Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MGCC - vem hjälper mig fixa så bilen godkänns ?
1, 2   >>
4733 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Bilen (inte min egens) historia världen över borde egentligen räcka.

Det har körts 1-märkes series i ett flertal länder & et kört fortfarande sådana i Japan.

orginal väger den 1090 med 124 hk 1587cc twincam med insprutning,
orginal liten plastvinge, lamelldiff, m.m

Nu väger den i reghandlingarna 860 kg - har fortfarande otrimmad motor.

Prestande 197 km/h
8,8 sek till 100 km/h

Se mera bilder på

http://www.ae86.se

Vänligen /
..............Kristian !

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Tänkte du dig till MGCC's "sportvagns-serie"?

Tror det kan vara svårt med biltypen, har ju lite svårt att kalla en corolla för "sportvagn"

--VVTS--
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

M3 E30 eller Volvo 240 har ju också bra tävlingshistoria bakom sig men är inga sportvagnar för det...

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Magnus L skrev:

Tror det kan vara svårt med biltypen, har ju lite svårt att kalla en corolla för "sportvagn"

Varför ? är du rädd för att bli ifrånkörd ?

Hur kan Celican platsa då ?
Med flera andra modeller som defenitivt INTE borde platsa.

K

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

KristianAE86 skrev:
Magnus L skrev:

är du rädd för att bli ifrånkörd ?

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
KristianAE86 skrev:
Magnus L skrev:

är du rädd för att bli ifrånkörd ?

seriöst så vill jag ha hjälp med text o formulering -
för den personen ja snackat med hittills fattade inget alls när jag berättade om bilens hstoria inom racing.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

KristianAE86 skrev:
Magnus L skrev:

Varför ? är du rädd för att bli ifrånkörd ?

Hur kan Celican platsa då ?
Med flera andra modeller som defenitivt INTE borde platsa.

K

Jag är inte ett dugg rädd att bli frånkörd tävlar ju inte ens....

Men hur det kommer sig att vissa bilar platsar och andra inte är ju en bra fråga.

jag har iochförsig inte svårt att se att en celica platsar men inte e corolla.

samma sak med Ascona, den platsar inte, men förmodligen platsar en Manta, även fast Asconan har mer tävlingshistoria och de i grunden är samma bil.

det är inte så mycket en fråga om hur bilen fungerar, som hur den ser ut.

--VVTS--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

en firebird kanske platsar? Den ser ju rätt sportig ut
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Anders Jeppsson skrev:
en firebird kanske platsar? Den ser ju rätt sportig ut
Den passar bättre i Historic om det finns några FIA homologeringapapper på den.

Det står ju i reglementet vem man skall ge sig på för att få en bilmodell klassad som sportvagn.
RA_SportvagnsReglementen skrev:
...Vissa 2+2-sitsiga sportvagnar tillåts exempelvis: Alfa Romeo 1750, 2000 GTV, Fiat Dino2400 Coupé, Porsche 911, 924, 930, 944
Ansvariga för Glubman's Forumula i samråd med förarföreningen förbehåller sig rätten att efter skriftlig ansökan bedöma om en bil klassas som sportvagn eller ej (t.ex. övriga 2+2 sitsiga sportvagnar respektive racersportvagnar).
Vilka som ansvarar för Clubman's Formula och vilken förarföreingen är för MGCC KM får du luska ut. Kontakta MGCC's styrelse så borde de kunna hjälpa dig att få svar.

Generellt brukar alla gamla stötar skrika i högan sky om man närmar sig med en sportig bil som baseras på ett sedanchassie (BMW M3 tex), iaf om man vill kalla den sportvagn.

Men det är rätt ont om tävlingsklasser för gatreggade bilar om man inte kör Porsche, Alfa eller BMW.
Du kan inte göra som i reklamen (fast omvänt) och sätta på några BMW-märken och köra med BMWSC?

Kanske kan MGCC göra som vi gjort inom SVKG, starta en Saloonklass så att de också kan vara med och leka. Men vi kör ju med Saloon som en klass för resten (som inte passar i A,B,C,H,L) och har inte brytt oss om att styra upp den på nåt vis (tävla mot sig själv verkar räcka).

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

NiklasFalk skrev:

Kanske kan MGCC göra som vi gjort inom SVKG, starta en Saloonklass så att de också kan vara med och leka. Men vi kör ju med Saloon som en klass för resten (som inte passar i A,B,C,H,L) och har inte brytt oss om att styra upp den på nåt vis (tävla mot sig själv verkar räcka).

Nu blir det lite OT, men detta får du gärna berätta mer om. Jag vet inte ens vad SVKG är..

Uppsala
Här sen Jan 2003

Rikard Ahlin skrev:
NiklasFalk skrev:

Nu blir det lite OT, men detta får du gärna berätta mer om. Jag vet inte ens vad SVKG är..

SportVagnsKlubben Göteborg

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Larv !!

Det handlar väll inte om att bli i från körd ! Det är självkart ingen sport bil Toyotan kan nog klassas i i en SSK klass. Sportvagnserien är tängt för sport bilar en sport bil är en två sitsig bil ev 2+2 sitsig en bil som man har diskuterat är Fiat 124 sportcupe som jag tycker ser ut som en sport bil men den är 4 sitsig.
911 är mig den enda sportbilen som är typad i GR 2 (undra vad den mutan kostade hos FIA männen)

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag hörde ett rykte att det finns ngn form att gammal styrelsebeslut (SBF typ) där det står ngt i stil med att couper baserade på sedanplattor inte får uteslutas som sportvagn eller liknande. Steg 1 kanske vore att forska vidare i det och skaffa sig en kopia på protokollet om det är sant.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Rikard Ahlin skrev:
NiklasFalk skrev:

Detta gäller bara vår Rattmuffen Cup (Parkbanans Sprints) så det är inte så revolutionerande. Ska man tävla lite rättvisare så får man ju göra nån form av klassning även för Saloonerna (samma vikt/effekt som för RoadSport kanske). Om man ska använda klassen på rejäla banor så kommer ju säkerhetsanordningar in i det hela också.
Förmodligen kan man inte ha samma slappa säkerhetstänkade vid ny klassnng som det är i RoadSport.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re: Larv !!

Per Fogelberg skrev:
Det handlar väll inte om att bli i från körd ! Det är självkart ingen sport bil Toyotan kan nog klassas i i en SSK klass. Sportvagnserien är tängt för sport bilar en sport bil är en två sitsig bil ev 2+2 sitsig en bil som man har diskuterat är Fiat 124 sportcupe som jag tycker ser ut som en sport bil men den är 4 sitsig.
911 är mig den enda sportbilen som är typad i GR 2 (undra vad den mutan kostade hos FIA männen)

Per -
det var ett skämt från min sida - om att bli ifrånkörd -
Hoppas du såg detta ?

SSK är inte av intresse för mig alls tyvärr.

Vad jag inte kan fatta är varför det SJÄLVKLART INTE är en sportbil ?
Bilen är 2+2 sitsig, & har sedan den slutade produceras jämförts med Porsche 944 & CR-X:er.
fråm 1990 jämfördes den med CR-X V-tec.

Som jag skrivit & sagt innan i många trådar så har bilen en historia sedan 1983 som är världsomfattande.
Lika stor om - inte större än BMW's evighetsvinnande koncept M3E30.

Enda landet (nästan) som folk INTE verkar vet något om AE86:an är ju i Sverige - Detta skall dock inte kunna hindra mig från att visa upp att bilen med mig bakom ratten är kapabel till mkt mer än det som visats hittills.

Det borde ju räcka med att se denna filmen som varit uppe inan på rejsa thumbs up thumbs up thumbs up

http://media.putfile.com/TRD_AE86

vänligen /
.............Kristian

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Jag hörde ett rykte att det finns ngn form att gammal styrelsebeslut (SBF typ) där det står ngt i stil med att couper baserade på sedanplattor inte får uteslutas som sportvagn eller liknande. Steg 1 kanske vore att forska vidare i det och skaffa sig en kopia på protokollet om det är sant.

Pär:
tackar - detta låter som en mkt bra ide om jag kan finna detta beslutet !

Ett tillägg ang Corollan från Toyota är att TOYOTA tillverkade 3 (tre) olika Corolla modeller på 3 olika bottenplattor SAMTIDIGT !

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Dess tävlingshistoria spelar väl egentligen ingen roll om man ska avgöra om det är en sportvagn eller inte.
Men eftersom det verkar som att man tillåter Honda Civic CRX så tycker jag nog att man också bör tillåta AE86:orna. Dock ingen annan Corolla-modell och det tror jag du också håller med om.

Fast egentligen så borde det ju bara vara Truenon av AE86:orna som ska godkännas och inte Levinen. Truenon har ju sportvagns-grodögon

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Joakim Winkler skrev:

Fast egentligen så borde det ju bara vara Truenon av AE86:orna som ska godkännas och inte Levinen. Truenon har ju sportvagns-grodögon

hahaha -
det är okså ENDA skillnaden mellan de två modellerna !

bert1
Malmö
Här sen Feb 2005

Men varför inte bara ta ett foto på bilen och skriv ner bilens historia och ge den till styrelsen i MGCC!!!
Tror det ger betydligt mer än att lägga ut åkfort filmer här.....

Så har vi andra fått göra som enl MGCC har tveksamma sportbilar

Bara min 5 cent

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
bert1 skrev:
Men varför inte bara ta ett foto på bilen och skriv ner bilens historia och ge den till styrelsen i MGCC!!!
Tror det ger betydligt mer än att lägga ut åkfort filmer här.....

Så har vi andra fått göra som enl MGCC har tveksamma sportbilar

Bara min 5 cent

Bert1 -
observera topicens namn

jag har 2 ggr snackat med folk inom MGCC styrelsen & de har, när ordet COROLLA nämnt -
sagt NEJ - utan att vilja lyssna vidare.

filmen är ju bara ett enda exempel på vad en liknande bil kan prestera på racerbanan (i Japan)

MVH/
........k

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

KristianAE86 skrev:
observera topicens namn

jag har 2 ggr snackat med folk inom MGCC styrelsen & de har, när ordet COROLLA nämnt -
sagt NEJ - utan att vilja lyssna vidare.

filmen är ju bara ett enda exempel på vad en liknande bil kan prestera på racerbanan (i Japan)
om MGCC inte vill ge dispans så blir väl målet att få in den i Reglemetet på SBF-nivå (eller FIA-nivå).

Vilka klasser tävlade den i i Japan, var det nån blandklass och fanns det "sportvagnar" med där?

Volvo 850 kombi har ju också tävlingshistorik men jag tror inte att den passar så bra som sportvagn den heller...

Eftersom du är en driftig person så kanske du är rätt person att dra i ett Saloonreglemente av RoadSportmodell för gatregistrerade bilar (uteslut alla som faller under RoadSport som hämd).

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande