| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför pajjar mina drivaxlar?
|
7315 besök totalt |
|
Varför pajjar mina drivaxlar?
Nu har jag tröttnat på att byta drivaxlar, har kört sönder 8stycken denna sommar. Det har hänt lite då och då, dels vid vanlig gatåka likväl som vid raktframåka samt även vid konbaneåkning. Har varit sugen på att testa att åka lite bana men bilen har inte hållt tillräckligt länge för att jag skulle hina och våga mig iväg på sånt än
Har tidigare trott att problemet varit att bilen varit för låg och satt sig för mycket vid acceleration för det är då det har pajjat för det mesta. Tänkte då att det blir för mycket vinkel i knutarna. I de flesta fall så har axeln gått av ute i hjulnavet men oftast har även den inre knuten varit trasig då. Det verkar inte som om det är precis i startögonblicket utan haveriet kommer efter några meter när koplingen är fullt uppsläppt och pedalen i botten. Nu har jag höjt bilen ca 5cm och genom att montera högre och hårdare fjädrar men inte heller detta verkar hjälpa
Hade det varit så enkelt som att det helt enkelt är underdimensionerat så hade jag kunat köpa det men nu är det så att turbobilar med minst 100hk till får det att hålla hela tiden så nånting måste vara knas på min bil. Vill ha massor av teorier vad det kan vara som gör att det pajjar! Bilen är en kompressorkonverterad M3 E30. Vet inte riktigt hur mycket vrid och effekt det rör sig om men en uppskattning är att det är ca 400 hk och runt 600nm. Kopplingen är en treskivig tilton. _________________ Jonas Edling |
||
|
mitt svar skulle bli att du vrider axeln lite vid varje start och till slut vrids den av.
samma hände på vår toyota startrek racerbil vid ett antal tillfällen. vi åkte turbo med ca 270-300hk och mes-ost axlar från en 3-serie bmw (det var dom klena axlarna och inte m3 el likn)
att turbobilar inte gör samma sak som din (med samma axlar) beror nog på att dom inte har det vridet, så långt ner i registret. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Japp, jag håller med.
Turbobilar måste ha lite tid och "tuggmotstånd" för att bygga upp laddtryck och vrid. Kompressormatning ger omedelbar respons och därmed vrid. Låg utväxling, bra fäste och högt vrid knäcker axlar. Låt bli banzaistarter på 1:an eller byt drivaxlar. Jag tvivlar att du skulle knäcka dom på bana då vridbelastning på axlar sjunker drastiskt på högre växlar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Har du kollat med Fixit om dom inte kan göra lite biffigare axlar åt dig.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Vad är det för däck du har kört med?
Har pratat lite med en jobbar kompis som kör dragrace han är inne på att du har lite för halkiga däck.....slirar lite i starten för att sen tvärt hugga fast......pling nånting går sönder
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Jag har kört med diverse olika sorters däck, det har suttit följande däck på vid haverier: 15 tums Maxsport R-däck, 17 tums Goodyear F1, 18 tums Dunlop Supersport Race samt Mickey Thompsson ET Street Radial.
_________________ Jonas Edling |
||
|
Hmm effekten ger ax och momentet har sönder saker.
Lite tumme pekfinger räkning, för att få samma tjuvspänning i axlarna så behövern man gå upp i dimension. Vi antar masiv axel. Mv1=280 d1=tex 20mm (runt) Mv2=600 d2=? d2=(Mv2*d1^3/Mv1)^(1/3) om nu d1 är 20mm --> d2=25mm Men går man upp i axlar är det något annat som går sönder istället, jag gissar att hela drivlinan har ca samma säkerhetsfaktor. Nu skall jag lite ut på svag is, det kan vara så att man skall se till att drivaxen är gämnstark så den funkar som en torretionsstav. Den kan vrida sig för att ta upp spikarna utan att något snitt får för höga spänningar. ps jag svamlar rätt friskt nu, bara spånar lite. Skrivandet går fortare än hjärnan. Äääääääääää vart det fel nu?
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Precis som många andra har spekulerat i, så tror jag att det är de 600 Nm som är boven i dramat.
För offroadbruk finns drivaxlar som tål att vridas en hel del utan att deformeras för gott. Du kanske borde backa av på det höga vridet vid låga varv? Som parentes kan nämnas att en F1-motor har runt 350 Nm... _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
600 Nm är ju en del.
http://www.sellholm.se/ Att köpa dyra axlar en gång är billigare än köpa många billiga. och original m3 kan inte vara gratis heller. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Det kommer att bli starkare doningar i vinter. Är på jakt efter en bakvagn till en z3m, dessa har samma diameter på axlarna mitt på (27mm) men grövre knutar och grövre axelbit som går ut i navet på hjulet. Dessa är 5mm grövre i ytterbiten. Problemet är dock att få tag på dessa då dessa bilar inte växer på träd och inte så ofta hamnar på skroten, vilket iofs är bra!
Annars finns det en variant och det är att plocka ihop en kompott med e34 delar i nav och knutar och låta tillverka drivaxlar i rätt längd till detta. Förutom Sellholm så gör även Deone drivaxlar i sviktstål. Tror att dessa ligger bättre till i pris. _________________ Jonas Edling |
||
|
tänk på att om du byter till kralligare axlar kan andra saker i bilen börja ge upp snabbare, typ lådan.
Bara en tanke! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Visst kommer det vara så att om jag uppdaterar drivaxlarna kommer kanske någonting annat vara den svagaste länken men det borde inte paja mer bara för att drivaxlarna blir starkare.
Har ju redan kört sönder en originallåda och den pajade samtidigt som en drivaxel, undrar vad som sabbade vad då? _________________ Jonas Edling |
||
|
En kompis till mig har runt 500 hästar i sin E30 (M20B25 Turbo) och han använder en ZF M3-låda från E36, E36 328 kardan och diff och axlar från E28 M535 och har inga problem med hållbarheten.
_________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
|
Har suttit och kollat mått på olika axlar och knutar och kommit fram till att det är samma yttermått på axeln i navet på M5 E34 som på M3 E30. Då är frågan om man inte helt enkelt kan bulta dit en sådan medbringare i hjulnavet för då får man grova knutarna i ytteränden samt så tar man den inre medbringaren från en Z3M, gammal 535 klump el dylikt. Då har man grova knutar i båda ändarna, skulle då kunna tänka mig att M5 axlarna blir för långa men det borde då gå att beställa sådan i rätt längd från tex Deone eller Sellholm.
Vad tror ni? Kan detta vara ett billigare och bättre alternativ till en Z3 bakvagn som är svpr alternativt skitdyr att få tag på? Nackdelen är väl iofs att den biten som går genom hjullagret bara är 42mm att jämföra med Z3:ans 45mm. Fast å andra sidan, hur många har kört drivaxelhaveri på en M5 E34:a? _________________ Jonas Edling |
||
|
Sitter i samma sits som dig och är också inne på att ta nav från en 5 serie bil för då får jag på köpet rätt bultdelning för feta fälgar jag har liggande.
Ska besöka en kompis som jobbar på en skrot o se om det går att låna lite delar man kan mäta på. Det verkar som alla 5 serie har samma ytter o innernavdel så bara själva drivaxeln skiljer sig mellan modellerna. De naven kombinerat med nya drivaxlar i sviktstål som skonar hela drivlinan kan nog bli bra. Jag har en M20B27 med dubbelturbo som inte är nåt effektmonster på några vis men å andra sidan är den relativt alert på låga varv och jag har ju hittills kört av 3 axlar så nåt galet är det, ska mans en utveckla vidare så är det ju ohållbart o förbruka axlar till höger o vänster. _________________ /Per |
||
|
Skaffa vekare drivaxlar
En vekare axel som tilllåter elastisk deformation fungarar i många fall bättre än en stum drivaxel, särskilt när det gäller att ta upp momentspikar. Drivaxlar som är nersvarvade på mitten för att få en jämn momentfördelning över hela axeln används bland annat i dragracing. Många ny-bilar med så mycket vridmoment som du har är effektstrypta på 1:ans och 2:ans växel för att låda och drivaxlar ska klara sig. Det finns ju en anledning till att AMG levererar med automat... _________________ Adam Theander Bygger: MINI 1000 -72 Kör: Ford Fikus -99 Vill ha: MB 300 SL -59 |
||
OT: Ja, antagligen okunskap att bygga saker som håller och är så sportigt som man kräver av den typen bilar de snickrar ihop...
|
||
om man tittar på hur Dione gör när de tillverkar hållbara axlar så gör de dem i någon form av stål som gör att de kan svikta en del, har för mig att de kan vridas ca 1,5 varv innn själva axeln går av. Detta borde då även göra så att det blir en bahagligare miljö för knutarna då dessa slipper ta upp alla knyck. _________________ Jonas Edling |
||
|
Man bör ha en drivaxel som klarar det moment som blir resultatet av vikten på drivhjulen *µ för däcken * hjulradien+ säg 20%. Då slirar däcken och verkar som "brytpinne". Vill man göra hårda starter så blir belastningarna givetvis högre. Åker man 60 foot på 1,2 sek så behövs ändå värre axlar. Då använder man sig av mer grepp från chassireaktioner samt gummi för ändamålet. Det moment som överstiger motorns kommer från kinetisk energi. Det kan vara väldigt kortvarigt eftersom den förbrukas fort, men momentet knäcker axlarna samma sekund som brottsgränsen uppnås.
Eftersom utväxlingen är given så kan man uttrycka sig i både moment eller effekt, det blir samma sak i slutänden. annars måste man öka varvet på de delar som inte klarar momentet. När det gäller drivaxlar så blir däcksdiametern lidande om man med mindre moment vill ha igenom mer effekt och det vill man knappast. Återstår, saftigare drivaxlar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Varför pajjar mina drivaxlar?
|
7315 besök totalt |

