Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väghållningshjälp: M535i e28 87
4176 besök totalt
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Ja, nu kanske nån har kollat in min hemsida förr men iaf det är en M30 med dubbelturbo (T25or) och den börjar närma sig att bli "klar" i motorn och då vill jag ju helt enkelt gå vidare i bilen och vill då ha lite väghållning i den.

Men, har lite problem i att hitta lite konkret så dära exakt vad man behöver göra med just e28an för att få pli på den, så vad ska jag göra, vad ska jag köpa, och vad ska jag bygga själv?
Citera
Lave
Stockholm
Här sen Maj 2005

e28

När jag höll på med dessa bilar (5st) så det första som gjordes var att se till att alla gummi attaraljer och bussningar i hjulupphängningarna är friska.

Väghållning,Eibach fjädrar med bilstein är en bra början, om du skall sänka så sänk inte för mycket då hjulvinklar ändras ganska radikalt på e28 om man sänker vilket påverkar svängigheten negativt, dvs gör en ny 4 hjulsinställning efter ev sänkning vilket iofs skall göra när man byter mycket prylar i hjulupphängingarna.

Tänkt på att däck och fälg skall ha samma ET som orginal, enligt min upptäckt var när jag bytte fälgar var om detta skilljer för mycket så kan bilen få sämre väghållning. Sett flera exempel på just BMW, även råkat ut för detta. min ena 528 gick bäst med orginal TRX däck (friska) i bus och gatkörning (testade inte bana)

Bromsar, tja här finns det många vägar att gå, prova först med ny bra bromsolja, stålomspunna slangar std skivor med bra belägg, typ Ferodo 2500 alt 3000 för hård körning, där 2500 dammar mindre och har lite längre livslängd medan 3000 alldrig tar slut med bromsverkan under ett banpass (egen erfarenhet på Alfa Romeo 156 GTA)

Detta är en början, modifiera sedan en sak i sänder så att du vet vad som har ändrats. Då vet vad som skall ändras från ett bra grunduppträdande. Då är det enkelt att gå tillbaka igen och börja om.

Lycka till,

Fredrik

Alfetta GTV
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Kan rekomendera gula koni fram och bilstein sprint bak (finns inga koni till bak) och H&R fjädrar. Vet inte hur mycket dom sänker en M535, men det är inte så tokmycket. Jag kör med detta och har inte behövt åtgärda några hjulvinklar. Jämnt och fint slitage på både fram och bakdäcken.

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005

Trådstartare
okej det låter ju bra, men en sak jag skulle uppskatta jätte mycket är så mycket priset och vart man ska vända sig som möjligt
börjar få en hel del pengar över här nu till vintern så börjar blir dags att handla sakerna snart så man kommer ut i tid till nästa sesong.

När börjar hjulvinklarna behövs byggas om igentligen?
Coilovers kostar?
göra egna sjusterbara saker, nån som har ritningar färdiga man kan få köpa, få, låna?
färdiga kitt kanske nån sitter på med?!
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Jag betalade ca 8000kr för hela paketet hos Stötdämparexperten. Alla som är medlemar i detta forum har dessutom rabbat där så det går nog att komma undan ännu billigare.

Ang. egenbyggda coilovers så finns det info här: http://e28.hn.org/testforum/viewtopic.php?id=33
Pelle Persson har byggt sina fjäderben enligt detta.

BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005

Trådstartare
8000:- för? coilovers runtom? eller vad menade du =)

okej länken i länken funkade inge bra...
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Detta svaret fick jag från stötdämparexperten då jag frågade efter lämplig dämpning till min E28:a för några månader sedan.

"4 st Koni sport med justerbar dämpkraft. Fram kan man justera utifrån. Kostar
6,760 kr klubbpris.
Bakdämparna kräver viss modifiering för att passa.

H&R fjädrar som sänker 25mm kostar 2,395 kr klubbpris."

Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

dubbelpost...

Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Jeppe: Så du menar att det finns Koni som passar bak på e28 nu? Det fanns inte när jag beställde för ca 1½ år sedan.

BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Jag har inte monterat några själv ännu, men enligt stötdämparexperten så menar de att det skall gå.
Citat:
Bakdämparna kräver viss modifiering för att passa.

Vilka modifieringar det är vet jag inte, men det borde inte vara några större problem.

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

När det gäller M535E28 så finns det en hel del nyttigt på denna sida http://www.bmwcoupe.nu/ under My Cars.
Speciellt avsnittet om bromsar kan vara intressant, http://www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/brakes.html

3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nu har jag forskat och läst lite om hur man ska göra
750 bromsar verkar ju totalt omöjligt att få tag på så den biten får vänta till man råkar springa på några

på dämpar fronten så skickade jag en förfrågan till stötdämparexperten och fick detta svar

Citat:

Hejsan !
Koni har bara fram till din bil. 2 st Koni sport med utvändig justering av
dämpkraften kostar 3,170 kr klubbpris.

4 st Bilstein sport kostar 5,806 kr klubbpris.

H&R fjädrar som sänker 25mm kostar 2,395 kr klubbpris.

Hälsningar !
Pelle

Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra än, priserna i sig kan jag leva med men just om det är värt pengarna för att göra chassiet lite snabbare och bättre lixom.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Ska du svänga med bilen så är dessa prylar mer nödvändiga än dubbla turbos

Uppsala
Här sen Maj 2005

Trådstartare
haha jo det förstår jag men tycker inte om att köpa saker jag inte vet nått om eller vad andra tycker så man måste ju fråga lite =)

Men frågan är ju inte OM jag behöver nya dämpare mm, utan VAD jag ska ha
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Bilstein Sprint dämpare kör jag med på M636-an och de funkar bra tycker jag.
Har dock liiiite väl mjuka fjädrar nu, mest fram det är jobbigt.
Kommer nästa säsong till att börja med testa med ca 120N/mm fram och ca 80N/mm bak.
Som det är nu med A/P Racing fjädrarna är det katastrof, de är progressiva 15-45N/mm både fram och bak.. Fram är det helt värdelöst.. Bak är det acceptabelt, men ska ju ändå bytas.
Fjädrar på min blir 2,25" på justerbara fjädersäten som en kompis tillverkar.
Jag har turen att känna en kille som sysslat länge med banracing och han har ca 200st. 2,25" fjädrar som jag kan låna och prova mig fram med..
Men det finns en del folk här som åker E28 i BMW cupen som säkert har mer erfarenhet av lämpliga fjädersättningar än jag. Sen är det ju individuellt från förare till förare också vad man föredrar/åker snabbast med..

Citera
Allmänt banåkaforum
4176 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande