Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1770 totalt) |
hur mycket kör ni på bana per år?
precis som frågan lyder så undrar jag hur mycket tid ni kör på bana per år! tänkte kolla eftersom jag har blivit väldigt intresserad av bankörning och drifting, så är det väldigt intressant hur mycket man kommer kunna köra sen när man har bil och börjar köra. tänkte kolla om det finns nägra mer bra sätt som ni kan rekomender att träna när man inte är på bana t.ex dra ut på sena nätter och attackera nän smal kurvig väg eller kanske lite downhill :P /Mvh Newbien _________________ Johan Henriksson |
||||
det är det banträffar är tillför... att lära sig köra sin bil.
att ut och "träna" på någon väg är i min tankegång helt idiotiskt... inga avåkningszoner, inga som ser till att om du skulle dratta av så kommer plingplong vagn. Det är olagligt, kan lätt komma djur, cyklist utan reflex och ljuse, tja vad som... jag har varit på 4 bankörningar i år och på dom då bilen har funkat som den ska har jag nog kört ca 2,5 timmes aktiv körning/träff... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() |
||||
Re: hur mycket kör ni på bana per år?
Köra på allmän väg tycker jag går fetbort, ger ingeting då man ligger såpass långt ifrån gränsen. Dessutom dumt då tråkiga saker kan hända. Men en sak jag rekomenderar är att prova på konbana eller någon motsvarande flygfältkörning, där finns stora möjligheter att lära sig sin bil utan att riskera att köra i räcken däcksvallar och dyl. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Landsvägskörning har i.o.f.s. sin tjusning vad det gäller upplevelser och inlärning av spårval. Men inte när det kommer till att få in bilkontroll.
Hur mycket tid jag lägger på banor? Så mycket bil och ekonomi tillåter. Vilket i år har inneburit runt 12 varv på Knutstorp ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Koma187 här har du en liten köpguide som sattes ihop av rejsafolket för ett tag sen men bra/kul bilar för bana och konkörning. https://rejsa.nu/artikel.php?t=14270
_________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
kk tack, men lite av orsaken att jag är inne på den här bilen är att jag inte riktigt säker på vad jag ska köra drifting eller bankörning troligen blir det ju lite av både men eftersom det är en heldel driftare i japan o så som kör dom här modellerna så borde dom ju funka iaf till drifting men jag vet inte är dom hel kassa väghållningsvis och så eller? för dom är ju både hyfsat lätta och trimvänliga. Skulle gärna höra lite åsikter. _________________ Johan Henriksson |
||||
MIn bil har en SET-UP som är 100% drifting. enda jag gör för att attackera på banan är att ändra bakre stötdämparena inställning till lite mjukare & främre dämparnas inställning till lite hårdare. & så byter jag bakdäcken. Detta borde ju funka på alla seriösa driftbilar. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Det är inte svårt att hitta bilar med bättre väghållning för samma pris som en S13, även om den har "helt okej" väghållning. Alltså, den är varken dålig eller något man behöver bli upphetsad över. Men sen är ju inte väghållningen allt, och det går ju att förbättra om man vill. Anledningen till att bilarna är populära för drifting beror nog på saker som att den är billig, det finns massor av färdigt trim och motorerna är lätta att skrämma upp i rätt bra effekt. Sen är bilarna lätta att sladda med också. Är man beredd att lägga lite tid och pengar på bilen tycker jag det är ett bra val. Vill du som mest fixa nya dämpare/fjädrar och lite bättre bromsar tycker jag det är bättre att kolla på andra bilar. |
||||
MKt bra - förutom på rakorna . . . Då Toyota's 4-AGE motor som jag har är en hårt/högt varvande maskin, men den är okså seg genom hela registret - går inte att jämföra med en icke V-Tec CRX exempelvis. 100-140km/h tar liksom nästan 5,5 sekunder med fullt acc. Mvh/ ......Kristian - Kör på Knutstorp nu på lördag _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
gå o ta en licenskurs så att du kan köra på alla möjliga banträffar, sen struntar du i att köra fort på landsväg, det tror jag ingen vinner på... Visst får man väl erkänna att man har gört småfort genom någon öppen kurva någon gång, men det e ju inget man gör regelbundet/knappt alls, det fungerar absolut inte likandant på bana som på landsväg e i alla fall min mening, asfalten tycker jag känns annorlunda dessutom....
Vad det gäller hur mycke jag kör per år... tja, detta va ju första tävlingssäsongen, men det blev väl 8-9 timmar i sommras effektiv körning med BMWn... (testade lite vid sidan om...) MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
tack för alla bra inlägg!
men jag tycker det låter som dom mesta inte åker så mycket ändå på bana. kan ju tänka mej att det är dyrt och man har dåligt med tid när man jobbar och så. Men tycker ändå att det låter som ni får rätt lite tid med bilen eller kör ni mycket kon banor och sånt också? PS. det där med att köra på attack på vanliga vägar var kanske lite förhastat av mej hade sätt lite för mycket initial d. men jag tycker fortfarande att det borde gå på nåt sätt att köra hyfsat säkert som dom där galna japanerna :P förstås dom har väll inte massa älgar och rådjur runt vägarna. _________________ Johan Henriksson |
||||
Jag tror dom flesta här som nämner timmar pratar om effektiv körtid på bana... Det är mycket som tar tid när man är på en banträff... Både du och bilen behöver vila emmellanåt minst lika mycket som man kör...
Själv har jag genomfört 6 heldagarsträffar, en halvdagsträff samt en kvällskörning på riktig bana under årets säsong till detta kommer två dagar konbana+liten slinga på björkvik. Det känns spontant som rätt mycket... Speciellt om man börjar räkna på hur mycket det har kostat... EDIT: räknade efter och insåg at det var 6 heldagsträffar... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
precis så menade jag med min körtid med BMWn... upp mot 9 timmar effektivt på bana är ganska mycket, och som föregående talar sa så måste man vila på banan, specielt om man är grön! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Under en bankörning kör man vanligen i klassindelade pass vanligen mellan 15-20 minuter åt gången, du hinner med ett pass i timmen ungefär så på en heldags bankörning kanske du kan få ut mellan 2-3 timmars effektiv körning som mest, men då har man legat i rätt ordentligt. dom flesta brukar vara rätt nöjda efter 4-5 pass... Vilket iofs gör att dom som är riktigt sugna kan få mer bantid i slutet på dagen.
_________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1770 totalt) |