Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Bästa" valet till en kommande standard-cup bil?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7758 totalt)
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
William Ekström skrev:
krister Andersson skrev:
Slår ett slag för 318ti och 323ti.

Vad e vikten pa dessa?

Högre än en E30 men lägre än E36...
Har för mig att de ligger närmre E36 i vikt än E30...tyvärr.

*måste gå att leta fram exakta siffror så slipper jag komma med osanningar*

Vikten är vad jag kommer ihåg , den samma på modellerna , nackdelen med ti , är avsaknande av marktryck på bakvagnen , det ska va en fin vinge på bakluckan , för att råda bot på viss osäkerhet i olika krön ( Knutstorp bla )

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Peggen kastade dit en vingen från en Merca C-klasse DTM på sin compakt.
Det hjälpte en del...men visst blir det lite livligt om bilen går riktigt fort, som hans gjorde...

Ska man åka i standard eller liknande kan det nog räcka med en läpp som tar bort lyftkrafter.
Intressant sak att trixa med, men man får akta sig så man inte förlorar för mkt på rakan bara.

Per-ola Mattsson
Öjarp
Här sen Nov 2004

Nu får det ta mig f-n bli ordning i ledet.
Jag blir alldeles när jag läser era försök att villseleda Putrix
Vid val av "bästa" BMW Cup bil klass Standard så kan inte valet vara svårt. Det finns bara en modell att "välja" på nämligen BMW 323i E21 thumbs up , går man tillbaks historiskt och tittar på slutställningen i klass Std så är den följande för E21, 2001=1 och total seger. 2002=1. 2003=1&2. 2004=2,3,4,5. Dags aktuellt 2005=1,2,3. Med denna statistik ser man att det är en positiv trend för E21 som troligen kommer att vara i många år. Jag ser då inga direkta hot eller konkurens från varken E30, E36, E46, E28, 2002 thumbs down . Visst kan nämda modeller ta en deltävlings seger då och då, men som filosofen Sokrates sa "även en blind höna hittar ibland ett frö", Sokrates skall även ha sagt "i kortspel och racing så är (E)21 oslagbart"

Ödmjuka hälsningar
Per-ola Mattsson

Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Skulle nog som Jeppe vilja slå ett slag för e28 och då särskilt M535. Diffbroms som standard är inte helt fel. Dessutom så beter dom sig ganska civiliserat och är ganska lätta att hämta hem vid överstyrning (eller hålla kvar om man har den läggningen )

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
M3 Compact
Malmö
Här sen Sep 2005

Per-ola,

Visst går E21 ok på bana, men på Anderstorp visade väl E30 ändå var skåpet skall stå. Kinnbys 535 lämnar jag utanför diskussionen.

Visst, det är i slutet av säsongen, men det visar helt klart hur nästa säsong kommer att se ut, det måste du väl ändå hålla med om.

Att ni E21-förare gaddar ihop er mot en stackars debutant i en E30 fick jag verkligen känna. , 3 mot 1 är verkligen inte snällt .

Så, den som vill bygga en vinnarbil i klass standard till nästa säsong skall naturligtvis satsa på en E30.

trollhättan
Här sen Jan 2005

Nästa år kommer en e-30 som gästat serien vid två tillfällen i år att köra hela serien och tävla om cupen jag är ganska säker på att han kommer att vinna såvida det inter kommer fler E-30 av samma kaliber. Min bedömning innefattar även Kinnbys deltagande.

Malmö
Här sen Sep 2005

Jo, att din gamla bil går bra är det ingen tvekan om, men det är ju en E30 också.

Vinna serien? Kanske, men han kommer inte att vinna alla tävlingar, det såg vi ju på Anderstorp

trollhättan
Här sen Jan 2005

Bilen kommer att uppdateras enl. BMW cup reglementet under vintern Den enda bana i sverige som bilen inte räcker till är väl Anderstorp men det blir kanske ingen tävling där nästa år och hur som helst man behöver inte vinna alla tävlingar för att vinna cupen? Betr. E21 kontra E-30 så är det väl inte så stor skillnad på bottenplattan ? men problemet är väl snarare att finna en E-21 idag som är värd att bygga på om man skall bygga nytt när vi byggde våran E-30 var vi tvungna att söka i sydtyskland för att hitta en frisk kaross.

Här sen Apr 2005

Trådstartare
BMW cup standard resultatet talar för sig själv!
3st E21 på raken....!
Driftsäkerheten spelar också roll

Öjarp
Här sen Nov 2004

Hejs!
Ja som Putrix skriver 3st E21 som 1:a, 2.a, 3:a i klass Standard talar sitt tydliga språk, statistik ljuger aldrig. Att inte någon E21:a vunnit Fyndbörsen beror på att det inte kör någon E21:a där. Likaså gäller det STCC!
4st E21 körde i Cupen i år och till nästa år så hoppas och tror vi att E21:an från Växjö åter är tillbaka i leken (nämner inget namn, då pressen på Rickard Andersson kanske blir för stor!!!!!) För egen del så är det bantning på bilen som gäller till nästa säsong, själv så har jag har kraftig benstomme och kan ej påverka min vikt mer än något hekto mer eller mindre.
Så alla E30 förare kämpa på i vinter och byt ut vällingen mot taggtråd så ses vi nästa år.

Vänliga hälsningar
Per-ola Mattsson
E21 stridspilot

Växjö
Här sen Jan 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Såvitt jag vet så är väl e30 en light-version på den non-compromised e21:an(?)...
1982 satsade BMW hela sparkassan och byggde den mest ultimata, förklädda, uthålliga sportvagn.
Även om den sålde slut så fanns det inte nog med pengar till att bygga en lika potent bil igen utan det sparades in både här å där när E30 skulle ut i verkligheten.
Ålder går ju även före skönhet, se bara på Tobiassons gamla monster! Ej E21 dock.

Kan i största hemlighet även meddela att det bli full säsong för Växjö's silverpil 2006!
Med playboys' Hugh Hefner som fullsponsor. En kvarts mille i pengar och fyra nya gridgirls till varje träff.
Eller har jag drömt nu igen??

"Bästa" valet till en kommande standard-cup bil?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7758 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande