Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sidovagns-racing.
1 besök senaste veckan (2462 totalt)
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Sidovagns-racing.

En liten fundering jag hade.. Skulle man kunna bygga en sidovagnsmaskin, och kalla den för "Trike" ?...

om man följer reglerna för trike dvs

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Sidovagns-racing.

AndreasNystrom skrev:
En liten fundering jag hade.. Skulle man kunna bygga en sidovagnsmaskin, och kalla den för "Trike" ?...

om man följer reglerna för trike dvs

Följer du reglerna för trike blir det ingen sidvagn... I grund säger reglerna för sidvagn att fram- och 1 bakhjul endast ska göra ett spår, och sidvagnshjulet ett eget. Trike har 3 spår, framhjulet i mitten och bakhjulen på utsidan.

Edit, varför förena de sämsta egenskaperna från 2 världar till 1 fordon?

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
okej.. dum fråga känner jag nu såhär efteråt

Men jag såg lite sidovagnsrejsing, och tänkte att man kanske skulle se någon bygga en sådan vagn, som gick att regga för gatåkning.
Frågan är bara om frugan vill vara den som ligger halvvägs utanför sidovagnen?

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Var det inte en finne som hade fått tag i ett sidvagnschassi som han gatreggat? Har hört talas om att det skulla varit en sådan i Anderstorp under MotorGP dagarna.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Superkart skrev:
Var det inte en finne som hade fått tag i ett sidvagnschassi som han gatreggat? Har hört talas om att det skulla varit en sådan i Anderstorp under MotorGP dagarna.

Jag har sett den, så den finns.

Extrautrustningen för dagen var "orange cykelvimpel" av den modell ungarna har på sina trampcyklar samt nga kg barlast samt packning som burkslav. thumbs up

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndreasNystrom skrev:
okej.. dum fråga känner jag nu såhär efteråt

Men jag såg lite sidovagnsrejsing, och tänkte att man kanske skulle se någon bygga en sådan vagn, som gick att regga för gatåkning.
Frågan är bara om frugan vill vara den som ligger halvvägs utanför sidovagnen?

Med rätt besiktningsman och rätt dag kan allting konstigt smita igenom.
Har under åren vid några tillfällen sett en 'räjs' sidvagnsekipage som varit registrerat, haft lyse etc och cykelvimpel för att inte bli helt överkörd hela tiden. Var en 'kortskorpa' den jag sett, vet inte om det varit samma eller om det finns flera.
Gissar att motorn var utbytt mot någon sunkig 4taktare istället för originalets vilda 4 cylindriga 750cc 2takt på allt mellan 140 -170 hästar...

Vet också att någon på mitten av -80talet lyckades registrera en yamaha Tz250 efter att monterat lysen etc, måste haft saftiga fina bilder på besiktningschefen i någon prikär situation...

Men ställ dig frågan om du verkligen vill köra med ett sådant ekipage i trafik, mycket stor risk att bilar och lastbilar inte alls ser dig. Mindre än 60cm under marken är du under stötfångarna på många bilar

Täby
Här sen Feb 2003

En kompis till mig hade en registrerad TZ250/350, men med vässad trecylindrig Kawa 750-motor, 2T.
Yammamotorn hade en tendens att gå sönder, så det fick bli nåt med lite mindre hysterisk trimningsrad.
Han åkte på MC-semester med den och hade den faktiskt som enda fordon ett tag - en utmärkt till-och-från-jobbet-hoj. Inte världens bekvämaste fordon, får jag säga. En kort testtur så kändes det som alla plomber var på väg ur tänderna och minimal sits med ca 3 mm stoppning kan bli lite jobbigt vid dagsturer på 40-50 mil. Dessutom sprack det mesta sönder efter ett tags vibrerande.

Men det verkar inte så svårt att lyckas registrera de mest konstiga motorcyklar.
Det har ju inte gjorts så mycket åt säkerheten på det fordonet de senaste 100 åren, så det är kanske inte så noga?

#24, #64, #88
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
En kompis till mig hade en registrerad TZ250/350, men med vässad trecylindrig Kawa 750-motor, 2T.
Yammamotorn hade en tendens att gå sönder, så det fick bli nåt med lite mindre hysterisk trimningsrad.
Han åkte på MC-semester med den och hade den faktiskt som enda fordon ett tag - en utmärkt till-och-från-jobbet-hoj. Inte världens bekvämaste fordon, får jag säga. En kort testtur så kändes det som alla plomber var på väg ur tänderna och minimal sits med ca 3 mm stoppning kan bli lite jobbigt vid dagsturer på 40-50 mil. Dessutom sprack det mesta sönder efter ett tags vibrerande.

Men det verkar inte så svårt att lyckas registrera de mest konstiga motorcyklar.
Det har ju inte gjorts så mycket åt säkerheten på det fordonet de senaste 100 åren, så det är kanske inte så noga?

Hysterisk trimningsgrad på tz motor Är ju inte mycket mer än 240 literhästar... Är ju knappt någonting, men kolvarna håller inte mycket mer än 50 mil om man varvar den rätt.

Vad ska du göra i säkerhetsväg, stödhjul

Undrar om det är den hojen jag nämnt som sedan fick motorn bytt eller ännu en galning.

Sidovagns-racing.
1 besök senaste veckan (2462 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande