kunna bygga en sidovagnsmaskin, och kalla den för "Trike" ?...

om man följer reglerna för trike dvs


Följer du reglerna för trike blir det ingen sidvagn... I grund säger reglerna för sidvagn att fram- och 1 bakhjul endast ska göra ett spår, och sidvagnshjulet ett eget. Trike har 3 spår, framhjulet i mitten och bakhjulen på utsidan.

Edit, varför förena de sämsta egenskaperna från 2 världar till 1 fordon?

_________________
Roland Johansson
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
okej.. dum fråga känner jag nu såhär efteråt

Men jag såg lite sidovagnsrejsing, och tänkte att man kanske skulle se någon bygga en sådan vagn, som gick att regga för gatåkning.
Frågan är bara om frugan vill vara den som ligger halvvägs utanför sidovagnen?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



Var det inte en finne som hade fått tag i ett sidvagnschassi som han gatreggat? Har hört talas om att det skulla varit en sådan i Anderstorp under MotorGP dagarna.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Superkart skrev:
Var det inte en finne som hade fått tag i ett sidvagnschassi som han gatreggat? Har hört talas om att det skulla varit en sådan i Anderstorp under MotorGP dagarna.


Jag har sett den, så den finns.

Extrautrustningen för dagen var "orange cykelvimpel" av den modell ungarna har på sina trampcyklar samt nga kg barlast samt packning som burkslav. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



AndreasNystrom skrev:
okej.. dum fråga känner jag nu såhär efteråt

Men jag såg lite sidovagnsrejsing, och tänkte att man kanske skulle se någon bygga en sådan vagn, som gick att regga för gatåkning.
Frågan är bara om frugan vill vara den som ligger halvvägs utanför sidovagnen?


Med rätt besiktningsman och rätt dag kan allting konstigt smita igenom.
Har under åren vid några tillfällen sett en 'räjs' sidvagnsekipage som varit registrerat, haft lyse etc och cykelvimpel för att inte bli helt överkörd hela tiden. Var en 'kortskorpa' den jag sett, vet inte om det varit samma eller om det finns flera.
Gissar att motorn var utbytt mot någon sunkig 4taktare istället för originalets vilda 4 cylindriga 750cc 2takt på allt mellan 140 -170 hästar...

Vet också att någon på mitten av -80talet lyckades registrera en yamaha Tz250 efter att monterat lysen etc, måste haft saftiga fina bilder på besiktningschefen i någon prikär situation...

Men ställ dig frågan om du verkligen vill köra med ett sådant ekipage i trafik, mycket stor risk att bilar och lastbilar inte alls ser dig. Mindre än 60cm under marken är du under stötfångarna på många bilar

_________________
Roland Johansson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En kompis till mig hade en registrerad TZ250/350, men med vässad trecylindrig Kawa 750-motor, 2T.
Yammamotorn hade en tendens att gå sönder, så det fick bli nåt med lite mindre hysterisk trimningsrad.
Han åkte på MC-semester med den och hade den faktiskt som enda fordon ett tag - en utmärkt till-och-från-jobbet-hoj. Inte världens bekvämaste fordon, får jag säga. En kort testtur så kändes det som alla plomber var på väg ur tänderna och minimal sits med ca 3 mm stoppning kan bli lite jobbigt vid dagsturer på 40-50 mil. Dessutom sprack det mesta sönder efter ett tags vibrerande.

Men det verkar inte så svårt att lyckas registrera de mest konstiga motorcyklar.
Det har ju inte gjorts så mycket åt säkerheten på det fordonet de senaste 100 åren, så det är kanske inte så noga?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



AndersY skrev:
En kompis till mig hade en registrerad TZ250/350, men med vässad trecylindrig Kawa 750-motor, 2T.
Yammamotorn hade en tendens att gå sönder, så det fick bli nåt med lite mindre hysterisk trimningsrad.
Han åkte på MC-semester med den och hade den faktiskt som enda fordon ett tag - en utmärkt till-och-från-jobbet-hoj. Inte världens bekvämaste fordon, får jag säga. En kort testtur så kändes det som alla plomber var på väg ur tänderna och minimal sits med ca 3 mm stoppning kan bli lite jobbigt vid dagsturer på 40-50 mil. Dessutom sprack det mesta sönder efter ett tags vibrerande.

Men det verkar inte så svårt att lyckas registrera de mest konstiga motorcyklar.
Det har ju inte gjorts så mycket åt säkerheten på det fordonet de senaste 100 åren, så det är kanske inte så noga?


Hysterisk trimningsgrad på tz motor Är ju inte mycket mer än 240 literhästar... Är ju knappt någonting, men kolvarna håller inte mycket mer än 50 mil om man varvar den rätt.

Vad ska du göra i säkerhetsväg, stödhjul

Undrar om det är den hojen jag nämnt som sedan fick motorn bytt eller ännu en galning.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Sidovagns-racing.
1 besök senaste veckan (2462 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande