Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 23360 besök totalt |
Jag har c:a 180 km/h i början av Angstkurve, men tappar fart uppför backen. Antar att CSL:n har bra mycket högre fart där!?! Klostertal knixen går att hålla fullt med en långsammare bil. Med Lådbilen släpper jag gasen lite innan jag kommer fram till knixen/krönet. Bilen blir ganska orolig när man kommer med högre fart över det lilla krönet i den snabba högern i utgången av Klostertal. Känner att det är ett ställe som jag skulle kunna öka en aning stegvis. Men jag har sett en del filmer, där bilar kraschat just där, så det bär emot lite att köra för fort just där. Flugplatz är ett annat ställe där det går fort och man måste vara lite försiktig. Bilen känns väldigt "lätt" första halvan av dubbelhögern om man attackerar lite för hårt. Samma sak gäller eg även Schwedenkreuz, där bilen känns "lätt" och vill drifta utåt högerkanten om man går in lite för fort. Lådbilen kändes även instabil inför Sprunghügel. Det finns ett svagt krön c:a 10-12 meter innan man kommer till själva Sprunghügel och där börjar den kännas lite jullrig. Därför vågade jag inte ladda fullt just där utan lättade lite innan själva sprunghügel. Det här att Lådbilen känns som att den går lite "på tå" i vissa snabba partier kan kanske ha att göra med de hårdare bakfjädrarna!?! För jag minns inte att bilen kändes så förra året på dessa ställen. Eller så beror det på att det gick aningen fortare i år! Men det är väl annars naturligt att på de ställen bilen blir lätt när man går över krön och ojämnheter, så borde ju rimligen hårdare fjädrar hjälpa till att lyfta upp bilen ännu mer. Men i det stora hela så är jag ändå mycket nöjd med de hårdare bakre fjädrarna. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Det kanske börjar gå så fort nu så det är daxs att montera lite vingar på lådbilen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
180 är nog en realistik kurvhastighet med r-däck och ett bra chassi. Med tanke på att en GT3:a eller CSL är uppe i en bra bit över 200 i Kesselchen (220?) är det helt omöjligt att hålla fullt genom Mutkurve. Jag tror att Klostertal knixen är mycket, mycket svår (omöjlig ?) att ta fullt med en stark bil, men detta beror ju väldigt mycket på utgångshastigheten genom Mutkurve. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag vet inte om det är fel att jämföra H-J Stucks varv från VLN träningen förra året, och hur fort ni snabb åkande svenskar kör i Angstkurve. Men Mr Stuck han växlar till och med ner innan kurvan för att direkt efter den växla upp igen, men man kanske som sagt va inte ska jämföra racerbilar och standardbilar. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Det är nog svårt att jämföra std-bilar med racebilar som körs på slicks och har div aerodynamiska hjälpmedel. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Absolut, sedan hör det till saken att det är så oerhört brant där så bara man släpper lite så blir det gärna en nedväxling. I motorsvaga bilar så kan det till och med bli så att man håller fullt, men ändå måste växla ner för att inte tappa mer fart! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Motorsvaga bilar hinner aldrig komma upp på femman uppför Kesselchen. och då skall de vara väldigt motorsvaga för att man skall behöva växla ner till trean! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Du kunde ju ha låtit släpet hängt kvar bakom Passaten ett varv, så hade du utan samvetskval kunna sätta dekalen på släpet. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
[quote="Peeter"]
Så sant, vi hade en diskussion på Ringers om detta, där hävdade ägare av Porsche 968 att han var tvungen att växla ner till fyran för att inte tappa fart på grund av stigning och kurvan. Jag var mycket tveksam till detta och hävdade att han var tvungen att lyfta för att kunna ta kurvan. Nåväl, vi kom aldrig till någon slutsat men troligen finns det väl någon gräns där kraften varit tillräcklig för att få i femman men ändock kräver en nedväxling inför kurvan för att inte tappa fart. Jag får känslan att stigningen faktiskt ökar från apex och framåt så då kan det ju teoretiskt var så. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Undrar vad det hade blivit för varvtid med släpet? Teoretiskt borde det gå att köra runt 9:40 BTG med Passaten och släpet, om det är tomt . _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Det var det jag reagerade på att Stuck växlar ner innan kurvan, man tycker han skulle ha så mycket kraft i BMW att han inte skulle behöva det. och ska man gå på det ni skrev om slicks och andra tekniska hjälpmedel så skulle han ju kunna ta kurvan utan att behöva lätta på gasen bara hålla nere. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Skit i teorin. Vi vill se empiriskt underbyggda fakta. Nu har du fått en trevlig uppgift. Försök föreställa dig minen på de som blir ifattkörda & omkörda av en passat med släp... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Stuck växlar ner (och ev. bromsar) för han behöver sakta ner, inte för han behöver kraft. |
||||
Jag bläddrade igenom en bunt SportAuto igår och 180 verkar vara lite väl optimistiskt. De flesta sportbilar har 155-160 km/h igenom Mutkurve, mer extrema skapelser som GT3 RS(163) och CSL(167) börjar närma sig 170-vallen, sidokraften är i dessa farter omkring 1.2g. (Å andra sidan, om man kommer farande i 210-230 och bromsar och ev växlar ner, kastar en snabb blick på mätaren (vilket väl i och för sig inte är att rekommendera!) och styr in så kanske 180 på mätaren flimrar förbi och så tror man att man har 180 som lägsta fart genom kurvan?) Hur som helst så bör väl SportAuto-uppgifterna i alla fall tyda på att om någon med en bil som toppar mer än 170 upp genom Kesselchen tror att det går att hålla stumt genom Mutkurve så kommer han att besöka Mr Armco, eller åtminstone Herr Grasstreifen! Kan ju tilläggas att Donkyn hade 192 km/h och 1.6g sidokraft genom Mutkurve under 7:18-varvet... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Jag har tittat igen på Stucks varv från VLN 04, och la märke till en annan sak, och det är att han inte använder högsta växeln uppför Kesselchen, men den lägger han i på rakan upp mot Tiergarten. Då kan man undra varför lägger han inte i den upp mot Klostertal? _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Peeters lådbil är ju lite åt Donkervoort hållet så jag tror att han kan ligga nära 180, åtminstone mätarfart, men du har helt rätt, som vanligt överskattar man lätt sin fart. Min bestämda uppfattning är och har alltid varit att i en bli med god effekt, typ över 200 hk, så måste man sänka farten inför svängen. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Min teori är att BMW:ns högvarviga sugmotor inte orkar varva ut på 5:an, åtminstone inte på den sträckan han har till förfogande. Skulle han lägga i 6:an skulle han kanske t.o.m. tappa fart. Jämför med Alzen-DVD:n där Uwe petar i 6:an strax efter den ultrasnabba vänstern i Kesselchen, turbon ger ett helt annat vrid. I och för sig kanske Porschens utväxling skiljer sig en del från BMW:ns också? Även Alzen bromsar dock och kuggar ner till 4:an genom Mutkurve! Jag har för mig att jag läst någonstans att han nästan når 285 upp genom Kesselchen, men det var kanske förra året innan laddtrycksbegränsningen? Jag tror inte Stuck når 285 ens på Döttinger Höhe... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Nürburgring Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 23360 besök totalt |