Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (6873 totalt) |
Jag skulle dock mycket väl kunna tänka mig att typa om bilen med lite mindre maxlast, alltså skulle jag behöva dra av 80 kg från bilens maxlast i så fall så att bilens totalvikt blir 2000 kg, undrar som sagt om det går att göra så, då är det lättare att även klara sig ifrån överlast.....
Ska ringa och fråga på lokala VW-firman imorgon, om man kan få bilen levererad så redan från början, borde ju inte vara omöjligt...!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Fast om du typar ner maxlasten på bilen blir det enkelt att få överlast på bilen istället, fyra stadiga passagerare så har du redan i dag överlast. Ett enkelt sätt att kolla vad en någotsånär vanlig biltyp har för värden är att ta regnummret när du ser en på stan, och sen kolla med VV https://secure1.ore.vv.se/fordonsfra såhär står det om en bil jag hadde för länge sedan. ----------------------------------------------------------- Fabrikat: Opel ASCONA 081246-B Årsmodell: 1975 Fordonsslag: PB Chassinummer: 8152623115 Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2003-11-19) Antal ägare: 18 Datum för första reg.: 1975-07-16 Producentansvarig: I trafik första gång: 1975-10-07 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej Tekniska data Effekt kW: 110 Antal passagerare: 4 Max släpvagnsvikt: 1000 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1060 Max lastvikt: 320 Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2: Däckdimension fram: Däckdimension bak: 225/60R13 Kaross: Täckt, Taklucka ------------------------------------------------ |
||||
Typa om släpet. Den tänkta tjänstsebilen kan du inte typa om.
Sedan ett antal år (5-6 år??) är alla nya bilar försedda med ett s.k. "helbilsgodkännande" som gäller inom EU. Angiven släpvangsvikt, lastvikt, tjänstevikt hjuldimenisoner etc. är spikad i helbilsgodkännandet och kan inte ändras. SBP väger numera inte en bil när du regbesiktar in din dragkrok. Man går på uppfiterna hos tillvekrarens helbilsgodkännande. Typa om ett släp bör fortfarande däremot vara möjligt (förett antal år sedan typade jag ned ett släp från 1500 till 1300 kg, minns inte vad det kostade, så det måste varit överkomligt) Vill man promt typa om en dragbil bör man skaffa en ganska begagnad sådan, innan de blev helbilsgodkända. Reglerna behöver verkligen ses över och efter 25 utresdningar och 50 år kommer säkert vv att få det direktivet av dom folkvalda. Idag får du köra ett tyngre släp med en gammal gungig 745 än med en XC90 om du har B-kort. Hur väl rimmar det med trafiksäkerhetsarbetet? Eftersom all bilar pga all säkerhetsutrustning och krockstrukturer idag väger enormt mycket mer än när regelverket skapades för flera decennier sedan borde rimligen totalviktsbegränsningen med B-behörighet justeras uppåt. Då kunde också helbilsgodkännanden skrivas med högre tillåten högsta släpvagsnvikt, utnah änsyn till 3500 kg gränsen. Problemet finns på dagens lätta lastbilar också, som både tål och kan ta mera last än vad 3500 kg gränsen för dem tillåter. Roligast är i sammanhanget ju de helkorkade amerikanska pickisarna som ju i mågna fall väger så mycket att lasten på flaket motsvarar vad tantens shoppingbil får ha i skuffen ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det blir omtypning av släpet, men inte heller ens det var busenkelt då det är ett släp från -05, nya regler from 1/1 -05.....det är lite väl mycket regler ibland... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Ny bil vet jag inte precis om jag hoppas klara mig undan, det är ju oftast trevligt... ![]() Men som sagt, det blir en omtypning av släpet, och sedan blir allt nästan frid och fröjd.... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Jag la ut de tidigare länkarna utan kommentarer, men det är som också skrivits totalvikterna som begränsar med B-kortet.
Typa ner släpet är ju, som du är inne på, vägen att gå. Det är iofs kännbara böter för överlast, men det är ovanligt att släp vägs ute på vägen. Däremot är poliser läskunniga och om du har ett för högt typat släp åker du dit på olovlig körning, vilket du säkert vet. Lappen ryker i ett par månader. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Javisstja, det gällde ju en Passat! ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (6873 totalt) |