Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7006 totalt) |
Glöm RoadSport............Dom vill bara ha Lotus 7.
Skulle du fixa bilen så att du klassar in.........så skriver dom bara om reglementet..........så då är det kört ändå. Låt dom leka i sin sandlåda. Modsport är en utomordentlig klass.......men din motor kanske har förmycket volym. Så jag röstar också på Slc GT............ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ok, ok, jag böjer mig för grupptrycket och siktar på SLC GT istället ![]() ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Fick du inte mitt PM med listan på besiktningsmän? men annars så finns dom listade här: http://www.sbf.se/ht-php/nytt.php3?_ID=29&_IN=32#336 och kolla sen adresserna på dom så ser du vem som är närmast.... fast Erik Emanuelsson vet jag besiktar många SLC bilar.... Och Sune olsson är van med Jänkare.. iallafall Camaros..
|
||||
Tyvärr är det bara att glömma Roadsport, din bil är helt enkelt för brutal. Men det hade varit häftigt! Tyvärr tillåts bara 50 kg barlast så det hade ju varit svårt att lasta upp den i vilket fall.
Jag kan inte riktigt hålla med om detta. Det är många i Roadsport som inte gillar skillnaden mellan hembyggda lätta bilar (dvs sevenbilar)och "vanliga". Fråga t ex Peter Utzon så kommer du att få höra en del... Diskussionerna mellan olika grupperingar av Roadsportförare har varit mycket långa och hårda denna vinter! Men man måste ändå inse att syftet med reglerna är att få bilarna att vara någorlunda lika körbara. Hur skriver man ett sånt reglemente? Sen finns det de som bara vill se gamla MGB och Lotus Elan tävla i näst intill orginalskick i Roadsport men de är inte så många. Det finns ju redan serier för historiska standardbilar så... I vilket fall så kommer SSK att ta över serien från MGCC, vi får se hur det blir då!? Hoppas ni förstår att jag inte är någon fanatisk anhängare av Roadsportreglementet och serien i sig, det råkar bara passa den bil jag har och den plånbok jag har. Därför kör jag i serien. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Faktum är att det är bl.a. ett gäng Sevenåkare som varit med och drivit fram det mer frisläppta däcksreglemente som stegvis kommit fram under senare år.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
hmmm, jag brukar få ett mail när jag har ett nytt PM men har inte fått nått. Jag går in och tittar på mina PM. Tackar ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
||||
Det där med däcken var (är?) ju ett problem i Roadsport. Lite märkligt att man kan ha i princip fria däck men ändå klassa dem i två kategorier som ger olika tillåten vikt.
Det problem som givetvis uppstår är ju att det kommer att dyka upp R-däck som ännu inte finns på den "officiella R-däck listan" men som ger stora fördelar för de som har dem då deras vikt blir lägre. Förra året blev det, som många av er säkert vet, lite löjligt när en seven med "gatdäck" (Kumho R-däck) i Roadsport C körde snabbare runt Knutstorp än Roadsport B bilarna med R-däck. Ska man ha två olika däckklasser som ger olika tillåten vikt så måste man nog ha två enhetsdäck! Det som gäller i år och i fortsättningen är ju att alla däck ger lika vikt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Har jag misstolkat något, eller är det inte så att R-däcksregeln nu är borta? E-märkning (eller vad nu gatgodkännande heter) är väl allt som krävs?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ja, det är ju det jag skrev alla däck är lika och ger samma vikt (eller egentligen tillägg). Jag uttryckte mig väl dumt...
Så här har jag fattat att det blir: I år ligger viktklasserna kvar som innan, t ex C= 7 kg/hk osv. Dessutom har R-däckstillägget på 10% tagits bort. Nästa säsong och frammåt justeras gränserna med 10% så att C= 7,7 kg/ hk. Även fortsättningsvis är R-däcktillägget borta. E-märkta däck är allt som krävs. Anledningen till att gränserna inte justeras redan i år är att SBF av någon märklig anledning inte tillät den ändringen. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det är ingen konst att skriva ett sådant reglemente........det kan jag fixa på en dag. Grundfelet är , att de smalaste fälgarna är 7 tum..om jag inte mins fel. 7 tum kan man ha till 900kg.......om jag inte mins fel igen....... Sevenbilarna väger mycket minder........och om fälglistan skulle vara rättvis.....skulle Seven åka på 4,5 Tum....eller något sånt. Siffrorna är inte exakta.......utan jag använder dom för att påvisa problemet. Min åstkt är........att om någon skriver ett så orättvist reglemente.......och favotiserar en typ av bilar.........då klagar man inte, utan man byter klass och hoppas på att idiotklasser dör av sig själva. Man kan inte argumentera med idioter. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det låter ju lovande...... MGCC är de största rövar jag träffat på.......1988 när jag åkte RoadSport A...med Cobran........tyckte MGCC på fullt alvar, att Roadsport a inte skulle få köra på Knutstorp...........för att vi åkte för fort. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det här kördes det efter 03:
Tävlingsvikt under 850 kg: grundbredd 195 mm Tävlingsvikt 851 - 900 kg grundbredd 215 mm Tävlingsvikt 901 - 1000 kg: grundbredd 225 mm Tävlingsvikt 1001 - 1100 kg: grundbredd 245 mm Tävlingsvikt 1101 - grundbredd Fritt med 5% effekttillägg per 10mm ökning av däcksbredden. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() ![]() Fånighetsfaktorn på det var hög. Racing ska ju gå fort! I övrigt hänvisar jag bara till hur jag som publik uppfattat arrangemangen. Vilket är mkt possitivt. Men jag har ju inte kört i MGCC så... |
||||
Vad väger en Seven i tävlingsskick ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om det skulle vara konsekvent , skulle det se ut så här. 500-600.........165 601-700.........185 701-800.........195 801-900.........215 Men då kanske man skulle trampa någon kompis på tårna > ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Vass Corvette i Roadsport?
Roadsporträknaren är helgalen! Eller baserar den sig på förra årets reglemente? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Vass Corvette i Roadsport?
Jag tror den jag har är för 2002 års reglemente. Titta på programmerarens egen hemsida för nyare versioner: http://212.181.69.188/Roadsport/road ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7006 totalt) |