Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-09-25 Challenge Tullinge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (23196 totalt) |
vana ska inte underskattas, där ligger många sekunder. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
R-däck hade säkert sett till att du hade fått ner tiden med någon/några sekunder! Hoppas du får tillfälle med annan bil att prova R-däck! Nästa gång vi ses på Challenge så ska jag visa dig hur man lägger ur handbromsen... kan ju vara lite knepigt på vissa bilar... |
||||||
Min erfarenhet efter att ha kört samtliga gånger d.v.s mycket träning och några gräsåkningar när gränsen passerats. Har kört ca. 50 varv på tid. Träning/vana har gett ca 2 s. Har oxå testat skillnad mellan gatdäck / R-däck. RE540 235x40x18/GYF1 225x45x17 Trimmat (250hk/1430kg) jfr. 190hk/1430kg. 32% högre effekt. 1430 kg är racevikt. Plockat ur 55 kg bak och 1/3 tank. Sammanfattning: Så här mycket gjorde det för MIG med MIN bil. Vana 2 s Rdäck 2,5 s Trimm 2,5 s Man kan ju inte bara addera alla skillnader. Förbättringarna gäller en förändring i taget. Tippar att jag skulle klara av att köra ca 1:28:5 med otrimm och gatdäck idag. För nästa säsong hopas jag på ny bana. Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt. Ingen 300 m rattlås. Lägre fart där det är farligt att åka av. _________________ Christian Lindblom |
||||||
Vadå slita på bilen, jag smyger iväg i starten. Har resonerat som så att man vinner inte så mycket där. Men kanske är jag ute och cyklar Men visst det bör ju vara max överallt _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Just det När jag nämde 2-3 sekunder tänkte jag på de du sa tidigare chriss, du har ju testat och kör konsekvent. Att Avus kapade 5sek kan omöjligt ha med bara däcken att göra, det var oxå för att du kört challenge fler gånger, som även Cedric påtalat. Som jag alltid sagt ju fler gånger man kör(med samma setup) desto lägre blir tiderna. Eftersom jag bara kört 2 gånger med CSL så får ni passa er nästa år _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Ingen 300 m rattlås. Lägre fart där det är farligt att åka av. Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt. Hmm snart rycker nog mina baksäten i alla fall... Dags o spara vikt, eller byta bil _________________ Henrik Troeng |
||||||
Ingen 300 m rattlås.
Lägre fart där det är farligt att åka av. Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt. Allt detta ovan uppfylls av banan på Lunda! Iof har jag mycket längre dit så kan man hitta motsvarande lösning på Tullinge så föredrar jag det förståss! |
||||||
jo jag tycker det är en trevlig avslutning på rundan med 300 meter rakt fram. Så jag har gärna kvar det. Man får tänka på att ha rätt vändningsteknik så man kan ha bra utgångsfart och nå en bra fart förbi målsnöret, det tycker jag är kul. _________________ Henrik Troeng |
||||||
Hmm vill man åka raktfram så finns det 402m att gör sånt på.
Hur svårt är det att hålla plattan i mattan? Nu har jag inte åkt på Tullinge, men på Lunda var det en pina mellan vissa patier, bara vänta att rakeländet tog slut. Slut rakan var väst _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nej jag håller inte med, slutrakan i kombination med den övriga banan är rolig. Dessutom har jag fart igenom kurvan innan målrakan och slipper våldta min växellåda, koppling och drivlina genom att göra banzai-starter på 402 strippen. Svårt att hålla plattan i matten är det inte, men att komma rätt i vändningen innan har visat sig vara lite svårt för min del, senast lyckades jag mer än en gång att komma ca 5-6 meter längre ner än konen, dvs jag svängde för sent och min bil kom inte runt ordentligt. Dessutom hamnade jag med högerhjulen i grönsakslandet till höger om banan flera gånger. Tappade tid + fart genom alla mina misstag. Det kanske inte är så svårt för vissa, men för mig så är det en utmaning, och det är mig själv jag utgår ifrån. _________________ Henrik Troeng |
||||||
Vi har ju jämfört slutfarter och de varierar mycket. Med Civicen jag testade 120 km/h Min bil otrimmad 130km/h Min bil trimmad 140 km/h Avus 170 km/h (om jag minns rätt) SnabbEvo 175km/h (om jag minns rätt) Charlie 180km/h Sitter mycket tid där som enbart beror på pulver. Det tycker jag är trist. _________________ Christian Lindblom |
||||||
citat:
Svårt att hålla plattan i matten är det inte, men att komma rätt i vändningen innan har visat sig vara lite svårt för min del, senast lyckades jag mer än en gång att komma ca 5-6 meter längre ner än konen, dvs jag svängde för sent och min bil kom inte runt ordentligt. Dessutom hamnade jag med högerhjulen i grönsakslandet till höger om banan flera gånger. Tappade tid + fart genom alla mina misstag. Det kanske inte är så svårt för vissa, men för mig så är det en utmaning, och det är mig själv jag utgår ifrån. Misstag i böjar tappar man alltid tid på. Och hur tröttare bil man har dessto mer kostar misstagen. Men vad ligger utmaningen att hålla stumt rakt fram? Måsta man träna på det borde man söka hjälp _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Måste säga att jag tycker att ni överdriver när ni klagar på 300 m rattlås på slutet.
Är ni inte lite väl fanatiska? Ta hellre bort den där superstage-vändningen helt för den tär på bil och däck om något. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Ja då får jag väl söka hjälp då, vad jag försöker förklara är att det inte bara är att hålla rakt fram utan även att vändningen har betydelse, det är i alla fall min åsikt. När du väl är runt som är det ju bara att hålla stumt och visst gynnas effekt, men på andra ställen så gynnas mindre vikt och mindre bilar. Tex 180 gradarn, jag ligger ju ständigt ute på gräskanten där, med kraftig understyrning. Vi behöver kanske inte älta detta vidare, men gillar målrakan, så enkelt är det. Hade jag haft 250 hk mindre så hade jag kanske inte heller tyckt den var rolig, vem vet.. _________________ Henrik Troeng |
||||||
citat:
Måste säga att jag tycker att ni överdriver när ni klagar på 300 m rattlås på slutet. Varför då? eller måste du träna på att hålla fult rakt fram? citat: Ta hellre bort den där superstage-vändningen helt för den tär på bil och däck om något. Ja men inte mer än alla andra svängar med lika stor sidobelastning. Tom mindre pga den korta tiden som man utsätter bilen gör ett tämligen hög sidobelasing. Eller är det inte så att den skall bort för den är svår att få till? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
CSL har ca 150-160 där beroende på hur jag lyckas i vändningen. Jag tycker absolut inte det ska gå saktare på de så kallade farliga partierna ex(bajamajorna). Att våga samt att våga lita på sig själv sin förmåga och bilen gör att sådana partier vekligen är utslagsgivande. Som på Nurburgring, där räcker det inte bara att åka det bästa spåret om man ska åka fort, man måste våga oxå. Jag tycker tvärt om, det finns allt för få farliga partier som ofta premierar förare som har god bilkontroll och litar på sig själv och bilen. En liknelse är golf, ett bra golfhål ska premiera en spelare som vågar, därför kan man om man slår över 300m med drivern(med rull, menar ej carry) ofta vinna mycket om man är duktig med den samt vågar. De flesta bra golfhål(banor), byggs så. Men alla vågar eller kan inte slå en boll med över 200m carry över raviner och vatten mm för att ev träffa green på ett slag(fågelvägen är ju kortare). De andra få slå längs med fairway och är uppe på max 2 till 3 slag. Detta är oxå en av anledningarna att de flesta kan prestera på en typ av bana som challenge, det finns ju inga faror som hindrar en som det finns på banor o då menar jag inte bara ringen. Momentet med mod faror o s v finns inte på samma sätt på ett flygfält. Å de e ju en nog så relevant sak i bankörning, rally, F1 mm, så det bör inte avskaffas på challenge.Edit: de partierna finns knappt på challenge. Just my 2cents _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Håller med vändningen är svår att få till, de få gånger jag lyckas har jag ca 160km vid målgång, men oftast har jag ca 150km, alltså gör jag stora missar just här. Barkarby banan var den bästa, den var det närmaste man kom bankörning. Men även där var det för ofarligt att köra bil fort runt:D _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Tyvärr körde jag aldrig på barkaby, har bara kört de senaste 2 gångerna, men nu lär jag inte missa några flera tillfällen om det inte är semester eller något, det är verkligen urkul. Har väl egentligen upptäckt denna sommaren hur roligt det är att svänga med bilar. Går runt och drömmer om en 997:a på dagarna. Jag gillar ofarligt, men förstår din poäng med att det ska vara utmaning att få bra tider och ingen walk in the park. Dock så gillar jag inte att riskera bilen i onödan för att få en bra tid, och vi vet ju alla hur hornen växer i pannan när man kör, även om man säger innan att man ska köra lugnt. På ringen som jag ska till för första gången om några veckor, så lär det bli luuugn körning för min del. Men det ska bli grymt kul ändå! _________________ Henrik Troeng |
||||||
Eftersnack 2005-09-25 Challenge Tullinge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (23196 totalt) |