Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Wirdheim lägger ner för säsongen
1636 besök totalt
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Det är tydligen slutkört för Björn i år:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21146&a=458475&lid=puff_ . . . .

Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003

Tråkigt, men kanske rätt beslut att ta i det här läget.
Bättre då att få en bra styrning framöver och få en chans att bevisa sin styrka med bättre material, lätt att ta första bästa styrning och fastna i botten.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Har svårt att tro att Wirdheim kan nå några större framgångar än de han redan har...

Som nybliven f3000mästare gick han ut o sa att bli testförare var otänkbart, likaså att åka över atlanten.

Ingen f1-sits "dök upp", men i elfte timmen fick han till slut testköra en dålig jaguarbil med ett extremt dåligt kontrakt på fickan.

Året efter letade han en ny f1sits, hittade ingen, ens som test-förare. Blev till slut att åka över till usa. Farsan hans sa då: "det är dags att få betalt för att köra efter alla år av sponsorjagande..."
Björn hamnar i ett kasst team utan pengar. Blir ifrånåkt av sin stallkompis och hamnar för jämnan låångt ner i resultatlistan.
Så kommer det fram att Björn betalr en halv mille per tävling för att köra, och när nån juice-snubbe kan betala mer kickas björn ut.

Ser inte allt för ljust ut...

Hade Björn som nybliven f3000mästare däremot kunnat tänka sig att bli testförare för ngt av de bättre teamen, eller kört cart för nåt av toppstallen hade det kunnat se ljusare ut, med en F1sits i sikte.

Hoppas han hamnar i ett tillräckligt bra team ngn stans, och visar att han är en duktig förare så han kan börja klättra uppåt igen.

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003

Inga pengar, ingen sits. Surt men sant. Kolla bara in Baumgartner som tog sitsen framför näsan på Björn, sponsrad av ungerska staten (trots närapå inga som helst tidigare resultat).......

Nej, talang räcker inte längre.

Mvh,

Balazs

Här sen Jul 2003

OM han hade jagat mer testförarjobb hade han iaf haft en chans.
ok att "over there" är ett alternativ men det är iaf inte F1.

Personligen tycker jag han gjorde bort sig som sa att vara testförare var uteslutet.

Värnamo
Här sen Mar 2005

Lillen skrev:
Personligen tycker jag han gjorde bort sig som sa att vara testförare var uteslutet.

Tror dessvärre samma sak. Han måste ta ett eller ett par steg bakåt för att komma upp igen. Varför inte satsa på GP2? Då får han ju dessutom synas inför männen i F1 igen. Men det snubbla väl på pengar där också...

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Balazs 911 skrev:
Inga pengar, ingen sits. Surt men sant. Kolla bara in Baumgartner som tog sitsen framför näsan på Björn, sponsrad av ungerska staten (trots närapå inga som helst tidigare resultat).......

Nej, talang räcker inte längre.

Mvh,

Balazs

Detta är någonting man ser upprepas gång på gång - uppfattningen att i F1 är det bara folk med pengar som tar sig fram.

Jag är inte speciellt insatt men jag tycker det verkar finnas gott om exempel på motsatsen. Är inte Alonso och Räikönen just exempel på att talang och snabbhet är det absolut viktigaste? Ingen av dem har väl kommit dit de är pga av feta plånböcker och outtömliga sponsorresurser?

Min teori är att ett F1 stall är en så enorm ekonomisk satsning så att inget (topp)team vill riskera att sätta en klåpare bakom ratten - oavsett om han har med sig många sköna miljoner i sponsorpengar. Har man lagt miljarder i utveckling och testning vill man väl inte att allt skall spolieras för att föraren är en medelmåtta?

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Racing har alltid handlat om pengar.

Förr i tiden, före sponsorernas intåg gällde det att ha en pappa med pengar (som Stirling Moss) för att kunna börja. Eller att man kände någon som hade pengar (Uffe Norinder betalade tydligen en hel del av Joakim Bonniers tidiga karriär). När man sedan slagit igenom levde man på startpengar och prispengar, på den tiden körde toppförarna minst 50 tävlingar om året för att betala levernet.

Nuförtiden gäller det att hitta rätt sponsorer för att få fart på karriären. Jag tycker det är bättre, man måste alltså inte ha tillgång till egna pengar för att komma någonstans, även en fattig sate har en chans. Vilket sådana som Michael Schumacher, Mikka Häkkinen, Kimi R o.s.v. O.s.v. har bevisat!

En sak är lika. Om man ska bli en riktig toppförare räcker det inte med pengar, det krävs talang också. Baumgartner blir aldrig världsmästare, hur mycket pengar Ungerska staten än stoppar in.

Luxembourg
Här sen Mar 2003

Anders,

Jag är inte heller insatt men att Baumgartner som blev utskåpad av Wirdheim gång på gång i F3000 fick en sits var ju bara pga pengar. Baumgartner hade ungerska staten och Klien hade Red Bull i bagaget. Då räckte det inte att ha varit överlägsen i F3000.

Björn är kanske inte en supertalang men klåpare lär han ju inte vara, han har ju trots allt visat lite resultat i motsats till många i F1. Tror att det kanske är 5-6 förare som har kapacitet att bli mästare inom F1 just nu oavsett vilken bil man sätter dom i.

Ha en trevlig helg,

Balazs

PS Med rätt uppbackning så skulle jag klara under 9.00 på ringen.....

Här sen Jul 2003

Baumgartner lär ju finns i F1 pga publicitet för ungern.
De har ett GP och vill ju naturligtvis ha en förare i F1 åxå.
därav de många Euro som stoppats in i hans karriär.
Att han inte direkt rosar marknaden är ju en annan sak.

Wirdheim måste nog tänka om lite får att komma framåt?
Som sagt varför inte steppa ner lite och börja om inför F1-pamparna som tidigare sagts här.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det är bara att inse. Det är för många som vill vara på toppen.
Att pengar inte skulle vara med i bilden tror jag är helt fel.
Så är det överallt, varför inte inom F1 och racing?
Skulle snarare vända på det! Framför allt där!

och ultimatum är alltid dumma att förespråka offentligt.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Balazs 911 skrev:
Björn är kanske inte en supertalang men klåpare lär han ju inte vara, han har ju trots allt visat lite resultat i motsats till många i F1.

Jag menade absoult inte att Björn är en klåpare. Jag tror dock att de flesta som kör F1 idag faktiskt har tämligen rejäla meriter sedan tidigare. Kimi (och Jenson Button) kom ju fram väldigt snabbt till F1 och var väl utan stora meriter sedan tidagare men har väl visat inom F1 att de håller.

Det jag tycker är lite lustigt är att få klagar på kvalitén på förararna i STCC, BTCC, DTM eller någon annan stor racingserie, men när det kommer till F1 så tycker många att nästan alla förarna är skit. Lite märkligt är det allt.

Helg på dig själv!

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
Det är bara att inse. Det är för många som vill vara på toppen.
Att pengar inte skulle vara med i bilden tror jag är helt fel.
Så är det överallt, varför inte inom F1 och racing?
Skulle snarare vända på det! Framför allt där!

Visst är pengar en avgörande faktor i motorsport i allmänhet och F1 i synnerhet, men det är ju inte samma sak som att det går att köpa sig till en världsmästartitel (oavsett om det är med egna pengar eller sponsorers). Om jag förstår rätt så tjänar förarna i topp teamen stora pengar. Jag antar att teamen betalar detta för att de anser att de får de bästa förarna. Om inte vore det ju enkelt att slänga ut Schumacher, Montoya, Kimi mfl och ersätta dem med talangfulla förare men mindre lönekrav och spara 100-tals miljoner.

Som sagt, jag har svårt att förstå varför F1 skulle vara den racing serie som samlar de sämsta förarna - för det så det ofta låter när man lyssnar på alla som sitter framför burken och tittar på lopp efter lopp.

Allmänt banåkaforum
1636 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande