|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745

02 Sep 2005 14:37
PlayR skrev: | RS6 skrev: |
Ja, jäklar jag blev imponerad när du kom ner så mycket på slutet, friskt kört
Nu får du allt berätta vad som är gjort med bilen, orginal är den väl inte?
Ja, Charlie kan köra, inte har han ABS heller  |
Tittar man på tiderna så körde jag lite fortare för varje varv, delvis pga däcktryck o temp men också för att jag lärde mig bana och bil bättre och bättre. Jag är övertygad att bilen kan prestera bättre än så, därför vore det kul att nöta lite till och eliminera några av de många förarmissarna..
I stora drag det som är gjort med bilen:
Motor: Starkare bottendel o vassare kammar. Original turbo och grenrör. Autronic sprut, öppet filter och 3" rör. Intercoolern är något (!) större än original..
Väghållning: HKS coilovers, de flesta bussningar bytta samt AP racing ok och skivor fram. I söndags körde jag på Michelin Pilot Sport Cup. |
Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare.
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745

02 Sep 2005 14:42
avus skrev: | Chrisss skrev: |
Håller med.
Efter första gången var jag inte alls kompis med banan. Körde ca. 1:25,50
Andra gången kapade jag ca 1,5 s och hade lärt mig rätt att åka sakta nog där det är
nödvändigt samt att våga åka fort där det går.
Tredje gången hade jag uppgraderat haldexen + bytt bussningar i framvagnen,
kapade 0,47s vilket var min gissning och målsättning med dagen.
Kan inte köra fortare nu. Min 1.23,58 körning var 99,999 felfri.
Min slutfart över mål brukar vara 139 km/h +/0 = alltid samma.
(250 hk 1440 kg lättad och halvtank med förare)
Hoppas det blir ny bana utan 300 m rattlås nästa år. |
ojdå där gick mitt självförtroende i botten... Första gången inte kompis med banan 1,25... Jodu jag skulle hjula om jag gjorde under 1,30 ...
och då har jag ändå ca 170 över mållinjen om jag inte såg helt fel |
Låt dig inte luras av chriss sleeper, jag kan svära på att chassit i den A3 är så mycket bättre än RS4an . Har åkt med Chriss, det är rena race chassit i bilen Men så kan han ratta sin bil riktigt bra oxå
Jag åker nog inte med till Spa. Då jag åker till ringen nu på Scuderian
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9

02 Sep 2005 15:06
torque skrev: |
Har du HKS camberplattor också eller är det original infästning av fjäderbenen? |
Det är ju inte min bil så jag är inte säker , men tror det sitter standard.
_________________ Mikael Hällqvist
|
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9

02 Sep 2005 15:23
RS6 skrev: |
Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare. |
Lyssnar man på firmorna och evo-förståsigpåarna så stoppar original-turbon vid c:a 400 hk. Kammarna som sitter i bidrar till ett sanslöst trevligt register, har ingen exakt siffra men tror att 600 Nm är i underkant..
_________________ Mikael Hällqvist
|
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9

02 Sep 2005 15:25
RS6 skrev: |
Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare. |
Lyssnar man på firmorna och evo-förståsigpåarna så stoppar original-turbon vid c:a 400 hk. Kammarna som sitter i bidrar till ett sanslöst trevligt register, har ingen exakt siffra men tror att 600 Nm är i underkant..
_________________ Mikael Hällqvist
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3266

02 Sep 2005 17:09
RS6 skrev: | avus skrev: | Chrisss skrev: |
Håller med.
Efter första gången var jag inte alls kompis med banan. Körde ca. 1:25,50
Andra gången kapade jag ca 1,5 s och hade lärt mig rätt att åka sakta nog där det är
nödvändigt samt att våga åka fort där det går.
Tredje gången hade jag uppgraderat haldexen + bytt bussningar i framvagnen,
kapade 0,47s vilket var min gissning och målsättning med dagen.
Kan inte köra fortare nu. Min 1.23,58 körning var 99,999 felfri.
Min slutfart över mål brukar vara 139 km/h +/0 = alltid samma.
(250 hk 1440 kg lättad och halvtank med förare)
Hoppas det blir ny bana utan 300 m rattlås nästa år. |
ojdå där gick mitt självförtroende i botten... Första gången inte kompis med banan 1,25... Jodu jag skulle hjula om jag gjorde under 1,30 ...
och då har jag ändå ca 170 över mållinjen om jag inte såg helt fel |
Låt dig inte luras av chriss sleeper, jag kan svära på att chassit i den A3 är så mycket bättre än RS4an . Har åkt med Chriss, det är rena race chassit i bilen Men så kan han ratta sin bil riktigt bra oxå
Jag åker nog inte med till Spa. Då jag åker till ringen nu på Scuderian  |
Jupp, den går rätt hyffsat, vi provade varandras bilar för ett tag sedan. Och det ja kan säga är att audin är grymt lätthanterad och har ett grymt bett, nästan tråkigt enkelt, liksom bara vrida ratten å gasa så gick det skitfort , trots att jag tog ett lugnt varv så gick det ändå på 1.33, har kört 1.34 som bästa med min kärra =)
Det där med mållinjehastigheter är konstigt, vet inte om min mätare visar konstigt men 140km/h med min kärra låter på tok för mycket...
|
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466
_________________ Henrik Troeng
|
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233

05 Sep 2005 06:19
_________________ Christian Lindblom
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Trådstartare

05 Sep 2005 08:07
Jag har också S-line chassi
Tror kombinationen r-däck, liten bil med go' effekt och quattro är alldeles förträfflig på Challenge.
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863

05 Sep 2005 08:42
_________________ John Carlsson
________________________
Porsche 996 GT3 Cup 2004
|
AZAD
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256

05 Sep 2005 09:23
Cédric skrev: | nästan tråkigt enkelt, liksom bara vrida ratten å gasa så gick det skitfort |
Det är en 4wd, blir inte enklare än så.
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771

07 Sep 2005 10:30
Erik B skrev: | Klucken skrev: | Hur är det med Slicks i Challenge? tillåtet eller inte??
|
På Challenge VIP är det godkänt med slicks. Annars inte  |
Halloj
Såg att ni hade det kul på Tullinge och VIP träffen tråkigt att jag inte kunde vara med och köra(Du fick mitt mail om det hoppas jag *förvirrad*)
Får man fråga vilka som åkte på slicks av dom som var med? Kollade ju listan och såg att jag numera endast ligger på sjätte plats, attans... ;-)
Nästa år skall jag ta revanch med en förhoppningsvis bättre fungerande bil för det har ju absolut inget med chaffören att göra, hehe!
Mvh
Pete
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771

07 Sep 2005 11:50
Anders Jonsson skrev: | Däckvärmare och slicks på slalomkörning med polarna? Vart är världen på väg?  |
haha det kan man undra... En gatbil åker väl på gatdäck
/pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771

07 Sep 2005 12:39
Nu har jag läst hela tråden och jag tror att jag fått svar min fråga om slicksen.. Känns bra att ditt är så många som är snabbare på R-däck  Måste ju skylla på nåt  hehe
Såg kul iallafall!
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917
_________________ Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 478

11 Sep 2005 19:54
PlayR skrev: | RS6 skrev: |
Så vad ger det i hk och vrid?
Känner som du, det går att köra lite fortare. Själv vet jag att jag inte kör så bra runt hårnålen innan målgång. Tas den rätt finns en del tid att spara. Samt kör jag ej heller tillräckligt fort de sista svängarna på flygrakan(innan man just lämnar den) Det är dessa ställen jag har mest problem med. Som helhet kan det nog gå lite fortare. |
Lyssnar man på firmorna och evo-förståsigpåarna så stoppar original-turbon vid c:a 400 hk. Kammarna som sitter i bidrar till ett sanslöst trevligt register, har ingen exakt siffra men tror att 600 Nm är i underkant.. |
Det låter ungerfär som man åkte moppe för i tiden det finns alltid lite att ge Varför åker alldrig Simme då? Suck att man inte var där,och kollade ,men nästa år kanske man kan köra där? Ska börja bygga en gat/ban Impreza i october och den ska vara klar i vår
_________________ Micke Bernebrandt
NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
|
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9
_________________ Mikael Hällqvist
|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3011

17 Jan 2006 15:00
Det ryktas att repotaget ifrån dagen är med i senaste numret av Automobil som finns ute i butik nu. Har dock inte läst det själv än.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
PlayR
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 9

17 Jan 2006 17:23
Andreas Millbro skrev: | Det ryktas att repotaget ifrån dagen är med i senaste numret av Automobil som finns ute i butik nu. Har dock inte läst det själv än.  |
Ja, stämmer.. Konstigt bara hur nästan varenda bil som var där finns med på bild eller i intervju, men inte ett ord om bilen som ingen hängde på..
Kul med en tidning med objektiva reportage, haha..
/Micke
_________________ Mikael Hällqvist
|
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379

18 Jan 2006 14:02
Jo, så kan det gå när artikelförfattaren inte håller ordning på vem som hamnar var. I min lista saknades du helt enkelt. Den baserade sig på anteckningar från den något förvirrade whiteboarden och jag måste ha missat dig. Sorry. Men du var ju snabbast ändå. Seriöst bra!
/ Jonas Jarlmark
|
|