Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vass Corvette i Roadsport?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (7006 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu går det att bygga en Roadsport Cobra igen...........synd att det aldrig kommer att ske.....från min sida, eftersom Roadsport är bojkottad.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Det närmar sig, förslaget för 04 ser ut så här:

EFFEKTTILLÄGG
Däcksbredd: 5% effekttillägg per /10 mm utöver grundbredd, enligt nedanstående tabell

Tävlingsvikt under 600 kg: grundbredd 185 mm
Tävlingsvikt 601 - 700 kg: grundbredd 195 mm
Tävlingsvikt 701 - 800 kg: grundbredd 205 mm
Tävlingsvikt 801 - 1000 kg: grundbredd 225 mm
Tävlingsvikt 1001 - grundbredd Fritt

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Citat:
MGCC är de största rövar jag träffat på.......1988 när jag åkte RoadSport A...med Cobran........tyckte MGCC på fullt alvar, att Roadsport a inte skulle få köra på Knutstorp...........för att vi åkte för fort.


Varför är jag inte förvånad...? Nej, man har hört ett och annat lite märkligt om MGCC och det är kanske därför SSK tar över stafettpnnen. Själv har jag dock aldrig haft några problem med dem men...
Förstår dig till fullo att du tappat förtroendet för serien. Det hade nog jag också gjort...

Skippa Roadsporträknaren och kolla reglementet direkt!

Jag tror att anledningen till att det börjar hända saker nu är att man en dag insåg att det fanns ett mycket välkänt tyskt sportbilsmärke, vid namn Porsche, vilket var i princip orepresenterat i Roadsport eftersom deras bilar inte klassade in. För att få med även dessa bilar har reglementet anpassats lite mot PCS, t ex genom att använda samma vingreglemente.
Det gör att även andra motorstarka men tunga bilar har större chans att hävda sig vilket ju är bra. Det faktum att förarrepresentanten numera heter Mats ohlsson (välkänd Porsche chaufför) verkar inte heller vara någon nackdel. Trots hård diskussion under vintern, ibland med väl otrevlig ton, lyckades han jämka ihop ett bra reglementesförslag som gjorde så många som möjligt nöjda.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Wankelsport skrev:

Jag tror att anledningen till att det börjar hända saker nu är att man en dag insåg att det fanns ett mycket välkänt tyskt sportbilsmärke, vid namn Porsche, vilket var i princip orepresenterat i Roadsport eftersom deras bilar inte klassade in. För att få med även dessa bilar har reglementet anpassats lite mot PCS


Ja men det blir ju lika dumt..........ett reglemente ska inte anpassas til någon särskild bil......... > .........det ska skrivas utan hänsyn och vara konsekvent.
På åttitalet var de snabbaste bla. Staffan Kaiser, Örnulf Wirdheim och Jan Norgren.....(det fanns fler).....så både Porsche och Seven var representerade.
Att Kaiser oftast var snabbast berodde förutom att han är en bra chafför, att han också hade tillgång till en väldigt snabb bil.
och det kan man inte förhindra med ett reglemante....för att släppa upp förare som är mitt i fältet.

NEJ BORT MED ALLA KLUBBUNDNA REGELSKRIVARE.........OCH FRAM MED EN KUNNIG OCH RÄTTVIS PERSON

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Tävlar det gör de flesta för att vinna?
Alla kan inte vinna men för att fortsätta så bör de känna att de har en möjlighet.
Vinner gör man genom två saker bättre förare och/eller bättre material. Ergo om jag kan lägga 1 miljon mer än dig på att utveckla en vinnande bil/förare så har jag ett rejält försprång.

Varför skrivs regler om
Hos oss tycker vi om: jänkare, v8:or, raka fyror, motorn bak, små däck våra polare som startade serien, Vi vill ha många deltagare, det går för fort/lånsamt roliga rejs etc. Stryk det som ej önskas. Allt detta kommer att manifisteras i reglerna. Vanligtvis kan man ta reda på dessa förutsättningar innan man läser reglerna och på så sätt bilda sig en uppfattning om vad som kommer att hända när man vinner
I annat fall är risken stor att man byger en bil enligt reglerna och förvånas när dessa skrivs om p.ga bakomliggande faktorer.
DVs Att reglerna skrivs för att göra alla rättvisa är en utopi.
För så snart någon gör något tillräckligt smart som bryter mot intentionerna men ligger inom reglerna kommer de att skrivas om!



Vad tar död på klasser
Det finns väl två garanterade sätt att ta död på raceklasser.
1 Skriv reglerna så att en viss biltyp gynnas
resultatet blir att de som byggt bil för och vinna och gör det blir sura när de blir bortrglerade ( Inte så konstigt)
2 om en biltyp är den vinnande låt reglerna vara kvar. De som alltid hamnar efter kommer att sluta eller byta klass. (Inte heller så konstigt)
Det är mycket mer ovanligt att en "blandad klass blir en defacto entypsklass

Till slut så blir det väl lika spännande som i gtserien dvs inte alls.
Jag hävdar att utifrån ett visst reglemente finns det alltid en ultimat bil att konstruera. (lite filosofiskt detta den inneboende formen osv. för Er som kan era grekiska filosofer) När man väl kommit dit kommer man att segra sig till döds.

I ditt fall butterfly så förstår jag att du struntar i Roadsport, likväl som jag förstår dem som skriver om reglementet för : jämna rejs/sina polare vi tycker mest om seven och kanske "vi tycker inte om Butterfly" etc.


Alternativet är entypsklasser som Radical

Själv tycker jag att Can-Am i början var bäst med i stort sätt allt fritt.

Alla serier fungerar oftast bättre i början

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



cat7even skrev:
Tävlar det gör de flesta för att vinna?
Alla kan inte vinna men för att fortsätta så bör de känna att de har en möjlighet.
Vinner gör man genom två saker bättre förare och/eller bättre material. Ergo om jag kan lägga 1 miljon mer än dig på att utveckla en vinnande bil/förare så har jag ett rejält försprång .........................................................................osv


Ursäkta........men jag fattar inte ett skvatt av detta inlägg...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ButterflyRacing skrev:
cat7even skrev:
Tävlar det gör de flesta för att vinna?
Alla kan inte vinna men för att fortsätta så bör de känna att de har en möjlighet.
Vinner gör man genom två saker bättre förare och/eller bättre material. Ergo om jag kan lägga 1 miljon mer än dig på att utveckla en vinnande bil/förare så har jag ett rejält försprång .........................................................................osv


Ursäkta........men jag fattar inte ett skvatt av detta inlägg...........


Förlåt såg att det blev rörigt
Försökte få med flera saker samtidigt
Min reaktion var först och främst över hur taskigt du känner att bemötandet i Roadsport var!
Sen försökte jag tänka till och undrar varför det blev så och varför regler skrivs om. Det var väl där det brast thumbs down
Men om det fanns något av vikt så är det att innan man ger sig in i en klass gäller det att förstå varför reglerna ser ut som de gör. Och vad som händer sen.

Gömmer mig och funderar på hur i h-----e jag skall lyckas bära bilen över motorn >

PUUH Han blev inte alltför arg!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



cat7even skrev:


Men om det fanns något av vikt så är det att innan man ger sig in i en klass gäller det att förstå varför reglerna ser ut som de gör. Och vad som händer sen.



Nej då.......varför skulle jag bli arg........

Men min åsikt är:...om man kör i en bra klass........och någon idiot skriver om reglerna.........så slutar man.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Vass Corvette i Roadsport?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (7006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande