Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motormodifieringar för banåka
1, 2   >>
7387 besök totalt
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Som rubriken lyder. Vad har ni som åker bana gjort för ingrepp på motorn för att den skall hålla bättre och även få lite mer effekt.
Är inte intresserad av turbo eller kompressor i nuläget.
Min motor är förövrigt orginal men hade tänkt rusta upp den och se till att den klarar att bli piskad rejält.

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Re: Motormodifieringar m20b25

Henke YZ skrev:
Som rubriken lyder. Vad har ni som åker bana gjort för ingrepp på motorn för att den skall hålla bättre och även få lite mer effekt.
Är inte intresserad av turbo eller kompressor i nuläget.
Min motor är förövrigt orginal men hade tänkt rusta upp den och se till att den klarar att bli piskad rejält.

Innan du börjar fundera på mer effekt ska du lägga alla pengar på chassit, det är så du får flest kapade sekunder/krona !! Lättning är också ett billigt sätt och trimma.

Vad du kan göra med motorn är väl möjligtvis att montera en skvalpplåt om du kör på r-däck, och byta olja + filter lite extra ofta om du kör bana med bilen, ska inte vara några större problem annars att köra bana med en M20B25 vad jag förstått....

Racern:
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005

Re: Motormodifieringar m20b25

allt beror på hur mycke pengar man tänkt lägga .... men ett chip från jwr o renovera topp o botten delen så räcker det långt SAMT som martin skrev ett BRA väghållnings kit
lycka till!!

bmw 530D Touring -10
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Tanken var inte riktigt att få ut mer effekt utan mer göra modfieringar så att motorn håller bättre. Jag har redan börjat med chassit och i nästa vecka ska jag köpa bussningar är tanken. Lite OT men vart kan man köpa bussningar till bra priser? Är polyurethane jag är ute efter.

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bmw har inga hemliga knep i bakfickan utan bygger motorer på samma sätt som alla andra tillverkare. Genom att ändra din rubrik till något i stil med "Motormodifieringar inför banåka" eller liknande så hittar även de som kör Alfa, Opel osv hit. De grundläggande modifieringar som är nyttiga (skvalpplåtar, balansering, viktning osv) är det oavsett vad som står på ventilkåpan

Ska du ha isär motorn är det nya packningar och lager överallt som gäller. Passa på att balansera och vikta in prylarna. Kanske ta av lite på svänghjulet. Små billiga modifieringar som inte märks speciellt mycket effektmässigt men som ökar livslängden. Är botten seriöst byggd behöver du kanske inte göra om det när du till nästa säsong börjar sukta efter mer effekt

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Jag tycker det finns två enkla och viktiga modifieriar att göra på motorer som går hårt och länge på bana.

1. Oljekyl
2. Skvalpplåt i tråget.

Annars är det bara vanliga saker som fräsh olja, oljefilter, tändstift, luftfilter. kolla tändning, brytare (om du har en stenåldersmotor) mm, mm

Laholm
Här sen Nov 2002

Anders Carlsson skrev:
Jag tycker det finns två enkla och viktiga modifieriar att göra på motorer som går hårt och länge på bana.

1. Oljekyl
2. Skvalpplåt i tråget.

Håller absolut med om det första om man råkar sakna det!

Brukar skvalplåt behövas på BMW-maskiner? Dom vagnar jag har erfarenhet av (gamla frontmotorporschar) brukar inte behöva det, tror knappt jag kan erindra mig en sådan som har modfierat tråg. Min egen har definitivt omoddat tråg ivf.

Linköping
Här sen Jun 2004

Pär Hylander skrev:
Anders Carlsson skrev:

1. Oljekyl
2. Skvalpplåt i tråget.

Håller absolut med om det första om man råkar sakna det!

Brukar skvalplåt behövas på BMW-maskiner? Dom vagnar jag har erfarenhet av (gamla frontmotorporschar) brukar inte behöva det, tror knappt jag kan erindra mig en sådan som har modfierat tråg. Min egen har definitivt omoddat tråg ivf.

Ang skvalpplåt i oljetråget så är jag också mycket nyfiken på om det verkligen behövs, men hur ska man egentligen få ett bra svar på det...!?

Racern:
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005

Tänder oljetryckslampan vid kratig kurvtagning då är det dags för skvalpplåtar i ett alutråg kan man ha en insats typ islåda.

Linköping
Här sen Jun 2004

osbeck.vsr skrev:
Tänder oljetryckslampan vid kratig kurvtagning då är det dags för skvalpplåtar i ett alutråg kan man ha en insats typ islåda.

Räcker det alltså med orginallampan då merar du eller ?

Jag har inbillat mig lite att motorn ändrar karaktär på ljudet i slutet av rikitgt långa tuffa kurvor, kan det ha ett samband med för lågt oljetryck !?

Racern:
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

När oljetryckslampan tänds är det försent, då har man redan råkat ut för "oil starvation"
Finns en tråd, s14-erfarenheter, där detta beskrivs lite mer ingående.
På en S14-maskin MÅSTE man modifiera skvalpplåten.
Hur det är på andra BMW-motorer kan jag inte svara för.

trollhättan
Här sen Jan 2005

Jag menar att den blinkar till.På m42 motorn är det inte nödvändigt och inte på din motor heller Martin. Tydligen dock på s14 vilken ingen av mina kamrater rejsar med. Men det väl alltid bra att vara på säkra sidan så varför inte sätta dit en !?

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

På BMWs M10-motor är det snarare ett problem vid långa inbromsningar.

Mantorp
Här sen Nov 2002

olika motorer har olika behov...

Skulle mer säga att det är en extra säkerehetsåtgärd som kan spara in nga grå strån på skallen kanske.

Har man sedan isär allt är det ju inget jäääättejobb att lägga i nga plåtar som säkerhet.

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Andreas Lidström skrev:

Har man sedan isär allt är det ju inget jäääättejobb att lägga i nga plåtar som säkerhet.

Nää, allt är ju sååå enkelt, eller hur...!?

Har man aldrig byggt en skvalpplåt innan, är det inte så "bara" att göra en......

Racern:
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

)Lägg gärna ut en ritning på hur det skall se ut samt hur man sätter fast den, dvs skall den fästas eller ligger den löst där inne (gärna på en M42 motor

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

I modifierad kan man ju dessutom köra med slicks, vilket ytterligare borde ställa till det............

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003

ang..skvalpplåt..

så har jag aldrig haf de på mina M3 e30 & jag kör mycket på bara..vin far & mina vänner som har samma bil har aldrig haft det & jag/vi har aldrig haft något bekymmer. men som sagt det är ju aldrig fel att ha det..

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Fredric Sjöblom skrev:
ang..skvalpplåt..

så har jag aldrig haf de på mina M3 e30 & jag kör mycket på bara..vin far & mina vänner som har samma bil har aldrig haft det & jag/vi har aldrig haft något bekymmer. men som sagt det är ju aldrig fel att ha det..

Vad jag har läst på M3 E30-forum och -maillistor så är det den första uppgraderingen man ska göra på en M3 E30 som ska köras på bana.
och det står skrivet på Turnermotorsports sida där de säljer en modifierad skvalpplåt. Skulle det vara enbart i reklamsyfte de skriver så?

Ulf Wiking har en ritning på skvalpplåten som turner säljer.

Linköping
Här sen Jun 2004

Är det någon som har eller har sett en ritning på skvalpplåt till M20B25 motorn då, jag har inte hittat något efter gediget sökane på nätet !?

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ritningar är ju fint...

Men om man sätter sig in i VAD man vill åstakomma och VAD som händer så är ju principen mer eller mindre den samma på alla maskiner. Bara det att en del kan behöva mer baffling i en av ledderna om man jämför med en annan motortyp.

Man måste mao titta ner i tråget på sin specifika motor och sen se vad som är ev. nackdelar emd ens eget tråg. Det finns inga standardsvar.

Inspiration på olika lösningar finns det ett antal trådar skrivna om.

Sen kan en bit kartong och en sax och lite tejp vara en bra hjälp när man gör sin prototyp som man sedan fotar och lägger upp här så man får tips på vad som är bra och dåligt.

Martin: Jag har aldrig bafflat ngt tråg heller...
Sen skrev jag att "jobbinsatsen"=arbetsmängden=timmar inte är så mkt extra jobb om man ser det ur pespektivet att man ska plocka bort tråg osv. Jag la inga aspekter i hur komlicerat det är.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
7387 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande