Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
18656 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



NiklasFalk skrev:
Pär Hylander skrev:
IMo finns det ett mycket enklare sätt att mäta detta

Genom att ha en anordning som mäter hastighet och acceleration i bilen och ha en fördefinerad kurva/tabell om maximalt tillåten acc vid olika hastigheter så kan man mäta detta. Visserligen frångår man då kg/hk men det ju egentligen en omskrivning för acceleration kan man säga.
Det går ju aldeles utmärkt att räkna om vikt/effekt till max acc i G vid en viss hastighet.

C är ju minst 9.51Kg/KW och formeln för att mäta det är 1000/(a*v) om jag gjort enhetsanalysen rätt (allt mätt i meter, sekunder och kilogram).
Klass (Kg/KW)   V (Km/h)   A (max tillåten i g)
   9.51            60          0.642479457
   9.51            65          0.59305796
   9.51            70          0.550696677
   9.51            75          0.513983565
   9.51            80          0.481859593
   9.51            85          0.453514911
   9.51            90          0.428319638
   9.51            95          0.405776499
   9.51           100          0.385487674
   9.51           105          0.367131118
   9.51           110          0.35044334
   9.51           115          0.335206673
                             =1000/(V/3.6*Klass*9.82)


Ja, ngt i den stilen. Men man för nog korrigare för att verkningsgraden i drivlinan inte är 100% och man måste absolut korrigera för att det åtgår effekt att bara hålla konstant hastighet, hela motoreffekten är ju inte tillgänglig för acceleration. I fallet med sevenbilar så går ju en mycket stor andel av effekten åt till att flytta undan luft på dom två högsta växlarna eller så. Andra bilar är den andelen nog lite lägre.

Sen får man nog filtrera bort transienter vid växlingar. På ngt vis får man filtrera bort transienter vid hjulspinn om man mäter på ett drivet hjul. Vidare får man även filtrera bort när hjulet börjar snurra igen efter en hjullåsning samt att ev kan kanske ett ABS-ställa till det oxo. Iofs troligen inte värre än att klippa allt som är rejält över förväntat acc och sen medelvärdesbilda under ngn sekund eller så

Pulsingång (för hastighet), skalningsfunktion, lite minne, IR- eller blåtandmodul processor med lite runtikringgrejor etc tycker jag låter enkelt och billigt. Dock så säger ju folk som kan sånt att det minnsan inte är lika enkelt och okomplicerat i verkligheten som jag vill verkar tycka

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Nambord
Löddeköpinge
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6



Resultat KM 2005

Pär, jag hoppas att din uträkning minst stämmer. Tyvärr så har funktionärer och tvälingsledning även i år avgjort slutställningen i KM till min nackdel. Min riktiga placering borde vara tvåa. I Minnesberg körde jag in på en tredje plats. Ett "misstag" thumbs down vid besiktningen placerade tyvärr en B bil som C bil och jag fick nöja mig med en fjärdeplats. På Ljungbyhed så körde jag in på en andra plats. Min tid ströks pga koner låg ner på banan. Det var samma förutsättningar för alla. Även här fick jag en fjärdeplats.

I söndags låg jag två poäng efter Fredrik. Med ett preliminärt resultat i hand så är jag mycket nöjd med min körning från Knutstorp och en tredjeplats i KM. Men som sagt jag avvaktar det officiella resultatet. Man vet aldrig vilka förutsättningar som ändras i KM.

Angående gnäll i C
Under de tre år som jag har kört i roadsport har det helatiden förekommit samtal om olika typer av fusk. Personligen så tror jag att C är speciellt utsatt då det är tex lättare att "tynga" ner en bil från B till C eller köra med lite för många HK. Detta kan vi tyvärr aldrig råda bot på. Men vad som har drabbat klassen de senaste två åren är så uppenbara att jag tycker att det är synd att inte klubben/tävlingsledning inte agerar "hårdare". Dvs följer de enkla regler som klubben själv har skrivit. Jag syftar bla på Bengt inlägg om oregistrerade/falskskyltade bilar. Hade klubbens egna stadgar följts i fjol så hade vi haft ett helt annat slutresultat i KM. Likaså i år.

Några enkla förslag för 2006:
Vagnboksdeklarationen är jätte bra. Den ska bara efterföljas och varje bil ska ha en sådan för att få starta.
Samma tävlingsregler ska gälla under hela tävlingen.
Vid misstanke om fel klass på en bil så är det upptill tävlingsledningen att bedöma klassen.

Tack för ordet ,

Magnus Nambord

_________________
Magnus Nambord
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Nja, eftersom reglemetet tillåter optimeringar av motorns funktion (Avgas och trattar) samt att den uppgivna effekten skall vara "uppenbart felaktig" så kan man ju tillåta optimering motsvarande transmisionsförluster.

om man loggar en körning på en raka och får ut en kurva för Gkraft och en för hastighet (eller effekt direkt om man använder en DL1) så plockar man lämpligen maxeffekten och den bör passeras innan växling. Om detta görs innan växlingen 2-3 så borde inte hjulspinn verka in så mycket samtidigt som sjuorna inte kört in i luftväggen än.

Lite lagom mätning fungerar ju om man vill hitta de uppenbart felaktiga effekterna för omodifierade motorer.
om man skall ha mätningen som klassgräns (dvs alla vill ligga på gränsen) så får man ju skriva ett nytt reglemente.

Bäst är det om det kan fortsätta att vara en hederssak samt om vissa ovesäntliga detaljer i besiktningsbarheten kan passera omärkt (fungerande trepunkt parallellt med 6punkt på förarplats, ej regbesiktad med bultad bur tex).

Samtidigt kan det ju finnas naturliga anledningar till att en tråkmotor med förbättrat avgas kan ge en Sjua rätt bra fart om den ligger på 7kg/hk enligt reglemente. De 10% effekt som kanske kan fås med tillåtna optimeringar ger ju 6,36kg/hk i realiteten. Att 6,36kg/hk accelerar snabbare än en icke optimerad 1,6 Miata på 1000kg är inte konstigt (8,62 kg/hk).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Visst är det skönt att det är så lätt i den här sporten att kunna skylla på tekniska eller administrativa oegentligheter, för det är ju knappst så att ekipaget som kom i mål före ens eget ekipage, har en snabbare chaffis

Skulle man inte komma på något så kan man ju ta hjälp härifrån:
http://www.turnzero.com/technical_resources.php?resource=racing_excuse . . . .

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Magnus

Hej Magnus

Keep up the good driving!!

Kul att du kom igen efter nedturen med strukna tider mm

Som jag ser det blir det nästa år återigen ett tufft Roadsport C

Ni kommer att vara ett taggat gäng igen, hoppas att Dennis får i gång sina illa tilltygade armar
till våren, han har gott läkekött då han tydligen skadat sig många gånger med sitt cykelåkande.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, motionssporten kostar oss stora pengar i Rehab

om allt går efter mina planer kör jag Roadsport B nästa år, men man vet aldrig!!

Ha de bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



Re: Sista inlägget

[quote="Bengt Metz"]Sista inlägget för mig i denna tråd

Till Anders Hofverberg
nej min motor är inget hopplock från olika bilar (men ändå ett hopplock från en vanlig Ford Escort, en svinaktigt dyr Ford GT kam som kommer från en Formel Ford handlare, en förgasare från en Ford Siera.

Har du Formel Ford kam? Då räknar du väl på en modifierad motor, eller?

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 103



Re: Resultat KM 2005

Magnus Nambord skrev:

Angående gnäll i C
.....Men vad som har drabbat klassen de senaste två åren är så uppenbara att jag tycker att det är synd att inte klubben/tävlingsledning inte agerar "hårdare". Dvs följer de enkla regler som klubben själv har skrivit. Jag syftar bla på Bengt inlägg om oregistrerade/falskskyltade bilar. Hade klubbens egna stadgar följts i fjol så hade vi haft ett helt annat slutresultat i KM. Likaså i år.



Man kan vel inta kalde det at klass C har drabbats...der har aldrig varit som mange biler i klassen som nu
og om klubben/tävlingsledningen havde agerat hårdere i 2004 havde der varit 10-12 mindre biler til start på höstracet. Om du husker Magnus, havde du selv lite problem da du inta havde det rigtiga skattemärke på din bil og derved selv skulle utasluttas. Min bil var tilfäldigt reggad (står intet i reglementet om at dette inte er godkendt) og godkendt /skattet af besigtningen og Pär manglede en dörsida, och flera andre havde "problemer".
Det som man får fokucera på er at bilen er i et registeringsbar stand, och at bilprovningen kan godkenda bilen just efter en racing. At bilen mangler rät skattemärke eller er tilfäldigt reggad har nu inte så mycke betydning for topfarten og köreenskaberne.

Det som vi skulle göre om i "Flickar" fortsätter med så mycka "gnäll" er at indsamla til en test på rullande landsväg og en vagnviktning. Då kender vi alle de rätte forhold, og ledningen får gerna klassa om ut från disse målninger.

"Too much talking too little racing"........det er inte VM eller F1 dette her....det er klubracing, efter gentleman princip.

om nogen synes de mangler en pokal, så send mig jeres adresse, så sender jeg en pokal

Hvornår begynder nogen at koncentrere sig om at köre race, i stället for al det gnäll



Magnus Nambord skrev:

Några enkla förslag för 2006:
Vid misstanke om fel klass på en bil så är det upptill tävlingsledningen att bedöma klassen.
Magnus Nambord


om man bygger en bil efter reglementet til en bestemt klass, skal det ikke väre up til tävlingsledelsen at bedömma klassen. Du vet selv h˙r m˙cka det koster at bygga race bil til et bestemt vikt/effekt forhållan.
Naturligvis, skal de kunna klasse om, om der fins 100% bevis for at det skal väre annan klasse, men inta bare fordi de mener det kunne väre fint [b]


Tak for ordet

_________________
Stefan Winquist
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Förslag

OT

Jag kan kanske bidraga med nån pokal

Har någon nåt bra förslag till användningsområde för dessa
Materialet ät tenn
De är lite för små för att användas som insugningstrattar




OT

Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re: Förslag

Bengt Metz skrev:
OT

Jag kan kanske bidraga med nån pokal

Har någon nåt bra förslag till användningsområde för dessa
Materialet ät tenn
De är lite för små för att användas som insugningstrattar




OT

Bengt Metz




onTopic

Jag är lite intresserad av svaret på A Hofverbergs fråga?? Är det OK att plocka ihop diverse delar från olika Fordmotorer och kalla det original?? Har Ford sålt en motor med spec. exakt som din??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Motorer

Hej Fredrik Anders

Är det OK att köra Porsche med Audimotor??

Klart att Ford har sålt minst 1 men troligare 10000-tals motorer med den spacen jag har i min bil.

Kom i stället med nåt kul förslag vad som kan göras av trattarna



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Motorer

Bengt Metz skrev:

Är det OK att köra Porsche med Audimotor??


Jamen Bengt, varför drar du in min Passat Sport Turbo i detta? Block, vev (och stakar tror jag) är identiska med dom i Audi 100 GLS och VW LT35. Kolvar, topp, bränslesystem, tändsystem etc är dock inte samma.

Fredriks maskin däremot är till hundra procent en porschekonstruktion. Den är dock attans lik en halv 928 motor. Balansaxelsystemet har dom nog lånat från Mitsubishi tror jag, kostade nog en och annan Deutche Mark för varje motor i royalty.

om du vill förkovra dig frontmotorporschens underbara värld så kan säkert jag och Fredrik sätta ihop en intensivkurs med tillhörande mek-praktik som du kan få genomför i pausen mellan två heat på ett KM, vad sägs om oljeläckageletning på LT-motorn eller kopplingsslangslagning på Porschemotorn?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Motorer

Bengt Metz skrev:
Kom i stället med nåt kul förslag vad som kan göras av trattarna

/ Bengt Metz


Självklart 2 av dom stora till höger och 2 till vänster som utblås baktill, så att alla frånåkta tror att din Caterham har en V8. Vill du krydda det extra sätter du två av dom små ngn annanstans baktill så att vi tror att det är separat utblås från wastegateventilerna, så tror dom att det är V8 Biturbo

Kan du inte ordna ett foto på det, jag tror att det blir riktigt blingigt!

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Ford

Edit Pär han före med inlägget ovan

Verkar vara ett hopplock av grejor i en Porsche.
Något för Anders Hofverberg och Fredrik Svensson att bita i.


I Min Caterham finns i alla fall en Ford drivlina rakt igenom.



Jag justerar hellre tändningen på min Fordmotor eller funderar på vilket
gradtal jag skall ha min kamaxel inställd på efter övre dödpunkten.




Slut för min del igen


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Ford

Bengt Metz skrev:
Per

Verkar vara ett hopplock av grejor i en Porsche.
Något för Anders Hofverberg och Fredrik Svensson att bita i.



Ja, det är hel del golf-grejor i en 924 (inte drivers och putters, inte den sortens golf ). Det var väl ungefär som så att Porsche körde ett utvecklingsuppdrag åt VW, sen ångrade sig VW (kanske pga första oljekrisen) och då köpte Porsche tillbaka rättigheterna på det som kom att kallas 924. Så det är väl antagligen anledningen till att det är en massa folkagrejor i dom bilarna. Bärarmarna fram t.ex är identiska med golf, antagligen även hela styrinrättningen. Rätt mycket knappar och sånt i inredningen är oxo VW. Så det är rena rama hopaplocket direkt från fabrik. Sen undrar jag om det inte var så att 924&944 tillverkades i två olika fabriker varav bara den ena var en porschefabrik, undrar om inte den andra fabriken ägdes av Audi?

Appropå det där med fabrik ja, Porsche Boxster tillverkades väl av Valmet i finland oxo. Har dessutom ett vagt minne av första generationes Saab 900 cab tillverkades av Valmet oxo, undrar om det var samma fabrik? Isf är ju nästan Saab cab en sportbil och kan därmed starta i KM

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Ford

Bengt Metz skrev:

Jag justerar hellre tändningen på min Fordmotor eller funderar på vilket
gradtal jag skall ha min kamaxel inställd på efter övre dödpunkten.


Ajabaja tror jag!

Tändningen för man ju meka med, men kammen för man nog inte justera på en omodfierad motor har jag fått för mig. Fast grunna på det får man ju, för reglementer föreskriver nog inte tankekontroll

Faktiskt är det på så sätt skönare att köra i B med modifierad motor, för nu får man plötslig skruva var man vill! T.ex har jag nu en attans rolig hästkraftsratt att skruva på (turbotrycksinställning) Enda begräsningen för min del nu är att hålla mig till orginalkam och hålla programmerbara grejor borta från tänd- och insprutningsssystemen. Elektrohydrauliska tilläggssprut eller vatteninsprutning och sån skaparglädje är fritt fram nu. Senast på Knutan testade jag mitt nya oljeröksystem för att skrämma konkurrenterna! (skojar bara, har nu hittat en 5 cm lång spricka i en slang, det där med skomakarens barn eller hur det nu var. Farsan är dock helt oskyldig i detta , för den numer till dom sälla jaktmarkerna förpassade slangen satt på bilen när jag köpte den för tre år sen)

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Bilder

MGCCare och andra

Lite förhandstitt på bilder KM5 Knutstorp

Kommer under bilder på mgccs hemsida snart

Följ länken så länge

community.webshots.com/user/bemeco

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Re: Resultat KM 2005

Magnus Nambord skrev:
I Minnesberg körde jag in på en tredje plats. Ett "misstag" thumbs down vid besiktningen placerade tyvärr en B bil som C bil och jag fick nöja mig med en fjärdeplats




http://www.tr-register.co.uk/tr6.htm = 150 hk
http://www.kolumbus.fi/triumph.tr6pi/ = 1085 kg

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Tänkte bara på det där med att vissa C bilar är 2 eller 3 eller fler sekunder snabbare än andra....

Detta är kvalresultatet från en nyligen avhållen tävling på Knutstorp där alla kör S40 bilar som bör vara mer identiska än de flesta roadsport C bilar.



Det skiljer över 3 sek per varv mellan snabbaste och långsammaste bil. Så det kan man ju ha som utgångspunkt.

Var hamnar en S40 i för Roadsportsklass? B?
Minvikt är 1 150 ink förare. Motorn är plomberad, levererar ca 170 hk
http://www.slc.se/klasser/s40/tekniskaregl_s40.htm

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



6,76 kg/hk, gräns för roadsport C 7 kg/hk så det är ju nära.

Rätt styrt reglemente, dom där specade chassieprylarna, är det standardgrejor eller är det motorsportgrejor? Är det mer eller mindre ett standardchassie? Ivf så är det Pirelli PZeroC (finns dom fortfarande).

Enligt roadsportreglementet så hade väl dessa bilar drabbats en en del tillägg, t.ex för omprogrammerbart sprut, abs-bromsar (?) och vinge (?). Men det kan vi ju bortse ifrån och istället anse att det är rätt lika en vikt/effekt optimerad roadsport C vagn.

_________________
Pär Hylander
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Det ser ut som ni haft det riktigt trevligt!

Den här bilden föll jag för!

Citera
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
18656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande